Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Batteri lader seg plutselig ut, SUV, diesel, 2015 modell.


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en suv, vanlig diesel, 2015 modell med et problem verkstedet ikke har funnet ut av. 

Med nytt batteri kan kjøre som vanlig starte hver dag en måneds tid, så en vakker morgen er batteriet flatt. 2-3 volt.
Merker det først ved at jeg ikke engang får åpnet dørlåsene med fjernkontrollen. 

Så lader jeg batteriet men plutselig etter en ny måned vanlig bruk hver dag, men en morgen er batteriet helt flatt igjen.
Dette har nå skjedd flere ganger, kjøpt nytt batteri 2 ganger og ladet mange ganger. 
Siste gangen nå når jeg skulle lade fyker viseren på ladeapparatet rett opp på fullt. Kan det være kortsluttet? Og hvorfor det?  

Det tipses om strømlekkasje, overledning som gjør at batteriet tømmes for strøm. 
Noen mener det kan være regulatoren i dynamoen som svikter og batteri et blir kokt.    
 

Veldig takknemlig for tips, da dette sliter på!  

Endret av Uderzo
forbedret emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være mye rart. Høres ut som enten strømlekasje eller problemer med lading.

Laderele koster 150 kroner og er lekende lett å bytte selv. Det fikser du veldig enkelt på egen hånd. Jeg hadde startet der. Har du et voltmeter kan du jo sjekke om batteriet lader. Start bilen, gå bak, få noen til å gå litt gass (mens bilen står i fri) og sjekk om batteriet får strøm inn. Normalt sett gir batteriet 12 volt ut  passivt, mens dynamoen skal gi 14 volt +/- inn. Så når du gir gass, skal den hoppe fra 12 til 13/14. Dersom dette er som det skal.... så tyder det på at noe trekker strøm selv om bilen er av. 

image.png.57bb85b2520414d065e6f779daf39063.png

Jeg har en slik på bilbatteriet mitt. Enkel måte å skru av all strøm på. Ganske greit dersom bilen står lenge uten å være i bruk, for å unngå at strømmen sakte forsvinner. Da er du i det minste helt sikker på at du har strøm på morningen.... som en nødløsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Milhouse85 said:

Kan være mye rart. Høres ut som enten strømlekasje eller problemer med lading.

Laderele koster 150 kroner og er lekende lett å bytte selv. Det fikser du veldig enkelt på egen hånd. Jeg hadde startet der. Har du et voltmeter kan du jo sjekke om batteriet lader. Start bilen, gå bak, få noen til å gå litt gass (mens bilen står i fri) og sjekk om batteriet får strøm inn. Normalt sett gir batteriet 12 volt ut  passivt, mens dynamoen skal gi 14 volt +/- inn. Så når du gir gass, skal den hoppe fra 12 til 13/14. Dersom dette er som det skal.... så tyder det på at noe trekker strøm selv om bilen er av. 

image.png.57bb85b2520414d065e6f779daf39063.png

Jeg har en slik på bilbatteriet mitt. Enkel måte å skru av all strøm på. Ganske greit dersom bilen står lenge uten å være i bruk, for å unngå at strømmen sakte forsvinner. Da er du i det minste helt sikker på at du har strøm på morningen.... som en nødløsning.

Tusen takk for fornuftig svar.
Det med laderele var nytt, er det en av de firkantede releene som sitter i sikringsboksen i motor rommet?
Har sjekket at dynamoen gir riktig og batteriet for strøm i en hel mnd. Så plutselig er det tomt. Men batteriet kan jo ha blitt svakere over tid og så... Nå virker de som batteriet har kortsluttet. Dette fordi nåla på batteri lader fyker opp på fullt så det smeller med en gang jeg setter på ladeapparatet. Hva med om regulatoren i dynamoen vakler og ikke begrenser seg til 14volt men plutselig gir mer og "koker" batteriet? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Koble fra ettermontert alarm, og andre ettermonterte dingser. 

