Dubious Skrevet i går, 14:16 Skrevet i går, 14:16 Meny har økt prisene på brød igjen. Ikke så lenge siden det var 25 kroner, så ble det 30 kroner, og nå koster det 35 kroner. Nå lønner det seg knapt å kjøpe brødet, men de har fortsatt det beste brødet, så jeg får bare punge ut.
Zeph Skrevet i går, 16:54 Skrevet i går, 16:54 Dubious skrev (2 timer siden): Meny har økt prisene på brød igjen. Ikke så lenge siden det var 25 kroner, så ble det 30 kroner, og nå koster det 35 kroner. Nå lønner det seg knapt å kjøpe brødet, men de har fortsatt det beste brødet, så jeg får bare punge ut. Kor billig må eit brød vere før det løner seg å kjøpe det?
Jarmo Skrevet i går, 17:00 Skrevet i går, 17:00 Zeph skrev (5 minutter siden): Kor billig må eit brød vere før det løner seg å kjøpe det? Eller bake selv når strømmen er billig 1
Salvesen. Skrevet i går, 17:07 Skrevet i går, 17:07 Dubious skrev (2 timer siden): Meny har økt prisene på brød igjen. Ikke så lenge siden det var 25 kroner, så ble det 30 kroner, og nå koster det 35 kroner. Nå lønner det seg knapt å kjøpe brødet, men de har fortsatt det beste brødet, så jeg får bare punge ut. Blir det mer firstworld problems enn dette?
Dubious Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Zeph skrev (4 timer siden): Kor billig må eit brød vere før det løner seg å kjøpe det? Bør være billigere enn konkurrentene. Nå er brødet på tilbud omtrent det samme som andre har det til fullpris. 25 kroner var knallpris.
Simen1 Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) Brød er super svindyrt. Butikkene setter opp før-prisene til svimlende nivåer for å kunne ta en passe fet margin når de er "på tilbud". Tilbudsprisen, som mange ser seg nødt til å kjøpe til, fordi de ikke baker selv, er også svindyr. Butikkene utnytter det faktum at svært mange ikke gidder å bake selv. Selv baker jeg fordi det er utrolig godt ned nybakt brød og fordi jeg kan velge sunne ingredienser selv. Det er bare en bonus at det blir billigere også. Etter en kjapp runde på kalkulatoren ser jeg at de brødene jeg baker koster meg ca 8 kr/stk. Det er med 50-85% fullkorn og ekstra virgin olivenolje i stedet for billigere hvetemel og soyaolje. Inkludert salt og strøm, men jeg skriver ikke timekostnad for de ca 10 minuttene aktiv tid jeg legger inn i det. Med et forbruk på 1 brød per dag her i huset så sparer jeg ca 6000 kr per år i forhold til en tilbudspris på 25 kr og ca 15 000 kr per år i forhold til fullpris på 50 kr. Men dette er bare bonusen. Jeg gjør det for smak, lukt og fordi det sparer meg for tid. Jeg handler 1 gang i uka og har ikke behov for å kjøre i butikken daglig eller annenhver dag for å få ferskt brød. Da sparer jeg bensin, tid og slipper også merkostnadene det er at flere unødvendige ting havner i handlevogna. Så antagelig går jeg faktisk i pluss tidsmessig og sparer mer enn 6-15k per år. OG jeg får nydelig nybakt brød hver dag og god lukt i huset. Jeg har definitivt meldt meg av brød-avhengighets-sirkuset til grådige butikker. Endret 12 timer siden av Simen1 4
BadCat Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Sentraliserte industribakeri har vært en tragedie for utvalget og brødkvaliteten. Enkelte brød er så skjøre at man må frakte de hjem i polstret koffert. Jeg blir overlesset med brødkuponger og tilbud, men det hjelper ikke når brødene ikke faller i smak. 2
BadCat Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 17 hours ago, Dubious said: Meny har økt prisene på brød igjen. Ikke så lenge siden det var 25 kroner, så ble det 30 kroner, og nå koster det 35 kroner. Nå lønner det seg knapt å kjøpe brødet, men de har fortsatt det beste brødet, så jeg får bare punge ut. Du greier vel å betale en ekstra femmer. Nærmeste meny her er 15 mil med kjøring.
obygda Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden BadCat skrev (11 minutter siden): Du greier vel å betale en ekstra femmer. Nærmeste meny her er 15 mil med kjøring. Vi spiser ett brød om dagen.. 5 kroner x 365= 1825 kroner..og da har vi kun dekket inn kostnaden for brød. De andre matvarene sine prisøkninger kommer på toppen der igjen.. Så 5 kroner isolert sett høres ikke så mye ut..men det ER mye om alle andre matvarer løftes tilsvarende i pris. Det er summen på kassalappen som teller..og folks matbudsjetter har jo gått helt av hengslene. Når man ser kun på matvarer så er prisstigningen langt,langt over det man har fått i lønnsøkning. Mao de som slet før med å holde matbudsjettet..de sliter mye,mye mer nå enn før.. Takk dagens regjering for dette...De har i bunn og grunn gjort ingenting annet enn å se å prate om det..
