Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

HJELP! Leietager som er et marreritt


frustrertfrue

Anbefalte innlegg

I våres, døde en familie medlem av covid. Han etterlatt huset til meg (eldre hus), og siden jeg ikke bor i norge, valgte jeg å leie ut huset.

Det er første gangen jeg har leid ut, og jeg har gjort mange feil (har jeg nå skjønnt). Jeg brukte alle mine feriedager i år til å reise til norge for å pusse opp huset med pengene jeg hadde (skjønnhets ting, male, legge nye gulv osv, ikke legge inn nytt bad eller kjøkken f.eks).

For å tegne et bilde:

Leietageren har vært i huset i 3 måneder. Innen første uken hadde han fest, og banket på dørene til naboene med kniv og truet dem.

Leietageren jobber ikke, selger rus, er truende og henger i farlig milijø. Han har besøk 24-7. Politiet har blitt tilkalt flere ganger og de har funnet rus, kontanter og våpen. Han har en hund som han lar går løs rundt nabolaget (og naboene er redde for), som politiet har måttet hente en gang.

Jeg har sendt advarsler pga uro i uros tidene, samt advarsler om hund, parkering på nabos eindomm osv.

Vi prøvde å oppheve kontrakten etter gjentatte ganger med uro i uros tiden, men etter å ha kontaktet advokat så sa han at varslene var ikke skrevet riktig, det var ikke nok bevis og uansett så var ikke nabo klager nok til å oppheve kontrakt.

 

I mellom tiden, så har han funnet mange feil ved leiligheten (den er jo gammel). f.eks at ventilasjon er ikke god nok og fører til mugg. (det er jo et gammelt hus, men det har aldri vært noe problem før han flyttet inn). Vi har hatt takstmann på besøk, og han truet dem med å spørre hva de het og hvor de bodde. De ble redde om hva de skulle skrive i rapporten, men sa til han at luftkvaliteten var god nok, og han måtte vaske bort sopp.

Vi har fått brev fra advokaten hans at han ikke skal betale husleie pga mugg, at det påvirker astmaen hans (men han røyker og det er greit?), og det er vårt problem som må løses.

 

Fyren, han kan systemet.

 

Vi må ha han ut, men vet ikke hvordan vi skal få sagt opp kontrakten. Kontrakten er på ett år, med mulighet til å si opp med 3 måneders varsel etter det. Advokaten vår har sagt at gyldig grunn hadde vært at jeg flytter tilbake for å bruke det (som jeg egentlig ikke har mulighet til), men at det må gjøres etter ett år.

Han nevner mange reparasjoner som er pga at det er et gammelt hus, og jeg har ikke råd til å fikse dette. Kan jeg si opp kontrakten pga at jeg ikke har råd til å reparere huset og det er ubeboelig?

 

Vår advoat har ikke gitt noe råd om hvordan å få han ut og jeg har brukt for mye penger allerede på advokat.

 

Jeg er i et marreritt som jeg ikke klarer å våkne av. Er det noen som kan hjelpe???? :'(

 

 

 

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håpløst med slik folk, men dessverre ikke så godt å kaste ut folk.

Det du dog kan si, er at huset skal totalrenoveres, for å fjerne bl.a mugg og fikse ventilasjon. Dermed har han x antall måneder på å flytte ut da prosjektet skal starte å alt må rives til stenderene.

 

Et annet alternativ er om du har et familiemedlem i norge som har kommet i en kinkig situasjon bomessig og må flytte inn.

 

Endret av xClaymanx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis kontrakten er bindene på ett år kan det bli vanskelig, selv med juridisk hjelp.

Jeg ville selv ut av en ett-års kontrakt, det skulle vise seg å bli vanskelig.

Hvis kontrakten ikke er bindende (tidsubestemt) skal du kunne si opp leieforholdet på dagen hvorpå leietaker har 3 måneders oppsigelsestid til å finne noe annet.

Hørtes mer ut som en bindende tidsbestemt kontrakt på ett (1) år hvor ingen av partene kan si opp kontrakten, da blir det verre altså.

Du kan forsøke å be vedkommende komme seg ut da jeg …«finn opp en grunn» trenger leiligheten selv, dette kan bli upopulært dog og jeg vet ikke om du kommer noen vei med det da leietaker kan forbeholde seg kontrakten slik den er skrevet.

Dette er problemet i et nøtteskall når det gjelder tidsbestemte kontrakter, man vet aldri hva som skjer fram i tid og hva slags leietaker det virkelig er. Og visa versa om leietaker vil ut før tiden.

Prøv diplomati hvis det når igjennom.

