Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bremsene pedal opptrer ikke normalt


Anbefalte innlegg

Kan godt være mastersylinder ja. Overkommelig jobb å bytte på en Passat også, mesteparten av jobben er å demontere ting rundt for å komme til. Selve delen betalte jeg 700kr for på Skruvat sist jeg byttet. På min viste det seg at jeg også hadde lekkasje fra slavesylinderen på girkassa (manuell), så det ble litt mer jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (8 timer siden):

uff, det er visstnok negative som har behov for å markere seg her.

Når du sier at «Jeg fylte for en stund siden bremsevæske… og jeg etterfylte noe, både en og to ganger,«

Så tyder det etter min ringe forståelse på at du:

1. Ikke er kjent med hvordan man gjør service på brems

2. Ikke har googlet hvordan man gjør service på brems

3. For ukritisk satte i gang med egen service på brems uten 1 og 2.

Nå vet jeg ikke om beskrivelsen her er nøyaktig eller om du kjørte rundt på veien med bilen etter at du hadde gjort dette, men det er nok til at jeg løfter et øyenbryn.

Ingen her kan bestemme over deg, men håper at du reflekterer over tilbakemeldingen du har fått.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet man ikke hva man holder på med så setter man jobben vekk til folk som kan det. Bremser er bilens viktigste sikkerhets funksjon, man kødder ikke med sikkerheten, du kan forårsake skader på deg og din bil, og ikke minst på andre . Kan du ikke, må du lære deg, eller la noen som kan det fikse problemet.

Endret av dopus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 23.3.2023 den 22.39):

uff, det er visstnok negative som har behov for å markere seg her.

Jeg er litt enig med de andre her om at dette er gjerne ikke det første man bryter på uten å kjenne Basic funksjon til systemet, men det er en første gang for alle.

Om det er master sylinder som skal byttes så må du tømme reservoar for bremse væske og demontere den fra bremsekraftforsterker med rør og alt som er. Ny må monteres og her er det litt variasjoner i hvordan en skal bløde de etterpå. Mange VAG biler med ABS har funksjon i diagnose for å aktivere blødesekvens så en er sikker på å få ut all luft som evnt har sneket seg inn ifbm bytte. Du må også bløde godt på vanlig vis først. Dette er ikke veldig vanskelig å få til, men det er kritisk at det gjøres riktig for å ikke plutselig ha en luftboble i master som gir deg null bremser på vei inn mot et kryss. Er du usikker så ville jeg ikke vurdert et såpass stort inngrep i bremsekrets på egenhånd.få ihvertfall med deg en med erfaring som kan dette til å vise deg. Første gangene jeg jobbet på bremse system var med en kamerat som var mekaniker og nå som jeg føler meg komfortabel med det så gjør jeg det selv. Det er ikke noe negativt å kjenne på egne begrensninger når det kommer til et såpass kritisk system som bremser så ikke ta det som kritikk :)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (11 timer siden):

Jeg er litt enig med de andre her om at dette er gjerne ikke det første man bryter på uten å kjenne Basic funksjon til systemet, men det er en første gang for alle.

Om det er master sylinder som skal byttes så må du tømme reservoar for bremse væske og demontere den fra bremsekraftforsterker med rør og alt som er. Ny må monteres og her er det litt variasjoner i hvordan en skal bløde de etterpå. Mange VAG biler med ABS har funksjon i diagnose for å aktivere blødesekvens så en er sikker på å få ut all luft som evnt har sneket seg inn ifbm bytte. Du må også bløde godt på vanlig vis først. Dette er ikke veldig vanskelig å få til, men det er kritisk at det gjøres riktig for å ikke plutselig ha en luftboble i master som gir deg null bremser på vei inn mot et kryss. Er du usikker så ville jeg ikke vurdert et såpass stort inngrep i bremsekrets på egenhånd.få ihvertfall med deg en med erfaring som kan dette til å vise deg. Første gangene jeg jobbet på bremse system var med en kamerat som var mekaniker og nå som jeg føler meg komfortabel med det så gjør jeg det selv. Det er ikke noe negativt å kjenne på egne begrensninger når det kommer til et såpass kritisk system som bremser så ikke ta det som kritikk :)

 

jeg har bestilt time, og verksted vil å på seg arbeidet. Jeg er glad for det. Jeg hadde aldri en tanke å gjøre det selv, men ville vite fagbegrep rundt hele, for der kom jeg veldig for kort. Ga tommel opp på deg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (17 timer siden):

På nyere biler er det en pumpe som lager vakuum som da brukes til bremseservo samt andre ting som er vakuumstyrt (Turbo f.eks.) så om det er den pumpen de mener så har den en forbindelse.

da må jeg kontakte verksted for å undersøke det.