Tusen takk for svar, det er ikke en dum ide å se på ettermonterte løsninger, har tidligere vært med på det!
Det eneste som er ettermontert her er hengerfeste, men det er jo strøm der også, så kan vel være noe der! Prøve å finne sikr. kursen til dette. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Rune Karlsen COAX said:

Takk for innspill og ideer.
Hva kan det være som faktisk kan knekke et relativt nytt vanlig bil batteri på denne måten, så det ikke kan lades igjen?
Virker som kortsluttet. Det viser nå 2,5 volt, og spetter jeg på laderen spretter nåla på laderen rett opp på fult!    

Når batteriet er helt tomt vil ladestrømmen bli veldig høy. Som regel så høy som laderen klarer å levere. Det er helt normalt.

At batteriet er helt flatt tyder på at du har et parasittisk strømtrekk/strømtyv. Siden det er periodisk kan det bli veldig vanskelig å feilsøke.

Standard prosedyre er å ta ut én og én sikring mens man måler strømtrekket. Da ser man hvilken krets som trekker strøm.

Andre ting som kan tappe batteriet er kortslutta dioder i selve dynamoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde et identisk problem på bilen til tidligere samboer. Batteri gikk tomt "uten grunn", skifta batteri, fikk samme problem et par mnd senere. Hver gang jeg målte strømtrekket bar alt normalt, fram til 3-4 mnd uti prosessen, da fant jeg strømtrekk på en kurs. Med sikringa ute ble ikke batteriet nedtappet. Så begynte jeg å koble fra komponenter på kursen, klokke, radio osv, men ingenting fjernet strømtrekket. En kveld jeg satt i bilen med ampermeter på frontruta som viste unormalt strømtrekk slo jeg hendene i taket i frustrasjon, da spratt strømtrekket opp fra 120mA til 400mA (normalt forventer jeg 20-40mA strømtrekk parkert). Begynte å rive ned taktrekket og fant at ei ledning til et taklys som bilen ikke var utstyrt med lå i klem mellom håndtaket  i taket og innfestningen venstre side bak, ledninga hadde en liten svart prikk. Den hadde nok havnet i klem på fabrikken og brukt alle disse årene på å få skvisa ut isolasjonen til det begynte å gå elektronmigrasjon mellom ledning og tak. Jeg isolerte ledninga, skrudde sammen og bilen fungerte feilfritt. Jeg antar at problemet var periodisk pga. vridninga i karosseriet, parkert i én posisjon var det ikke forbindelse, neste dag sto kanskje bilen med et hul i et hull eller på en isklump, fikk litt vridning som ga forbindelse mellom ledning og tak.

Moralen er... Lykke til.... 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rune Karlsen COAX skrev (19 timer siden):

Tusen takk for svar, det er ikke en dum ide å se på ettermonterte løsninger, har tidligere vært med på det!
Det eneste som er ettermontert her er hengerfeste, men det er jo strøm der også, så kan vel være noe der! Prøve å finne sikr. kursen til dette. 

Problemer med hengerkontakten er i hvert fall en typisk gjenganger på nyere Land Cruiser så den kan det uansett være lurt å sjekke, kontakten er veldig utsatt for salt så de ruster innvendig.

Lenke til kommentar

Det kan sikkert være en slags krypstrøm her, skal ikke mye til. Det saltes jo mye for tiden også så det er mulig en skikkelig vask i motorrommet kunne hjulpet deg. Ellers så er det feilsøking som er tingen, hekt på amperemeter og mål om det trekker strøm. Napp ut sikringer og se om det forandrer seg. Til slutt så skal man finne feilen hvis man bare gjør det metodisk. For all del ikke begynn med delebytting i hytt og pine. Du kommer ingen vei med det men klarer fort å sløse bort 20-30 tusen på det.

Lenke til kommentar

Mange gjengangere. En annen gjenganger er skitt på isolatoren til hovedplusspolen på startmotoren som skaper krypestrøm som tapper batteriet. Det sikreste er å måle strømtrekket fra alle stamkabler i motorrom. Greier man å lokalisere strømtrekket til en av dem så kan man begynne å nappe ut sikringer fra de underforeliggende sikringsboksene den forsyner. Greier man ikke eksakt å finne kilden så kan man koble inn et rele som kutter den aktuelle kabelen/kursen når man skrur av tenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...