Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 20:29 Skrevet mandag kl 20:29 Rema har billig melkesjokolade. Mjølkeruta storplate 190 gram koster 39.90 per stykk.
vidor Skrevet tirsdag kl 01:16 Skrevet tirsdag kl 01:16 Sjokolade i Norge er generelt ganske dyrt, men kvaliteten er skyhøy i forhold til f.eks USA. https://m.youtube.com/watch?v=2AiOkEjC2WA Generelt bruker norske produsenter for mye sukker for å få ned prisen. Eneste jeg egentlig har å klage på.
Zeph Skrevet tirsdag kl 05:09 Skrevet tirsdag kl 05:09 Til tross for at Norge er eit av verdas rikaste land og me brukar ein relativt liten del av inntekta på mat (~12%) samanlikna med mange andre land så er pris det einaste som står i fokus blant dei største kjedene. Meny er gjerne eit unntak som har litt meir fokus på smak og kvalitet, men i reklame og butikkane til dei fleste er det viktigaste at maten er billig. Billig er ikkje nødvendigvis synonymt med dårleg, men når produsentar av eit bearbeid produkt skal presse ned prisen så går det ofte på bekostning av kvalitet og smak. Heldigvis er det mykje gode råvarer å få tak i, så dei som har tid til eller prioriterer matlaging kan lage god og sunn mat. Det går ikkje heilt opp for mange i eit samfunn der alle skal ha 100% jobb.
Klote Skrevet tirsdag kl 06:43 Skrevet tirsdag kl 06:43 Zeph skrev (1 time siden): Til tross for at Norge er eit av verdas rikaste land og me brukar ein relativt liten del av inntekta på mat (~12%) samanlikna med mange andre land så er pris det einaste som står i fokus blant dei største kjedene. Tall fra 2022/23, altså før den store prisstigningen, tilsa at de med svakest økonomi bruker ca 40% av lønn til mat. Etter hvert som strømregningene vil skyte mot himmelen så vil andelen vi bruker til mat også krympe, men betyr det at matutgifter blir stadig mindre viktige? For meg er dette argumenter som sminker og tåkelegger det virkelige problemet, som er skatte- og avgiftsnivået i Norge, og politikernes grådighet på vår bekostning. Noe som igjen sminkes og tåkelegges under påskudd av at det handler om å ta vare på vår velferd. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/forbruk/statistikk/forbruksundersokelsen/artikler/bolig-star-for-nesten-halvparten-av-forbruket-til-lavinntektshusholdninger
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 07:19 Skrevet tirsdag kl 07:19 (endret) Klote skrev (36 minutter siden): Tall fra 2022/23, altså før den store prisstigningen, tilsa at de med svakest økonomi bruker ca 40% av lønn til mat. Etter hvert som strømregningene vil skyte mot himmelen så vil andelen vi bruker til mat også krympe, men betyr det at matutgifter blir stadig mindre viktige? For meg er dette argumenter som sminker og tåkelegger det virkelige problemet, som er skatte- og avgiftsnivået i Norge, og politikernes grådighet på vår bekostning. Noe som igjen sminkes og tåkelegges under påskudd av at det handler om å ta vare på vår velferd. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/forbruk/statistikk/forbruksundersokelsen/artikler/bolig-star-for-nesten-halvparten-av-forbruket-til-lavinntektshusholdninger Normalt sett får jo de folkene du snakker om 100% av inntektene sine i fra skattesystemet... Såååå... Og tall i fra SIFO viser noe helt annet, minste pensjonister og andre med lav lønn bruker ca 20% av inntekten på mat. Å bruke 40% eller over 10 000 per person er hinsides. Endret tirsdag kl 07:21 av Salvesen. 2
