Salvesen. Skrevet mandag kl 10:01 Skrevet mandag kl 10:01 Mye bra tilbud denne uken, bare å komme seg ut å fylle fryseren 1
Zeph Skrevet mandag kl 11:16 Skrevet mandag kl 11:16 Simen1 skrev (1 time siden): Min teori er at dette bare er starten på fallet. Den norske krona svekkes av mer fundamentale årsaker enn konjunktursvingninger. Norge har opplevd en eventyrlig vekst i oljealderen, inkludert offentlige utgifter og et næringsliv som har levd godt på overfloden. Nå går oljealderen mot slutten og bakrusen kommer først i form av kronesvekkelse. Senere vil også næringer som kun overlevde på grunn av overflod, ikke ha den å flyte på lengre. Da må de ut og konkurrere i det internasjonale markedet og være reelt konkurransedyktig. Det vil mange selskaper slite med og vi vil se et ras av konkurser. Videre så er offentlige utgifter enorme og ekstremt vanskelig å reversere. Derfor vil det først og fremst vise seg i form av kronesvekkelser. Jeg spår at de norske krympesmertene blir ennå større de neste 20 årene. Egentlig sier all logikk at jeg burde tatt med meg mine verdier for 5-10 år siden, flyttet til et vekstland og investert der i stedet for. Hoppe fra et synkende skip til et med vekst og framdrift. Men jeg er nok for sosialt investert her til at jeg klarer å lytte til min egen fornuft. Jeg spår en halvering av reallønna de neste 20 årene! Ha oppsparte midlar i globale indeksfond utan valutasikring. Det meste av aksjane er i andre land og ei svekka krone vil gje endå meir avkastning. Det er ein fin måte å spre risiko på. Eigedom, inntekt og utgifter er alle knytt opp mot den norske økonomien, men sparemidlar kan ein halde utanfor landegrensene. Mange har sjølvsagt mykje verdiar i eigedom, men ein stad må du bu, og om bustadprisane skulle gå ned så går gjerne det meste ned samtidig, så den praktiske effekten av at ein har mista verdiar er ikkje nødvendigvis så stor. 1 1
Tussi Skrevet mandag kl 14:15 Skrevet mandag kl 14:15 Oi, ministeren truer med å kalle dagligvarekjedene inn til nytt møte oga prisøkningen. Da blir de nok redde og setter ned prisene med en gang (ironi) 2
vidor Skrevet mandag kl 14:57 Skrevet mandag kl 14:57 33 minutes ago, Tussi said: Oi, ministeren truer med å kalle dagligvarekjedene inn til nytt møte oga prisøkningen. Da blir de nok redde og setter ned prisene med en gang (ironi) Spør du meg gjøres disse til syndebukk noe ufortjent, men sånn blir det med politiske broilere på desperate let etter en syndebukk når man ikke evner å fortelle sannheten av ulike grunner. 1
Mr.M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (På 11.8.2025 den 12.01): Mye bra tilbud denne uken, bare å komme seg ut å fylle fryseren noen spesielle varer du vil fremheve? tilbudene begynner ta seg opp igjen, vært labert i juni/juli synes jeg? forrige uke kjørte OBS tilbud på Trondhjems-hermetikk kr.40/boks ble 20 bokser med erter, kjøtt og flesk og noen brun lappskaus, besparelse i forhold til Kiwi-pris rundt 700 kr. denne uka har flere kjeder bla. tilbud på müsli med hasselnøtt & daddel kr. 26 Kiwi, 30 Meny - slike blandinger koster vel vanligvis 45 eller rundt der.
Dubious Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mr.M skrev (19 minutter siden): forrige uke kjørte OBS tilbud på Trondhjems-hermetikk kr.40/boks Glemte å kjøpe. Får se om de kommer på tilbud igjen, enten på Extra eller Obs. Billig middag, bruker bare halve boksen.
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Mr.M skrev (34 minutter siden): noen spesielle varer du vil fremheve? tilbudene begynner ta seg opp igjen, vært labert i juni/juli synes jeg? forrige uke kjørte OBS tilbud på Trondhjems-hermetikk kr.40/boks ble 20 bokser med erter, kjøtt og flesk og noen brun lappskaus, besparelse i forhold til Kiwi-pris rundt 700 kr. denne uka har flere kjeder bla. tilbud på müsli med hasselnøtt & daddel kr. 26 Kiwi, 30 Meny - slike blandinger koster vel vanligvis 45 eller rundt der. tja dette er jo velidg opp til enhver enkelt, men jeg synes influenceren makegaard eller hva han heter har gode videoer av dette. Der en går igjennom ukens tilbudsaviser. Synes han viser gode produkter selv om ikke alle faller i smak hos meg kommer det somregel ett par som passer
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Dubious skrev (49 minutter siden): Glemte å kjøpe. Får se om de kommer på tilbud igjen, enten på Extra eller Obs. kan være mulighet for coop extra også ja. eller Prix
Tussi Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) vidor skrev (På 11.8.2025 den 16.57): Spør du meg gjøres disse til syndebukk noe ufortjent, men sånn blir det med politiske broilere på desperate let etter en syndebukk når man ikke evner å fortelle sannheten av ulike grunner. Det er to årsaker, dagligvarekjedene samarbeider om å ta så høye priser som mulig, de driter I om renta blir værende pga deres prisøkninger, og flere ledende økonomer sier jo at denne siste prisøkningen ikke kan forklares utfra generelle prisøkningsmekanismer i samfunnet Det andre er importvernet som hindrer utenlandsk etablering med egenproduserte produkter. Endret 1 time siden av Tussi Skrivefeil autocorrect 3
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (47 minutter siden): tja dette er jo velidg opp til enhver enkelt, men jeg synes influenceren makegaard eller hva han heter har gode videoer av dette. Der en går igjennom ukens tilbudsaviser. Synes han viser gode produkter selv om ikke alle faller i smak hos meg kommer det somregel ett par som passer er noe til alle 😋
Trulss Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): Det er to årsaker, dagligvarekjedene samarbeider om å ta så høye priser som mulig, de driter I om renta blir værende oga deres prisøkningen, og flere lende økonomer sier jo at denne siste prisøkningen ikke kan forklares utfra generelle prisøkningen mekanismer i samfunnet Det andre er importvernet som hindrer utenlandsk etablering med egenproduserte produkter. Jeg undres litt når jeg daglivareprisene på Svinesund da jeg synes det er høye. Lavere enn i Norge selvsagt, men likevel forbasket kostbart. Jeg regner med de også subsidierer og verner om sitt eget landbruk på samme måte som Norge. Drømmen om de fire friheter er nok bare en fjern drøm.
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Trulss skrev (2 minutter siden): Jeg undres litt når jeg daglivareprisene på Svinesund da jeg synes det er høye. Lavere enn i Norge selvsagt, men likevel forbasket kostbart. Jeg regner med de også subsidierer og verner om sitt eget landbruk på samme måte som Norge. Drømmen om de fire friheter er nok bare en fjern drøm. Prisene faller vell drastisk når en drar litt inn i landet. Svinesund lever vell stort sett på turister og ikke svensker og kan derfor flytte prisene oppover og fortsatt få aksept i fra turistene. 1
Duriello Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Lurt å kjøre noen mil videre forbi grensehandelplassene ja. 👍 Norgesgruppen osv får bare kjøre på med grådigheten sin, jeg svinger østover når det skal handles. Fuck em!
vidor Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden 1 hour ago, Tussi said: Det er to årsaker, dagligvarekjedene samarbeider om å ta så høye priser som mulig, de driter I om renta blir værende pga deres prisøkninger, og flere ledende økonomer sier jo at denne siste prisøkningen ikke kan forklares utfra generelle prisøkningsmekanismer i samfunnet Det andre er importvernet som hindrer utenlandsk etablering med egenproduserte produkter. Ting er ganske sammensatt. Sier ikke at du ikke har et poeng, men at det er flere faktorer i dette en folk blir fortalt som "den sanne grunnen som vi vil prakke på deg". Se på hele pengepotten og så hvor mye sluttselgerne stikker av med. Det er ikke særlig mye og stinker spindoctor-jobb.
Tussi Skrevet 4 minutter siden Skrevet 4 minutter siden vidor skrev (20 minutter siden): Ting er ganske sammensatt. Sier ikke at du ikke har et poeng, men at det er flere faktorer i dette en folk blir fortalt som "den sanne grunnen som vi vil prakke på deg". Se på hele pengepotten og så hvor mye sluttselgerne stikker av med. Det er ikke særlig mye og stinker spindoctor-jobb. Det de sier, de som har sett på tallene, er at økningen er større enn det lønnsoppgjør, jordbruksoppgjør og produsentpriser tilsier, og at marginene trolig øker. I tillegg har NG nok penger tiø nåde enorme utbytter OG å kjøpe Norges nest største apotekene, så det er nok som kommer inn der ihvertfall Hvor er samfunnsansvaret?
Trulss Skrevet 1 minutt siden Skrevet 1 minutt siden Tussi skrev (1 minutt siden): Det de sier, de som har sett på tallene, er at økningen er større enn det lønnsoppgjør, jordbruksoppgjør og produsentpriser tilsier, og at marginene trolig øker. I tillegg har NG nok penger tiø nåde enorme utbytter OG å kjøpe Norges nest største apotekene, så det er nok som kommer inn der ihvertfall Hvor er samfunnsansvaret? Vel, noe av dette kan forklares av en vinglete norsk politikk. Energipriser, bompenger, tranport, skatt, eiendomsskatt, formueskatt som også rammer kjøpmenn og bønder osv. Nå vil jo Høyre gjerne ha melkekartongavgift, så vi ser hvilken vei dette går alle sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå