Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trulss skrev (4 minutter siden):

Avhengighet fører ofte til høyt/stort forbruk som er kostbart. Feks. er det normalt å røyke 20 sigaretter pr. dag til den nette kostnaden kr. 6000 i måneden. En kompis drikker to flasker vin etter jobb hver dag og til den nette sum av kr. 9000 pr. mnd.

Javel? Og...? Hvilke positive effekter har dette?

2 flasker vin pr dag er hinsides!
Jeg håper du som vet om dette og som venn/bekjent av denne personen gjør det du kan for å få en stopp på det?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
barfoo skrev (1 minutt siden):

Du tenker at to vinflasker for dag har positive effekter, både på individnivå og samfunnsnivå?

Nei, det gjør jeg ikke. Men for akkurat denne personen så holder det vedkommende i gang. Som småbarnspappa trenger han ikke bryte sammen akkurat nå. Tidligere forsøk på nedtrapping har ikke vært vellykket. Vedkommende har god råd og en veldig bra stilling og fremstår som svært vellykket (bare til info), men det gjør saken enklere. Andre med samme avhengighet vil slite som følge av slunken pengesekk. Man blir altså dratt NED og ikke opp med horrible priser.

Skrevet
Trulss skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Men for akkurat denne personen så holder det vedkommende i gang. Som småbarnspappa trenger han ikke bryte sammen akkurat nå. Tidligere forsøk på nedtrapping har ikke vært vellykket. Vedkommende har god råd og en veldig bra stilling og fremstår som svært vellykket (bare til info), men det gjør saken enklere. Andre med samme avhengighet vil slite som følge av slunken pengesekk. Man blir altså dratt NED og ikke opp med horrible priser.

Nå er dette langt utenfor trådens tema, men ja det holder hen i gang helt til det ikke gjør det. Hen bør få hjelp for sine problemer, og hjelpen ligger ikke i vinflasker eller sigaretter av den grunn. Det er underliggende problemer som må behandles på rett måte. 

Håper du tar tak i dette før det er for sent. 

• Liker 3
Skrevet

Er ikke så lett å holde seg unna polet, når de snart er på hvert eneste hjørne.
Jeg har 1 innen 10 minutters gange, og 4+ innen 5-10 minutters kjøring. 

Har ikke drukket alkohol på lenge, og har ingen planer om å starte.
Handler stort sett etter 20:00, eller før 10:00.

Skrevet
4 minutes ago, Trulss said:

Man blir altså dratt NED og ikke opp med horrible priser.

Eh. Nei.

Poenget med prisnivået er altså å begrense forbruket, slik at folk ikkje blir avhengige. Lavere priser vil ikkje føre til mindre avhengighet og skadevirkning, tvert imot.

Forøvrig så redder ikkje alkohol vedkommande fra sammenbrudd, men det gjer at han kjem til å få sammenbrudd. Garantert. Alkohol går utover søvnkvalitet, helse og mange andre faktorer. I tillegg er det jo ekstremt betenkelig at småbarnsforeldre bøtter nedpå såpass solid. Om du har litt fonuft i livet kontakter du barnevernet med ei bekymringsmelding om fars rusbruk.

• Liker 2
Skrevet
Trulss skrev (13 minutter siden):

Hooly.. Så personen er småbarnspappa OG har hatt et slikt forbrukt over lang tid og du mener prisnivået på alkoholen er problemet? Er du føkkings seriøs? Jeg har lest og hørt mye i mitt liv, men fy F dette må være noe av det mest sinnssyke! 

I tilfelle du ikke er klar over det.. Det "passer" aldri å slutte for noen som er avhengige... Det er alltid "noe" som gjør at det passer bedre en annen gang/senere. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (32 minutter siden):

Hooly.. Så personen er småbarnspappa OG har hatt et slikt forbrukt over lang tid og du mener prisnivået på alkoholen er problemet? Er du føkkings seriøs? Jeg har lest og hørt mye i mitt liv, men fy F dette må være noe av det mest sinnssyke! 

I tilfelle du ikke er klar over det.. Det "passer" aldri å slutte for noen som er avhengige... Det er alltid "noe" som gjør at det passer bedre en annen gang/senere. 

Akkurat for denne personen så er det ikke noe annet som fungerer, og det leves et vellykket liv så da er det ingen grunn til å endre på forholdene (har vært forsøkt tidligere).

Når jeg sier det er synd at prisnivået på alkohol og annet er så sinnsykt dyrt så tenker jeg på alle de fattigste blant oss som ikke er i hans situasjon. De har ingen mulighet til oppnå det samme som han og blir tvunget ned i søla.

Skrevet (endret)
8 minutes ago, Trulss said:

Akkurat for denne personen så er det ikke noe annet som fungerer, og det leves et vellykket liv så da er det ingen grunn til å endre på forholdene (har vært forsøkt tidligere).

Sånn heilt garantert så vil vedkommande få det mykje betre uten alkohol. Han lurer deg og seg sjølv til å tru at alkohol er fiks. It ain't. Tvert imot er nesten garantert alkohol rota til problema han opplever.

I tillegg til dei akutte problema, som at vedkommande truleg ikkje får spesielt god søvn, ungane ikkje får oppleve faren sin, partner må ta større ansvar enn nødvendig også viare, så har det jo langsiktige konsekvenser og, t.d. kreft og hjerte/karsjukdom... Fyren er alkoholiker og må ha hjelp - for sin eigen og for familien sin del.

