Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

kremt skrev (16 minutter siden):

Opp som en løve, ned som en skinnfell. Jeg har alltid syntes at easee`s  suksess har vært litt merkelig og påtatt, litt sånn sosial medier og vervekampanje suksess og noe "alle" må ha. Forøvrig har jeg ingenting med selskapet å gjøre og har aldri prøvd deres veggboks eller app. Men kjenner en håndfull som har vært ganske fornøyd med boksen. I det store og hele burde ikke ladebokser være så kompliserte, det er ganske enkle greier, en strømkontroller, noen signaler, et par rele, inn og ut med strøm. Smart ditt og smart datt vil til syvende og sist bli ganske dumt og sannsynligvis ha begrenset levetid. Når man må ha egen 4g eller wifi nett, app osv begynner det å balle på seg, kanskje man til og med må abonnere på tjeneste eller app tilgang.

Jeg synes hele greia er tragisk.

De har åpenbart truffet noe med boksen sin, og selv om jeg ikke har elbil eller prøvd boksen deres, finner jeg mange positive ting der. Det de regelrett har driti seg ut på er den klassiske gründerfella. "Jeg er genial, følgelig vil alle andre også innse at det jeg gjør er genialt".

Jeg har jobbet for en slik, og også fått ting gjennom hos Nemko, så jeg kjenner igjen alt for mange ting. Også hvor mange feller man kan tråkke oppi mht. normer og regelverk.

Hvorfor i svarte har de ikke kjørt full pakke hos Nemko eller noen av de andre anerkjente instituttene og fått deres godkjenningsstempel på boksen, i alle fall etter at salget tok av? Da ville de møtt alle de ubehagelige spørsmålene før lyn og torden slår ned i hodet på dem med full kraft.

Å selge mange hundre tusen av noe som er sikkerhetsutstyr uten dette er totalt uansvarlig, og viser null forståelse for risikostyring.

Postjournalen til Elsäkerhetsverket viser at dette er noe som har vart over nesten ett helt år, og de har fått flere direkte spørsmål og oppfordringer fra dem uten å levere. Likefullt står de frem i nyhetene og snakker om "lyn fra klar himmel".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, 2N1711 said:

Postjournalen til Elsäkerhetsverket viser at dette er noe som har vart over nesten ett helt år, og de har fått flere direkte spørsmål og oppfordringer fra dem uten å levere. Likefullt står de frem i nyhetene og snakker om "lyn fra klar himmel".

https://www.motor.no/aktuelt/naf-om-easee-skuffet-over-norske-myndigheter/244211

NAF mener jo sågar at dette har vært "bransjekunnskap" i flere år, det gjør det enda mer merkelig.

Lenke til kommentar
Skavold skrev (4 minutter siden):

https://www.motor.no/aktuelt/naf-om-easee-skuffet-over-norske-myndigheter/244211

NAF mener jo sågar at dette har vært "bransjekunnskap" i flere år, det gjør det enda mer merkelig.

Jeg mener NAF eller noen andre testet ett lass med ladere for flere "år" siden hvor det kom frem at det var problemer på jordfeil løsningen til flere, også easee. At den ikke oppfylte samme krav som ett b vern i skapet. 

 

edit: ser de linker til saken i din sak: https://nye.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/easee-home-vegglader-hjemmelader

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Skavold skrev (18 minutter siden):

https://www.motor.no/aktuelt/naf-om-easee-skuffet-over-norske-myndigheter/244211

NAF mener jo sågar at dette har vært "bransjekunnskap" i flere år, det gjør det enda mer merkelig.

Ja, det gjør det bare verre for dem. All kritikk har blitt møtt med å idiotforklare kritikerne.
 

Elektro er et fascinerende fagområde. Man kan få en ide som synes veldig smart. Så går det noe dager, og man får tenkt seg om noen ganger, og kommer frem til at det ikke var så smart likevel. Det kan være vondt å innse (jeg har prøvd selv), men det nå slik det er. "Liten tue kan velt stort lass" viser seg stadig vekk når det gjelder elektro.

