Gå til innhold

NRK: Nå dukket det opp en skogfinne!


lada1

Anbefalte innlegg

O3K skrev (15 timer siden):

Blir det feil av selskap som Myheritage å koble begrepet «etnisitet» med DNA?

Etnisitetsresultatene via DNA hos MyHeritage er en overfaldisk affære som er basert på hvor mye DNA-et ditt ligner på hva testselskapet har i referansegruppene sine i fra før, hvem som har sendt inn DNA-prøve.

Man får ikke vite om man stammer fra samer eller tatere under grupperingen "skandinavier."

Går man dypere inn i materialet, vil det være mulig å finne fram til feks. en ukjent far. "Sporløst" på TV2 bruker MyHeritage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (4 timer siden):
Sitat

Uten å ville det, kommer MH farlig nær den koblinga mellom gener og kultur som var grunnlaget for nazistenes arvelære (begrepene heiljøde, halvjøde og kvartjøde bygde på slektskap, altså gener, og ikke kultur), og som er i ferd med å våkne igjen. Grunnen til at jeg starta denne diskusjonen, er å unngå at DNA-analyser blir tatt til inntekt for slike ideologier. Noen vil sikkert meine dette er å male fanden på veggen, eller at politikk ikke skal drøftes i dette forumet, men problemet kan være reelt.

Vis sitat  

https://forum.arkivverket.no/topic/232050-dna-tester-og-etnisitet/

Jeg er ikke så bekymret for det. MyHeritage er et israelsk firma. Opprinnelsen til firmaet kan ha vært å lete etter jødiske slektninger pga. en historie med fordrivelse og manglende bofasthet. Og å dokumentere gjenlevende slekt etter Holocaust. Synes jeg har hørt noe om det, men kan ta feil

Slektsgranskere er veldig opptatt av identitet på en positiv måte. Hvis det blir misbrukt av noen få, må ikke det få ta gleden fra å drive med en av de mest populære hobbyene i verden.

Å ikke kjenne til sine røtter - historieløshet - kan være en risiko. Vi har Holocaustfornektere blant nynazister. Fortiden må ikke glemmes eller gjemmes bort. Da har man ikke mulighet til å lære av feilene for å hindre gjentagelser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er sikkert provoserende, men jeg skjønner fortsatt ikke helt forskjellen på skogfinner og kvener. Finnmark heter Finnmark fordi samer tidligere ble kalt finner. 

Noen av dem som oppdager at de har en samisk besteforelder, velger vel å legge mest vekt på de tre norske besteforeldrene. Og de kan igjen være en miks av annen europeisk avstamning. Det sies også at Djengis Khan hadde hæravdelinger i/ved Europa. Osv.  Islendinger er et mer opprinnelig folk, som ligner mer på dem som vi betrakter som vikinger. Både på utseende og språk. Det ser ikke ut som de er lys blonde alle sammen, og det tyder på at vikingene heller ikke bestod av bare lysblonde individer. 

Finsk har faktisk hatt en sterk posisjon i hele Skandinavia, hvis samisk kan sies å være en form for finsk. Finner kommenterer nemlig under den samiske nasjonalsangen at de kjenner igjen mye fra finsk. (Javrri betyr innsjø på begge språk, pluss flere ting). Andre benekter at samer og finner kan forstå hverandre. Men sami er det samme ordet som suomi. Samilainen (samisk) og suomalainen (finsk) ligner forferdelig mye på hverandre. Med dette i minnet, vil jeg nesten si det går for langt når Oslo skal få et samisk navn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for å illustrere hvilket lappeteppe det er å bestemme"etnisk (norsk)" eller et-eller-annet-hva-som-helst, for noen av oss.

