Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

Helmikstøl fremstår som desperat nå. Snakker om maktmisbruk og u-proffe svensker. Jeg klarer ikke å se at svenskene har gjort noe galt, og de har tydeligvis prøvd å lede Easee inn på rett spor tidligere uten at de har tatt noen av hintene.

I følge Linkedinprofilen hans, har han bakgrunn som elektriker. Da må han være kjent med kravet om å dokumentere og risikovurdere avvik siden det er noe de gjør (skal i alle fall gjøre) ofte. Det er en del av utdannelsen deres å vite det.

Det er sikkert mulig å snakke seg ut av en del av kritikken, men det gjør man ikke ved å idiotforklare dem som er kritiske. Det at de har brukt releer med for liten klaring, tyder på at de ikke har lest normen(e) særlig godt, og da kan de heller ikke forsvare noen avvik, selv om de skulle prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2N1711 skrev (14 minutter siden):

Helmikstøl fremstår som desperat nå. Snakker om maktmisbruk og u-proffe svensker. Jeg klarer ikke å se at svenskene har gjort noe galt, og de har tydeligvis prøvd å lede Easee inn på rett spor tidligere uten at de har tatt noen av hintene.

I følge Linkedinprofilen hans, har han bakgrunn som elektriker. Da må han være kjent med kravet om å dokumentere og risikovurdere avvik siden det er noe de gjør (skal i alle fall gjøre) ofte. Det er en del av utdannelsen deres å vite det.

Det er sikkert mulig å snakke seg ut av en del av kritikken, men det gjør man ikke ved å idiotforklare dem som er kritiske. Det at de har brukt releer med for liten klaring, tyder på at de ikke har lest normen(e) særlig godt, og da kan de heller ikke forsvare noen avvik, selv om de skulle prøve.

 

Ja jeg begynner å lene mot at de må bytte laderene. Heldgivis har de laget en lader som er enkel å bytte, selv for ikke elektrikkere. Og de kan kjøre en form for bytte handel der folk sender enhetene tilbake også kan de gjenbruke disse fremover. Men spørs om de har økonomi til det, de har blåst mye penger de siste årene. I tillegg lager de ikke produktet selv som gir en giga merkost. Det ser litt mørkt ut, og jeg føler easee bør bli litt mer ydmyke i kommunikasjonen her. 

Jeg har tidligere vært i kontakt med selskapet, da jeg synes det er spennende. Men jeg må si det har fått en bismak de siste ukene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Vet du om det finnes en norm/standard for rcd's?

Det finnes en som heter IEC 62955:2018 Residual direct current detecting device (RDC-DD) to be used for mode 3 charging of electric vehicles som de også hevder samsvar med.

Lenke til kommentar

Jeg synes de har en utrolig tåpelig tilnærming til problemet.

Det er ikke noe merkelig at en liten startup tråkker feil i jungelen av normer, og selger noen tusen av et eller annet som ikke holder mål, men de er ikke en liten startup nå. Med langt over en milliard i omsetning og en margin på rundt 30% og mange hundre tusen leverte enheter, er ikke dette en bedrift som kan ta seg råd til å tøye strikken, spesielt ikke når et av salgsargumentene er nettopp at de har innebygget sikkerhetsfunksjoner som ellers ville koste kunden dyrt å kjøpe separat.

I EN 61008 som de påstår å følge er det referanser til flere andre normer, blant annet IEC 60947 som dekker kontakter for til/frakopling og isolering av last fra kilde. At de ender opp med å bruke releer som ikke er i nærheten av å ha stor nok klaring er egentlig skremmende. Da er diskusjonen om mekanisk sammenkopling eller ikke helt uinteressant, for løsningen er uansett for dårlig.  Like skremmende er at de påstår maktmisbruk og motstand mot innovative løsninger når de ikke klarer å finne ut av noe så enkelt som er så sentralt for det de bruker som salgsargument. Det er bare helt håpløst å selge produkter for sikkerhet uten å ha gjort hjemmeleksene først, selv om det kan koste dyrt å hente inn mye ekstern hjelp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, 2N1711 said:

blant annet IEC 60947 som dekker kontakter for til/frakopling og isolering av last fra kilde. At de ender opp med å bruke releer som ikke er i nærheten av å ha stor nok klaring er egentlig skremmende.