Lykke til 🙏

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Høres ut som en skikkelig nøtt dette. Jdg håper du finner ut av det. Men advokaten må du kunne få hjelp av. Kanskje du kunne hørt direkte med politiet siden de har vært involvert tidligere? 

Ønsker deg lykke til med dette. Håper ihvertfall erfaringen med dette gjør at du har lært deg hva du ikke skal gjøre til neste gang. Høres ut som en skikkelig drittsekk som vet å utnytte folk. 

Men et spørsmål: betaler han i tide? Om ikke kan du faktisk hive han ut på grunnlag av det. 

frustrertfrue skrev (På 16.12.2022 den 18.56):

Hei takk for svar. Det setter jeg stor pris på. Er det noe som du tror jeg kan gjøre, uansett om det står ett år i kontrakten (å si at et familiemedlem treger huset)? Jeg skjønner at han har mulighet til å klage på oppsigelsen og lurer på hvorvidt noen hadde gått med på han sin side om han hadde klaget.

Om han alt har fått advokat med seg kan det jo være han kunne brukt den. Men jeg kan jo se for meg at han ikke har så mye å si om du finner en god juridisk grunn for å hive han ut. 

Det med at han har blitt fratatt stoff og våpen av politiet mener nå jeg er veldig god grunn for å hive han ut da?

Lenke til kommentar
On 12/19/2022 at 1:55 PM, thatguy83 said:

Hvis kontrakten er bindene på ett år kan det bli vanskelig, selv med juridisk hjelp.

Jeg ville selv ut av en ett-års kontrakt, det skulle vise seg å bli vanskelig.

Hvis kontrakten ikke er bindende (tidsubestemt) skal du kunne si opp leieforholdet på dagen hvorpå leietaker har 3 måneders oppsigelsestid til å finne noe annet.

Hørtes mer ut som en bindende tidsbestemt kontrakt på ett (1) år hvor ingen av partene kan si opp kontrakten, da blir det verre altså.

Du kan forsøke å be vedkommende komme seg ut da jeg …«finn opp en grunn» trenger leiligheten selv, dette kan bli upopulært dog og jeg vet ikke om du kommer noen vei med det da leietaker kan forbeholde seg kontrakten slik den er skrevet.

Dette er problemet i et nøtteskall når det gjelder tidsbestemte kontrakter, man vet aldri hva som skjer fram i tid og hva slags leietaker det virkelig er. Og visa versa om leietaker vil ut før tiden.

Prøv diplomati hvis det når igjennom.

Lykke til 🙏

Takk for svar. Jeg er usikker på om det regnes som tidsbestemt eller tidsubestemt. Advokaten mener det er så å si ingen måte å få han ut på, uten at vi bygger opp sak og går til tingretten. Men om hva jeg har lest på lovdata så regnes det som tidsubestemt om det er mindre enn 3 år?? Loven er sikkelig forvirrende. Leit å høre at du også ville ut av ett års kontrakt, ble det ordnet eller måtte hele året gjennomføres?

Lenke til kommentar
On 12/19/2022 at 2:08 PM, Omnia vincit amor said:

Høres ut som en skikkelig nøtt dette. Jdg håper du finner ut av det. Men advokaten må du kunne få hjelp av. Kanskje du kunne hørt direkte med politiet siden de har vært involvert tidligere? 

Ønsker deg lykke til med dette. Håper ihvertfall erfaringen med dette gjør at du har lært deg hva du ikke skal gjøre til neste gang. Høres ut som en skikkelig drittsekk som vet å utnytte folk. 

Men et spørsmål: betaler han i tide? Om ikke kan du faktisk hive han ut på grunnlag av det. 

Om han alt har fått advokat med seg kan det jo være han kunne brukt den. Men jeg kan jo se for meg at han ikke har så mye å si om du finner en god juridisk grunn for å hive han ut. 

Det med at han har blitt fratatt stoff og våpen av politiet mener nå jeg er veldig god grunn for å hive han ut da?

Takk håper at vi finner ut av dette også. Jeg har prøvd å ringe politiet men det høres ut som om de deler informasjonen med noen mennsker bare. F.eks, naboene som har klaget får vite mere enn når jeg ringer. Når jeg prøver å få noe informasjon sier de at de har taushetsplikt.

 

Han betaler ikke i tide. Han holder tilbake penger og sier at det er ting som må fikses. Vi har nå fått brev fra hans advokat at han holder tilbake penger for å prute på summen, dersom det er farlig for ungene hans å bo der (det som er farlig er det kriminelle rus milijøet han er i, ikke huset! men det ser ikke loven).

