Gå til innhold

NRK: Nå dukket det opp en skogfinne!


lada1

Anbefalte innlegg

Bare en kommentar til artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/hets-og-hatprat-rammer-nasjonale-minoriteter-1.16152471

her er det en 15-åring om oppdager at hun ikke er "rent norsk" og fikk en "ny identitet". Jeg synes dette ble for mye "fjortis".

Mine genetiske røtter stammer sikkert delvis fra samer, Midt-Østen, Tyrkia og områdene vi nå kaller Russland. Kanskje litt også stammer fra grupper som har vært lenge her oppe i nord. Og selvsagt er det mange slaver/treller i min stam-tavle. De ble delvis importert langt vekke ifra. Hvem skulle jeg hevne meg på på vegne av min stam-tavle? 🙂  Å kalle meg "rent norsk" blir for meg for mye "fjortis". Dette blir som å forestille seg at nordmenn (et herrefolk) ble skapt i fjæresteinene et sted langs norske-kysten etter istida og tilfeldigvis ligner på folk fra f.eks. Iran. Historie-fortelling på Putin-nivå 🙂

Endret av lada1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fram av artikkelen at foreldra ikkje hadde prøvd å skjule opphavet, men at det rett og slett ikkje hadde vore eit tema. Det er såleis i dette tilfellet ikkje diskriminering som gjorde at familien ikkje hadde snakka om dette, men eg vil tru at dette var ein naturleg ting for foreldra og at dottera neppe kan ha vist særleg mykje interesse for slekt og historie. Eg tykkjer likevel at det er merkeleg dersom foreldra aldri hadde nemnt noko om dette til borna sine.

Etnisitet er kultur, og er ikkje nedlagt i genene. Eg vil difor påstå at denne jenta i utgangspunktet var etnisk "norsk". Elles er interesse for slekt og historie ofte noko som kjem med alderen, og det er såleis ikkje så rart at ein 15-åring "oppdagar" røtene sine. Ofte kjem denne interessa til syne fyrst i godt vaksen alder, og då er det gjerne for seint å spørje foreldre- eller besteforeldregenerasjonen. Det er såleis viktig å nytte høvet til å spørje medan ein kan, for når alle er døde er det for seint.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å setje det litt på spissen: Ein person hadde oldeforeldre som snakka samisk. Og det var det. Ein annan person har ikkje "samiske" aner i slekta, men har omgått-/budd saman med samar store deler av livet, snakkar språket flytande og har lært seg-/teke del i den samiske kulturen. Kven av desse personane er (etnisk) same, og kven er det ikkje?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
4 hours ago, torbjornen said:

Det går fram av artikkelen at foreldra ikkje hadde prøvd å skjule opphavet, men at det rett og slett ikkje hadde vore eit tema. Det er såleis i dette tilfellet ikkje diskriminering som gjorde at familien ikkje hadde snakka om dette, men eg vil tru at dette var ein naturleg ting for foreldra og at dottera neppe kan ha vist særleg mykje interesse for slekt og historie. Eg tykkjer likevel at det er merkeleg dersom foreldra aldri hadde nemnt noko om dette til borna sine.

Etnisitet er kultur, og er ikkje nedlagt i genene. Eg vil difor påstå at denne jenta i utgangspunktet var etnisk "norsk". Elles er interesse for slekt og historie ofte noko som kjem med alderen, og det er såleis ikkje så rart at ein 15-åring "oppdagar" røtene sine. Ofte kjem denne interessa til syne fyrst i godt vaksen alder, og då er det gjerne for seint å spørje foreldre- eller besteforeldregenerasjonen. Det er såleis viktig å nytte høvet til å spørje medan ein kan, for når alle er døde er det for seint.

Jeg synes at NRK ikke burde lage et stort oppslag om en 15-åring på denne måten. Jeg hadde ikke likt at NRK skulle dumme meg ut med kraftige/umodne påstander som jeg kunne ha kommet med som 15-åring. Uetisk.

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (7 timer siden):

Jeg synes at NRK ikke burde lage et stort oppslag om en 15-åring på denne måten. Jeg hadde ikke likt at NRK skulle dumme meg ut med kraftige/umodne påstander som jeg kunne ha kommet med som 15-åring. Uetisk.

No er ho jo i følgje artikkelen blitt 31 år. Eg ser heller ikkje noko gale i at ho står fram på denne måten, etter mi meining er det tvert imot bra om slike artiklar kan skape innsikt, rive ned fordommar og føre til at det blir større aksept for den rikdommen det er at nordmenn og -kvinner har mykje kultur og mange ulike bakgrunnar. Det er heller ikkje opp til oss å bestemme om nokon er etnisk "ekte" nok, om ho føler seg som skogfinne og tykkjer at det er ein del av identiteten hennar må ho få lov til det.