Forskningen indikerer at 95,6 % av samisk kvinnelig mtDNA er av europeisk opphav og trolig kom fra Den iberiske halvøya, mens 4,4 % er av sibirsk-asiatisk opphav (Tambets 2004). Det er også påvist 9.000 år gammelt mtDNA-slektskap med de nordafrikanske berberne (Achilli 2005).

https://no.wikipedia.org/wiki/Samer#Genforskning

altså mer røtter i Spania og Portugal enn i nord-områdene. Og jammen noe fra Nord-Afrika også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke så bekymret for det. MyHeritage er et israelsk firma. Opprinnelsen til firmaet kan ha vært å lete etter jødiske slektninger pga. en historie med fordrivelse og manglende bofasthet. Og å dokumentere gjenlevende slekt etter Holocaust. Synes jeg har hørt noe om det, men kan ta feil

Slektsgranskere er veldig opptatt av identitet på en positiv måte. Hvis det blir misbrukt av noen få, må ikke det få ta gleden fra å drive med en av de mest populære hobbyene i verden.

Å ikke kjenne til sine røtter - historieløshet - kan være en risiko. Vi har Holocaustfornektere blant nynazister. Fortiden må ikke glemmes eller gjemmes bort. Da har man ikke mulighet til å lære av feilene for å hindre gjentagelser.

Poenget til han som skreiv dette er ikkje å ta gleden frå slektsgranskarar, men at MyHeritage brukar ordet "etnisitet" når ein eigentleg meiner geografisk opphav. Og at dette er feil bruk av ordet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

for å illustrere hvilket lappeteppe det er å bestemme"etnisk (norsk)" eller et-eller-annet-hva-som-helst, for noen av oss.

Forskningen indikerer at 95,6 % av samisk kvinnelig mtDNA er av europeisk opphav og trolig kom fra Den iberiske halvøya, mens 4,4 % er av sibirsk-asiatisk opphav (Tambets 2004). Det er også påvist 9.000 år gammelt mtDNA-slektskap med de nordafrikanske berberne (Achilli 2005).

https://no.wikipedia.org/wiki/Samer#Genforskning

altså mer røtter i Spania og Portugal enn i nord-områdene. Og jammen noe fra Nord-Afrika også.

Nettopp! DNA seier isolert sett ikkje noko om kultur/etnisitet, men må tolkast ved bruk av genealogiske kjelder/statistikk. Kultur er ikkje noko ein er fødd med, men noko ein lærer frå samfunnet og dei rundt oss.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

egentlig stammer vi nordmenn fra India, og jeg har bevis!

de første nordmennene levde på Sørlands-kysten. Dermed oppstod f.eks. stedsnavn som Mandal, som de hadde med fra hinduisk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandal,_Rajasthan

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandal_taluka,_Ahmedabad_district

https://en.wikipedia.org/wiki/Mandal,_Uttarakhand

Det kunne vel i så fall like snart ha vore nokre sørlendingar som har reist heile vegen til India, og som har gitt opphav til desse namna. India er norsk!!!

Lenke til kommentar
Quote

Introduksjon til Mandals historie

Navnet Mandal kommer fra norrønt mǫrn. Navnet betyr sjø, hav eller vann. Mǫrn var navnet på elva, så Mandal betyr Mǫrns dal. Gjennom årene har navnet blitt til Marn, og deretter Man, Mandal. Elva har gitt navn til dalen og byen. Navn som Marnardal, Mannevær, Mannefjorden og Mannflåvann har samme opphav.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 timer siden):

Isåfall er det en feilbruk som er særs utbred, og ikke kun hos Myheritage. Når politikere, forskere, media, leger og selv politet benyttet seg av begrepet «etnisk norsk» eller «etnisk nordmann», og knytter det direkte til visse genetiske trekk, så lurer jeg heller på hvilket begrep de burde benyttet seg av istedet. «Germanskættet nordmann» kanskje?

Sitat

Studier, blant annet ved Rikshospitalet, har funnet en overhyppighet av et spesielt gen hos den sørasiatiske befolkningen som fører til mer alvorlig sykdom dersom de blir smittet av koronaviruset.