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, nomore said:

Bare for å stille det grunnleggende spørsmålet, er det tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt? Hva er lengden på tidsbestemt kontrakt om den er det? Og hva er oppsigelsestiden?

Det er et kontrakt på ett år, og etter det kan begge si opp kontrakten med 3 måneders oppsigelsestid. Det som jeg har lest er at hvis det er mindre enn tre år (som det må være etter norsk lov), så er det tidubestemt, men advokaten mener ikke det. 😭

Endret av frustrertfrue
Lenke til kommentar
frustrertfrue skrev (40 minutter siden):

Det er et kontrakt på ett år, og etter det kan begge si opp kontrakten med 3 måneders oppsigelsestid. Det som jeg har lest er at hvis det er mindre enn tre år (som det må være etter norsk lov), så er det tidubestemt, men advokaten mener ikke det. 😭

Nå er det vesentlig flere på dette forumet som kan dette bedre enn meg, men jeg vil påstå at advokaten din tar feil eller det mangler informasjon i saken slik du har lagt den frem.

Det er paragraf 9-3 i husleieloven som regulerer adgangen til å inngå en tidsbestemt leieavtale. Og den sier:

Sitat

§ 9-3.Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller
b. utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

Slik jeg har forstått deg så er den tidsbestemt på ett år, du leier ut hele boligen og du har ikke oppgitt noen saklig grunn for tidsavgrensning på ett år.

Jeg kan derfor ikke forstå noe annet enn at kontrakten blir tidsubestemt og det er 3 måneders oppsigelsestid som gjelder?

Men selv om dette stemmer så kan du ikke bare si opp uten videre fordi du ikke liker de. Paragraf 9-5 regulerer hvilke grunner du kan si opp avtalen på:

Sitat

§ 9-5.Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

Skal du bruke boligen selv (eller noen i husstanden din) så er det punkt a som gjelder. Punkt b kan kun brukes i forbindelse med oppussing når jobben er så omfattende at det er snakk om riving eller ombygging. Altså ubeboelig i lengre perioder.

Jeg mener dog at punkt c må kunne gjøres gjeldende her, men du er da nødt til å starte prosessen skikkelig og dokumentere alt. Det vil si at du må sende skriftlig klage/advarsel til leietaker når de bryter avtalen. Dette inkluderer også manglende betaling av leie (du må nok kreve dette inn via separat sak siden de motsetter seg betaling pga mangler). Først når du har fått slått fast at de ikke innretter seg etter avtalen og at innkreving av leie er berettiget (og derav også misligholdt leie) så kan du gå til namsmannen for å kreve de kastet ut. Kun namsmannen kan gjøre dette. Og alt dette tar tid. Så du er nødt til å gjøre dette skikkelig nå fremover.

Men jeg stiller spørsmål med advokaten. Hva har du egentlig betalt advokaten for?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, nomore said:

Nå er det vesentlig flere på dette forumet som kan dette bedre enn meg, men jeg vil påstå at advokaten din tar feil eller det mangler informasjon i saken slik du har lagt den frem.

Det er paragraf 9-3 i husleieloven som regulerer adgangen til å inngå en tidsbestemt leieavtale. Og den sier:

Slik jeg har forstått deg så er den tidsbestemt på ett år, du leier ut hele boligen og du har ikke oppgitt noen saklig grunn for tidsavgrensning på ett år.

Jeg kan derfor ikke forstå noe annet enn at kontrakten blir tidsubestemt og det er 3 måneders oppsigelsestid som gjelder?

Men selv om dette stemmer så kan du ikke bare si opp uten videre fordi du ikke liker de. Paragraf 9-5 regulerer hvilke grunner du kan si opp avtalen på:

Skal du bruke boligen selv (eller noen i husstanden din) så er det punkt a som gjelder. Punkt b kan kun brukes i forbindelse med oppussing når jobben er så omfattende at det er snakk om riving eller ombygging. Altså ubeboelig i lengre perioder.

Jeg mener dog at punkt c må kunne gjøres gjeldende her, men du er da nødt til å starte prosessen skikkelig og dokumentere alt. Det vil si at du må sende skriftlig klage/advarsel til leietaker når de bryter avtalen. Dette inkluderer også manglende betaling av leie (du må nok kreve dette inn via separat sak siden de motsetter seg betaling pga mangler). Først når du har fått slått fast at de ikke innretter seg etter avtalen og at innkreving av leie er berettiget (og derav også misligholdt leie) så kan du gå til namsmannen for å kreve de kastet ut. Kun namsmannen kan gjøre dette. Og alt dette tar tid. Så du er nødt til å gjøre dette skikkelig nå fremover.