Trulss Skrevet tirsdag kl 10:49 Skrevet tirsdag kl 10:49 Klote skrev (3 timer siden): Tall fra 2022/23, altså før den store prisstigningen, tilsa at de med svakest økonomi bruker ca 40% av lønn til mat. Etter hvert som strømregningene vil skyte mot himmelen så vil andelen vi bruker til mat også krympe, men betyr det at matutgifter blir stadig mindre viktige? For meg er dette argumenter som sminker og tåkelegger det virkelige problemet, som er skatte- og avgiftsnivået i Norge, og politikernes grådighet på vår bekostning. Noe som igjen sminkes og tåkelegges under påskudd av at det handler om å ta vare på vår velferd. https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/forbruk/statistikk/forbruksundersokelsen/artikler/bolig-star-for-nesten-halvparten-av-forbruket-til-lavinntektshusholdninger Er 100% enig. En bekjent bruker 50% av sin trygd på dagligvare, inklusive sigaretter. Resten går til å betale husleien, og da er det ikke penger igjen til noe annet som lege, tannlege, tv eller internett, klær, frisør osv. Det hun gjør er å benytte matutdeling fordi hun da får litt til overs for å betale det jeg nevner ovenfor. Hun sier hun har hatt mer igjen tidligere og det er særlig dagligvare og boutgifter som er økt for hennes del. Nå har vi fått Norgespris på strøm, men dessverre ulmer en kraftig økning i de kommunale avgiftene slik at man trolig sitter igjen med mindre enn før. Hennes uførepensjon har økt, men utgiftene har økt mer. Hun kunne selvsagt sluttet å røyke, men det tar bort hennes lille glede her i livet. Dessuten er sigarettene nesten bare skatter og avgifter til staten, så staten gir og tar mesteparten tilbake igjen. 1
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 10:57 Skrevet tirsdag kl 10:57 Trulss skrev (7 minutter siden): Er 100% enig. En bekjent bruker 50% av sin trygd på dagligvare, inklusive sigaretter. Resten går til å betale husleien, og da er det ikke penger igjen til noe annet som lege, tannlege, tv eller internett, klær, frisør osv. Det hun gjør er å benytte matutdeling fordi hun da får litt til overs for å betale det jeg nevner ovenfor. Hun sier hun har hatt mer igjen tidligere og det er særlig dagligvare og boutgifter som er økt for hennes del. Nå har vi fått Norgespris på strøm, men dessverre ulmer en kraftig økning i de kommunale avgiftene slik at man trolig sitter igjen med mindre enn før. Hennes uførepensjon har økt, men utgiftene har økt mer. Hun kunne selvsagt sluttet å røyke, men det tar bort hennes lille glede her i livet. Dessuten er sigarettene nesten bare skatter og avgifter til staten, så staten gir og tar mesteparten tilbake igjen. Hvor mange % går til sigaretter? 1
Trulss Skrevet tirsdag kl 11:00 Skrevet tirsdag kl 11:00 (endret) Salvesen. skrev (3 minutter siden): Hvor mange % går til sigaretter? Aner ikke, jeg vil tro minst 50% av dagligvareposten. Synd alt som heter nytelse og velferd skal være så kostbart. Endret tirsdag kl 11:00 av Trulss
Baranladion Skrevet tirsdag kl 11:11 Skrevet tirsdag kl 11:11 Trulss skrev (8 minutter siden): Aner ikke, jeg vil tro minst 50% av dagligvareposten. Synd alt som heter nytelse og velferd skal være så kostbart. Sigaretter er vel verken nytelsesartikler eller velferdsartikler, men heller et avhengighetsskapende rusmiddel. Din bekjente bruker 25% av penga på dagligvarer, og 25% av pengene på å dekke en avhengighet. 1
Trulss Skrevet tirsdag kl 11:24 Skrevet tirsdag kl 11:24 Baranladion skrev (10 minutter siden): Sigaretter er vel verken nytelsesartikler eller velferdsartikler, men heller et avhengighetsskapende rusmiddel. Din bekjente bruker 25% av penga på dagligvarer, og 25% av pengene på å dekke en avhengighet. Ja, dessverre er det slik at noen mennesker er avhengig av forskjellige ting. Det kan være alkohol, sigaretter, enkelte typer medisiner som ikke dekkes av folketrygden, enkelte typer matvarer osv. Sigaretter burde vært gratis for vedkommende da stort hele hele kostnaden ved dem returnerer til staten i form av avgifter, mva osv.