Det som er viktig er at ein møter folk med respekt som dei individa dei er, uavhengig av etnisitet eller bakgrunn. Eit eksempel er at mange kan vere skeptiske til å tilsetje folk som er romfolk på grunn av at ein då tenkjer på tigging og kriminalitet, men ein vil dermed kunne gå glipp av folk som er både ærlege og arbeidssame, og som kan ha kvalitetar som på mange måtar kan vere gått tapt i eit samfunn som er alt for mykje prega av jaget etter materiell rikdom.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (12 timer siden):

For å setje det litt på spissen: Ein person hadde oldeforeldre som snakka samisk. Og det var det. Ein annan person har ikkje "samiske" aner i slekta, men har omgått-/budd saman med samar store deler av livet, snakkar språket flytande og har lært seg-/teke del i den samiske kulturen. Kven av desse personane er (etnisk) same, og kven er det ikkje?

Etnisitet er DNA, ikke kultur. Når media og politikere bruker begrepet «etnisk norsk» så refererer de til mennesker med en spesifikk avstamning, ikke samtige mennesker som snakker flytende norsk, og som har bodd i Norge hele livet.

For å selv sette det på spissen: Ville du kalle en norsk-pakistaner som har ingen norske aner i slekten, men som har bodd i Norge hele livet, og som snakker flytende norsk, for «etnisk norsk»? Er f.eks. Abid Raja «etnisk norsk»?

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (19 minutter siden):

For å selv sette det på spissen: Ville du kalle en norsk-pakistaner som har ingen norske aner i slekten, men som har bodd i Norge hele livet, og som snakker flytende norsk, for «etnisk norsk»? Er f.eks. Abid Raja «etnisk norsk»?

Dette er eit godt spørsmål. Raja er vel eit eksempel på ein person med fleirkulturell bakgrunn. Om han reknar seg som "etnisk" "norsk" kan berre han sjølv svare på. Eg ser iallefall på han som både norsk og pakistansk.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg adopterer et mørkhudet barn fra Afrika, er vedkommende «etnisk norsk»? Hvis du leser følgende utsagn i en nyhetsartikkel: «Gjerningsmannen var etnisk norsk», tenker du ikke at vedkommende er en hvit/lyshudet person?

Blir det feil av selskap som Myheritage å koble begrepet «etnisitet» med DNA?

Når jeg leser artikler som denne, så synes jeg det er ganske tydelig at det er snakk om mennesker som SER annerledes ut, og ikke simpelthen bare har en annen kultur. Spesielt med fraser som:

Sitat

Hva tenker du om at en hvit person lager en bok som omhandler personer av andre etnisiteter?

- Det er så viktig at man ikke alltid må kommentere at en familie er melaninrike eller av asiatisk opprinnelse. At man ikke alltid problematiserer det med «hun ble mobbet fordi hun er mørk» eller «hun ville ha hår som de andre», sier Williamson.

Det er ganske tydelig at begrepet «etnisitet» blir koblet med hår- og hudfarge, dvs. dna-trekk, og ikke kulturtrekk.

Sitat

https://snl.no/etnisk_norsk

Når begrepet etnisk norsk brukes om noen av innbyggerne i Norge, pekes flertallsbefolkningen ut som en etnisk gruppe til forskjell fra andre grupper blant norske statsborgere. Hvem som faller innenfor og utenfor kategorien etnisk norsk er ofte uavklart eller omdiskutert. For eksempel vil mange personer av samisk eller delvis samisk bakgrunn framheve sin samiske identitet, mens noen også vil legge like stor eller større vekt på sin norske bakgrunn eller sine tilknytninger til det norske.

Ja, kan hende begrepet er tvetydig, og at konteksten spiller en rolle. Men det trekket jeg finner mest dominerende når begrepet brukes, ihvertfall i media, er i henhold til DNA-trekk:

– Dette handler om ren trakassering av andre mennesker på grunn av hudfarge.

Husfliden fikk klager på modellenes hudfarge

En mann med etnisk norsk utseende på rundt 30 år har brukt kniv og ranet sparebanken, ifølge politiet

Jeg slipper å leve med følelsen av å ha en slags kulturelt betinget ulempe [...] fordi jeg ser ut som om jeg kommer fra et annet land.