Omtrent 30 prosent av personer født i India, Pakistan og Bangladesh har denne gentypen på kromosom 3. Blant den hvite, europeiske befolkningen er andelen 7 prosent.

– Er du pakistaner, så er det dermed større risiko for å bli alvorlig syk av koronaviruset og havne på sykehus eller intensivavdelingen, enn hvis du er etnisk nordmann, sier Yaqub til NRK.

 

Sitat

Rune Berglund Steen ved Antirasistisk Senter nekter ikke for at etnisk norske også kan oppleve diskriminering.

– Det eksisterer fordommer på kryss og tvers av alle grupper i det norske samfunnet. Du vil i Norge kunne ha hvite elever som opplever på bli mobbet for hudfargen. Det kan være alvorlig, det er det ingen tvil om, sier Steen.

 

Sitat

 

Sitat

Blendahvitt brannvesen

Brannkonstablene i Drammen består nesten utelukkende av etniske nordmenn.

 

Sitat

Men er ikke alle som er født og oppvokst i Norge «etnisk norsk» da, uavhengig av biologisk opphav?

Sitat

ADVARER: Asle Toje, forskingsdirektør ved Det norske Nobelinstituttet, slår fast at etniske nordmenn kan havne i mindretall i fremtiden. Han slår i en av merknadene fast at etniske nordmenn vil havne i mindretall i fremtiden dersom dagens innvandringspolitikk videreføres.

Igjen; Er ikke alle som er oppvokst, inkludert adopterte, i Norge «etnisk norsk» da?

Sitat

Hvis samer også er som «etniske nordmenn» å regnes, blir ikke setningen over litt vel rar? Blir jo som å skrive: «I tilegg til etniske nordmenn er det også en del etniske nordmenn som synes dette er spennende.» Eller hva med denne:
 

Sitat

 

Sitat

Tøyen blir «hvitere»

Bølgen av etniske nordmenn som flytter til Tøyen har slått raskere inn enn antatt, mener forsker.

 

Sitat

 

Sitat

Blodbanken etterlyser asiatisk og afrikansk blod

I takt med at flere innvandrere bosetter seg i Norge øker behovet for blodgivere med utenlandsk bakgrunn. Årsaken er at blodgruppene er ulike i ulike etniske grupper.

Pavnit Singh er en type blodgiver som Oslo universitetssykehus ønsker seg flere av. Hver fjerde måned møter 25-åringen, som er født og oppvokst i Asker med indiske foreldre, opp for å gi 4,5 dl blod til Blodbanken på Ullevål sykehus.

– Vi har stort behov for flere blodgivere med utenlandsk opprinnelse. På grunn av de strenge reglene om smittevern er det særlig annengenerasjons innvandrere som er interessante for oss, sier hun.

Derfor er blodbanken veldig interessert i blodgivere med samme etniske bakgrunn, men som er født/oppvokst i Norge, forklarer Nissen-Meyer.

– Problemet oppstår når noen trenger blod over en lengre periode. Da kan kroppen begynne å danne antistoffer, og vi må prøve å finne blod som ligner mer på deres eget.

 

Sitat

Så ja, jeg finner det rart å påstå at gener har ingenting med begrepet «etnisk norsk», når politikere, forskere, media, leger og politet faktisk gjør det i såpass stor grad. Og dette er ikke akkurat grupper som består av idioter som droppa ut av barneskolen heller.

 

Mr.M skrev (5 timer siden):

er kong Harald etnisk norsk?

Spørs hvordan du definerer «etnisk norsk». «Etnisk norsk» blir slik jeg ser det, brukt om «den dominerende etniske gruppen i Norge», som da er etterkommere av germanske stammer. Så da spørs det vel på om det er noen nevneverdig forskjell på dansker, svensker, og nordmenn av germansk avstammning.

 

Mr.M skrev (5 timer siden):

hvor mange generasjoner må man evt. ha bodd i Norge før man er etnisk norsk? hva hvis en mor eller er far er "etnisk norsk" et sted underveis, osv?

Hvis genetikk er del av etnisitet så har det ingenting med hvor lang tid en slekt har bodd i Norge. Hvis en etnisk pakistansk mann bosatt i Norge gifter seg og får barn med en etnisk pakistansk kvinne, så vil barnet være etnisk pakistansk. Men hvis kvinnen er etnisk norsk så vil barnet teknisk sett være multietnisk, og deriblant etnisk norsk. Men, hvis etnisitet har ingenting med gener og utseende å gjøre, så må en undre hvordan politiet kan si slikt: En mann med etnisk norsk utseende på rundt 30 år har brukt kniv og ranet sparebanken

Jeg kan jo også spørre deg: Hvor mange generasjoner må en slekt ha bodd i Nord-Norge før et medlem kan kalle seg same eller skogfinne? Eller må det noe mer til enn å simpelthen bare bo i et gitt geografisk område?

Mr.M skrev (5 timer siden):
O3K skrev (22 timer siden):

Er f.eks. Abid Raja «etnisk norsk»?

selvsagt ikke.

Hvorfor ikke? Du og jeg er nok enige, men @torbjornen som jeg opprinnelig stilte spørsmålet til er nok ikke like enig med deg og meg.

Mr.M skrev (5 timer siden):

men, hvor vil du sette vippepunktet ved, om hvorvidt man er etnisk norsk? hvor mange kan egentlig bevise at de er 100% hel-norske helt fra det begynte bo mennesker her i landet for flere tusen år siden?

Den eneste måten å vitenskapelig bevise slikt 100% ville være med DNA isåfall. Men man kan i det daglige sikkert nøye seg med hudfarge og ytre trekk. Jeg regner med at det er det politiet gjør når de sier: En mann med etnisk norsk utseende på rundt 30 år har brukt kniv og ranet sparebanken , og at de ikke har utført en DNA-test på vedkommende.  Som sagt, begrepet «etnisk norsk» blir slik jeg ser det, brukt om «den dominerende etniske gruppen i Norge» som da er etterkommere av germanske stammer. Jeg er ikke av en oppfatning av at man må være «100% hel-norsk» for å være «etnisk norsk». Man opphører ikke å være «etnisk norsk» simpelthen ved å også være multietnisk.

Når det er sagt; når jeg sier at gener er et aspekt ved å være «etnisk norsk», så er det ikke min personlige oppfinnelse. Bare se på sitatene jeg har postet øverst i denne posten. Det er ganske opplagt at det ikke brukes som synonymt med «født og oppvokst i Norge, uavhengig av gener». Selv samer blir ikke regnet som «etnisk norsk», og det er ikke noe jeg selv har funnet på. Det er ikke jeg som drar skille mellom samer og «etniske nordmenn» når det står skrevet: Hundre år etterpå opplever samer ti ganger mer diskriminering enn etniske nordmenn. Og igjen; «etnisk norsk» blir brukt slik blant annet av leger og forskere, ikke idioter som sniffet for mye eksos som barn. Jeg er enig i at begrepet er tvetydig, og at vi gjerne kan kaste det genetiske aspektet ved begrepet på dynga. Men da må vi nesten ha noe som erstattet det, for det er ganske tydelig at det snakkes om grupper hvis medlemmer har gener som andre grupper ikke har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Poenget til han som skreiv dette er ikkje å ta gleden frå slektsgranskarar, men at MyHeritage brukar ordet "etnisitet" når ein eigentleg meiner geografisk opphav. Og at dette er feil bruk av ordet.

