Gå til innhold

Galaxy S10 batteri har utvidet seg


Anbefalte innlegg

En Samsung galaxy S10 som har ligget lenge ubrukt har fått et mye større batteri. Kapasiteten har ikke blitt bedre, men batteriet har utvidet seg og og tar derfor større plass inne i selve telefonen. Bakdekselet har løsnet pga dette og f.eks kameraet funker ikke lenger.

Har lest om dette og det er visst et noenlunde kjent problem med eldre Samsungtelefoner.

 

Er det noen som har noe erfaring med å få slik fikset på reklamasjon eller noe? Har dessverre ikke tilgang til kvitteringen, da denne er borte for lengst, men telefonen er jo en 2019 modell, så dersom vi har 5 års reklamasjon i Norge, burde ikke dette kunne dekkes av reklamasjonsretten? Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er gassutvikling inne i batteriet som gjør at det vokser. En kjent feil hos en god del Samsung-telefoner.

Så lenge du finner ut av hvor du har kjøpt den og de finner en elektronisk kvittering så burde du vel ha reklamasjonsmuligheter.

Personlig hadde jeg en iPhone5 som hadde et batteri som "sprengte" opp telefonen og til slutt så ekstremt oppblåst ut, så du bør ta tak i dette før det skjer noe alvorlig. Det bør ikke komme luft inn i slike batterier, da de kan ta fyr.

Lenke til kommentar

Kan være mulig å reklamere til den er 4 år etter kjøp. Men den får vel ikke software oppdateringer stort lenger enn til 4 år etter lansering så du kan like gjerne kaste den (om du ikke får det på reklamasjon og at kamera også må repareres). Bytte batteri for egen regning er en mulighet.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 timer siden):

Vet du ikke hvor den er kjøpt? Selv om du ikke har kvittering, har de antakelig lagret salget på data.

Ikke jeg som har kjøpt den dessverre og han som vet det lever ikke lenger. Så kvittering er dessverre ikke mulig å oppdrive.

Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Dette er gassutvikling inne i batteriet som gjør at det vokser. En kjent feil hos en god del Samsung-telefoner.

Det er ikke bare et Samsung problem, men et kjent problem med alle lithium batterier. Jeg hadde samme problem på forrige jobb macen min og har byttet batteri på min private laptop pga det samme også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter 15-16 telefoner til Samsung support har jeg gitt opp. De setter meg over til en annen som setter meg over til en annen som setter meg over til en annen og så blir samtalen brutt og jeg må begynne på nytt. Det var jammen ikke lett å få snakke med noen som hadde greie på dette her. Og mailen til support har jeg ikke fått svar på. Ikke spesielt imponert over kundeservicenivået her.

Så jeg har bestilt meg nytt batteri på AliExpress og håper dette er et originalt batteri slik det står i annonsen. Så får jeg bytte det selv. Det ser ganske enkelt ut ifølge iFixit.

Lenke til kommentar

Kundeservice hos Samsung er mer eller mindre ikke-eksisterende så lenge de kan komme unna det etter min erfaring! Har hatt to reklamasjoner på samsungutstyr, og i begge tilfellene nektet de å ta reklamasjonen!

Med tanke på at Samsung i alle fall intil nylig var blant de dårligste på å oppdatere selv tidligere toppmodeller av telefonene fra de, så er det tydelig at kundebehandling står LANGT ned på prioriteringslisten deres!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (28 minutter siden):

Kundeservice hos Samsung er mer eller mindre ikke-eksisterende så lenge de kan komme unna det etter min erfaring! Har hatt to reklamasjoner på samsungutstyr, og i begge tilfellene nektet de å ta reklamasjonen!

Mitt klare inntrykk er at dette gjeld dei fleste selskap som i all hovudsak selg sine produkt til forhandlarar som igjen selg til forbrukarar, og særleg når det gjeld utanlandske selskap.

Sjølv om ein som forbrukar i Norge har rett til å reklamere mot tidlegare salsledd så er dette i praksis ofte vanskeleg å få gjennom. Både fordi selskapet aktivt prøver å riste av seg reklamasjonskrav ved å henvise til til siste salsledd, men også fordi selskapet ofte manglar kunnskap om regelverket som gjeld for norske forbrukarar og fordi dei manglar eit system for å handtere reklamasjonskrav retta direkte mot produsenten.
Det er derfor produsentar veldig ofte berre snakkar om garanti og garanti-periodar, for dette har dei god kontroll på sidan dei sjølv har definert kva garantien skal dekke og kor lenge den skal vare. Så fort du snakker om reklamasjon så blir dei fort kunnskapslause. Dette fenomenet møter du av og til også hos butikkansatte som nekter å godta ein reklamasjon fordi det på produktet står at 1 års garanti og så trur den butikktilsette at garanti og reklamasjon er det same.
Når ein opplever å bli ein kasteball i systemet som blir satt over frå den eine personen til den andre så kan dette være ein bevist strategi, men det er også vel så sannsynleg at dei personane som sitt hos f.eks. Samsung Norge ikkje veit korleis dei skal handtere at ein forbrukar ringer for å reklamere.

