Gå til innhold

Sjokkregning fra elektriker


Anbefalte innlegg

minim skrev (17 timer siden):

Dette er en ny jobb helt separat fra jobben med å installere laderog prisen har da ingen verdens ting med hva lade installasjonen kostet.

Der er jeg helt uenig. Arbeidet var relatert til det opprinnelige arbeidet. Det sier seg selv at en kunde som har bedt om å få utført et stykke arbeid ikke vil ønske å betale det dobbelte for relatert arbeids som fremstilles som langt mindre enn det opprinnelige.  

minim skrev (11 timer siden):

Trolig fordi de har kun fått presentert den ene siden av saken. Må for all del kjøre sak for min del, men vinner man frem bør det være med en bismak i munnen når man lurer til seg arbeid. 

Det var jo elektrikeren som lurte kunden ved å på flere måter villede kunden til å tro at ekstraarbeidet ville bli mye billigere. Som jeg har gjort rede for alt i denne tråden, fremstår det som bedrageri.

Sitat

Stråmann? Trådstarter bestiller et stykke arbeid uten å få en pris i forkant og forventer at det utføres vederlagsfritt. Flere har sagt at jobben han fikk ble utført meget rimelig og i tillegg har firma førsøkt å i imøtekomme ved å gi et svært godt avslag. TS fortsetter og ønsker det gratis. Da kaller jeg en spade for en spade med å si at det er dugnadsarbeid. 

Det var elektrikeren som tilbød arbeidet, og på flere måter ledet kunden til å tro at prisen ville bli mye lavere.

Det ble heller ikke forventet at det ble utført vederlagsfritt, men prisene ble mye høyere enn kunden ble lurt til å tro.

Endret av Markiii
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (4 timer siden):

Der er jeg helt uenig. Arbeidet var relatert til det opprinnelige arbeidet. Det sier seg selv at en kunde som har bedt om å få utført et stykke arbeid ikke vil ønske å betale det dobbelte for relatert arbeids som fremstilles som langt mindre enn det opprinnelige.  

Det var jo elektrikeren som lurte kunden ved å på flere måter villede kunden til å tro at ekstraarbeidet ville bli mye billigere. Som jeg har gjort rede for alt i denne tråden, fremstår det som bedrageri.

Det var elektrikeren som tilbød arbeidet, og på flere måter ledet kunden til å tro at prisen ville bli mye lavere.

Det ble heller ikke forventet at det ble utført vederlagsfritt, men prisene ble mye høyere enn kunden ble lurt til å tro.

Han fikk utført installasjon av lader som en helt separat jobb og var fornøyd med dette slik jeg leser det. Det ble utført til avtalt pris og fakturert separat all good! Elektriker kom så igjen for å oppgradere inntaket i jobb nr2. Det er ingen logikk som tilsier at oppgradering av inntak skal koste det samme eller mindre enn det andre arbeidet som ble utført all den tid de ikke har noe med hverandre å gjøre annet enn at de er på samme anlegg.

I følge din loggikk bestille elbil lader til 15k og så kommer elektriker for å installere denne å bemerker at her er det en veldig gammel og utdatert installasjon som er direkte farlig og bør oppgraderes i sin helhet. Du spør om pris, får den ikke umiddelbart siden utførende trolig må sjekke med bedrift, men velger å ihverksette arbeidet likevel fordi det kan da etter din vurdering ikke koste mer enn laderen. Så får du regningen på 100k+ som er en markeds pris og så skal du hevde at elektrikeren som var der en ukes tid å installerte mye materiell ikke skal kreve mer enn 15k?  Jeg limer inn sitatet fra osloadvokatene igjen:

Kilde: https://osloadvokatene.no/eiendom/handverktjenester/handverkers-tilleggsbetaling/
"Gjengs pris
Dersom det ikke er inngått noen avtale om pris i forkant av utføringen av arbeidet følger det av håndverkertjenesteloven § 32 (1) at håndverkeren har rett til å kreve gjengs pris for arbeidet, dersom denne ikke er urimelig. Gjengs pris betyr den gjennomsnittlige prisen for tilsvarende tjenester i området."

Det har jeg sagt før at jeg stiller meg svært tvilende til. Ut i fra det som ble beskrevet så er det mer trolig at elektriker sa at anleggsbidraget er ca 5000kr og at netteier bare skal koble til en kabel. Elektriker vet meget godt at det å bygge om et sikringsskap fra 1-fas til 3-fas ikke er å bare koble til en kabel. Enten har kunden misforstått svaret, elektriker mistforstått hva det ble spurt om eller en god miks av begge. Uavhengig av det så er ikke kunden fagmann så at han skal ta på seg å vurdere kostnaden på jobben basert på hva som blir sagt blir håpløst og er pris viktig så må man få et overslag i forkant (noe han ikke fikk, han fikk prisen på en annets firma arbeid). Ellers les det som står over om pris dersom det ikke er inngått avtale om pris i forkant av utføring av arbeidet. 

Det var nok klokt å tilby oppgradering av inntaket ellers kunne TS blitt plaget med sikringer som løste ut og overbelastning av eksisterende inntak pga bruksendringen. TS fikk ingen pris i forkant av arbeidet.. 

Mye tyder på det når man har fått utført arbeid til en veldig god pris, men fortsatt ønsker å ta det rettens vei. Om pris var så viktig må man inngå avtale om pris i forkant (se rød tekst). 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...