Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Noen her som vet om jeg kan bruke kondensator i 2polet bryter230v problemet er at ledpære begynner å blinke etter noen dager? har byttet pære 2ganger som blir dyrt i lengden når pære koster 3-400kr kan en kondensator bryte strømmen til lyspunktet bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan helt sikker bruke det, men hvorfor? Det eneste en kondensator gjør, er å stabilisere forsyningen av strøm noe, som vel neppe er problemet?

Finn ut hva feilen er først.
Er det dimmer, så kjøp en dimmer som er beregnet til LED, eventuelt en bunnlast, og i utgangspunktet bør du ringe en elektriker for å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Knut'n said:

Hei

Noen her som vet om jeg kan bruke kondensator i 2polet bryter230v problemet er at ledpære begynner å blinke etter noen dager? har byttet pære 2ganger som blir dyrt i lengden når pære koster 3-400kr kan en kondensator bryte strømmen til lyspunktet bedre?

Det er nok heller det at dimmeren ikke støtter alle typer lamper. Noen dimmere takler overhodet ikke LED-pærer, og koble til en kondensator vil trolig virke mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Det eneste en kondensator gjør, er å stabilisere forsyningen av strøm

Tror du tenker på en likestrømskrets, hvor en kondensator glatter ut spenningen. Det fungerer ikke med 230V vekselstrøm. 
Og kondensatorer gjør jo mye mer enn det, de slipper f.eks gjennom vekselstrømsignal og blokker likestrøm.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Hårek said:

Tror du tenker på en likestrømskrets, hvor en kondensator glatter ut spenningen. Det fungerer ikke med 230V vekselstrøm. 
Og kondensatorer gjør jo mye mer enn det, de slipper f.eks gjennom vekselstrømsignal og blokker likestrøm.

Lærte jeg som lærling noe nytt! Snart fagutdanna elektriker, så ikke heeeelt mitt felt fordeom. 

En kondensator er jo et stort "batteri" som vi har lært på skolen. Er det forskjell på funksjon ved AC kontra DC?

 

EDIT: I russebilen så hadde vi en ekstra kondensator på en god størrelse (2 øl stacka) det hjalp betraktelig på å gi nok strøm til subbene, men dette gikk jo på 12V DC.

Endret av Christian Thork
Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (17 minutter siden):

Er det forskjell på funksjon ved AC kontra DC?


Er heller ikke helt stø på dette.
Vet godt hvordan kondiser funker i DC, men om jeg husker rett, så fungerer de vel egentlig på samme måte med AC, som et batteri, men fordi strømmen veksler, så lades de opp, og ut, hele tiden og forskyver fasen 90 grader, som vel ikke har noen betydning her?

Uansett så er det feil komponent her.

Dersom lampene begynner å blinke etter noen dager, når en 2-polet bryter er slått av, så er det nok på tide å bytte bryteren.
Skjer det når lampene er slått på i lengre tid, så er det vel også på tide å bytte bryteren/dimmeren, til en som er beregnet for den typen lav last.

 

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Christian Thork skrev (4 minutter siden):

Er det forskjell på funksjon ved AC kontra DC?

Absolutt.
En kjent funksjon er glattekondensator i likeretteren i en strømforsyning. Da holder den spenningen mens tilførselstrømmen faller. En annen måte å tenke på det som skjer er at AC komponenten ledes gjennom (kortsluttes).
Tilsvarende funksjon i mindre målestokk er avkoblingskondensator. De er ganske små, og er gode til å lede høyfrekvent AC. Digital elektronikk er helt avhengig av slike, de plasseres nær komponenten som bruker strøm. Ledningen derfra og til strømforsyningen blir en induktans for høye frekvenser, så uten avkobling vil det bli stort spenningsving.
Tilsvarende grunn er å koble en stor kondensator nær forsterkeren i bilen. For å unngå spenningsving ved stor strømgjennomgang i kablene til batteriet.
En annen funksjon er å koble AC signal mellom forskjellige trinn i en forsterker. Der er DC spenningen forskjellig, og blir blokkert. 

Ja, de kan også fungere som batteri. Da tenker man på superkondensatorer. De kan holde mye ladning.
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Hårek said:

Absolutt.
En kjent funksjon er glattekondensator i likeretteren i en strømforsyning. Da holder den spenningen mens tilførselstrømmen faller. En annen måte å tenke på det som skjer er at AC komponenten ledes gjennom (kortsluttes).
Tilsvarende funksjon i mindre målestokk er avkoblingskondensator. De er ganske små, og er gode til å lede høyfrekvent AC. Digital elektronikk er helt avhengig av slike, de plasseres nær komponenten som bruker strøm. Ledningen derfra og til strømforsyningen blir en induktans for høye frekvenser, så uten avkobling vil det bli stort spenningsving.
Tilsvarende grunn er å koble en stor kondensator nær forsterkeren i bilen. For å unngå spenningsving ved stor strømgjennomgang i kablene til batteriet.
En annen funksjon er å koble AC signal mellom forskjellige trinn i en forsterker. Der er DC spenningen forskjellig, og blir blokkert. 

Ja, de kan også fungere som batteri. Da tenker man på superkondensatorer. De kan holde mye ladning.
 

Super forklaring! Der henger jeg med. Skulle brukt deg som mentor til fagprøven, selv om kanskje SELV er ditt felt?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har en lysarmatur hvor det sitter to minjongpærer (E14). Da jeg byttet til led pærer begynte den ene pæren å blinke når bryteren ble slått av. Grunnen til dette har jeg fått vite er en liten krypstrøm som lader tenneren til led pæren, og den er så liten at det bare er den ene pæren som får nok strøm til å lade seg opp til å gi et lite blink. Tiden mellom hvert blink avhenger av mengde krypstrøm. Da jeg skrudde av den som ikke blinket, så blinket den andre dobbelt så fort. Jeg fikk derfor montert en kondensator mellom + og - ledning (L og 0) og problemet ble borte. 

Jeg brukte en slik en som er til slikt bruk: FORSTYRELSESKONDENSATOR 0,1ΜF extra motstand LED (ledonline.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...