Gå til innhold

Fortollingsgebyr


Anbefalte innlegg

Har kjøpt bøker fra utlandet. Opplyste Posten da jeg fikk beskjed om at pakken var kommet til landet om at forsendelsen inneholdt bøker. Det er jo verken toll eller moms på bøker. 

Allikevel blir jeg avkrevet 299 kroner i fortollingsgebyr. Er det riktig av Posten å ilegge et slikt gebyr når forsendelen ikke er moms-pliktig og jeg har orientert om det til Posten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåla-i-veggen skrev (2 minutter siden):

Har kjøpt bøker fra utlandet. Opplyste Posten da jeg fikk beskjed om at pakken var kommet til landet om at forsendelsen inneholdt bøker. Det er jo verken toll eller moms på bøker. 

Allikevel blir jeg avkrevet 299 kroner i fortollingsgebyr. Er det riktig av Posten å ilegge et slikt gebyr når forsendelen ikke er moms-pliktig og jeg har orientert om det til Posten?

Hvilke bøker? Det er ikke alle bøker som er fritatt mva.
Hva var verdien på sendingen?

Var det bare gebyret på 299 eller måtte du ut med MVA også?

De gangene jeg har fått pakker som har vært feilaktig belastet så har alt blitt fjernet. Men dette har vært pakker på under 3000kr. Mulig det er 299 gebyr pga varen må gjennom full tollbehandling selv om den er fritatt for MVA.

Lenke til kommentar

At ikke alle bøker er fritatt for moms, er ukjent for meg. Hva slags typer bøker er fritatt og ikke?

Varens verdi er 1400. Ikke mva i tillegg, men i følge Posten sine sider er gebyret 149 på varer under 3.000 i verdi og som ikke krever full tollbehandling. Bøker er ikke lista opp over varer som krever full tollbehandling og jeg oppga da jeg ble bedt om å legitimere meg at forsendelsen var bøker. Siden jeg ikke ble innkrevet mva så vil jeg tro bøkene ikke var av den typen bøker som medfører moms. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Nåla-i-veggen said:

At ikke alle bøker er fritatt for moms, er ukjent for meg. Hva slags typer bøker er fritatt og ikke?

Varens verdi er 1400. Ikke mva i tillegg, men i følge Posten sine sider er gebyret 149 på varer under 3.000 i verdi og som ikke krever full tollbehandling. Bøker er ikke lista opp over varer som krever full tollbehandling og jeg oppga da jeg ble bedt om å legitimere meg at forsendelsen var bøker. Siden jeg ikke ble innkrevet mva så vil jeg tro bøkene ikke var av den typen bøker som medfører moms. 

Ble nysgjerrig selv og fant fram til https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-15-1540/KAPITTEL_6#§6-4 via https://www.toll.no/no/varer/boker/#:~:text=Du skal ikkje betale tollavgift,aviser og tidsskrift

Edit: Forøvrig virker fortollingsgebyr noe vilkårlig.  Har selv måttet fortolle arbeidsutstyr og adgangskort sent til meg fra min arbeidsgiver.  Det er lite forståelse og skjønn å oppdrive hos de jeg har snakket med, annet enn å skylde på "systemet".

Endret av process
Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen skrev (18 timer siden):

At ikke alle bøker er fritatt for moms, er ukjent for meg. Hva slags typer bøker er fritatt og ikke?

Varens verdi er 1400. Ikke mva i tillegg, men i følge Posten sine sider er gebyret 149 på varer under 3.000 i verdi og som ikke krever full tollbehandling. Bøker er ikke lista opp over varer som krever full tollbehandling og jeg oppga da jeg ble bedt om å legitimere meg at forsendelsen var bøker. Siden jeg ikke ble innkrevet mva så vil jeg tro bøkene ikke var av den typen bøker som medfører moms. 

Da skal du ikke betale noe.
Ville kontaktet kundeservice og spurt med dem. Jeg har aldri fått gebyr på varer som ikke skulle fortolles men der posten tok feil (feks fra nettbutikker som innkrever MVA med glemmer å merke tydelig med VOEC).

Dog må du ikke hente ut pakken, men gå kundeservice til å slette gebyret først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...