Lenke til kommentar
4 hours ago, stamkunde said:

ok? hvilket grunnlag har du til å si det? Det er første gang jeg erfarer det på bilen...

Det høres veldig ut som du har en lekkasje i/rundt hovedsylinder og/eller bremsekraftforsterker. Dette krever omfattende arbeid å bytte, så selv om delene kanskje er billige så vil ikke arbeidstiden et verksted tar være det. Bilmodellen din ligger ute til salgs mellom 3000 - 100,000 utifra stand, så det er potensielt ikke mye å hente inn igjen ved et salg. Du får vurdere selv om det er verdt det å bruke masse på den. Bremser er ikke noe man kødder med og det er heller ikke noen god jobb for en nybegynner å gå i gang med, da det er så mange potensielt livsfarlige fallgruver man kan gå i.

Er du heldig, så er det et annet sted det lekker. Men få noen med et fagbrev i hånda til å ta en titt. 

Dette er livsfarlig å kjøre med, så håper du ikke finner på å flytte den på noen annen måte enn tauebil.

 

 

Lenke til kommentar
Fenrisúlfr skrev (6 minutter siden):

Det høres veldig ut som du har en lekkasje i/rundt hovedsylinder og/eller bremsekraftforsterker. Dette krever omfattende arbeid å bytte, så selv om delene kanskje er billige så vil ikke arbeidstiden et verksted tar være det. Bilmodellen din ligger ute til salgs mellom 3000 - 100,000 utifra stand, så det er potensielt ikke mye å hente inn igjen ved et salg. Du får vurdere selv om det er verdt det å bruke masse på den. Bremser er ikke noe man kødder med og det er heller ikke noen god jobb for en nybegynner å gå i gang med, da det er så mange potensielt livsfarlige fallgruver man kan gå i.

Er du heldig, så er det et annet sted det lekker. Men få noen med et fagbrev i hånda til å ta en titt. 

Dette er livsfarlig å kjøre med, så håper du ikke finner på å flytte den på noen annen måte enn tauebil.

 

 

Det er akkurat hovedsylinder/bremskraftforsterker eller rettere sagt hovedpumpa, jeg nylig har byttet, men har fått til svar av samme verksted at servo ikke har forbindelse dit. 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

bremsene fungerer... men, det er et eller annet unormalt etter verksted reparasjonen. 

F.eks at når jeg rygger og skal bremse, så skriker det i bremsene... 

Et eller annet pipe lyd når jeg kjører sakte fremover på gårdsplassen, første jeg tenkte var at det er stein i mellom bremsene, men er ikke sikker.

Når jeg kom hjem etter 30 min kjøretid, så luktet jeg en slags sviddlukt.... usikker hvor i fra, om det var ved bakhjulet? iallfall ikke noe jeg har erfart før verksted reparasjonen. 

Lenke til kommentar
Oter skrev (9 minutter siden):

Caliper som henger kanskje?

aha, er det på alle hjul?

er det pga rust?

fikk også merkelig erfaring på bilen i går da eps(om det staves riktig) pga ujevn asfalt i 70 km/t sone, da den automatisk startet, og fikk masse lyder under bil, der i blant metall lyder som klinget. 

Tiltak som jeg kan gjøre? bremse brått?

Lenke til kommentar

Du har 1 kalipper pr hjul. Disse kan henge pga rust, både gliderne og selve stempelet kan sette seg fast.
Men hvis ESP slår seg på under kjøring, ville jeg ikke brukt bilen mer før du jekker den opp, tar av alle fire hjulene og sjekker at alt sitter fast og er som det skal.
Hvis du vil lære litt selv ja. :)
Hvis ikke må du tilbake til verkstedet.

Lenke til kommentar
iknutis skrev (19 timer siden):

Du har 1 kalipper pr hjul. Disse kan henge pga rust, både gliderne og selve stempelet kan sette seg fast.
Men hvis ESP slår seg på under kjøring, ville jeg ikke brukt bilen mer før du jekker den opp, tar av alle fire hjulene og sjekker at alt sitter fast og er som det skal.
Hvis du vil lære litt selv ja. :)
Hvis ikke må du tilbake til verkstedet.

har kalipper og bremseolje forbindelse? vet det er dumt spørsmål, men nå spørre. 

Fordi jeg har nylig byttet hovedpumpen til bremsene. Og bare får inntrykk det er noe annerledes etter verksted timen. 

Så plutselig servo. 

Jeg får jo forbindelse at servo, styring, bremser og hjul til hverandre. Håper bare at alt er gjort riktig fra verkstedet side. 

ESP reaksjon en kveld, fortalte jo mer om at det er noe aldri har vært før. 

Og ESP og bremser har vel forbindelse til hverandre. 

Uansett det er jo utrolig mye teknologi i passat. 

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...