Gå til innhold

La oss diskutere dagligvareprisene

Gjest Slettet-Lk8eL7iw

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 hours ago, Simen1 said:

Så jeg vil oppfordre til å droppe mote-hysteri-begrepet ultraprosessert og heller vurdere ingrediensene hver for seg, for hver sine svakheter og fordeler. Sjekk næringstabeller, hvilke behandlinger som gir hvilke helseskadelige effekter osv. Det er mye mer nyansert og opplysende enn sekkeposten og skremselpropaganda-begrepet ultraprosessert.

Hadde det bare vært så enkelt.

Det tilsettes mye til industriell mat som er vitenskapelig negativt for helsen. Grunn ingrediensene kan godt være helt ok, men produktet degraderes av tilsetningsstoffer og industriell behandling.

Velger heller mat som er usminket og ser naturlig ut heller enn ting som er unaturlig. Tyskland f.eks klarer å gjøre dette på samme type produkt der Norge ikke klarer det. Hvis alle pålegges å gjøre dette samtidig, så blir det heller ikke noe skjev konkurransevridning. Blir litt som røykeloven.

Helt greit at folk kritiserer ultraprosessert mat, men det å forkaste alle poengene anser jeg som soleklar lobbyvirksomhet som handler mer om pengeinteresser enn folkehelse.

Problemet er så innvevd i dages samfunn at det må tas tak i, og dessverre tilsier dette at grassrota må ta tak i dette skal det skje noe. Dette er i alle konsumenters interesse. Noen få har forstått dette og gjort tiltak, også av produsenter, men det får alt for tregt i forhold til ugangen det fremdeles gjør. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
vidor skrev (20 minutter siden):

Det tilsettes mye til industriell mat som er vitenskapelig negativt for helsen. Grunn ingrediensene kan godt være helt ok, men produktet degraderes av tilsetningsstoffer og industriell behandling.

1. ALL mat du kjøper i butikken er industrielt produsert. Alt du dyrker i din egen kjøkkenhage er ikke industrielt - men kan likevel falle inn under det motehysteriske begrepet ultraprosessert.

2. Nå snakker du om tre helt andre ting. Industriell mat, som ikke er det samme som ultraprosessert, industriell prosessering som heller ikke er det samme som ultraprosessert og tilsetningssstoffer som heller ikke er det samme som ultraprosessert. Jeg vil bare be deg nyansere ordbruken og utdype i detalj rundt hvert tilsetningsstoff sin helsepåvirkning i stedet for å kaste det inn i et udefinert hysterisk motebegrep.

vidor skrev (24 minutter siden):

Velger heller mat som er usminket og ser naturlig ut heller enn ting som er unaturlig. Tyskland f.eks klarer å gjøre dette på samme type produkt der Norge ikke klarer det. Hvis alle pålegges å gjøre dette samtidig, så blir det heller ikke noe skjev konkurransevridning. Blir litt som røykeloven.

3. Nå snakker du om ennå flere ting: usminket, og naturlig. Ingenting av dette er hverken motsetninger eller synonymer med ultraprosessert. Det er heller ikke synonymt med eller motsetning til helsebringende eller helsefarlig. Dette må du utdype nærmere så du slipper å bruke hysteriske sekkebegrep.

vidor skrev (27 minutter siden):

Helt greit at folk kritiserer ultraprosessert mat, men det å forkaste alle poengene anser jeg som soleklar lobbyvirksomhet som handler mer om pengeinteresser enn folkehelse.

Nei, det er ikke greit å kritisere bruken av udefinerte hysteriske begrep som mangler faktagrunnlag og nyansering - rett og slett fordi begrepet ikke er definert.

vidor skrev (29 minutter siden):

Problemet er så innvevd i dages samfunn at det må tas tak i, og dessverre tilsier dette at grassrota må ta tak i dette skal det skje noe. Dette er i alle konsumenters interesse. Noen få har forstått dette og gjort tiltak, også av produsenter, men det får alt for tregt i forhold til ugangen det fremdeles gjør. 

