Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
kåre b skrev (8 timer siden):

Hvor mye strømpris påvirker kommer jo an på hvor energikrevende produksjonen av varen er.

Ikke bare produksjonen, men i alle ledd påstås det. Videre er påstanden at det er høyt strømforbruk, ikke bare et åpent spørsmål om hvor høyt det kan være.

Ref. "Det er mye strømforbruk i alle ledd ifra råvare til butikk."

Jeg skulle gjerne hatt en kritisk gjennomgang av påstandene sånn at vi kan få en objektiv vurdering av om strømpriser brukes som påskudd for å sette opp prisene mer enn strømprisene antyder, eller om prisene er holdt tilbake sånn at vi må regne med ytterligere økninger i framtida for å ta igjen det tapte..

Objektive fakta trumfer alltid løse påstander! Derfor etterspør jeg objektive fakta når du fremstetter sånne påstander.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan eksempelvis lese denne, som ikke bare omhandler strømpriser, men også diesel, kunstgjødsel og lignende...

https://www.agrianalyse.no/nyhetsarkiv/klar-nedgang-i-bpi-i-september

Ser man på 12-månedersendringen så er BPI hele 5,1 prosent høyere sammenlignet med samme måned året før, mens tilsvarende endring for KPI viser en noe mindre vekst på 3,6 prosent. Hvordan det ligger an med kostnadene i næringsmiddelindustrien kjenner jeg ikke til.

De variable driftskostnadene har økt med 5,1%, 1,5% mer enn konsumprisindeksen. Hvor mye har matprisene på norskprodusert mat økt i samme periode? Sannsynligvis omtrent det samme. Mat har steget mer enn KPI, og innenfor kategorien mat, så har importerte matvarer steget mer enn norskproduserte.

Endret av Inge Rognmo
Skrevet

Tok meg ikke så lang tid å finne tall på matprisveksten heller. Akkurat 5,1% på 12mnd, faktisk, riktignok fra oktober til oktober, og ikke som den andre indeksen, som gikk fra september til september. (Nei, jeg hadde ikke lest denne før jeg postet forrige innlegg, selv om det åpenbart kan virke sånn. Og som sagt, kostnadsutviklingen i sekundærnæringen, næringsmiddelindustrien, har jeg ikke lett etter tall på.) 

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18714233/nye-tall-fra-ssb-prisveksten-pa-mat-skyldes-ikke-bonden?publisherId=17848968&lang=no

Sitat

Kaffe og kakao blir dyrere når råvareprisene stiger, men på sukker forstår vi virkelig ikke hva som har skjedd, sier Huus. 

Ifølge tall fra Trade Economics  har prisen på sukker internasjonalt falt med rundt 25 prosent det siste året. Likevel har sukkerprisene i norske butikker økt kraftig. I dag er sukkeret faktisk omtrent 91 prosent dyrere enn det var i desember 2020, selv om råvareprisene ute i verden nå er på sitt laveste nivå siden den gangen.* - Det viser at det ikke alltid er bonden eller råvareprisene som driver prisene i butikk. Andre ledd i kjeden, som transport, emballasje, og ikke minst handelen, spiller også en rolle, forklarer Huus. 

Importert mat øker mest 
Fra oktober i fjor til oktober i år har prisene på importerte jordbruksvarer økt med 9,5 prosent, mens norskproduserte jordbruksvarer har økt med 5,1 prosent. Til sammenlikning har norske varer (her regner jeg med det egentlig menes alle varer i norske butikker, ikke norskproduserte) generelt steget med 4,9 prosent. 

Selv om krona faktisk er blitt sterkere mot både euro og dollar det siste året, øker prisene på importert mat likevel kraftig. Det betyr at forklaringen ikke ligger i valutakursene, men i økte råvarepriser internasjonalt, spesielt på kaffe og kakao, forklarer Huus. 

Han legger til at dette er varer Norge ikke produserer selv, og som derfor er mer sårbare for prisendringer i verdensmarkedet. - Når prisen på råvarer stiger globalt, slår det direkte inn i norske butikkhyller, sier han. 

*) Er du fortsatt like hellig overbevist om at det er verdensmarkedsprisene (innkjøpsprisene) på tollfrie varer som f.eks. sukker  som avgjør utsalgsprisene i norske butikker? Eller er det kanskje også "at produsentene (som i denne sammenheng må forstås som importørene/grossistene og matkjedene, ikke de utenlandske råvareprodusentene) kan føre en bevisst prispolitikk og ikke som ved frikonkurranse må tilpasse seg en pris dannet i markedet."

Skrevet (endret)

Her var det så mye rart at jeg ikke vet helt hvor jeg skal starte. Får vel bare prøve det punktvis:

- BPI gjelder kun bondens prisbilde og støtter dermed ikke opp Kåre B sin påstand om prisøkninger i alle ledd

- BPI gjelder alle bondens innsatsfaktorer og støtter dermed ikke opp Kåre B sin påstand om at strøm er en stor årsak til prisøkninger

- Bonden produserer bare rundt 40% av maten vi kjøper i norske butikker så det er litt tynnt å basere påstander om dagligvarepriser generelt på bare disse 40%.

- De resterende 60% består ikke bare av import, men også av sjømat

- I tillegg til de 100% av dagligvarer vi kjøper i norske butikker kommer alle dagligvarene som privatimporteres og det er ikke en neglisjerbar del. Denne "harryhandelen" har vist seg å bli en vesentlig "ventil" for omgå det ufrie norske markedet.

- I linken til Agri analyse så står elektrisitet for bare 1,26% økning av bondens innsatsmidler fra september til september. Langt mindre enn KPI.

- Ja, jeg er fullstendig klar over at det norske markedet er delvis ufritt. Det må du også ha fått med deg at jeg er veldig klar over, så det blir å slå inn åpne dører å påpeke noe du vet at jeg vet. Men jeg går ut i fra at du sikter ensidig til butikk-kjedene og ikke hele verdikjeden. Jeg vil si ufriheten er ennå større i mellomleddene. Bonden er mer et offer av sine egne kooperativer og monopoler som de selv har bygget opp gjennom et århundre eller så. Litt som når hvermansen kjøper sjokoladeplate til 60 kroner på obs og får 1% kjøpeutbytte for å være coop "medeier". Pengene går til veldig mye annet enn til "medeierne".

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...