Gå til innhold

Truer med å stanse salget av Easee ladebokser i Sverige


jonlem

Anbefalte innlegg

NULL skrev (1 minutt siden):

Om Easee skulle slå seg konkurs, har Elkjøp fortsatt forpliktelser ovenfor kunder som har kjøpt Easee via dem. De kan ikke videre bare peke på leverandøren i en slik sak eller en ellers vanlig reklamasjonssak. Men ansvaret er kun for selve produktet, ikke for installasjonen hvis det er kjøpt som tjeneste fra tredjepart uavhengig av Elkjøp. 

 

Ja så elkjøp kan jo bare peke på at den er installert uten bvern 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Det fritar ikke Elkjøp for ansvaret som de har ovenfor sluttkunden.

Men hvilket ansvar har de? Om easee velger å bytte ut boksen, ja da har elkjøp såklart ansvar med å sørge for at kunden får dette. 

Men om løsningen blir at det må installeres bvern så er det en annen sak. Da er easee sannsynligvis konkurs, elkjøp kan ikke klandres for installasjonen, og det går videre til personen som installerte. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Om man har Easee og B-vern - trenger man å gjøre noe? Kjipt om jeg må ha en av de andre.. 

En trenger ikke gjøre noe som helst, verken her eller i sverige. Det er bare salgsstopp enn så lenge. 

Men, easee oppfyller ikke krav til jordfeilvern type B. Så, om en slenger inn B vern er en nærmere godkjenning. 

Det er dog noen andre problemer utenfor dette som IP kapsling og fare for lysbue og litt annet tjafs. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Salvesen. said:

Men hvilket ansvar har de? Om easee velger å bytte ut boksen, ja da har elkjøp såklart ansvar med å sørge for at kunden får dette. 

Men om løsningen blir at det må installeres bvern så er det en annen sak. Da er easee sannsynligvis konkurs, elkjøp kan ikke klandres for installasjonen, og det går videre til personen som installerte. 

Nå er ikke jeg helt stø på 220v elektronikken og problematikken i denne saken.

Men hvis laderen mangler noe som det står i dokumentasjonen at den skal ha, så er det en mangel. Det kan derfor reklameres, og selger (i dette tilfellet elkjøp) er ansvarlig for å fikse* det. Kunden skal ikke ha noen kostnad eller "vesentlig ulempe" med dette.

*Fikse betyr i dette tilfellet at kunden skal ende opp med en lader som inneholder hva easee-laderen skulle ha hatt, eller en tilsvarende løsning, med installasjon og andre kostnader betalt av elkjøp.

Endret av Axefjord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 minutter siden):

Nå er ikke jeg helt stø på 220v elektronikken og problematikken i denne saken.

Men hvis laderen mangler noe som det står i dokumentasjonen at den skal ha, så er det en mangel. Det kan derfor reklameres, og selger (i dette tilfellet elkjøp) er ansvarlig for å fikse* det. Kunden skal ikke ha noen kostnad eller "vesentlig ulempe" med dette.

*Fikse betyr i dette tilfellet at kunden skal ende opp med en lader som inneholder hva easee-laderen skulle ha hatt, eller en tilsvarende løsning, med installasjon og andre kostnader betalt av elkjøp.

Spennende hvordan dette blir. Sannsynligvis må easee revidere elektronikk og levere ut nye ladere. At elkjøp skal betale for at elektriker skal sette inn bvern ser jeg på som helt søkt. Men jeg er ingen ekspert innen slik juss, tvert i mot. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Spennende hvordan dette blir. Sannsynligvis må easee revidere elektronikk og levere ut nye ladere. At elkjøp skal betale for at elektriker skal sette inn bvern ser jeg på som helt søkt. Men jeg er ingen ekspert innen slik juss, tvert i mot. 

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/hist/wfdocument.ashx?journalpostid=2018023261&dokid=383616&versjon=1&variant=A&

Her er en dom på en sak der det ble kjøpt en vare hos butikk A, og varen ble montert av håndverker B. 

Når produktet viste seg å ha en mangel, så måtte butikk A betale erstatning tilsvarende fjerning og remontering av annen vare.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (50 minutter siden):

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/hist/wfdocument.ashx?journalpostid=2018023261&dokid=383616&versjon=1&variant=A&

Her er en dom på en sak der det ble kjøpt en vare hos butikk A, og varen ble montert av håndverker B. 