Ja, du har rett.

https://faq.myheritage.com/no/article/hva-er-myheritage-estimat-på-etnisitet

Sitat

Etnisitet skaper skiller

Den svenske journalisten Bjørn Lindahl understreker at bruken av begrepet “etnisk norsk” gjør at folk som er bosatt i Norge med bakgrunn fra en annen verdensdel eller kultur aldri vil bli oppfattet som helt norske.

https://www.utrop.no/plenum/mangfoldige-meninger/26621/
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, O3K said:

Isåfall er det en feilbruk som er særs utbred, og ikke kun hos Myheritage. Når politikere, forskere, media, leger og selv politet benyttet seg av begrepet «etnisk norsk» eller «etnisk nordmann», og knytter det direkte til visse genetiske trekk, så lurer jeg heller på hvilket begrep de burde benyttet seg av istedet. «Germanskættet nordmann» kanskje?

 

 

 

 

Men er ikke alle som er født og oppvokst i Norge «etnisk norsk» da, uavhengig av biologisk opphav?

Igjen; Er ikke alle som er oppvokst, inkludert adopterte, i Norge «etnisk norsk» da?

Hvis samer også er som «etniske nordmenn» å regnes, blir ikke setningen over litt vel rar? Blir jo som å skrive: «I tilegg til etniske nordmenn er det også en del etniske nordmenn som synes dette er spennende.» Eller hva med denne:
 

 

 

 

 

Så ja, jeg finner det rart å påstå at gener har ingenting med begrepet «etnisk norsk», når politikere, forskere, media, leger og politet faktisk gjør det i såpass stor grad. Og dette er ikke akkurat grupper som består av idioter som droppa ut av barneskolen heller.

 

Spørs hvordan du definerer «etnisk norsk». «Etnisk norsk» blir slik jeg ser det, brukt om «den dominerende etniske gruppen i Norge», som da er etterkommere av germanske stammer. Så da spørs det vel på om det er noen nevneverdig forskjell på dansker, svensker, og nordmenn av germansk avstammning.

 

Hvis genetikk er del av etnisitet så har det ingenting med hvor lang tid en slekt har bodd i Norge. Hvis en etnisk pakistansk mann bosatt i Norge gifter seg og får barn med en etnisk pakistansk kvinne, så vil barnet være etnisk pakistansk. Men hvis kvinnen er etnisk norsk så vil barnet teknisk sett være multietnisk, og deriblant etnisk norsk. Men, hvis etnisitet har ingenting med gener og utseende å gjøre, så må en undre hvordan politiet kan si slikt: En mann med etnisk norsk utseende på rundt 30 år har brukt kniv og ranet sparebanken

Jeg kan jo også spørre deg: Hvor mange generasjoner må en slekt ha bodd i Nord-Norge før et medlem kan kalle seg same eller skogfinne? Eller må det noe mer til enn å simpelthen bare bo i et gitt geografisk område?

Hvorfor ikke? Du og jeg er nok enige, men @torbjornen som jeg opprinnelig stilte spørsmålet til er nok ikke like enig med deg og meg.

Den eneste måten å vitenskapelig bevise slikt 100% ville være med DNA isåfall. Men man kan i det daglige sikkert nøye seg med hudfarge og ytre trekk. Jeg regner med at det er det politiet gjør når de sier: En mann med etnisk norsk utseende på rundt 30 år har brukt kniv og ranet sparebanken , og at de ikke har utført en DNA-test på vedkommende.  Som sagt, begrepet «etnisk norsk» blir slik jeg ser det, brukt om «den dominerende etniske gruppen i Norge» som da er etterkommere av germanske stammer. Jeg er ikke av en oppfatning av at man må være «100% hel-norsk» for å være «etnisk norsk». Man opphører ikke å være «etnisk norsk» simpelthen ved å også være multietnisk.

