Gå til innhold

Strømpris desember


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
unik42 skrev (37 minutter siden):

NO2, enebolig fra 1976, noe smarthus, fire i familien, elbil.

Desember

Tibber - 2189kwt

Pris: 5378kr

Fagne, nettleie /m avgifter: 1408kr

Strømstøtte: 4893kr 

Sum: 1893kr, eller 1.15kr/kwt. inkludert nettleie.

 

Nei, hvis du har gitt riktig pris og forbruk så blir det 0,86 kr/kwt. inkludert nettleie.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (45 minutter siden):

NO2, enebolig fra 1976, noe smarthus, fire i familien, elbil.

Desember

Tibber - 2189kwt

Pris: 5378kr

Fagne, nettleie /m avgifter: 1408kr

Strømstøtte: 4893kr 

Sum: 1893kr, eller 1.15kr/kwt. inkludert nettleie.

 

Dette høres rart ut.

Hvordan kan vi to, med nesten likt antall kwt brukt få så forskjellige priser?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Henrik.H said:

Se der ja! Identiske ble de faktisk da. Må du regne ut selv hver mnd for å se beløpet? Kommer det ikke frem på fakturaen?

Jo, men så står det jo +1900 for "forskuddsbetaling" og -4400 for kreditering på fakturaen. Fort gjort å bare ta sluttsummen. My bad.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått regning for desember ennå, men for november ble det:

NO1

1487 kWh

2 716 kr  (Sum denne faktura)

1,83 kr pr kWh

712 kroner i strømstøtte

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I følge mannen her skal man dele bruttoregningen på månedens kWh forbruk for å finne ut hva 1 kWh koster. Ble litt forvirret av begrepet "bruttoregning", når det betyr -  etter at strømstøtten er trukket i fra, som jeg ville kalt for en "nettoregning". Men det er ikke noe som heter det, og det blir ikke mye "netto" av moms og påslag.

Ellers mye lettere å regne ut etter at vi fikk nettleien på samme faktura som strømmen. Jeg er ikke så god i matte.

Lenke til kommentar
SnusBoks skrev (1 time siden):

Skal ikke forklare hvorfor eller hvordan, men jeg fikk faktura på +1900kr for desember - Som vil si at strømselskapet betaler meg 1900kr, og jeg betaler ingenting til dem. 

Sist jeg skrev hvordan jeg gjorde dette her, ble jeg kastet ut av forumet. Men mulig er det..

Den eneste måten å få det til på, er at man har en svært gunstig fastpris-avtale, og dermed går i pluss pga strømstøtten.
Men du finner ingen som selger de avtalene til en slik pris nå :)
Du har selvfølgelig noe morsom snake-oil du tenker desperate folk er villig til å kjøpe.
Virker nok like bra som "dingser" du setter i stikkontakten, slik at panelovnen skal bruke mindre strøm.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (På 16.1.2023 den 10.53):

NO1

2397kWh 
3427 NOK

1,43 kr pr kWh 

du har vanlig spotpris avtale?

synes var mistenkelig lavt, versus meg selv:

NO1

Fortum

940 kWh forbruk

2035 kr. faktura

2,16 kr. pr. kWh

mulig du er mer forsiktig enn meg på når på døgnet du bruker mesteparten av strømmen (hos meg er fordelingen 3/4 dag 1/4 natt) og Kapasitetledd 2 - dvs. fra 2 til 4.99 kW  kr. 216 pr. mnd.

men, selv evt. ulikhet på disse punktene synes jeg ikke forklarer forskjellen. :hmm:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

du har vanlig spotpris avtale?

synes var mistenkelig lavt, versus meg selv:

NO1
Fortum
940 kWh forbruk
2035 kr. faktura
2,16 kr. pr. kWh

mulig du er mer forsiktig enn meg på når på døgnet du bruker mesteparten av strømmen (hos meg er fordelingen 3/4 dag 1/4 natt) og Kapasitetledd 2 - dvs. fra 2 til 4.99 kW  kr. 216 pr. mnd.

men, selv evt. ulikhet på disse punktene synes jeg ikke forklarer forskjellen. :hmm:

Har Fjordkraft spot med forvaltning (så i praksis ca 6 øre lavere enn spotprisen i desember).
Jeg har nok nesten omvendt forbruk av deg, med 60% natt og 40% dag. 
Samt at jeg har klart å snu forbruket en god del til tider der det har vært billig (lading bil, klesvask etc).
Er et hakk høyere på kapasitetsledd enn deg, så 325,- pr måned der.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (8 minutter siden):

Jeg har nok nesten omvendt forbruk av deg, med 60% natt og 40% dag. 
Samt at jeg har klart å snu forbruket en god del til tider der det har vært billig (lading bil, klesvask etc).

ja det blir en del penger av det egentlig.

f.eks. jeg som altså har hovedforbruk dag (og heller ikke følger med på time-priser), pådrar meg nok de høyeste spot-timeprisene på døgnet. Den lavere nettleie-taksten på forbruk natt, er ikke nok til å oppveie høye dag/timepriser i mitt tilfelle.

så er vel trolig dette som er årsaken til at du slipper "billigere" unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...