Når produktet viste seg å ha en mangel, så måtte butikk A betale erstatning tilsvarende fjerning og remontering av annen vare.

Men dette er jo ett enormt omfang, det vill kanskje velte elkjøp og om det går så langt. De må ha solgt tusenvis og kostnader til en evt slik fiks vill være mange tusen kroner pr lader. 

Men time will såklart show. 

Jeg håper easee kommer seg igjennom dette med å levere revidert berry som de kaller det. Men det vill være ekstremt krevende.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Men hvilket ansvar har de? Om easee velger å bytte ut boksen, ja da har elkjøp såklart ansvar med å sørge for at kunden får dette. 

Men om løsningen blir at det må installeres bvern så er det en annen sak. Da er easee sannsynligvis konkurs, elkjøp kan ikke klandres for installasjonen, og det går videre til personen som installerte. 

Sakens kjerne er en mangel i selv varen. Det må salgsleddet stå ansvarlig for ovenfor sluttkunden.

Om man kan løse problemet med å innstallere B-vern på selve kursen, så er det en helt annen sak. Den fritar ikke salgsleddet (f.eks. Elkjøp) for ansvaret ovenfor kunden deres. De har fortsatt solgt et produkt som ikke tilfredsstiller kravene.

Best stilt er de som har kjøpt Easee-laderen av et elektrikerfirma som har både solgt laderen og gjort installeringen. Da er det elektrikerfirmaet som må stå for løsningen av hele problemet for sluttkunden.

Så denne saken kan få kostbare konsekvense langt utenfor selve Easee produsenten.

Lenke til kommentar

Selv om man kan peke på millimeter forskjeller i brytergap, og lignende spissfindigheter (som selvsagt er jurudisk mulig å "ta" Easee på), så lurer jeg på om ikke alle krav og forskrifter må anses for å være oppfylt hvis laderen faktisk gjør det det skal under en jordfeiltest, og en kortslutningstest!?
For det er vel virkemåten i praksis som er hensikten med forskriftene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 minutt siden):

Selv om man kan peke på millimeter forskjeller i brytergap, og lignende spissfindigheter (som selvsagt er jurudisk mulig å "ta" Easee på), så lurer jeg på om ikke alle krav og forskrifter må anses for å være oppfylt hvis laderen faktisk gjør det det skal under en jordfeiltest, og en kortslutningstest!?
For det er vel virkemåten i praksis som er hensikten med forskriftene...

Problemet er at de har sagt de følger standard XX(husker ikke hva) men det gjør de ikke med hardwaren de har i dag. Så dette er en feil, og derfor kan de ikke si at de har godt nok DC vern samt flere ting som mangler på IP grad osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Interessant at Zaptek har en annonse for sine ladere i tråden her. De opplever nok en oppgang.

🧐

Tror nok det er tilfeldig at Zaptec-annonsen dukket opp hos deg, det er slike algoritmer som ligger inne som styrer hvilke annonser som vises for hver enkelt av oss.

Men at de opplever økt pågang, ja. Og de som lager boksene deres på Tau øker produksjonen dramatisk og må oppbemanne.
"– Pågangen hos oss har vært enorm de to siste dagene. Spesielt forhandlerne i Sverige står nå i en vanskelig posisjon hvor de ikke får selge Easee-ladere og dermed må seg om etter andre løsninger. Vi er selvfølgelig glade for at veldig mange nå kommer til oss for vårt produkt, sier Zaptec-sjef, Peter Bardenfleth-Hansen til Aftenbladet.
Easee-rival øker produksjonen dramatisk på Tau (aftenbladet.no)

En viss skadefryd er jeg nok sikker på at det er å spore hos Zaptec også 🙂

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Selv om man kan peke på millimeter forskjeller i brytergap, og lignende spissfindigheter (som selvsagt er jurudisk mulig å "ta" Easee på), så lurer jeg på om ikke alle krav og forskrifter må anses for å være oppfylt hvis laderen faktisk gjør det det skal under en jordfeiltest, og en kortslutningstest!?
For det er vel virkemåten i praksis som er hensikten med forskriftene...