BadCat Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg lærte et nytt ord under denne ukas matvare-research. Ordet er "rugeeggfjøs". Er det slik hos dere at hvis man ikke handler tildbudene mandag/tirsdag, delvis onsdag, er det tomme hyller inn mot helga? Jeg savner tilbud på enkeltvarer. Én kjøttpakke for 85, to for 100 er ugunstig for helsa. Eller hva med 23 kr for en brusboks eller 10 for 47 kr. Å la handelen bestemme hvor mange enheter man skal kjøpe er ikke bra for kunden på lengre sikt. Tilbud på klær er det også slutt på. Ingen rabatt hvis man ikke kjøper minst to eller tre plagg. Greit at det er fast fashion og at de har mengder med klær som skal ut, men likevel.
BadCat Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 6 minutes ago, obygda said: Vi spiser ett brød om dagen.. 5 kroner x 365= 1825 kroner..og da har vi kun dekket inn kostnaden for brød. De andre matvarene sine prisøkninger kommer på toppen der igjen.. Så 5 kroner isolert sett høres ikke så mye ut..men det ER mye om alle andre matvarer løftes tilsvarende i pris. Det er summen på kassalappen som teller..og folks matbudsjetter har jo gått helt av hengslene. Når man ser kun på matvarer så er prisstigningen langt,langt over det man har fått i lønnsøkning. Mao de som slet før med å holde matbudsjettet..de sliter mye,mye mer nå enn før.. Takk dagens regjering for dette...De har i bunn og grunn gjort ingenting annet enn å se å prate om det.. Hvis man finner spiselig brød til 35 kr, ser jeg ikke problemet. Der jeg bor er det gjerne over 50 kr for brød som ikke gjør at man gleder seg til lunsjen. 5 kr er halvannet minutt med arbeid på vanlig lønn, to minutter hvis man er på minstelønn. Den største kostnaden er å lete etter brød, ikke å betale 5 kr hvis man enkelt finner det brødet man skal ha. Endret 11 timer siden av BadCat 1
Dubious Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden BadCat skrev (13 minutter siden): Er det slik hos dere at hvis man ikke handler tildbudene mandag/tirsdag, delvis onsdag, er det tomme hyller inn mot helga? Som regel tomt fra onsdags kveld på varer som er satt ned med mer enn 10 kroner. Handler som regel på tirsdag morgen, eventuelt kveld, men på kveld kan de være utsolgt i hyllene så en må spørre etter varen.
Dubious Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden BadCat skrev (37 minutter siden): Du greier vel å betale en ekstra femmer. Nærmeste meny her er 15 mil med kjøring. Nærmeste Meny er bare 2 mil unna, men jeg må gjennom bom. 22 kroner fullpris. Timesregel så jeg prøver å komme meg ut igjen så jeg bare betaler en gang. Så det blir dyrt om jeg kun skal handle brød. Handler en del brød på Rema etter 22, da er det halv pris. Dit kan jeg gå.
BadCat Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) Tirsdag er nok den beste dagen. Mandag er en liten strlm av folk som har gått tom for noe over helga. Kø orker jeg ikke. Inn mot helg er en fryktelig opplevelse. Folk står og skravler med tilfeldige kjenninger inne i lokalet og etter hvert skal disse til kassen også, så det blir dobbel irritasjon fra disse. Hvis jeg drar i en butikk forsøker jeg å gjøre meg kjapt ferdig og komme meg ut. Da irriterer det med folk som tar seg god tid og plass så det blir kø og hindring av det. Selv i butikker med god plass mellom hyllene, greier folk å lage kork. Nå har enkelte butikker heldigvis blitt ombygd så det flyter bedre, men der kassene er sammen med selvbetjeninga, står folk sidelengs med vognene og blokkerer. Eller så står det ektepar hvor den ene legger på båndet mens den andre står midt i passasjen for selvbetjeninga og ikke enser at det er andre mennesker i butikken og i verden forøvrig. Endret 11 timer siden av BadCat
Dubious Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mandag til fredag er ikke så ille, bare å unngå 11 til 17. Lørdag er ille hele dagen.
