Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bremsene pedal opptrer ikke normalt


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (2 minutter siden):

Bremsevæske og caliper henger naturligvis i sammen. Servo og bremser skal være adskilt. ESP (styring) og bremser (ABS) henger i sammen elektronisk.

så når verksted bytter hovedpumpen til bremsene, kan det gå noe galt? er det luft i dette? vakum?(unnskyld begrepene mine)

Fordi jeg har ikke hørt f.eks at det er skrape lyd i bremsene når jeg rygger og bremser opp for å kjøre fremover. 

Ja, jeg vet det har ratt med orange har blinket da jeg har kjørt flere ganger. Men når jeg har stoppet og slått av motoren og slått på bilen igjen da har rattet gått vekk. Men 3 dager etter at jeg var på verkstedet med bilen for å skifte hovedpumpen, så kom rattet i dashbordet hele tiden, uten å blinke. Og er der fortsatt, og merker noe tyngre å styre rattet. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Bremsevæske og caliper henger naturligvis i sammen. Servo og bremser skal være adskilt. ESP (styring) og bremser (ABS) henger i sammen elektronisk.

men ble ABS fjernet i forbindelse å bytte hovedpumpen til bremsene? og dermed har det kommet en annerledes opptreden for ESP?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (25 minutter siden):

men ble ABS fjernet i forbindelse å bytte hovedpumpen til bremsene? og dermed har det kommet en annerledes opptreden for ESP?

Abs er i samme krets og man må ofte lufte den med diagnose utstyr som jeg nevnte tidligere. Det kan høres ut som de ikke har klart å fått ut all luft nesten, men det blir vanskelig å diagnosere via forum.

Dette er grunnen til at jeg liker å gjøre ting selv for fagfolk har ikke lenger tid til å gjøre jobben skikkelig siden alt skal gå så fort. Chopchop fra ledelsen :p

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Gjør deg selv en stor tjeneste. Kjøp noe annet enn VAG bil.

Bremsesystemene er ikke så ulike mellom produsentene så det utgjør ikke allverdens forskjell. Man kan få problemer med ABS produsert av Bosch om den står i Volvo,vag, bwm eller mercedes.. 

Lenke til kommentar
minim skrev (10 timer siden):

Bremsesystemene er ikke så ulike mellom produsentene så det utgjør ikke allverdens forskjell. Man kan få problemer med ABS produsert av Bosch om den står i Volvo,vag, bwm eller mercedes.. 

kjenner alle mekanikere til wolkswagen sitt bremsesystem? hvor mange år studie trenger en mekaniker til å håndtere problemstillinger i wolkswagen?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (4 minutter siden):

kjenner alle mekanikere til wolkswagen sitt bremsesystem? hvor mange år studie trenger en mekaniker til å håndtere problemstillinger i wolkswagen?

Jeg er ingen mekaniker, men jeg mener de bør kjenne til det. Grunnprinsippene er såpass like på omtrent alt jeg har skrudd på av biler ihvertfall. Men det er av og til vanskelig å få ut all luft etter man bytter master det er bare sånn. Spesielt om det er kommet luft inn i ABS enheten og det ikke luftes med diagnose. Verkstedene har også en tidsklemme på jobber som jeg ikke har når jeg skrur selv så jeg kan gjerne ta noen runder ekstra med lufting for å være helt sikker :p Har du kontakt dem igjen å hørt om dette ikke er en reklamasjon på jobben som ble utført? 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Jeg er ingen mekaniker, men jeg mener de bør kjenne til det. Grunnprinsippene er såpass like på omtrent alt jeg har skrudd på av biler ihvertfall. Men det er av og til vanskelig å få ut all luft etter man bytter master det er bare sånn. Spesielt om det er kommet luft inn i ABS enheten og det ikke luftes med diagnose. Verkstedene har også en tidsklemme på jobber som jeg ikke har når jeg skrur selv så jeg kan gjerne ta noen runder ekstra med lufting for å være helt sikker :p Har du kontakt dem igjen å hørt om dette ikke er en reklamasjon på jobben som ble utført? 

takk for god forklaring. Nei, jeg har ikke tatt kontakt med verksted siden det har vært helg, men jeg kommer nok til å henvende meg til dem igjen. 

Lenke til kommentar

Har du sjekket nivået på bremsevæsken? Dersom bilen varsler at det er lite, tyder det på lekkasje. Normalt er lekkasjen i et bremserør som det har rustet hull i, men det gjør ikke at ESP/ABS slår inn under kjøring. Uansett; ta kontakt med verkstedet, dette høres ut som en klar reklamasjon på tidligere utført arbeid.

VW er ikke noe verre merke å skru på enn andre, bilene er egentlig ganske enkelt oppbygd. Spesielt sammenlignet med Land Rover..

Lenke til kommentar
On 4/23/2023 at 6:57 PM, stamkunde said:

kjenner alle mekanikere til wolkswagen sitt bremsesystem? hvor mange år studie trenger en mekaniker til å håndtere problemstillinger i wolkswagen?

2 år videregående skole og 1 år som lærling, etter bestått eksamen er man ferdig som ved alle andre merker. VW har derimot mye tulleløsninger som gjør at erfaring med spesifikt VW er gull verdt.

svidd lukt og pipelyd når du kjører sakte eller drar igang bilen fra stillestående tyder på at det er kalipere som er på vei til å henge seg opp/går tregt. Spesielt bak er veldig utsatt for dette på mange VW/VAG (inkludert din), jeg er ikke sikker på hvorfor men det er noe som er en stadig gjenganger. Hvis det lugger når du drar igang eller det tidvis føles ut som bilen er tyngre enn det den er, så kan det være dette.

 

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, men denne "bremsemotoren" som tidligere ble nevnt er sikkert P-brems motor. Det er elektrisk håndbrekk på disse. Den i seg selv kan ikke lekke noe som helst, men sikkert noe i forbindelse med den på bremsecaliper. 

Ang abs/esp og servotrøbbel ville jeg heller fått verkstedet (eller noen andre med feilkodeleser/VCDS) til å lese av feilkodene så kan du poste de her. Litt lettere når man har en kode å gå etter.

 

Hadde samme bil selv, og som jeg savner den. Billige deler og lette å skru på :)

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (11 timer siden):

Husk på at dette kan være noe du oppdager nå etter bytte av hovedsylinder, fordi du nå har hatt nok bremsekraft til å få bremsene til å bevege seg igjen. Mest sannsynlig har ikke bakbremsene vært aktivert ordentlig på en god stund.

når du skriver hovedsylinder, er det det samme som hovedbremsepumpe?

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (7 timer siden):

Har ikke lest hele tråden, men denne "bremsemotoren" som tidligere ble nevnt er sikkert P-brems motor. Det er elektrisk håndbrekk på disse. Den i seg selv kan ikke lekke noe som helst, men sikkert noe i forbindelse med den på bremsecaliper. 

Ang abs/esp og servotrøbbel ville jeg heller fått verkstedet (eller noen andre med feilkodeleser/VCDS) til å lese av feilkodene så kan du poste de her. Litt lettere når man har en kode å gå etter.

 

Hadde samme bil selv, og som jeg savner den. Billige deler og lette å skru på :)

koden er 02546

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...