Hva sier 60947 om klaring da? Er det samme der som i 62955 eller 61008-1?

Lenke til kommentar

Hvem vil gå inn med penger i selskapet på nåværende tidspunkt hvor de må ut med enorme kostnader for å bytte eksisterende ladere? De vil jo ha enorme erstatningskrav mot seg fra eiere og elektirkere som har installert dette her.

Alle ser jo hvilken vei dette går.

Endret av stue
Lenke til kommentar
stue skrev (4 minutter siden):

Hvem vil gå inn med penger i selskapet på nåværende tidspunkt hvor de må ut med enorme kostnader for å bytte eksisterende ladere? De vil jo ha enorme erstatningskrav mot seg fra eiere og elektirkere som har installert dette her.

Alle ser jo hvilken vei dette går.

Spørs vell hvor stor eierandel de får. Det er også en veldig vanskelig tid å hente penger. Her må nok easee gi super rabatt til investorene og vise til en god plan for å gjøre dette effektivt.

De bør i det minste:

Kreve retur av 'defekt' enhet.

Gjenbruke det som kan gjenbrukes av 'defekt' enhet

Dokumentere byttet godt slik at dette fint kan gjøres av de fleste personer selv

Lenke til kommentar
stue skrev (50 minutter siden):

Hvem vil gå inn med penger i selskapet på nåværende tidspunkt hvor de må ut med enorme kostnader for å bytte eksisterende ladere? De vil jo ha enorme erstatningskrav mot seg fra eiere og elektirkere som har installert dette her.

Alle ser jo hvilken vei dette går.

Mange! Selskapet går som det griner sånn utenom dette trøbbelet de er i nå. Jeg tviler på at de vil ha særlige problemer med å hente penger. Bare i 2021 hadde de positiv kontantstrøm på 430 millioner fra driften(og det fra en omsetning på "kun" 1,4 milliarder!!!). Ingenting tyder på at 2022 har vært noe dårligere. De har ingen rentebærende gjeld og har vært utelukkende EK-finansiert. De hadde en halv milliard i likvider 31.12.21. Vi snakker om et bunnsolid selskap rent tallmessig. Og de er vel Europas største leverandør av hjemmeladere?

Det sagt, ryktet får seg jo en heftig knekk. Og det kommer også til å svi kraftig på lommeboka og prisingen av selskapet som helhet. Men de er veldig godt rigget finansielt sett for å komme gjennom krisen.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Svein M said:

Om enhetene ikke holder mål så må de vel byttes med en ny da om de greier å lage en som holder standardene.

Det er tvilsomt at dette blir resultatet. I værste fall må det monteres en jordfeilbryter type B foran easee boksen(e).
 

Jeg vil tilbake til noe jeg skrev i en annet tråd.

On 3/15/2023 at 6:13 PM, mobile999 said:

Problemet er nok først og fremst at Easee boksen har en samsvarserklæring som ikke samsvarer med hva som faktisk er i produktet. Boksen er sannsynligvis likevel helt trygg å bruke.

Easee boksene har fått salgsforbud i Sverige fordi de har en samsvarserklæring som hevder samsvar med normene for jordfeilbryter A og B, men de samsvarer ikke.

Slik jeg ser det blir det et spørsmål om easee boksene er helt trygge å bruke dersom de hadde kommet med en samsvarserklæring der samsvar med normene for jordfeilbryter A og B ikke er nevnt.

Er det i det hele tatt nødvendig at ladebokser må ha samsvar med normene for jordfeilbryter A og B? Jeg gjetter på at dette ikke er nødvendig.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Det er tvilsomt at dette blir resultatet. I værste fall må det monteres en jordfeilbryter type B foran easee boksen(e).
 

Dette vil nok koste langt mer enn å bare bytte pucken eller hva de kaller. Dette kan en privatperson gjøre. De kan også ta den defekte i retur og gjennbruke. 

Med å montere vern må en ha inn elektrikker osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...