Gå til innhold

Formel 1 - 2023


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (17 timer siden):

Ettersom det var Zhou som startet kjedekollisjonen som forårsaket krasjen mellom alpine bilene så tror jeg nok ikke temperaturen var så høy når de fikk litt overblikk over situasjonen.

Joda, men det er faktisk andre løpet i år begge bilene har DNF og er borti hverandre. Hadde vært merkelig on de ikke ble oppgitt og forbanna. 

Lenke til kommentar
L'Equipe reports that the teams under FIA cost cap investigation are Aston Martin, Mercedes and Red Bull, ['with the former more 'in trouble' than the other two'].
Teams have asked the FIA to clarify Helmut Marko's actual qualification within the organization chart of RBR:
"Marko is present at all the races inside the Red Bull box, yet he is not among the three top managers whose compensation is not included in the $136 million"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen skikkelig analyse eller forklaring på hvorfor Redbullen til Max alltid er 30-35 sekunder foran andre og tredjeplass, hele sesongen i år? Og hvorfor ingen av de andre lagene greier å lage en like rask bil? Greit at han har en aggressiv kjørestil, men det kan vel de andre også ha?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er vel samme grunn som Mercedes ofte var det for noen år siden, bil og fører matcher og er bedre enn resten av feltet, og mye av grunnen til at andre team ikke klarer å hale inn nå handler vel mye om budsjetts grensen og at store team som mercedes og ferrari ikke bare kan kaste penger på problemet lenger, så på den måten kan en vel si at "budget cap" virker mot sin hensikt og at andre team vil slite med å ta innpå de som gjorde alt riktig fra første stund, men samtidig gjør det mulig for mindre teams som knapt har råd til å nå budsjetts grensen slik det er som williams og Haas å være mer kompetative i midfield kampen.

Lenke til kommentar

Støtter det Evil-Duck sier. Man trenger ikke å se lengre enn Perez for å skjønne at bilen tar deg bare så langt, føreren har litt å si også. Max og den bilen er bare en perfekt kombinasjon. 

Jeg skulle gjerne likt å se noen andre i andre-setet på akkurat denne bilen. Det kan hjelpe å finne ut av hvor mye som er bilen og hvor mye som er Max akkurat . Hvis f.eks. Ricciardo, Leclerc eller Norris var der hadde det nok vært enda tettere mellom Red Bull-bilene, men jeg tror fortsatt Max hadde vunnet WDC. Han lever og puster racing 24/7 og knuser alt av kamerater han får i andrebilen.

Den raske bilen gjør også at han har roet seg ned en del fra den hissige kjøringen. Man ser at han og den bilen har mer å gå på, men Perez sliter med å holde følge.
 

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at de har en veldig kjent ingeniør som har laget DRS enheten på den nye bilen, og derfor er den 10kmt raskere enn alle andre biler. Det høres jo rart ut, hvorfor lager ikke de andre teamene det samme da? Bilmotorer er jo ikke tryllestøv og magi. Men det er jo et faktum at Max kjører et halv sekund raskere hver runde enn alle de andre, og ender opp 20-30-40 sek foran over 70 runder. De andre MÅ jo kunne gjøre noe lignende.

Vet Max er glad i racing, han spiller veldig mye e-sport i iracing også. F.eks. spilte han i et e-sport billøp 3 timer etter å ha vunnet et F1-løp.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

F1 biler er ekstremt komplekse maskiner, å det er ikke bare å kopiere ett konseptene fra andre team uten at du faktisk forstår hvordan det fungerer i detalj å klarer å bygge en bil rundt det. Adrian Newey som er hjernen bak svært mye av designet til Red Bull bilene er jo en gammel traver som og har tidligere erfaring med ground effect og skrev blant annet sin "first class honours degree thesis" om ground effect aerodynamikk tilbake på det tidlige 80 tall. Så han har erfaring med ground effect konseptet som de nye bilene er basert på som ingen andre ingeniører andre team har, så det er vel kanskje ikke så overraskende at red bull kom inn i ground effect era'en med en svært solid og gjennomført bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Joda, men det jeg mener er at dette er jo vel etablert kunnskap, motoren har eksistert i 100+ år, og at EN mann skulle kunne noe som ingen andre kan er jo litt rart..litt som i elektronikken, ohms lov er ohms lov, en motstand er en motstand. De kan ikke bare finne på noe nytt. It is what it is.

Det er visst også noe "hemmelig" med måten de har laget bunnen på bilen. Men det burde jo de andre klart å kopiere med en gang bilene blir heiset opp av heisekrana og lasta inn i traileren når løpet er ferdig.

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

F1 opererer på the cutting edge av hva de har lov å gjøre innenfor reglementet så det er ikke mye etablert kunnskap disse bilene er bygget rundt, dette er toppen av motorsport. Og igjen så fungerer det ikke bare å kopiere enkeltkomponenter, bilen må være bygd rundt et konsept som ingeniørene forstår, en kan ikke bare kaste ett Red Bull gulv på Mercedesen og se at bilen plutselig er like kompetativ når resten av aeroen på bilen ikke samarbeider med gulvet.  Finner ikke kilden på det men det var en Red Bull ingeniør som uttalte seg etter at gulvet til Red Bull ble vist under Monacco GP når Perez krasjet at det ville ta andre team minst ett halvår å forstå, teste,  implimentere og produsere komponenter inspirert av gulvet til Red Bull med noen suksess, og på den tiden vil Red Bull uansett ha videreutviklet gulvet sitt i en retning slik at de som vil prøve å kopiere det uansett blir hengende etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (38 minutter siden):

Racet kan faktisk bli avlyst, går det rykter om..

Det derimot er kjipt. Håper på litt mindre nedbør. Maxern vinner sikkert uansett. Det blir dermimot mer spennende bak i feltet. Artigt at det er så mye kniving mellom flere teams om topp 10.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...