Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Stemmer også godt med AI som sier at 20-30% virkelig "nyter" de siste 5 årene av livet sitt mens 70-80% bare lever. 

Jeg skjønner virkelig ikke hva du skal fram til. Mener du at de 4 årene i differanse mellom USA og "sammenlignbare land" i det diagrammet betyr at amerikanerne bare høvler bort de 4 siste/dårligste årene ved å spise og leve mindre sunt, mens antall år med god helse er det samme? Jeg trenger litt teskje her. Hva er budskapet ditt?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner virkelig ikke hva du skal fram til. Mener du at de 4 årene i differanse mellom USA og "sammenlignbare land" i det diagrammet betyr at amerikanerne bare høvler bort de 4 siste/dårligste årene ved å spise og leve mindre sunt, mens antall år med god helse er det samme? Jeg trenger litt teskje her. Hva er budskapet ditt?

Jeg sier bare det jeg har sagt hele tiden og det er at de siste årene er stort sett kjipe for de fleste. Og ja tallet kom i fra det du postet, altså at amerikanerne dør 4 år før tilsvarende land. 

Hele poenget er at jeg ikke nødvendigvis tror at å bli veldig gammel alltid er positivt, heller omvendt at det er kjipt for mange. Jeg tar heller infarkt ved 75 enn 5 år på gamlehjem der jeg ikke husker de som besøkte meg for 15 minutt siden og er konstant ensom og sur. 

• Liker 1
Skrevet

er/har kaffe vært generelt dyrt siste tiden?

bare fulgt sånn halvveis med siden har hatt lagerbeholdning, men er på siste posen og på tide å gjøre bulk-innkjøp igjen.

forrige gang det ble innkjøpt var det vel Evergood til 33.90 kr (?) hos Kiwi, og var vel også ALI for rundt 28 kr rett i forveien som ble handlet.

Skrevet
Mannen med ljåen skrev (41 minutter siden):

Se etter når den er så tilbud.

oi, det tenkte jeg ikke på..

var litt nysgjerrig på prisnivå om dagen, synes jeg så "2 for 90 kr" (husker ikke hvilken det var) forrige uke, det er jo ikke billig i hele tatt, hvilket fikk meg til å mistenke mulig prishopp.

Skrevet
21 minutes ago, Mr.M said:

oi, det tenkte jeg ikke på..

var litt nysgjerrig på prisnivå om dagen, synes jeg så "2 for 90 kr" (husker ikke hvilken det var) forrige uke, det er jo ikke billig i hele tatt, hvilket fikk meg til å mistenke mulig prishopp.

Ja, tror prisen har steget en del, jeg tror jeg betaler litt over 50,- for en pose filtermalt Farmers coffee.

Skrevet (endret)

Ja ser at prisene for kaffebønner har gått opp mye.

Har enda igjen av de jeg fikk til jul. Men tidligere har jeg kunnet finne ok bønner til ca 100Kr/Kg om jeg fulgte med litt på tilbud osv.

Nå er prisene 170+ per kg for samme bønner.

Endret av OC-Freak
Skrevet

har jeg sjekket kundeavis hos 7 kjeder, ingen kaffe-tilbud uke 24

såvidt jeg kan se (på ordinære priser) er kiloprisen på filtermalt i snitt kr.250 (varierer fra 200 til 300 kr.) mellom ulike merker. (Ali, Evergood, Friele) (ikke fått sjekket Rema1000 og Kjeldsberg-kaffe, den har de vel "2 for " tilbud på konstant i butikken(?)

som andre påpeker, prisnivå har helt klart fykt i været.

Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (På 7.6.2025 den 21.02):

Hele poenget er at jeg ikke nødvendigvis tror at å bli veldig gammel alltid er positivt, heller omvendt at det er kjipt for mange. Jeg tar heller infarkt ved 75 enn 5 år på gamlehjem der jeg ikke husker de som besøkte meg for 15 minutt siden og er konstant ensom og sur.

Det er vel ikke noe mindre demens i land med lavere forventet levealder. Man får det bare tidligere.

Eventuelt er det de fattige som dør tidligere (før demens), mens de med mye penger blir like gamle som vi blir her, og får like mye demens.

Lavere forventet levealder er ingenting å trakte etter.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (26 minutter siden):

Kanskje verdt å sjekke 'innvandrer' butikkene?

i så fall prøv seg frem med en liten mengde først, for å se om det faller i smak.

kjøpte kaffe av polsk eller baltisk opphav på Holdbart en gang, den måtte jeg bare hive, luktet bensin/diesel eller noe rart/kunstig.

Skrevet
Mr.M skrev (1 time siden):

har jeg sjekket kundeavis hos 7 kjeder, ingen kaffe-tilbud uke 24

rettelse:

hos Joker, ALI sommerkaffe kr. 34,90

x10Mmn8.png

OBS det er 200 gr. pose, men kiloprisen er grei 175 kr.

prøve å få kloa i endel av disse i morgen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...