Det oppleves som at han blir stoppet på grunn av sin hudfarge.

I barnehagen var aldri hudfarge et tema.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (52 minutter siden):

Dette er eit godt spørsmål. Raja er vel eit eksempel på ein person med fleirkulturell bakgrunn. Om han reknar seg som "etnisk" "norsk" kan berre han sjølv svare på. Eg ser iallefall på han som både norsk og pakistansk.

Det er vel kanskje mer korrekt å kalle ham multietnisk isåfall?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
O3K skrev (11 timer siden):

Blir det feil av selskap som Myheritage å koble begrepet «etnisitet» med DNA?

Ja.

Sitat

Uten å ville det, kommer MH farlig nær den koblinga mellom gener og kultur som var grunnlaget for nazistenes arvelære (begrepene heiljøde, halvjøde og kvartjøde bygde på slektskap, altså gener, og ikke kultur), og som er i ferd med å våkne igjen. Grunnen til at jeg starta denne diskusjonen, er å unngå at DNA-analyser blir tatt til inntekt for slike ideologier. Noen vil sikkert meine dette er å male fanden på veggen, eller at politikk ikke skal drøftes i dette forumet, men problemet kan være reelt.

https://forum.arkivverket.no/topic/232050-dna-tester-og-etnisitet/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
O3K skrev (14 timer siden):

For å selv sette det på spissen: Ville du kalle en norsk-pakistaner som har ingen norske aner i slekten, men som har bodd i Norge hele livet, og som snakker flytende norsk, for «etnisk norsk»?

er kong Harald etnisk norsk?

hvor mange generasjoner må man evt. ha bodd i Norge før man er etnisk norsk? hva hvis en mor eller er far er "etnisk norsk" et sted underveis, osv?

Det er hundretusenvis, eller millioner mennesker her i landet som har forfedre som på et eller annet tidspunkt bosatte seg her. Dog, for de fleste av dem er det et ikke-issue,  siden det kanskje er 5-6 generasjoner siden, eller aldri vært tema. Folk vet som regel rett og slett ikke.

De fleste av oss kjenner kanskje våre egne røtter tilbake til oldeforeldre dvs. hvor de kom fra, -men lengre tilbake enn det er gjerne kun hvis det er en helt spesiell person som har gjort seg bemerket (og siden blitt videre-fortalt historie om innad i familien, eller, at noen i familiene våre har bedrevet slektsforskning. (som har sine begrensninger/usikkerhet jo lengre og lengre man går bakover)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (15 timer siden):

Er f.eks. Abid Raja «etnisk norsk»?

 

selvsagt ikke.

det er heller ikke kongen eller halvparten av stortinget, osv.

men, hvor vil du sette vippepunktet ved, om hvorvidt man er etnisk norsk? hvor mange kan egentlig bevise at de er 100% hel-norske helt fra det begynte bo mennesker her i landet for flere tusen år siden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 18.12.2022 den 5.43):

Bare en kommentar til artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/hets-og-hatprat-rammer-nasjonale-minoriteter-1.16152471

her er det en 15-åring om oppdager at hun ikke er "rent norsk" og fikk en "ny identitet". Jeg synes dette ble for mye "fjortis".

Mine genetiske røtter stammer sikkert delvis fra samer, Midt-Østen, Tyrkia og områdene vi nå kaller Russland. Kanskje litt også stammer fra grupper som har vært lenge her oppe i nord. Og selvsagt er det mange slaver/treller i min stam-tavle. De ble delvis importert langt vekke ifra. Hvem skulle jeg hevne meg på på vegne av min stam-tavle? 🙂  Å kalle meg "rent norsk" blir for meg for mye "fjortis". Dette blir som å forestille seg at nordmenn (et herrefolk) ble skapt i fjæresteinene et sted langs norske-kysten etter istida og tilfeldigvis ligner på folk fra f.eks. Iran. Historie-fortelling på Putin-nivå 🙂

Hun bruker ikke "ren norsk" men norsk. Hun finner ut av bakgrunnen sin ved å spørre foreldrene. Foreldrene har ikke sagt at hun var skogfinne for å spare henne for skammen. Fortielsen har ført til at skammen har blitt overført likevel.

Sitat

Som voksen har Ida Kristin lest om rasismen skogfinnene ble utsatt for på hjemplassen.

På starten av 1900-tallet gikk rasebiologer fra hus til hus i Finnskogene. Skogfinner ble kledd nakne, målt og klassifisert.

– Taterne var nederst på rangstigen, så kom skogfinnene.

Undersøkelser viser at det fortsatt er mye uvitenhet og fordommer mot minoriteter. Det vil de som blir intervjuet endre på.

Nordmenn har mest negative holdninger til rom og romani/tatere. En tredel av oss har en negativ oppfatning av de to minoritetsgruppene.

Norske myndigheters assimileringspolitikk har ført til en skepsis mot storsamfunnet som preger romanifolket den dag i dag.

Sitat

Mange har stereotypiske oppfatninger av nasjonale minoriteter.

«Samer blir for lett krenket. Romer stjeler.»

Hatprat, hets og uvitenhet lever i verste velgående, viser rapporten «Holdninger til samer og nasjonale minoriteter i Norge» fra Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM).

9 av 10 nordmenn vet lite eller ingenting om samer, jøder, skogfinner, kvener, rom og romani/tatere.

En av deltagerne var i tvil om hun skulle stille opp å bli en talsperson. Hun snakker bare for seg selv og vil ikke såre noen.

De som blir intervjuet vil ikke kjenne på skam, men være stolte av bakgrunnen sin. Å stå fram hjelper dem og andre igjennom prosessen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, torbjornen said:

No er ho jo i følgje artikkelen blitt 31 år.

Der tok du meg 🙂 Men hun fikk "identitetskrise" som 15-åring, dersom jeg forstår rett.

Det som dog gjorde mest negativt inntrykk av dette innslaget er at hun presenterer seg som så veldig forskjellig fra de andre. Som liksom et medlem av en "annerledes" minoritet i en "rent norsk" majoritet, som kanskje er et slags "herrefolk" ? Det blir for mye fjortis for meg.

Jeg for min del tipper at jeg er etterkommer av (sikkert importerte) slaver. Svært mange er vel det i Norge? Det gamle samfunnet var jo mye et slave-samfunn?  Og voldtekter inngår sikkert i slekts-treet mitt 🙂

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (39 minutter siden):

selvsagt ikke.

det er heller ikke kongen eller halvparten av stortinget, osv.

men, hvor vil du sette vippepunktet ved, om hvorvidt man er etnisk norsk? hvor mange kan egentlig bevise at de er 100% hel-norske helt fra det begynte bo mennesker her i landet for flere tusen år siden?

Dersom ein er einige om at etnisitet er eit anna ord for kultur er definitivt både kongen og dei fleste på Stortinget "etnisk" norske. Det er ikkje mange der med minoritetsbakgrunn.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 minutter siden):

dei fleste på Stortinget "etnisk" norske. Det er ikkje mange der med minoritetsbakgrunn.

det vet du ikke, og kommer an på hvor vi skal legge listen for "etnisk norsk"

har du forfedre (en eller begge) som innvandret fra Holland eller Spania for 2-300 år siden, er du da etnisk norsk?

det hele koker ned til at det er en tendens til å mene "ikke etnisk norsk" hvis angjeldene person(er) har endel brunfarge i huden, mens er du hvit er det ingen som er like strenge med definisjonene.

Og så har vi slike (artikkelen trådstarter refererer til) som "insisterer" på å tilhøre en "minoritet", det har nærmest blitt litt trendy etterhvert. Kanskje de hadde ritualer og kostymer som man kan gjenopplive osv. Det grommeste hadde vært "hodeplagg" for da kan du slå lag med andre som "har røtter".

Og vil man føle seg ekstra spesiell, kan man kreve en republikk og løsrivelse fra Norge

https://no.wikipedia.org/wiki/Republikken_Finnskogen

http://finnskogdagene.no/om-finnskogdagene/

Sånt blir fort veldig overdrevent, fordi 99,99 % av mennesker som evt. herstammer fra utvandrede finner på 1650 tallet, er forlengst og i mange generasjoner, frivillig assimilert i det norske samfunnet, inngiftet og i ulike yrker i flere hundre år.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Som voksen har Ida Kristin lest om rasismen skogfinnene ble utsatt for på hjemplassen.

På starten av 1900-tallet gikk rasebiologer fra hus til hus i Finnskogene. Skogfinner ble kledd nakne, målt og klassifisert.

– Taterne var nederst på rangstigen, så kom skogfinnene.

dette er egentlig upresist, fordi antropologer på begynnelsen av 1900-tallet målte ikke kun samer, skogfinner eller minoriteter, men reiste rundt hele landet både langs kyst og i innland og "målte alle".

https://snl.no/kortskaller

https://no.wikipedia.org/wiki/Langskalle

https://ojs.novus.no/index.php/TFK/article/view/374

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...