Klote Skrevet tirsdag kl 11:27 Skrevet tirsdag kl 11:27 Salvesen. skrev (4 timer siden): Normalt sett får jo de folkene du snakker om 100% av inntektene sine i fra skattesystemet... Såååå... Tja, men "de folkene" er tross alt virkeligheten i Norge, verdens minst arbeidsdyktige befolkning. I 2022 mottok 2,8 millioner personer bosatt i Norge og 96 000 bosatt i utlandet pensjoner eller midlertidig støtte til inntektssikring fra folketrygden. https://snl.no/folketrygden
Baranladion Skrevet tirsdag kl 11:36 Skrevet tirsdag kl 11:36 Trulss skrev (7 minutter siden): Ja, dessverre er det slik at noen mennesker er avhengig av forskjellige ting. Det kan være alkohol, sigaretter, enkelte typer medisiner som ikke dekkes av folketrygden, enkelte typer matvarer osv. Sigaretter burde vært gratis for vedkommende da stort hele hele kostnaden ved dem returnerer til staten i form av avgifter, mva osv. Det kan man godt si, men jeg syns det blir feil å inkludere sigaretter i prosentandelen man bruker på dagligvarer og hevde at dagligvarer er dyrt. Det blir da riktigere å si, som du vel gjør her, at sigaretter er dyrt i Norge. Matvarer i Norge kan være superbillig, eller superdyrt, avhengig av hva du velger å bruke pengene på. 1
Trulss Skrevet tirsdag kl 11:47 Skrevet tirsdag kl 11:47 Baranladion skrev (9 minutter siden): Det kan man godt si, men jeg syns det blir feil å inkludere sigaretter i prosentandelen man bruker på dagligvarer og hevde at dagligvarer er dyrt. Det blir da riktigere å si, som du vel gjør her, at sigaretter er dyrt i Norge. Matvarer i Norge kan være superbillig, eller superdyrt, avhengig av hva du velger å bruke pengene på. Mitt poeng var at man ikke alltid kan velge bort noe slik at man alltid lever på et absolutt minimum av det som DU ser på nødvendigheter.
Baranladion Skrevet tirsdag kl 12:15 Skrevet tirsdag kl 12:15 Trulss skrev (14 minutter siden): Mitt poeng var at man ikke alltid kan velge bort noe slik at man alltid lever på et absolutt minimum av det som DU ser på nødvendigheter. Snus, tobakk og alkohol kan faktisk velges bort, på lik linje med brus, godteri eller indrefilet av okse. Så hvis man skal snakke om at dagligvarene er dyre, må man jo sette en eller annen form for standard. Jeg kan også bruke 50% av lønna mi på dagligvarebutikken, men da kjøper jeg også veldig mye ting som er å anse for sløseri, eller overdådig luksus. Jeg ser dog poenget ditt, jeg bare syns det er feil å bruke tobakk som et argument for at dagligvarene i Norge er dyre, ihvertfall når det står for halvparten av dagligvareforbruket. 1
Trulss Skrevet tirsdag kl 12:29 Skrevet tirsdag kl 12:29 Baranladion skrev (8 minutter siden): Snus, tobakk og alkohol kan faktisk velges bort, på lik linje med brus, godteri eller indrefilet av okse. Så hvis man skal snakke om at dagligvarene er dyre, må man jo sette en eller annen form for standard. Jeg kan også bruke 50% av lønna mi på dagligvarebutikken, men da kjøper jeg også veldig mye ting som er å anse for sløseri, eller overdådig luksus. Jeg ser dog poenget ditt, jeg bare syns det er feil å bruke tobakk som et argument for at dagligvarene i Norge er dyre, ihvertfall når det står for halvparten av dagligvareforbruket. Jeg er uenig i at mange av disse kan velges bort ved avhengighet. Videre har mange av disse en gunstig effekt på helsen som overgår etthvert legemiddel. Jeg har levd lenge nok til å se at de som slutter ofte går til grunne som følge av lavere stoffskifte og vektproblemer, dårligere mental helse og metabolisme for å nevne noe. Poenget er at denne type vare inngår i dagligvarebudsjettet. Rødt kjøtt og ost er også svært dyrt men folk slutter ikke spise det av det grunn, særlig om det ikke finnes noe godt alternativ. Det er liten tvil om at folk ville fått et bedre liv om prisen på dagligvarer hadde vært lavere.