Folkehelse er et viktig tema - men det blir ikke tydeligere eller mer nyansert av å bruke hysteriske motebegreper uten noen klar definisjon. Jeg tar gjerne en kostholdsdebatt, men den må være basert på fakta og nyansering - ikke flyktige motebegrep.

• Liker 1
Skrevet

Ønsker å holde en saklig tone her, og vi har åpenbart forskjellig vinklinger inn til emnet, så jeg kommer ikke til å gå noe særlig videre.

At noe er 10% motehysteri betyr ikke at det ikke er 90% reelt problematisk.

Dette hadde du visst om du hadde satt deg inn i de tilhørende tingene du kritiserer meg for.

Anser deg som en relativt oppegående kar, men her skuffer du meg litt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
BadCat skrev (2 timer siden):

Rapsolje (fyfy), salt, sukker, miljøgifter. Hormonforstyrrende stoff i emballasjen som fører til fedme, hjertesykdom og kreft. I tillegg er det skadelig for utviklinga til barn og foster.

BadCat skrev (2 timer siden):

Jeg liker det ikke lenger. Jeg likte det som barn, men sannsynligvis fordi jeg tok på ubegrenset med majones, som også inneholder Satans olje.

Wow - det var ikke småtterier av kanon mot spurv.

Jeg har et mål om å spise en liten boks stabbur makrell i tomat hver dag. Jeg er et stykke unna å klare det, men målet har jeg satt av helsemessige grunner. Omega-3 er svært viktig i kosten og disse boksene er en glimrende måte å få i meg mye hver dag. Emballasjen mener jeg er helt grei miljømessig da de kan gjenvinnes med god effektivitet enten de brennes eller smeltes om. Innholdet av sunn og god tomat og svært sunn fet fisk er utmerket for helsa. Saltinnholdet er helt greit. Kroppen trenger salt til en viss grad så det er ikke galt å spise salt så lenge man holder seg innenfor de anbefalte mengdene. Det er moderate mengder sukker, 3,8% av en nettovekt på 110g. Rapsolje er en av de sunnere oljene med fint forhold mellom omega-3 og omega-6, men det aller meste av oljen i pakken stammer fra makrellen og ikke raps.

Majones er et undervurdert produkt. Det er mye sunnere enn selv lettmargarin så når man smører på et lag majones som erstatning for lettmargarinen så blir skiva sunnere. Selv Vita hjertego lett har mye mer mettet fett og mindre omega-3 enn selv ekte majones. Sikkert unødvendig å nevne men andre margariner er verre enn Vita hjertego lett og lettmajones er ennå bedre enn ekte majones på fettsammensetning.

Så jeg tror du har fått hele saken på vranga. Jeg anbefaler følgende hjertevennlige og kreftvennlige helsekost: Makrell i tomat med majones - hver dag.

Edit: Jeg må bare legge til at jeg har fått medisinsk målbart bedre blodverdier i takt med økt inntak av makrell i tomat, av og til med majones, og nedgang i vekt. Uten at jeg skal gi makrell i tomaten og majonesen all æren for det. Men jeg tror det har bidratt i riktig retning. Jeg skal leve til jeg blir steingammel og makrell i tomat kommer til å forbli en av mine metoder for å få til det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg spiser ofte makrellen rett ut av boksen med gaffel. En liten boks per dag er genialt.
Like praktisk å ha med seg som en energibar, og mye sunnere. Kan også bruke knekkebrød. Brød er ikke alltid sunt, avhengig av brødtype og av dietten man er på.

Endret av Mannen med ljåen
Skrevet

Vi er nok veldig sunne i Norge i forhold til mange andre land?

F.eks. i Frankrike er det mye sukker i kaker og kjeks fra supermarkedet. Kinder sjokoladekakebit har sukkerinnhold 43 pr. 100 gram. Lurer på om produktet hadde vært lov å selge i butikken i Norge? Det smakte også forferdelig søtt. Nesten som å bli sukkerforgiftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...