Nå har det vært Helmikstøl som har frontet Easse, så det kan være urettferdig å bare henge ut ham, men han synes å ha et selvbilde som er i overkant opplåst, og en selvinnsikt som er tilsvarende liten.

Den kritikken som har vært offentlig mot Easee har vært begrunnet og faglig motivert. Det er ikke gitt at all kritikk vil holde vann, men den har vært av en type som burde utfordre selskapet til litt mer enn bare å avfeie den.

Endret av 2N1711
Lenke til kommentar

Kjøpte en Easee og fikk den installert av en elektriker, selvsagt bare to-tre dager før de første signalene fra Sverige begynte å komme.

Men samtidig ble det installert et overspenningsvern på hovedtavle, listet på faktura som "Oversp.vern Komplett 4P 280VAC SPCT2-280/4". Noen med peiling som da vet om jeg er safe, eller om jeg burde satse på en annen lader?

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 minutt siden):

Kjøpte en Easee og fikk den installert av en elektriker, selvsagt bare to-tre dager før de første signalene fra Sverige begynte å komme.

Men samtidig ble det installert et overspenningsvern på hovedtavle, listet på faktura som "Oversp.vern Komplett 4P 280VAC SPCT2-280/4". Noen med peiling som da vet om jeg er safe, eller om jeg burde satse på en annen lader?

Det er dc jordfeil som er problemet, ikke overspenning. Så for å være safe bør en ha type b jordfeilvern i tillegg.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (11 minutter siden):

Kjøpte en Easee og fikk den installert av en elektriker, selvsagt bare to-tre dager før de første signalene fra Sverige begynte å komme.

Men samtidig ble det installert et overspenningsvern på hovedtavle, listet på faktura som "Oversp.vern Komplett 4P 280VAC SPCT2-280/4". Noen med peiling som da vet om jeg er safe, eller om jeg burde satse på en annen lader?

Overspenningsvernet er et norsk krav når det settes opp ladeboks.

Svenske myndigheter sier at de ikke vurderer laderen som farlig å bruke, og de har heller ikke fremmet krav om tilbakekalling eller bruksstopp.

 

Jag har en laddbox som fått försäljningsförbud, vad ska jag göra? chevron-up-grey.svg

Det är inget du måste göra, men det är bra att sätta sig in i varför produkten har fått försäljningsförbud. Då kan du vara uppmärksam på förändringar i produktens funktion som kan vara farlig. Du kan även kontakta återförsäljaren och fråga om de har någon särskild åtgärdsplan för redan levererade produkter. 

 

Det som er nevnt om overspenning i det svenske vedtaket, er basert på at de mener det er for dårlig isolasjon et sted internt i laderen. Isolasjonskvalitet testes ved å tilføre bestemte spenninger, og måle om det lekker strøm. Derfor kalles det overspenningstest. 

Endret av 2N1711
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det er usannsynlig.

Så hva er dommen fra dere som kan en god del mer (mildt sagt) om elektronikk enn meg?

Er Easee-laderen direkte farlig å bruke?

Har ikke hørt om noen branntilfeller med Easee-laderne enda, men kan dette være en feil som over tid vil forverre seg slik at vi om et par-tre år plutselig får en økning av branntilfeller som en følge av Easee-laderne (om de ikke byttes eller utbedres).

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 minutter siden):

Så hva er dommen fra dere som kan en god del mer (mildt sagt) om elektronikk enn meg?

Er Easee-laderen direkte farlig å bruke?

Har ikke hørt om noen branntilfeller med Easee-laderne enda, men kan dette være en feil som over tid vil forverre seg slik at vi om et par-tre år plutselig får en økning av branntilfeller som en følge av Easee-laderne (om de ikke byttes eller utbedres).

Nei, det er ikke noe som tyder på at den er farlig i seg selv. Det kritikken går på, er hvordan de er sikre på at den vil fungere hvis noe går galt, typisk i bilen. Se hva svenske myndigheter sier i et tidligere innlegg.

Lenke til kommentar

Installer en jordfeil automat på kursen som laderen er på, så er saken ut av verden. Det er jo det Easee laderen mangler man trenger😀 ikke dommedag akkurat. Obs, kom på at dersom sikringen blir stor må man installere jordfeil vern på kursen, og ikke jordfeil automat. De leveres vel kun opp til 20Amper, Laderen (22kw)kan vel sikres med Max 40A med egen jordfeil bryter. Avhengig av hvilke anlegg da  🤓

Endret av Ulaf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Nukleosid said:

Så hva er dommen fra dere som kan en god del mer (mildt sagt) om elektronikk enn meg?

Er Easee-laderen direkte farlig å bruke?

Det er først å fremst to problemer knyttet til at easee boksen ikke samsvarer med standarden ihht det Elsäkerhetsverket har funnet:

Releene er ikke fysisk sammenkoblet.
Bryteavstanden i releene er 2,3mm i steden for minst 3mm.

Boksen kan derfor ikke anses å ha likestrømsjordfeilbeskyttelse  i samsvar med standarden. Den har likevel slik beskyttelse som sannsynligvis fungerer bra.

Dvs. den er ikke "direkte farlig å bruke". Den har f.eks. ikke fått bruksforbud eller pålegg om tilbakekalling i Sverige.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 minutter siden):

Det er først å fremst to problemer knyttet til at easee boksen ikke samsvarer med standarden ihht det Elsäkerhetsverket har funnet:

Releene er ikke fysisk sammenkoblet.
Bryteavstanden i releene er 2,3mm i stedenfor minst 3mm.

Boksen kan derfor ikke anses å ha likestrømsjordfeilbeskyttelse  i samsvar med standarden. Den har likevel slik beskyttelse som sannsynligvis fungerer bra.

Dvs. den er ikke "direkte farlig å bruke". Den har f.eks. ikke fått bruksforbud eller pålegg om tilbakekalling i Sverige.

At bryte avstanden var 2,3mm var jo dårlig da.

og uten sammenkobling…fy f… ikke bra i det tatt selv om det fungerer.

forstår godt at svenske myndigheter reagerer nå Easee går sånn utenom standarden. Bare håper at ikje de andre også får anmerkninger i granskingen. Nesten litt cowboy nykker at de tar sånn risk.

🤬

Endret av Ulaf
Lenke til kommentar

Til tross for de påpekte svakhetene, er ladeboksen flere lysår unna nivået på enkelte kinesiske USB-ladere som har ett lag med kontortape mellom 230V og 5V.

Nå kommer alle EU/EØS land til å vurdere de svenske funnene og trekke sine konklusjoner. Svenskene skal også publisere en sluttrapport som gjelder alle ladeboksene de har testet. I løpet av noen uker vil det helt sikkert komme mer informasjon, og inntil da gjør man som Elsäkerhetsverket sier: Bruk laderen som normalt, men legg merke til om noe ser merkelig ut.

Selv om det går an, behøver man ikke slikke på ledningen. Det gjelder uansett om det er ladekabler eller noe annet som går på strøm :-)

Lenke til kommentar
Retroman skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk installert Easee i fjor. Måtte trekke ny kurs, valgte da 32A m jordfeilbryter. Har i tillegg overspenningsvern.

Har på forespørsel fått melding fra el-firma at jeg ikke trenger å tenke på denne saken.…men det er klart man er bekymra for det.

Ja, selvfølgelig fordi hele laderen kan jo ryke. Det ser jo ut for at dette kan klassifiseres som produksjonsfeil utover alminnelig standard. Vi som forbrukere stoler jo på at produsentene følger standarder og retningslinjer til punkt og prikke. Så viser det seg at de lurer oss ved å stille seg over lover og regler på en hovmodig måte. For ei skam.

Jordfeil bryteren vil jo beskytte anlegget ditt, men ikke nødvendigvis laderen nei. Så om det ved et uhell er for høy spenning og for kort avstand eller manglende sammenkobling kan det jo si puff. Og da blir det svarteper…☹️

Endret av Ulaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...