Når det er sagt; når jeg sier at gener er et aspekt ved å være «etnisk norsk», så er det ikke min personlige oppfinnelse. Bare se på sitatene jeg har postet øverst i denne posten. Det er ganske opplagt at det ikke brukes som synonymt med «født og oppvokst i Norge, uavhengig av gener». Selv samer blir ikke regnet som «etnisk norsk», og det er ikke noe jeg selv har funnet på. Det er ikke jeg som drar skille mellom samer og «etniske nordmenn» når det står skrevet: Hundre år etterpå opplever samer ti ganger mer diskriminering enn etniske nordmenn. Og igjen; «etnisk norsk» blir brukt slik blant annet av leger og forskere, ikke idioter som sniffet for mye eksos som barn. Jeg er enig i at begrepet er tvetydig, og at vi gjerne kan kaste det genetiske aspektet ved begrepet på dynga. Men da må vi nesten ha noe som erstattet det, for det er ganske tydelig at det snakkes om grupper hvis medlemmer har gener som andre grupper ikke har.

Og er Lars Monsen, Åge Alexandersen og Bjarne Brønbo "helt norske"?  I fall ikke, så blir det ikke mange igjen som er 100 prosent norske. Kanskje finner man enkelte eksempler i Minnesota eller i Disneyland som grupper kan definere seg selv i forhold til 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Subara skrev (På 20.12.2022 den 0.10):

Etnisitet skaper skiller

Den svenske journalisten Bjørn Lindahl understreker at bruken av begrepet “etnisk norsk” gjør at folk som er bosatt i Norge med bakgrunn fra en annen verdensdel eller kultur aldri vil bli oppfattet som helt norske.

 

Det kan man vel løse med en konstruksjon ala "en etnisitet som samsvarer godt med middelverdien/medianen av de som bor i Norge akkurat nå"? Det er en munnfull å bruke i en overskrift, dog.

Jeg har f.eks en høyde som ikke samsvarer med middelverdien/medianen av de som bor i Norge nå. Jeg har også en dialekt som befinner seg langt unna "massemiddelpunktet".

Så kan man komplisere dette med å si «en etnisitet som samsvarer med en minoritet som har befunnet seg lang tid i Norge» (Samer?) eller «en etnisitet som samsvarer med en minoritet som har befunnet seg kort tid i Norge» (Pakistansk opphav?).

Det blir fort veldig kronglete og byråkratisk omskriving av noe som de fleste forstår hva er, men som de fleste sjelden har behov for å uttrykke.

 

At besteforeldrene mine er/var Norske statsborgere er ikke en voldsomt stor greie for meg personlig. Det er veldig sannsynlig at noen tipp-oldeforeldre og videre bakover var av Finsk, Svensk, Rom-folk eller en annen etnisitet/slekt som har besøkt eller bosatt seg på Norsk jord. 1940-45 passer ikke inn med fødselsdatoer, men om det ikke hadde vært for det kunne jeg fort ha vært av Tysker-unge-slekt? Med kjennskap til nordnorsk kjønnsliv så holder jeg det for sannsynlig at noen av tipp-oldemødrene mine har hatt det gøy med en helt annen enn de var gift med, og dette kunne selvsagt være prest eller tigger for hva jeg vet. Det ville være en morsom historie å nøste opp i men jeg føler ikke at det rokker mye med hvem jeg er eller hva jeg står for.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
17 hours ago, knutinh said:

Det kan man vel løse med en konstruksjon ala "en etnisitet som samsvarer godt med middelverdien/medianen av de som bor i Norge akkurat nå"? Det er en munnfull å bruke i en overskrift, dog.

Jeg har f.eks en høyde som ikke samsvarer med middelverdien/medianen av de som bor i Norge nå. Jeg har også en dialekt som befinner seg langt unna "massemiddelpunktet".

Så kan man komplisere dette med å si «en etnisitet som samsvarer med en minoritet som har befunnet seg lang tid i Norge» (Samer?) eller «en etnisitet som samsvarer med en minoritet som har befunnet seg kort tid i Norge» (Pakistansk opphav?).

Det blir fort veldig kronglete og byråkratisk omskriving av noe som de fleste forstår hva er, men som de fleste sjelden har behov for å uttrykke.