Igjen: har du snev av sunn fornuft i livet så send bekymringsmelding til barnevern og til sjefen has, og påpeik at han bør få hjelp gjennom AKAN.

8 minutes ago, Trulss said:

Når jeg sier det er synd at prisnivået på alkohol og annet er så sinnsykt dyrt så tenker jeg på alle de fattigste blant oss som ikke er i hans situasjon. De har ingen mulighet til oppnå det samme som han og blir tvunget ned i søla.

Poenget er altså at prisen skal bidra til at folk bruker mindre, og færre blir avhengige. Som du korrekt konstanterer redder det ikkje folk med god lønn, men det kan potensielt redde andre. Og det finst masse forskning som viser sammenheng mellom tilgang og bruk.

At du forsøker å bruke alkoholisert bekjent som argument for lavare prisnivå på alkohol er perverst.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Skrevet
barfoo skrev (7 minutter siden):

Sånn heilt garantert så vil vedkommande få det mykje betre uten alkohol. Han lurer deg og seg sjølv til å tru at alkohol er fiks. It ain't. Tvert imot er nesten garantert alkohol rota til problema han opplever.

I tillegg til dei akutte problema, som at vedkommande truleg ikkje får spesielt god søvn, ungane ikkje får oppleve faren sin, partner må ta større ansvar enn nødvendig også viare, så har det jo langsiktige konsekvenser og, t.d. kreft og hjerte/karsjukdom... Fyren er alkoholiker og må ha hjelp - for sin eigen og for familien sin del.

Igjen: har du snev av sunn fornuft i livet så send bekymringsmelding til barnevern og til sjefen has, og påpeik at han bør få hjelp gjennom AKAN.

Poenget er altså at prisen skal bidra til at folk bruker mindre, og færre blir avhengige. Som du korrekt konstanterer redder det ikkje folk med god lønn, men det kan potensielt redde andre. Og det finst masse forskning som viser sammenheng mellom tilgang og bruk.

At du forsøker å bruke alkoholisert bekjent som argument for lavare prisnivå på alkohol er perverst.

Det er helt motsatt av hva du skriver. Det gjelder  både for min kompis og de som har dårlig råd.

Vi må godta et visst (mis)bruk i samfunnet. Det har eksistert siden før Jesus ble født og lar seg ikke endre over natta. Det vil alltid være et behov for rusmidler eller andre medikamenter.

Skrevet
Trulss skrev (10 minutter siden):

Du må være den første (og eneste) som mener det er synd flere folk ikke drikker 2 flasker vin om dagen i steden for å ta tak i problemet/ene sine. Spinnvill tankegang. For enhver normal person er det de som drikker 2+ flasker om dagen som er ned i søla, ikke de som ikke gjør det.

Håper kompisen din treffer på bedre folk som kan hjelpe ham med å slutte.

• Liker 2
Skrevet
wampster skrev (2 minutter siden):

Du må være den første (og eneste) som mener det er synd flere folk ikke drikker 2 flasker vin om dagen i steden for å ta tak i problemet/ene sine. Spinnvill tankegang. For enhver normal person er det de som drikker 2+ flasker om dagen som er ned i søla, ikke de som ikke gjør det.

Håper kompisen din treffer på bedre folk som kan hjelpe ham med å slutte.

Nå kjenner ikke du denne situasjonen, og har nok lite kunnskap om misbruk/bruk generelt. Man bør selvsagt få dekket sitt misbruk eller god fungerende behandling når man har dårlig råd. Dette gjøres ikke i dag og det er derfor synd på de med lite penger.

Skrevet
Trulss skrev (7 minutter siden):

Nå kjenner ikke du denne situasjonen, og har nok lite kunnskap om misbruk/bruk generelt. Man bør selvsagt få dekket sitt misbruk eller god fungerende behandling når man har dårlig råd. Dette gjøres ikke i dag og det er derfor synd på de med lite penger.

At man burde få dekket/hjelp til behandling er nok de fleste enige i. At man skal få dekket sitt misbruk er absurd. Hva faen hjelper det bortsett fra å gjøre problemet enda større/vanskeligere/verre. Å pisse i bukse er aldri en god ide bare fordi det hjelper en kort periode.  Det er ikke synd på de med lite penger fordi de ikke kan drikke seg i hjel, det er synd på de som drikker seg i hjel...

Dine utsagn/utspill og meninger om avhengighet og misbruk er komiske og så sinnssyke at jeg heller mot at det du driver med er "rage-bait".

• Hjerte 2
Skrevet
16 minutes ago, Trulss said:

Det er absolutt ingen med kunnskap om rus som anbefaler billigere alkohol for å behandle alkoholisme. Alkohol har ekstreme fysiske skadevirkninger. 

Det einaste som er dønn åpenbart er at du ikkje forstår skadevirkningene alkohol medfører - både for individ, familie og samfunn. Hadde du forstått hadde du ikkje forsvart alkoholismen.

2 minutes ago, wampster said:

Dine utsagn/utspill og meninger om avhengighet og misbruk er komiske og så sinnssyke at jeg heller mot at det du driver med er "rage-bait".

Det er samme oppførsel frå vedkommande i mange andre tråder... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...