Men jeg stiller spørsmål med advokaten. Hva har du egentlig betalt advokaten for?

Takk for at du la det fram sånn. Det var egentlig sånn jeg forstod det. Vi sa til advokaten at vi kunne flytte inn og hele pakka. Han mente det var noe vi kunne gjøre etter året hadde gått. Lurer også på hva vi har betalt advokaten for når han ikke klarer å hjelpe oss med å få huset tilbake.

Det han hjalp oss med var å se om vi hadde noe grunn til å oppheve kontrakt etter advarslene vi hadde sent, men det viste seg at vi ikke var tydelig nok med advarsel om utkastelse og å dokumentere sakene.

Lenke til kommentar
frustrertfrue skrev (9 timer siden):

Det er et kontrakt på ett år, og etter det kan begge si opp kontrakten med 3 måneders oppsigelsestid. Det som jeg har lest er at hvis det er mindre enn tre år (som det må være etter norsk lov), så er det tidubestemt, men advokaten mener ikke det. 😭

Dette høres for meg ut som en tidsubegrenset kontrakt med en minstetid på 1 år. Det beste hadde jo vært om du kunne legge ut en sensurert kopi av leiekontrakten.

Lenke til kommentar

Hvor vanlig er det å gå til advokat som arbeidsledig leietager?

Er du helt sikker på at han faktisk er advokat, og ikke bare en venn av leietager?

Leiekontrakter kan som oftest opphøre ved vesentlige kontraktsbrudd. I tillegg har jeg ikke hørt om så lang oppsigelsestid før.

Kan du legge ut (sensurert) versjon av kontakt her, så vi kan bistå litt mer konkret og direkte? 😊

Lenke til kommentar

 

Sitat

 

§ 9-9.Utleierens hevingsrett

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

a. leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen,
b. leieren tross skriftlig advarsel fra utleieren i vesentlig grad forsømmer sin vedlikeholdsplikt eller fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleieren, eiendommen eller øvrige brukere,
c. leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,
d. leieren uten å ha rett til det bruker husrommet på annen måte eller til andre formål enn avtalt og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør, eller
e. leieren for øvrig misligholder sine plikter på en måte som gjør det nødvendig å bringe leieavtalen til opphør.

En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis.

Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8.

 

 

Han fyller jo opp samtilige kriterier for utleirens hevingsrett.
Det er bare å sende begjøring om utkastelse til namsmann og utleiere ved hjelp av advokat.


 

Lenke til kommentar

Jeg tenker og så at du kan etter leietakers egne klager kan si at boligen skal pusses opp for å bli kvitt alle de manglene han påpeker.

Dermed må alt rives ned til stenderverket og bygges opp på nytt. Gi han 3 mnd tid på å finne seg en ny bolig før du evt starter oppussingsprosessen. Få gjerne et lokalt firma til å gi deg et tilbud på totalrenovering av huset. Befaring er gratis. Bruk så tilbudet du får fra firmaet til å legge mer vekt på at dette er noe du har planlagt å gjennomføre, og han må ut.

Lenke til kommentar
On 12/16/2022 at 6:24 PM, frustrertfrue said:

Leietageren har vært i huset i 3 måneder. Innen første uken hadde han fest, og banket på dørene til naboene med kniv og truet dem.

Leietageren jobber ikke, selger rus, er truende og henger i farlig milijø. Han har besøk 24-7. Politiet har blitt tilkalt flere ganger og de har funnet rus, kontanter og våpen. Han har en hund som han lar går løs rundt nabolaget (og naboene er redde for), som politiet har måttet hente en gang.

Jeg har sendt advarsler pga uro i uros tidene, samt advarsler om hund, parkering på nabos eindomm osv.

Vi prøvde å oppheve kontrakten etter gjentatte ganger med uro i uros tiden, men etter å ha kontaktet advokat så sa han at varslene var ikke skrevet riktig, det var ikke nok bevis og uansett så var ikke nabo klager nok til å oppheve kontrakt.

Her var det mye, men det gjelder å ikke ta på seg mer ansvar enn du behøver: Det er vel strengt tatt ikke ditt ansvar om han plager naboene, ei heller hunden, det er vel mellom ham og dem. At han selger rusmidler er vel heller ikke noe du egentlig har noe med, det må igjen være opp til ham, og er noe mellom ham og myndighetene. Så lenge han behandler eiendommen greit og betaler i tide tror jeg ikke at jeg ville ha gjort noe videre umiddelbart, bare forsøke å få det til et greiest mulig samarbeid inntil du har anledning til å si opp kontrakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...