wampster Skrevet tirsdag kl 12:58 Skrevet tirsdag kl 12:58 Trulss skrev (23 minutter siden): Jeg er uenig i at mange av disse kan velges bort ved avhengighet. Videre har mange av disse en gunstig effekt på helsen som overgår etthvert legemiddel. Jeg har levd lenge nok til å se at de som slutter ofte går til grunne som følge av lavere stoffskifte og vektproblemer, dårligere mental helse og metabolisme for å nevne noe. Er litt spent på disse gunstige effektene snus/røyk/alkohol har på helsen. Hvilke er det? I hvert fall de effektene som overgår legemidler og hvilke legemidler? 3
Trulss Skrevet tirsdag kl 13:05 Skrevet tirsdag kl 13:05 wampster skrev (Akkurat nå): Er litt spent på disse gunstige effektene snus/røyk/alkohol har på helsen. Hvilke er det? I hvert fall de effektene som overgår legemidler og hvilke legemidler? De går på stoffskifte, metabolisme, psykisk helse (blant annet dopamin). Altså kan man forhindre bivirkninger av å gå over på antidepressiva, hindre overvekt, hindre forstoppelse, hindre at folk faller ut av arbeidsliv og sosiale settinger med mer. Slike medikamenter (avhengighet) gjør at man kommer seg opp om sengen om morgenen uten å bryte sammen i løpet av dagen. Nikotin har også vist positiver resultater på Alzheimer og Parkinson (men det blir litt feil å dra slikt inn i debatten som i utgangspunktet dreier seg om dagligvarepriser.) Man har lett for å overse de positive egenskapene og foksuere på kreft og leverskader og andre negative konsekvenser avhengighet skaper. Det er ille at man ikke kan røyke eller nyte alkohol uten at man ruineres. Et slikt samfunn ønsker man jo ikke.
wampster Skrevet tirsdag kl 13:11 Skrevet tirsdag kl 13:11 (endret) Trulss skrev (6 minutter siden): De går på stoffskifte, metabolisme, psykisk helse (blant annet dopamin). Altså kan man forhindre bivirkninger av å gå over på antidepressiva, hindre overvekt, hindre forstoppelse, hindre at folk faller ut av arbeidsliv og sosiale settinger med mer. Slike medikamenter (avhengighet) gjør at man kommer seg opp om sengen om morgenen uten å bryte sammen i løpet av dagen. Nikotin har også vist positiver resultater på Alzheimer og Parkinson (men det blir litt feil å dra slikt inn i debatten som i utgangspunktet dreier seg om dagligvarepriser.) Man har lett for å overse de positive egenskapene og foksuere på kreft og leverskader og andre negative konsekvenser avhengighet skaper. Det er ille at man ikke kan røyke eller nyte alkohol uten at man ruineres. Et slikt samfunn ønsker man jo ikke. Ok, burde kanskje presisert det bedre men jeg snakket om røyk/snus/alkohol i forbindelse med de positive/gunstige effektene. Jeg kan heller ikke helt se hvordan man ruineres av å nyte alkohol i mengder som ikke får de fleste til å rynke pannen. Eller hvilket kvanta er det du snakker om må til for at det nytes? Medikamenter/medisiner, i hvert fall reseptbelagte, er jo ikke en del av dagligvarer og uansett noe man ikke betaler noe for selv (ut over ca 2.000 kr pr år er det vel?) Endret tirsdag kl 13:12 av wampster
Trulss Skrevet tirsdag kl 13:22 Skrevet tirsdag kl 13:22 wampster skrev (3 minutter siden): Ok, burde kanskje presisert det bedre men jeg snakket om røyk/snus/alkohol i forbindelse med de positive/gunstige effektene. Jeg kan heller ikke helt se hvordan man ruineres av å nyte alkohol i mengder som ikke får de fleste til å rynke pannen. Eller hvilket kvanta er det du snakker om må til for at det nytes? Medikamenter/medisiner, i hvert fall reseptbelagte, er jo ikke en del av dagligvarer og uansett noe man ikke betaler noe for selv (ut over ca 2.000 kr pr år er det vel?) Avhengighet fører ofte til høyt/stort forbruk som er kostbart. Feks. er det normalt å røyke 20 sigaretter pr. dag til den nette kostnaden kr. 6000 i måneden. En kompis drikker to flasker vin etter jobb hver dag og til den nette sum av kr. 9000 pr. mnd. Tror egenandelstaket er på rundt kr. 4000 nå, men man slipper om man minstepensjonist. Det er langtfra alle medisiner som er på blåresept så man må dekke hele beløpet selv. Uansett så er jo dette en nødvendig utgiftspost for de det gjelder og kan dermed sees på som en "daglig vare" kostnad, selv om det ikke kalles mat eller rengjøringsprodukter.
barfoo Skrevet tirsdag kl 13:26 Skrevet tirsdag kl 13:26 3 minutes ago, Trulss said: Avhengighet fører ofte til høyt/stort forbruk som er kostbart. Feks. er det normalt å røyke 20 sigaretter pr. dag til den nette kostnaden kr. 6000 i måneden. En kompis drikker to flasker vin etter jobb hver dag og til den nette sum av kr. 9000 pr. mnd. Du tenker at to vinflasker for dag har positive effekter, både på individnivå og samfunnsnivå? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå