Gå til innhold

Det usedvanlige vinterværet rundt om på Kloden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (1 time siden):

Men det er jo det den grafen viser? Det synker riktignok ikke lengre med -7, men -4 er fortsatt negativt som betyr at det synker. Tallene i høyre marg forteller hvorvidt det er en økning eller reduksjon. Skulle det ha stoppet måtte tallet være +0.0 eller høyere.

Feil !

0 (null) er snittet av referanseperioden 1979-2021.
Det som vises i grafen er antall km3 i forhold til dette, IKKE hvor mange km3 det minker med hver måned.

For november i år:
"Average Arctic sea ice volume in November 2022 was 9,700 km3. This value is the 10th lowest on record for November,  about  1,900 km^3 above the  low record set in 2016."

Grafen jeg viste tidligere viser hvor mange km3 is det har vært i november hvert år siden 2011:

ts_cryosat_piomas_current.png  

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Frank Olsen said:

Feil !

0 (null) er snittet av referanseperioden 1979-2021.
Det som vises i grafen er antall km3 i forhold til dette, IKKE hvor mange km3 det minker med hver måned.

For november i år:
"Average Arctic sea ice volume in November 2022 was 9,700 km3. This value is the 10th lowest on record for November,  about  1,900 km^3 above the  low record set in 2016."

Grafen jeg viste tidligere viser hvor mange km3 is det har vært i november hvert år siden 2011:

ts_cryosat_piomas_current.png  

Tenkte den fra tidligere, to sider siden (på mobil ellers så kunne jeg kopiert bildelenken).

Når det kommer til bildet du lenker inn her, hvor stammer det fra? Litt vanskelig å få en forståelse av bakomliggende innhold med kun et bilde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Tenkte den fra tidligere, to sider siden (på mobil ellers så kunne jeg kopiert bildelenken).

Når det kommer til bildet du lenker inn her, hvor stammer det fra? Litt vanskelig å få en forståelse av bakomliggende innhold med kun et bilde.

Alt stammer herfra:

Polar Science Center » PIOMAS Arctic Sea Ice Volume Reanalysis (uw.edu)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/26/2022 at 12:14 PM, Svein M said:

klimaet i Arktis fortsetter å bli varmere – og det går fort

Arktis varmes opp raskere og is rundt nordpolen trekker seg tilbake – NRK Troms og Finnmark

Artikkelen du viser til er full av feil.

Noen steder i Arktis er varmere, mens noen steder er kaldere. Det sier meterologisk institutt i dag. De skriver også at utbredelsen av sjøis i Arktis var uvanlig lav for desember. Men de kunne godt nevnt at utbredelsen av sjøis har vært stabil de siste 10-12 årene. Ismengden i Arktis ligger litt over gjennomsnittet for årene 2011-2020.

Det er faktisk svært gode nyheter i en ellers så dyster tid...

Og de kunne ha skrevet at den samlede ismengden i Antarktis har økt de siste 40 årene. Det finnes enkelte områder hvor vulkansk aktivitet har smeltet noe is, men i det store og det hele øker det jevnt og trutt.

Det er også svært gode nyheter...

NRK måtte også rette artikkelen du viser til, men uten å nevne at 90 prosent av leserne har fått feil informasjon. Da artikkelen ble publisert skrev NRK at havisen ble stadig tynnere, men da det ble påpekt at dette var feil ble det rettet. NRK redigerer artikkelen i det skjulte etter henvendelse.

Videre mener Værstat at NRK heller ikke har dekning for å påstå at havisen rundt Nordpolen vil fortsette å krympe jevnt og trutt, med bakgrunn i statistikk som viser stabil utvikling de siste 10 årene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/27/2022 at 1:13 PM, Frank Olsen said:

Og jeg har aldri benektet at temperaturen har steget heller.....

Klimaet i Sør Afrika var i deler av den lille istiden 1,4 grader lavere enn i dag. Det er altså feil når klimaforskere hevder at den lille istid bare gjaldt den nordlige halvkule. Data fra Rosshavet, Antarktis, indikerer at overflatetemperaturer var - 2 °C kaldere under LIA. Økninger i isbreer var lik den nordlige halvkule. Her er enda en studie av Antarktis.

Lenke til kommentar

Bra at det fortsatt er liv i debatten om klimaet, det er viktig å ta rede på hva klima er for noe. Når vi diskuterer klima, diskuterer vi egentlig jordens historie gjennom verdensrommet og innvirkningene angående dens ferd. En ting er ganske sikkert, jordens klima er aldri helt stabilt. Når det gjelder CO2 konsentrasjoner er det et paradoks at det var mye høyere enn nå for 35 mill. år siden. Les "Co2 var med" her: Slik har jordens klima endret seg gjennom tidene (forskning.no) - Interessant lesning, særlig om Co2 nivåer nå og før...

Det er jo klart at man lever ikke lenge nok til å fange opp alle endringer klimaet gjør med jorden over tid, men dette er noe av hva forskning har funnet ut og at vikingene hadde et like varmt klima uten større utslipp av Co2...

Klimahistorie gjennom 20 000 år – Geo365

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Wall Dorf said:

Når det gjelder CO2 konsentrasjoner er det et paradoks at det var mye høyere enn nå for 35 mill. år siden.

Hvorfor er det et paradoks? Var det ikke betydelig mer vulkansk aktivitet på denne tiden?

Utover det er 35 mill år lang tid for naturen å tilpasse seg. Mye mer enn de 200...300 år vi har siden den sterke stigningen begynte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Hvorfor er det et paradoks? Var det ikke betydelig mer vulkansk aktivitet på denne tiden?

Utover det er 35 mill år lang tid for naturen å tilpasse seg. Mye mer enn de 200...300 år vi har siden den sterke stigningen begynte.

Fordi at man vet ikke hvorfor det har vært så store konsentrasjoner av Co2 i lufta, mellom 1000 -1500 ppm, senere falt det til rundt 450 - 400 ppm, og så vet man at under istiden har den vært nede i 180-190 ppm, i 2019 var den målt til 410 ppm. Altså er ikke Co2 noe man har god nok kunnskap om, den lagrer seg i sedimenter i hav og bergarter og slippes gradvis ut gjennom forvitring, og hva da med alle pukkverkene man har for å lage veier og jernbanenett etc.

Vulkansk aktivitet er det fortsatt, all is som smelter på Grønland smelter fra undersiden fra geologisk aktivitet. Det samme skjer i Antarktis som har rundt 90 vulkaner, og noen er våknet til live og er aktive. Utenfor norskekysten er det flere hundre...

Aktiv vulkan under isen truer Antarktis | ABC Nyheter

Fant flere hundre vulkaner i havet utenfor Norge (dagbladet.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (På 27.12.2022 den 13.10):

Feil !

0 (null) er snittet av referanseperioden 1979-2021.
Det som vises i grafen er antall km3 i forhold til dette, IKKE hvor mange km3 det minker med hver måned.

For november i år:
"Average Arctic sea ice volume in November 2022 was 9,700 km3. This value is the 10th lowest on record for November,  about  1,900 km^3 above the  low record set in 2016."

Grafen jeg viste tidligere viser hvor mange km3 is det har vært i november hvert år siden 2011:

ts_cryosat_piomas_current.png  

BPIOMASIceVolumeAprSepCurrent.png

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

Klimaendringene lager problemer for vinteridrett i alpene: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/abvmBA/energikrise-og-kunstsnoe-hett-tema-i-tyskland-vi-maa-slutte-aa-lage-snoe

Mange klimafornektere henger fortsatt fast i «global oppvarming». De burde heller bekymre seg for ekstremvær……

Det har vært fullstendig snøfritt i Alpene også tidligere, blant annet i 1992 og 2007, så dette er ikke noe nytt.

Men da var det ingen som skrek om seg om "klimakrise".

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Frank Olsen said:

Det har vært fullstendig snøfritt i Alpene også tidligere, blant annet i 1992 og 2007, så dette er ikke noe nytt.

Men da var det ingen som skrek om seg om "klimakrise".

Tok meg 5 minutter med å bare sjekke 2007

https://www.google.com/amp/s/amp.dw.com/en/alpine-tourisms-melting-prospects/a-2997649

https://www.google.com/amp/s/www.nbcnews.com/news/amp/wbna19851586

Muddy slopes, slushy peaks, unused lifts _ this town in the French Alps is living out the nightmare of many a ski resort in a century scientists say is doomed to keep getting warmer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Faen så lei jeg er av Frank Olsen.

Han cherrypicker data etter data og maser i vei. Frank Olsen aksepterer ikke grunnleggende fysikk og alminnelig anerkjent logikk.

Og nå er er jeg redd for at jeg må angripe Frank Olsens religion og "vitenskapelige" overbevisning.

Enten du liker det, eller ikke liker det, så er faktisk CO2 nivået i atmosfæren temmelig styrende for den globale temperaturen.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 timer siden):

Faen så lei jeg er av Frank Olsen.

Han cherrypicker data etter data og maser i vei. Frank Olsen aksepterer ikke grunnleggende fysikk og alminnelig anerkjent logikk.

Og nå er er jeg redd for at jeg må angripe Frank Olsens religion og "vitenskapelige" overbevisning.

Enten du liker det, eller ikke liker det, så er faktisk CO2 nivået i atmosfæren temmelig styrende for den globale temperaturen.  

Du burde heller angripe den lille sekten av klimafornektere som fortsatt klamrer seg til sitt eget narrativ.

Å innrømme at de tar feil er tydeligvis verre enn å gjøre en innsats for klimaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...