Gå til innhold

Når kommer ICEs 5G-satsing til å ta av


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Kynxx skrev (På 24.2.2023 den 8:40 AM):

5G endte dessverre opp med å bli tidenes antiklimaks, føler jeg. For små forskjeller mellom 4G og 5G, mye reklame for noe som er sporadisk og ingen forskjeller på kvote og hastighet som folk merker forskjell på i hverdagen. 

 

Rent praktisk merket jeg milevis forskjell mellom 2G og 3G, for ikke å snakke om 3G og 4G. Har brukt mobilt bredbånd foran noe annet som uplink til verden siden 2009. Det har vært en reise i følelser om en kan si det sånn.

Nå håper jeg bare ice endelig går opp fra 10 til 15 eller 20 mbit på fri data snart. Det ER tregt i hverdagsbruk nå.

Nå har de økt til 20 mbit og jeg synes det går noe kjappere enn før. Dog er upload på 3 mbit, og det er heller ikke alltid jeg merker noe som helst forskjell om jeg er på 5G. ICE er dog uslålig på pris og datakvote, og det må de fortsette å være om de vil ha kunder. Totalt sett har jeg vært meget fornøyd med ICE.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Nå har de økt til 20 mbit og jeg synes det går noe kjappere enn før. Dog er upload på 3 mbit, og det er heller ikke alltid jeg merker noe som helst forskjell om jeg er på 5G. ICE er dog uslålig på pris og datakvote, og det må de fortsette å være om de vil ha kunder. Totalt sett har jeg vært meget fornøyd med ICE.

25/25. Du må være et stykke fra sender for å bare få 3 up

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (8 minutter siden):

25/25. Du må være et stykke fra sender for å bare få 3 up

Nei, faktisk ikke - men noen ganger tror jeg speedtest "henger" litt, for om jeg kjører ny test så får jeg plutselig mye bedre resultat. Dette kan vel komme av at telefonen bytter basestasjon i mellomtiden. Men altså her jeg befinner meg er også 5G tilgjengelig, og får samme resultat om jeg setter på 5G. Jeg innbiler meg at på de tidspunkt på døgnet hvor datatrafikken er mindre så får jeg et mye bedre resultat, og dette må bety sprengt kapasitet på linjene, også 5G.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

Nei, faktisk ikke - men noen ganger tror jeg speedtest "henger" litt, for om jeg kjører ny test så får jeg plutselig mye bedre resultat. Dette kan vel komme av at telefonen bytter basestasjon i mellomtiden. Men altså her jeg befinner meg er også 5G tilgjengelig, og får samme resultat om jeg setter på 5G. Jeg innbiler meg at på de tidspunkt på døgnet hvor datatrafikken er mindre så får jeg et mye bedre resultat, og dette må bety sprengt kapasitet på linjene, også 5G.

Rsrp og band? Har du Android ser du dette med appen Network cell info lite 

Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (2 minutter siden):

Rsrp og band? Har du Android ser du dette med appen Network cell info lite 

Det er mulig, men jeg er ikke så teknisk anlagt. Jeg bare konstaterer at i praksis så skuffer 5G. Det er mulig at jeg har dårlig utstyr, eller at andre ting forstyrrer signalet. Jeg har heller ikke testet ut 5G med andre operatører i særlig grad da mine abonnement har hastighetsbegresninger jeg ikke ønsker oppheve. Så selv om 5G ikke øker farten så øker batteriforbruket. Og med det resultatet holder jeg 5G avslått.

Lenke til kommentar

Jeg vil si ice har kommet seg ganske så bra. Jeg beveger meg griselent til både privat og via jobb. De fleste byer og tettsteder i Østfold, Akershus, Oslo.. Kjørte til Rørvik i sommer via rv3 og tilbake via E6. Jeg vil si at der jeg slet med dekningen, slet også sollyset med å slippe gjennom.

 

Det neste jeg venter på nå, er at ice bygger seg fri fra telias nett. Vekk med roaming-fjaset. 3 år frem i tid og vi har 3 fullverdige nett

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kynxx skrev (7 minutter siden):

Det neste jeg venter på nå, er at ice bygger seg fri fra telias nett. Vekk med roaming-fjaset. 3 år frem i tid og vi har 3 fullverdige nett

Da oppnår man jo bare et dårligere nett som potensielt ikke har dekning der Telia har dekning?
Dette er vel egentlig bare en fordel som bare ICE/Nice kan tilby.

