Gå til innhold

Vil sette penger inn på sparekonto, men hvilken bank anbefales?


squaddie

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann i 40-årene og har 100k som jeg vil sette i et sparekonto som startbeløp, hvor jeg blir å gjøre et innskudd på 10k pr mnd. Prøver å google meg frem til anbefalt bank, men finner bare yA Bank og Santander Consumer Bank som folk virker å ha gode erfaringer med + at de har høyrente plusskontoer med høye rentesatser.

Jeg skal ikke røre pengene før det blir absolutt nødvendig, dvs. kanskje 1 gang i året, men mest sannsynlig ikke det heller.

Har pr i dag pengene hos DNB.

Så ja, hvilken bank anbefaler dere og hvorfor akkurat den banken? 

Jeg leste også en artikkel om at man bør ikke ha pengene stående kun i en sparekonto, men også i fond?

Hadde satt pris på om noen hadde gadd å svare meg på dette snarest. Er også åpen for andre sparetips! 🙏

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Salvesen sier, så er det anbefalt å ha en buffer, slik at de 100k du har kan du fint sette på en eller annen konto og "glemme" de. Jeg har personlig god erfaring med både Ya (Ressurs bank) og Santander. Pr. dags dato er vel Santander best (?) på rente, så det skader jo ikke å opprette en konto dersom betingelsene er bedre enn det DNB kan gi deg.

Den faste sparingen som du planlegger (10k/mnd) er det vel jevnt over anbefalt å investere i et eller annet fond med lave kostnader, som Salvesen også sier. Typisk et indeksfond. DNB tilbyr flere alternativer her, selv om de kanskje ikke er de aller billigste på markedet (?).

Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Penger i bank er et tapsprosjekt med den inflasjonen som er nå. Det man ikke trenger av penger for å holde det gående bør settes i noe som enten stiger i verdi eller holder verdien bedre enn penger gjør.

 

3 minutes ago, Raspeball said:

Som Salvesen sier, så er det anbefalt å ha en buffer, slik at de 100k du har kan du fint sette på en eller annen konto og "glemme" de. Jeg har personlig god erfaring med både Ya (Ressurs bank) og Santander. Pr. dags dato er vel Santander best (?) på rente, så det skader jo ikke å opprette en konto dersom betingelsene er bedre enn det DNB kan gi deg.

Den faste sparingen som du planlegger (10k/mnd) er det vel jevnt over anbefalt å investere i et eller annet fond med lave kostnader, som Salvesen også sier. Typisk et indeksfond. DNB tilbyr flere alternativer her, selv om de kanskje ikke er de aller billigste på markedet (?).

Beklager for de mange "nybegynnerspørsmplene" her, men er ganske så blank på de her begrepene. Flaut, men vil jo gjerne lære.

Badcat: Så da vil f.eks et indeksfond være alternativet?

Men hva skal jeg gjøre med de 100k jeg nå har da..? De kan jo ikke stå i en brukskonto heller...

Så, skal jeg f.eks ta 80k av de 100k, sette de inn i spareplusskonto hos f.eks Santander også sette resten på f.eks indeksfond (må google om det). 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, BadCat said:

Sett pengene på sparekonto til du kommer på noe bedre. Timing er også en ting når man skal investere i noe. Tut og kjør fungerer sjelden, man vå være akkurat i tide enten man skal inn eller ut av et marked.

Ja ok. Da tror jeg at jeg først setter inn 75k hos Santander, så får de stå der til jeg finner ut av det her med indeksfond, hvor og hvem jeg bør investere i.

Høres det ut som en grei nok plan?

Men, hva med bufferkontoen hos DNB som dere nevner? Bør jeg ikke vurdere det da..? 

Huff så vanskelig det her er... Uvitende er jeg også.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Nei, fot slike kontoer kommer med betingelser så kan ødelegge alt. Buffer skal stå klar til å brukes i kriser. 

De aller beste rentene har ofte noen litt rare vilkår, men du får god rente på kontoer som bare har "maks 12 uttak i året" e.l. som vilkår og du trenger sjeldent bruke bufferkontoen så ofte som månedlig. (Og gjør du det kan du bare bytte bank med det 12. uttaket) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (32 minutter siden):

De aller beste rentene har ofte noen litt rare vilkår, men du får god rente på kontoer som bare har "maks 12 uttak i året" e.l. som vilkår og du trenger sjeldent bruke bufferkontoen så ofte som månedlig. (Og gjør du det kan du bare bytte bank med det 12. uttaket) 

Ja en mellom greie er tingen, ikke det beste og ikke det værste:)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gufi said:

Jeg har spare/bufferkonto i Næringsbanken, for innskudd fra 100 000 kr. er det rente på 3.10% , Ingen bindingstid, ingen gebyrer og ingen uttaksbegrensninger.

Greit å ha en bufferkonto hvis det oppstår uforutsette ting🙂

https://www.naeringsbanken.no/privat-innskudd/innskudd

Altså, har jeg skjønt det riktig at hvis jeg f.eks setter inn de 100k inn hos Santander, så kan jeg bruke det som bufferkonto også, eller..? 🤔

Men ja, bufferkonto høres veldig greit å ha. Kan oppstå uforutsette utgifter og sånt, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bufferkonto er hvilken som helst konto hvor pengene er raskt/enkelt tilgjengelig, kan være en spare/høyrentekonto. Setter man penger i fond, kan det ta opptil fem dager (sist jeg sjekket, som er en stund siden) å få pengene tilgjengelig på konto etter at man har tatt ut ett beløp, derfor greit å ha noe ett annet sted som man har tilgjengelig med en gang hvis det skulle bli nødvendig.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...