Det skulle jo vært interessant å vite hvilken kontaktor det er de har brukt som har for lite brytergap.
Det er slettes ike sikkert de har vært klar over det selv, de har sikkert brukt kontaktoren i god tro de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (7 minutter siden):

Det skulle jo vært interessant å vite hvilken kontaktor det er de har brukt som har for lite brytergap.
Det er slettes ike sikkert de har vært klar over det selv, de har sikkert brukt kontaktoren i god tro de.

De bruker disse: azsr131-1ae-12d

Og ja det er nok bare en gigantisk miss, men det er fortsatt ikke innenfor.

Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (54 minutter siden):

Det skulle jo vært interessant å vite hvilken kontaktor det er de har brukt som har for lite brytergap.
Det er slettes ike sikkert de har vært klar over det selv, de har sikkert brukt kontaktoren i god tro de.

Det står nøyaktig typenummer i vedtaket, og databladet for den typen sier at det er 2,3 mm. Det aller minste kravet de kan komme unna med i følge normene er 3 mm.

Man må være klar over at en jordeilbryter skal dekke helt annen bruk enn en vanlig bryter. Hvis en vanlig bryter svikter er det vanligvis bare irriterende. Hvis jordfeilbryteren svikter kan det være kritisk. Nå er det også slik at en jordfeilbryter ikke vil gjøre noe som helst før det oppståer en faktisk feil. En feil kan veldig lett føre til mye større last enn det som normalt er koplet til den. Dette skal kontaktene i jordfeilbryteren tåle uten for eksempel å sveise seg sammen slik at strømmen ikke brytes. Derfor er det også mye større krav til dem enn for releer som skal bryte vanlig last. Når Easee snakker om utdaterte normer og motstand mot nye løsninger i denne saken, viser de null forståelse for hva jordeilbrytere kan bli utsatt for i det virkelige liv.

 

Sitat fra https://www.shifter.no/nyheter/nafs-ladeekspert-ikke-overrasket-over-at-easee-laderne-ble-stoppet/274271

Mangel på kravoppfyllelse

– At Easees løsning er elektronisk i stedet for elektromekanisk spiller ingen rolle. Selskapet må kunne vise på hvilken måte deres løsning er like sikker som kravene i standarden, sier Joel Lee Antman inspektør i Elsäkerhetsverket til Shifter.

– Og det gjør de ikke?

 

– Nei, Den enkleste måten å se det på, er at bryteravstanden i ladeboksen ikke er stor nok. I tillegg er det slik at standardene de henviser til, foreskriver at reléene må være mekanisk sammenkoblede og det skriver de selv at de ikke har, sier Antman og fortsetter:

 

– De har i stedet en elektrisk sammenkobling som de mener oppfyller samme krav. Men hvordan de mener at den gjør det, har de ikke klart å vise.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tabell 5 i EN 61008-1 som krever 4 mm avstand. Den står på side 37, så de kan ikke skylde på at den var gjemt bort helt til slutt.

IEC 62955 som godtar 3 mm har jeg ikke, men siden Easee har deklarert samsvar med EN 61008-1 blir det bare for dumt å si at 2,3 mm er nok.

 

199863983_Skjermbilde(1757)_cr.thumb.jpg.2e30e12bbdb2c6d611c7dbcd4c94f04f.jpg

 

.

333695954_Skjermbilde(1758)_cr.jpg.3875610fc427e965ed391f478c7cf444.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2N1711 skrev (14 minutter siden):

– At Easees løsning er elektronisk i stedet for elektromekanisk spiller ingen rolle. Selskapet må kunne vise på hvilken måte deres løsning er like sikker som kravene i standarden

Jeg er utdannet elektronikkingeniør, men på ingen måte ekspert på akkurat dette. Men umiddelbart tenker jeg at en ren elektronisk løsning med thyristor / diac / triac og slike ting vil være mer motstandsdyktig mot overslag enn en mekanisk bryter. Med slike komponenter brytes jo strømmen umiddelbart ved at halvlederen blir gjort ikke-ledende på et mikrosekund! Et relé og kontaktor er fullt ledende hele tiden, og to metallbiter føres sakte fra hverandre. ("Sakte" i forhold til elektroniske komponenter) Det er å be om overslag, uansett "brytergap".
Så det er fullt mulig at Easee meget easy kan vise at deres løsning er overlegen. Men jeg er enig i at de har hittil bare kommet med retorikk og indignasjon, og lite bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...