Her antar du at utfordringer ifm "etnisitet" kan løses med språklige justeringer? 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Her antar du at utfordringer ifm "etnisitet" kan løses med språklige justeringer? 

Jeg antar at det som beskrives som et rent språklig problem kan løses med rent språklige justeringer.

Hvis noen som er Norsk og ser annerledes ut enn majoriteten føler utenforskap ved at «etnisk Norsk» defineres på en måte som ekskluderer dem, så kan man innføre et mer kronglete språk for å hjelpe på det.

Blir Amerikanere av Norsk, Engelsk, Irsk, Italiensk eller Spansk avstamning såret hvis man forbeholder termen «etnisk Amerikaner» for indianere? Er 250 år nok til å bli «etnisk»?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (22 timer siden):

Det blir fort veldig kronglete og byråkratisk omskriving av noe som de fleste forstår hva er, men som de fleste sjelden har behov for å uttrykke.

Problemet er at "etnisk norsk" har gått inn i språket.

Sitat

Det er stort sett kun i Norge man bruker ordet «etnisk», noe som skjedde etter at sosialantropologien ble populær her på 1990-tallet.

Det hadde det vært interessant å vite mer om.

Sitat

«Etnisk norsk» ble første gang brukt i norske medier i april 1995, etter et stortingsforslag fra Øystein Hedstrøm. To år senere kom begrepet opp igjen da Hvit Valgallianses leder ble dømt for rasisme i Høyesterett. Men først etter Muhammed-karikatursaken i 2006 ble «etnisk norsk» et dagligdags ord, med en foreløpig topp i 22. juli-terroråret 2011.

Begrepet «etnisk nordmann» ble første gang brukt i 1997, da for å skiller samer og andre nordmenn. I dag brukes det på helt andre måter, for å skille «de andre» fra «oss».

https://www.nrk.no/ytring/rydd-i-etnisk-rot-1.13413174

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var interessant @Subara. Det er kanskje sånn som skjer om man lar nasjonalistene og rasistene i DNF og HHV få definisjonsmakt slik man kanskje gjorde i for stor grad på 90-tallet, og ikke er kritiske nok til deres arbeid med å splitte og skape et "oss mot dem". Toleranse er som demokrati, det er dessverre ikke noe man kan ta for gitt - men konstant må kjempe for å opprettholde, og språket vårt er en stor del av hvordan vi omtaler hverandre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg holder på at der er mest *farten* på innvandringen som skaper "etniske friksjon". En kan her illustrere dette med friksjonen (kreftene) mellom luft og bil som funksjon av fart:

Øker man farten 5 ganger så øker friksjonen 25 ganger.

Man får neppe tingene til å gå så mye glattere ved å kjefte opp menings-motstandere 🙂

Og en annet ting: dersom man prøver å unngå testing av meninger (hindre motargumenter) - så har de liten verdi. Dette kan sammenlignes med vitenskaps-teori: en teori som ikke kan motbevises har ingen (vitenskapelig) verdi. Og blir man straffet/ekskludert på grunn av at en utfordrer en teori - så har den liten troverdighet. En god teori er en teori som har møtt mange frie forsøk på å motbevises.

https://www.norli.no/boker/fagboker/religion-historie-og-filosofi/filosofi-og-idehistorie/vitenskapsteori-for-nybegynnere?gclid=EAIaIQobChMI34H8j_-r_AIVjtnVCh0bQQIdEAQYASABEgKFF_D_BwE

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Samene går faktisk nå til rettssak for å få eierskapet til Finnmark. Det heter at Norge ikke har de formelle rettigheter som skal til. Men hvordan kan da Finnmark være et norsk fylke, med norskegrense mot øst... 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/historisk-rettssak-i-karasjok_-_-den-forste-store-testen-for-samiske-rettigheter-1.16246667

Går ut fra at de ønsker å beholde det norske Nav i Finnmark, pluss barnetrygd, legekontor og vegvesen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...