Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

startet du bensinbilen?


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du lader hjemme og får strømstøtte, må strømprisen opp i over 50 kr/kWt før prisen ladeprisen blir høyere enn bensinprisen, gitt en bensinpris på 17 kr literen, som har vært normalt her i Bergen siste uken.

Pr. i dag er maksprisen på NordPool 40 kr/kWt.

Om du lader hjemme vil det i praksis aldri være dyrere med elbil kontra bensinbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (36 minutter siden):

Det kommer mye an på. Om jeg fyller diesel til 17 kroner literen og bruker 0,6 liter på mila så er det ikke langt i fra en som kjører en elbil og utelukkende lader på lynladere. Lader man hjemme er det omtrent alltid billigere enn med bensin og diesel spesielt om diesel ligger godt over 23 kroner literen og strøm er billig.

Nå er det vell nær umulig å konstant fylle for 17 kroner om dagen og jeg tror ikke det er mange elbilister som i snitt ligger på 10 kroner mila.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (55 minutter siden):

Nå er det vell nær umulig å konstant fylle for 17 kroner om dagen og jeg tror ikke det er mange elbilister som i snitt ligger på 10 kroner mila.

Prisene går opp og ned hele tiden. Jeg fylte feks for under 11 kr under pandemien. Det samme gjelder strømprisene og prisene på hurtig/lynladerne.

Vel skrives forresten med én l.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 minutter siden):

Prisene går opp og ned hele tiden. Jeg fylte feks for under 11 kr under pandemien. Det samme gjelder strømprisene og prisene på hurtig/lynladerne.

Vel skrives forresten med én l.

Ja men det er lenge siden en fikk så lave priser. Ser du på snittet ditt det siste året er det sannsynligvis langt i fra 17 og 11.

Les reglene, en skal ikke kommentere slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er utgifter man vurderer så må man også se på det som går på økonomisk likviditet og kapitalkostnad.

Det spørs om ikke en billig diesel eller bensinbil gir et mindre innhogg i lommeboken, totalt sett en en ny moderne elbil.

En fosilbil som gjør jobben og som kjører ganske problemfritt, det kan man vel få for 10-20.000,-

Hvis man øker investeringen fra 20.000,- til 620.000,- og kjøper en moderne elbil, så koster jo det også noe, pluss at det legger beslag på penger som kunne vært brukt til noe annet kjekt.

Drivstoffet er jo bare en del av regnestykket.

Endret av arne22
  • Liker 3
Lenke til kommentar
arne22 skrev (10 minutter siden):

Hvis det er utgifter man vurderer så må man også se på det som går på økonomisk likviditet og kapitalkostnad.

Det spørs om ikke en billig diesel eller bensinbil gir et mindre innhogg i lommeboken, totalt sett en en ny moderne elbil.

En fosilbil som gjør jobben og som kjører ganske problemfritt, det kan man vel få for 10-20.000,-

Hvis man øker investeringen fra 20.000,- til 620.000,- og kjøper en moderne elbil, så koster jo det også noe, pluss at det legger beslag på penger som kunne vært brukt til noe annet kjekt.

Drivstoffet er jo bare en del av regnestykket.

Nå kan en jo kjøpe billig elbil også. På bruktmarkedet. Vi har en zoe vi kjøpte for rett over 100.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om ikke rekkevidde er kritisk får man veldig billige elbiler som nesten er gratis i bruk. Nissan Leaf f.eks.

En dieselbil til 10-20000kr som er problemfri kan være meget vanskelig å finne. Kjøpte selv for en del år siden en Mondeo til 60 laken som var bortimot helt strøken med full servicehistorikk.

Og den funker bra den. Men demperne begynte å lekke og det var ett mareritt å skifte dem uten spesialverktøyet som kreves..
Så va jo drivreimen sliten. Også en bilig del i innkjøp men jeg brukte en hel jævla helg på å få byttet den siden motoren sto klistret inn i hjulbuen så man måtte jekke motoren opp og ned for hvert ett tak med fastnøkkelen..

Plutselig forsto jeg hvorfor verksteder tar 7000kr pluss for å bytte den reima.

Ble lett elbil etterpå. Var så lei..

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Complexity said:

En dieselbil til 10-20000kr som er problemfri kan være meget vanskelig å finne.

Det lå en diesel ute til 20.000,- som ikke ble solgt. Troppet opp med 12.000,- i lomma og fikk den. Forsøkte å levere den inn for å skifte registerreim, men fikk den i retur med beskjed om at den var skiftet for 3.000 km siden, og at det ellers ikke var noen feil å finne. Snart 2 problemfrie år, men nå skal den altså inn på EU, og da spørs det.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
arne22 skrev (25 minutter siden):

Jo, hvis man får tak i en såpass rimelig elbil, og den virker ok, da kan det vel (kanskje) lønne seg.

For oss svarer det seg absolutt. Bilen ble byttet fra en ny t-roc med finnansiering. Nå betaler vi halve prisen i bommen og en veldig liten drivstoff kostnad ift før. Og vedlikehold er også langt billigere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

He,he... En ting er sikkert folk driter i miljø, lommeboka går foran. Elbil handler ikke om å være miljøvennlig, men de økonomiske fordeler. Selvsagt er det økonomisk selvmord å ikke ha elbil i dag, hvis du bor i en by. 

På bygda uten ville priser på parkering og bomringhelvete (der elbilen har store fordeler), er besparelsen på elbil noe mindre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, plankeby said:

He,he... En ting er sikkert folk driter i miljø, lommeboka går foran. Elbil handler ikke om å være miljøvennlig, men de økonomiske fordeler. Selvsagt er det økonomisk selvmord å ikke ha elbil i dag, hvis du bor i en by. 

På bygda uten ville priser på parkering og bomringhelvete (der elbilen har store fordeler), er besparelsen på elbil noe mindre.

Synes det er digg at mine to elbiler kan sto utenfor med varmen på om morgenen uten at det oser eksos inn i huset som før.

Den ene står tillogmed ofte i en lukket garage med varmen på. Det ville funket dårlig med dieselbilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Synes det er digg at mine to elbiler kan sto utenfor med varmen på om morgenen uten at det oser eksos inn i huset som før.

Den ene står tillogmed ofte i en lukket garage med varmen på. Det ville funket dårlig med dieselbilen.

Tja. Defa pakke er jo ekstrautstyr til drivstoff bil... var mer vanlig med elektrisk varming av bil fram til ca 2005, så tok det av med kun dieselvarmer.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, plankeby said:

Tja. Defa pakke er jo ekstrautstyr til drivstoff bil... var mer vanlig med elektrisk varming av bil fram til ca 2005, så tok det av med kun dieselvarmer.

Har god erfaring med begge deler.. Er litt som å pisse i buksa - man blir varm først men så blir det fort kaldt igjen..Spesielt om man har litt stor motor. 

Dieselfyrte varmere lager gjerne og eksos som stinker.

Hjelper mest for å få start på rakkelet... Elbilen blir fort varme og forblir varm.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 minutter siden):

He,he... En ting er sikkert folk driter i miljø, lommeboka går foran. Elbil handler ikke om å være miljøvennlig, men de økonomiske fordeler. Selvsagt er det økonomisk selvmord å ikke ha elbil i dag, hvis du bor i en by. 

På bygda uten ville priser på parkering og bomringhelvete (der elbilen har store fordeler), er besparelsen på elbil noe mindre.

Så det går ikke an å gjøre to ting? Altså både spare penger å tenke miljø? Lommeboken styrer det meste i normal husholdningen, men en kan fortsatt prøve å tenke miljø selv om en gjør økonomisk gunstige valg.

Vi har lave bomsatser og ingen rabatt på parkering. Fortsatt svarer det seg økonomisk og ift miljø å kjøre elbil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...