Det jeg derimot ønsker meg er at man kan slå av roaming funksjonen, slik at det blir valgfritt og ikke bruker opp hele kvoten ved et "uhell".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ikke mulig å skru av i praksis. Ja man kan endre i innstillingene på telefonen, men selve simkortet overstyrer det. Eneste som skjer er at tlf heller henger på telias nett lenger fremfor ice sitt om man ikke lar alt stå på full auto. Dette er prøvd i årevis av mange brukere på dette forumet.

Ledere i ice har selv sagt at de ønsker å bygge seg ut av en avtale med Telia. Men da må vi vente i 3-4 år til. De trenger noen tusen basestasjoner til før det kan realiseres.

Samtidig er det godt at vi i dag har dual sim telefoner der man kan låne det beste fra flere nett, om nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (12 timer siden):

Det jeg derimot ønsker meg er at man kan slå av roaming funksjonen, slik at det blir valgfritt og ikke bruker opp hele kvoten ved et "uhell".

ice kan teoretisk endre national roaming config i android open source og be mobilprodusentene om å fjerne Telia som national roaming partner, bruker vil da måtte slå på roaming for å kunne bruke mobildata i Telia-nettet. Problemet med det er at det ikke finnes egen innstilling for nasjonal roaming, så hvis bruker slår på roaming for å bruke telefonen i Norge, og drar på reise til et land utenfor EU med høye roaming-priser, vil det potensielt kunne føre til klager.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 25.11.2023 at 7:24 PM, NorsknRev said:

3600 kommer flere og flere steder, og der måler jeg hastigheter i området 300-500 mbit/sek.

Det er egentlig skuffende dårlig hastighet mtp hvor mye båndbredde ice dytter ut på n78. 

Alle sites jeg har testa kjører 100+80MHz n78 som burde levert hastighet tett oppi hva Telenor leverer. (om ikke mer) 

 

Viser seg at transmisjon inn til site er minst like viktig 🤣

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (44 minutter siden):

Vil ice kunne dra fordel av Altibox sitt fibernett? 

I høyeste grad! Altibox eier ICE, så det er garantert at de kommer til å samarbeide om infrastrukturen. Det som kan bli spennende å se, er om ICE-kunder kan roame hos Altibox, og omvendt. Altibox har 50 MHz (TDD) i 2600-båndet og 100 MHz (TDD) i 3600-båndet, så her kan det gå fort!

Endret av NorsknRev
Lenke til kommentar
1 hour ago, NorsknRev said:

I høyeste grad! Altibox eier ICE, så det er garantert at de kommer til å samarbeide om infrastrukturen. Det som kan bli spennende å se, er om ICE-kunder kan roame hos Altibox, og omvendt. Altibox har 50 MHz (TDD) i 2600-båndet og 100 MHz (TDD) i 3600-båndet, så her kan det gå fort!

egentlig så er det Lyse som eier ICE, på lik linje som de også eier Altibox

Men ifra 01.02 2024 så blir både Altibox, ICE og flere andre selskaper slått sammen og blir til Lyse Tele, så blir Altibox/ICE/NICE bare merkevarer og ikke selskapsnavn.

https://www.insidetelecom.no/artikler/lyse-samler-televirksomhetene-i-ett-selskap/539756

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trrunde skrev (1 time siden):

Men ifra 01.02 2024 så blir både Altibox, ICE og flere andre selskaper slått sammen og blir til Lyse Tele, så blir Altibox/ICE/NICE bare merkevarer og ikke selskapsnavn

Ja, det var dette jeg tenkte på. Er alle basestasjoner koblet på nett med kobber/fiber? Eller fungerer det som en slags mesh? Bruker de vanlig internett? 

Lenke til kommentar
5 hours ago, NorsknRev said:

er om ICE-kunder kan roame hos Altibox, og omvendt. Altibox har 50 MHz (TDD) i 2600-båndet og 100 MHz (TDD) i 3600-båndet, så her kan det gå fort!

Merk dette jeg sa om 100+80 MHz på 3600.

Altibox sitt spektrum brukes allerede i ice sitt mobilnett og krever ikke roaming.

Har derimot ikke sett 2600 TDD enda.

Derfor jeg er noe misfornøyd med at Ice begrenser transmisjon til siter til rundt 500 Mbit mens radionettet fint kan dytte mange ganger mer.

 

19 hours ago, NorsknRev said:

Nå ble jeg nysgjerrig... Hvordan tester du sitene? 😀

Tropper opp med Samsung mobil og tester hastighet og noterer meg relevante parametre fra field test meny.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...