I enkelte tilfeller må ein berre gi opp å prøve å oppnå fornuftig kontakt med tidlegare salgsledd, då kan eit alternativ være å reparere tingen sjølv slik som trådstarter har tenkt å gjere ved å kjøpe nytt batteri, og så kan han heller ta ei vurdering på om han vil ta jobben med å vidaresende rekninga til Samsung Norge. Så lenge ein har reklamert på tingen innen rimeleg tid så har ein rett på å få mangelen utbetra. Blir ikkje mangelen utbetra så kan forbrukaren kreve erstatning for sine kostnadar, i dette tilfellet kostnadane med å få bytta batteriet sjølv.

Lenke til kommentar

#1: Reklamasjonen på samsungutstyret jeg skrev om gikk i begge tilfellene gjennom detaljist (Elkjøp).

#2: Scenarioene dine om manglende kunskap hos grosist/importør/produsent vil jo si "allt" om manglende seriøsitet når selskapet ikke gir bedre opplæring til de ansatte og ikke har etablerte rutiner for å håndtere slikt!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Kundeservice hos Samsung er mer eller mindre ikke-eksisterende så lenge de kan komme unna det etter min erfaring! Har hatt to reklamasjoner på samsungutstyr, og i begge tilfellene nektet de å ta reklamasjonen!

Med tanke på at Samsung i alle fall intil nylig var blant de dårligste på å oppdatere selv tidligere toppmodeller av telefonene fra de, så er det tydelig at kundebehandling står LANGT ned på prioriteringslisten deres!

Hovedfokuset til Samsung virker å være å spy ut 800 varianter av alle produkt de lager (innen alle kategorier, telefoner, kjøleskap og alt f.). Mon tro hvor mange sikkerhetsoppdateringer alle kjøleskap, vaskemaskiner og slikt de lager som er koblet opp mot internett får, når man ser på hvor lite interreserte de er i å holde telefoner oppdatert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Sharpings said:

Etter 15-16 telefoner til Samsung support har jeg gitt opp. De setter meg over til en annen som setter meg over til en annen som setter meg over til en annen og så blir samtalen brutt og jeg må begynne på nytt. Det var jammen ikke lett å få snakke med noen som hadde greie på dette her. Og mailen til support har jeg ikke fått svar på. Ikke spesielt imponert over kundeservicenivået her.

Så jeg har bestilt meg nytt batteri på AliExpress og håper dette er et originalt batteri slik det står i annonsen. Så får jeg bytte det selv. Det ser ganske enkelt ut ifølge iFixit.

Så viktige ting som mobilbatterier bør du unngå å kjøpe på AliExpress med mindre du er 100% sikker på kvaliteten.

De har ikke noe problem med å la selgerne selge 2TB USB3 "SSD" som viser seg å være et 128 GB SD-kort inni, så stoler du på at det er et originalt batteri med alle de nødvendige sikkerhetsmekanismene ?

Jeg ville kjøpe noe sånt fra Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (21 timer siden):

Så viktige ting som mobilbatterier bør du unngå å kjøpe på AliExpress med mindre du er 100% sikker på kvaliteten.

De har ikke noe problem med å la selgerne selge 2TB USB3 "SSD" som viser seg å være et 128 GB SD-kort inni, så stoler du på at det er et originalt batteri med alle de nødvendige sikkerhetsmekanismene ?

Jeg ville kjøpe noe sånt fra Norge.

Du har absolutt et poeng der. Men hvilken garanti har jeg for at det er original vare i norsk nettbutikk? Og dessuten var det jo et originalt Samsung batteri som hadde utvidet seg og nesten ødelagt telefonen.

Så jeg må tenke litt igjennom hva jeg vil gjøre. Men takk for innspill!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sharpings said:

Du har absolutt et poeng der. Men hvilken garanti har jeg for at det er original vare i norsk nettbutikk? Og dessuten var det jo et originalt Samsung batteri som hadde utvidet seg og nesten ødelagt telefonen.

Så jeg må tenke litt igjennom hva jeg vil gjøre. Men takk for innspill!

En kan aldri være helt trygg selv om en handler fra langsiktig gode forhandlere i Norge, men sannsynligheten for at de med vilje og viten selger overprisede varer med brannfarlige komponenter er veldig lav.

Edit: Amazon holder forresten på på samme måten som AliExpress. Svært synd at de vanner ut en godt brand ved å velge å selge crap, sånn at man ikke kan stole på dem lengre.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...