Zeph Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Mandag morgon eller føremiddag er eit gunstig tidspunkt mtp. å finne datovarer, men det er sjølvsagt eit tidspunkt der dei færraste flyr på butikken. Forrige veke kjøpte eg 3 kg kjøttdeig og burgere til 40%. Litt vart brukt, resten gjekk i fryseboksen. ----------------------------------- Finnes det data frå dei siste tre årene på kor stor del av totalforbruket som går til mat? På 2000-talet har det vore ganske stabilt rundt 11%, og iflg. siste forbrukarundersøking frå 2022 var det 12%. Det var tilfeldigvis det året matvareprisane byrja stige meir enn dei hadde gjort på mange år. At matvareprisane har gått opp så og så mange prosent betyr ikkje nødvendigvis at utgiftene til mat og alkoholfrie drikkevarer som del av det totale forbruket har gått opp tilsvarande. Mange kan ha endra kjøpemønster, velger billegare produkt enn før, kjøper færre dyre varer.
BadCat Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden (endret) 9 minutes ago, Dubious said: Mandag til fredag er ikke så ille, bare å unngå 11 til 17. Lørdag er ille hele dagen. Lørdags kveld funker til ordinære varer, men da har man vel bedre ting å gjøre enn å vandre rundt i butikken. Kiwi og Rema har ikke selvbetjening i min region. Da er det enten ingen i kassa eller kø. Jeg orker nesten ikke å dra dit mer, selv om det kan være enkelte varer som er rimeligere. Hos Rema er visst betjeninga alt fra kassaoperatør til rengjøringspersonale. Endret 11 timer siden av BadCat
Subara Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg har pleid å kjøpe Kornbrød på Kiwi. Før sommerferien fikk brødet ny emballasje (fra papir til plast), ble rundere i formen, og jeg vil tro, minket størrelsen samtidig. Brød i plast kan forveksles med de ferske fra bakeren, slik at man har alibi for at det koster litt mer. For nå har brødet rundet 40 kr. Runde tall husker man bedre. Før kjøpte jeg solsikkebrødet på Rema 1000. Men det krympet og økte i pris, så jeg skiftet det ut med Kiwis kornbrød. Hva blir det neste? Kiwi promoterer nå grove brød i 20 kr-skalaen, som ikke er grove.
Salvesen. Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden obygda skrev (1 time siden): Vi spiser ett brød om dagen.. 5 kroner x 365= 1825 kroner..og da har vi kun dekket inn kostnaden for brød. De andre matvarene sine prisøkninger kommer på toppen der igjen.. Så 5 kroner isolert sett høres ikke så mye ut..men det ER mye om alle andre matvarer løftes tilsvarende i pris. Det er summen på kassalappen som teller..og folks matbudsjetter har jo gått helt av hengslene. Når man ser kun på matvarer så er prisstigningen langt,langt over det man har fått i lønnsøkning. Mao de som slet før med å holde matbudsjettet..de sliter mye,mye mer nå enn før.. Takk dagens regjering for dette...De har i bunn og grunn gjort ingenting annet enn å se å prate om det.. Tja har de det? Sifo beregner en hel tusenlapp i økning for min del siden 2021. Det er mindre enn jeg har fått i skattelette i samme periode.
Zeph Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Prisane har gått opp litt meir enn løn, spesielt i 2023, men realløna har gått opp i 13 av dei siste 15 åra. Det er for heile landet, så dei med dårlegare lønsvekst vil sjølvsagt ha mista kjøpekraft. Det er mykje snakk om enkeltvarer, men med mindre 80% av kosthaldet består av sjokolade og kaffi så har ikkje prisane gått så mykje opp som det kan framstå i ein del diskusjonar. obygda skrev (2 timer siden): Vi spiser ett brød om dagen.. 5 kroner x 365= 1825 kroner..og da har vi kun dekket inn kostnaden for brød. De andre matvarene sine prisøkninger kommer på toppen der igjen.. Så 5 kroner isolert sett høres ikke så mye ut..men det ER mye om alle andre matvarer løftes tilsvarende i pris. Det er summen på kassalappen som teller..og folks matbudsjetter har jo gått helt av hengslene. Når man ser kun på matvarer så er prisstigningen langt,langt over det man har fått i lønnsøkning. Mao de som slet før med å holde matbudsjettet..de sliter mye,mye mer nå enn før.. Takk dagens regjering for dette...De har i bunn og grunn gjort ingenting annet enn å se å prate om det.. "langt, langt" synest eg er å ta hardt i. Prisane har for øvrig gått opp meir enn normalt i Skandinavia og heile Europa, så det er ikkje noko særnorsk fenomen. Svak krone har kanskje gjort at me toppar lista over prisvekst dei siste åra. Endret 9 timer siden av Zeph 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå