Gå til innhold

Intel Arc A770


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortet er ganske bra det har fått nye drivere oppdatering som gjør at Direct x12 og Direct x11 funker mye bedere nå så ytelsen på korte er ganske bra men nå er jo intel ganske ny i grafikk kort markede så et nvidia kort er mye bedere jeg anbefaler rtx 3070 eller 3080 de er noen ganske gode kort. Intel arc a770 er jo bedere en en rtx 3060 den slår ikke rtx 3060 ti da så hvis du har penger å bruke anbefaler jeg enten 3060ti eller 3070 de er noen ganske gode kort. Men Intel arc a770 er jo litt billigere en en rtx 3060 ti og rtx 3070

Endret av [email protected]
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Personlig ville jeg ventet med å kjøpe et kort fra Intel til de har vært i gamet en del. Det er vanskelig å forutsi hvor lenge men når de er så nye vil man nok oppleve langt mer problemer med de enn Nvidia og AMD. 

Det er kjempe positivt at Intel kommer inn på markedet og jeg ønsker dem hjertlig velkommen. Blir spennende om de faktisk klarer å komme med kort om noen år som faktisk kan konkurere med flaggskipkortene til Nvidia. Men det kan nok ta mye tid og det kommer helt an på hvor bra kortene selger og. 

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å støtte en ny aktør for å styrke konkurransen, men det er en ting å si det og en annen ting å gjøre det. Har prøvd meg på AMD et par ganger men ender alltid tilbake på Nvidia uansett grunnet irriterende quirks og driver problemer med AMD... Skulle bare så virkelig ønske at Nvidia kunne fått noe reell konkurranse snart slik denne pris galopperingen vi ser kan stoppe.

Jeg har planer om å bygge en liten portabel ITX PC det kommende året, så mulig det blir en Arc GPU i denne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at om man liker gamle spill, slik som DOS, DX 8, 9, 10 og 11 så skal man styre unna. Jeg har spill på Steam som er over 30 år gamle og mange av de jeg bruker mest tid på er spill som er mellom 5 og 15 år gamle. Da vil jeg ikke tørre å kjøpe et nytt skjermkort der disse spillene ikke vil fungere skikkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
FrihetensRegn skrev (På 5.1.2023 den 1.12):

Jeg forstår det slik at om man liker gamle spill, slik som DOS, DX 8, 9, 10 og 11 så skal man styre unna. Jeg har spill på Steam som er over 30 år gamle og mange av de jeg bruker mest tid på er spill som er mellom 5 og 15 år gamle. Da vil jeg ikke tørre å kjøpe et nytt skjermkort der disse spillene ikke vil fungere skikkelig.

Stemmer det. Det er ganske overraskende at Intel ikke tatt høyde for dette. Det er faktisk litt skremmende. De burde støtte det meste, ikke bare det nyeste. Jeg håper de klarer å fikse opp i problemene ellers er det egentlig litt bortkastet penger om man noen gang ønsker å spille spill etter DX 11/12. 

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (På 7.1.2023 den 6.43):

Stemmer det. Det er ganske overraskende at Intel ikke tatt høyde for dette. Det er faktisk litt skremmende. De burde støtte det meste, ikke bare det nyeste. Jeg håper de klarer å fikse opp i problemene ellers er det egentlig litt bortkastet penger om man noen gang ønsker å spille spill etter DX 11/12. 

De har kommet med flere nye drivere som bedrer ytelsa i gamle spill kraftig, men mye gjenstår ennå.

A750 gir nok mer for pengene, om man tåler litt bugs, variabel ytelse og litt dårlig ytelse pr watt vs Nvidia og AMD så er Arc kurrante kort, greie priser på de og :) tipper det blir mye finewine med de korta!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Virker som en verdig oppgradering fra RTX 2070, men ser veiledende pris i USA er 370 dollar for OC utgaven, mens den nå er på "tilbud" til 5000 NOK i Norge. Kan virke som prisen er litt unormalt høy på det norske markedet foreløpig?

Satte på prisvarsel, så kanskje jeg slår til hvis den havner under 4000 NOK. Stoler på at Intel har ressurser og lysten til å fikse opp i driver problemene man ser nå i starten.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en demobrukt a770 fra komplett, fikk den vel for 3750 kr. For øyeblikket spiller jeg Death Stranding og har ikke merket noe til bugs. Kortet virker plettfritt til min bruk, har et toskjermsoppsett i 1440p. 

Kjører kun med driver installert, Arc control overlay var irriterende og uten reell funksjonalitet.

Planlegger å spille SW squadrons i PCVR, men der hører jeg at arc ikke enda fungerer. Anbefaler å kontrollere på forhånd at spillene du skal spille ikke har problemer.

 

Lenke til kommentar
iBrick skrev (21 timer siden):

Virker som en verdig oppgradering fra RTX 2070, men ser veiledende pris i USA er 370 dollar for OC utgaven, mens den nå er på "tilbud" til 5000 NOK i Norge. Kan virke som prisen er litt unormalt høy på det norske markedet foreløpig?

Satte på prisvarsel, så kanskje jeg slår til hvis den havner under 4000 NOK. Stoler på at Intel har ressurser og lysten til å fikse opp i driver problemene man ser nå i starten.

Yter ikke A770 bare såvidt over 2070?

relative-performance_2560-1440.png

Riktignok noen prosent bedre etter nye drivere, men neppe mer enn 20% raskere i snitt.

Lenke til kommentar

Har troen på Intel sitt steg inn i high-end delen av markedet. De har sanket seg en god del erfaring med integrerte CPU-skjermløsninger, selv om det ikke er helt det samme, så har de kommet overraskende langt i å ha grei støtte for det flesteparten spiller. Like bred støtte vi ta betraktelig lengre tid, men det er også logisk for en "nykommer" som Intel.

Er også av dem som følte jeg ikke hadde særlig valg når jeg gikk for Nvidia ved forrige kjøp. Siste ATI/AMD valget jeg tok var 9800 pro all in wonder, og det kortet var jeg veldig fornøyd med. Ikke vurdert ATI/AMD etter det.

Antar at neste kjøp også blir Nvidia når den tid kommer, men jeg kommer til å følge litt med på Intel. Tipper de kommer til å satse på GPU fremover. Mye av nødvendighet for strategisk diversifisering slik markedet utvikler seg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Cowboystrekk said:

Yter ikke A770 bare såvidt over 2070?

*snip*

Det overrasker litt, da A770 har høyere antall CUDA cores, høyere klokkefrekvens, dobbelt så mye VRAM, høyere VRAM klokk og båndbredde. Kan det være relatert til dårlige drivere nå i starten kanskje?

Det kommer også med støtte for nyere versjoner av OpenCL, osv. Så det gir lite mening å kjøpe 2070 fremfor A770 IMO, men det er kanskje ikke like stor oppgradering som jeg hadde forestilt meg.

Lenke til kommentar

Tror nok A770 kommer til å få flere runder med driver-optimaliseringer. Både mer spisset for ytelse for til nye titler og bredere support for eldre greier.

Det er ganske utrolig hvor mye skjermkort-drivere er tunet for spesifikke titler. Må være litt av en jobb å oppdatere disse med så mye spesialisering. Som programmerer så er det noe herk når det blir masse spesial-spesial i koden og ørti forskjellige conditionals som gjør det ekstremt vanskelig å se konsekvensene av de kodeendringene en gjør. Alternativet er å duplisere masse kode og få en driver som er ganske stor. En må også huske på å gjøre endringene flere steder. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iBrick skrev (34 minutter siden):

Det overrasker litt, da A770 har høyere antall CUDA cores, høyere klokkefrekvens, dobbelt så mye VRAM, høyere VRAM klokk og båndbredde. Kan det være relatert til dårlige drivere nå i starten kanskje?

Det kommer også med støtte for nyere versjoner av OpenCL, osv. Så det gir lite mening å kjøpe 2070 fremfor A770 IMO, men det er kanskje ikke like stor oppgradering som jeg hadde forestilt meg.

Kan være arkitekturen i seg selv og, eksempel: AMD vega 64 var spesifikasjonsmessig langt foran Nvidia 1080, men i spill er Vega 64 ca likt. 

Tipper Arc blir finewine med bedre drivere, men som det stiller seg nå er det på høyde med 6600XT/2070S.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Intel er nødt til å konkurrere på pris for å sukre pillen og få sårt tiltrengt salg i starten. De får nok noen salg på nyhetens interesse men trenger mye mer enn det for å nå målene sine over tid.

Edit: Det at de setter ned prisen på 750 viser jo at de er med på å konkurrere. 750 har nå en ganske brukbar pris i forhold til ytelse så lenge du ikke er en ihuga retrofan. Kortet er ikke spesielt egnet for DX9 f.eks, men funker bra for høyere versjoner.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
5 hours ago, iBrick said:

Ikke ille, men 7900 slås tilogmed av 3060 så dette viser først og fremst hvor katastrofalt dårlig rt ytelse ati har. Det viser også at intel har en god start her og det blir spennende hva de kan hoste opp i neste generasjon.

Edit: troverdigheten til denne testen var kanskje ikke den beste - arc og nvidia tallene gir mening men ikke amd.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...