Gå til innhold

Er Atle Antonsen en forbryter?


Anbefalte innlegg

Leder i antirasistisk 💩senter💩: Det er retraumatisernde at Antonsen er så fort tilbake på skjermen. 

Quote

Leder i Antirasistisk Senter Hatem Ben Mansour sier at han mener det er for tidlig at Antonsen nå er tilbake.

 Det er retraumatiserende. Og det at han velger å snakke om det i eget program, gjør at han unngår alle kritiske spørsmål, sier Mansour til NRK.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (9 timer siden):

Alle kan oppleve rasisme.

Hvis noen vil at jeg skal slutte å flette håret for å unngå å såre dem, så må de beskrive situasjonen på en måte som når fram til meg rasjonelt og/eller emosjonelt. Det har ingen klart så langt.

Hvis en gruppe i samfunnet skal ha monopol på å beskrive hva et problem er, hvor omfattende det er, og hva alle andre må gjøre for å løse det så er vi i store problemer.

Der er vi uenige. Rasisme skjer fra majoritetskulturen mot en minoritet med mørk hudfarge/rase.

Vi må lytte til den gruppen som opplever rasisme for å få gjort noe med problemet, men det må løses i samarbeid.

Her er det ofte mangel på vilje til å lytte og se problemet fra "hvit mann 50+". Hvit kvinne 50+ noe bedre.

Å ta innover seg at noen blir krenket selv om det ikke var meningen og lære av det, vil sette fortgang i prosessen med å bekjempe rasismen. Er det vanskelig å se at den eksisterer i samfunnet, finnes det sikkert brevkurs.

At rasisme er en del av kulturen blir tydeliggjort i det mye omtalte prosjektet: "How Norway Made The World Whiter". Hvis de det gjelder ikke hadde sagt kraftig i fra, ville vi fortsatt hatt slike reklamer i dag?

B4D03112-278E-408C-BEE8-25D316D9B2E7_1_105_c.thumb.jpeg.bce4457a78f27864d4664d01336097d5.jpeg

Morgenbladet nr. 2 - 2023

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (24 minutter siden):

Der er vi uenige. Rasisme skjer fra majoritetskulturen mot en minoritet med mørk hudfarge/rase.

Alle mennesker kan være rasister. Det finnes rasister blant alle demografier.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2022/12/08/rasisme-blant-minoriteter/

Sitat

Her er det ofte mangel på vilje til å lytte og se problemet fra "hvit mann 50+". Hvit kvinne 50+ noe bedre.

Akkurat.

Sitat

Vi må lytte til den gruppen som opplever rasisme for å få gjort noe med problemet, men det må løses i samarbeid.

Jeg tenker at du har litt å jobbe med mhp kunnskap og holdninger? Å prøve å endre samfunnet uten å ha satt seg inn i problemet og med stereotype holdninger kan fort lede i feil retning. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Rasisme skjer fra majoritetskulturen mot en minoritet med mørk hudfarge/rase.

Rasisme er noe alle driver med og er på ingen måte noe kun hvitinger driver med, at det gjerne er en minoritet som er offeret stemmer, men at kun mørkhudede kan bli utsatt for rasisme stemmer jo ikke, hva med samer f.eks ? Enkelte ville nok påstått det er ren rasisme å påstå at blekansikter ikke kan bli utsatt for rasisme. 

SJA har visstnok skrevet et dikt. 

"Roser er røde erna er blå, politiet er rasister listhaug likeså." 

Vet ikke om det stemmer at hun har skrevet dette, men jeg har sett påstanden, finner ikke noen kilder til å avkrefte eller bekrefte dessverre. 

Endret av skaftetryne32
  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (59 minutter siden):

Rasisme er noe alle driver med og er på ingen måte noe kun hvitinger driver med, at det gjerne er en minoritet som er offeret stemmer, men at kun mørkhudede kan bli utsatt for rasisme stemmer jo ikke, hva med samer f.eks ? Enkelte ville nok påstått det er ren rasisme å påstå at blekansikter ikke kan bli utsatt for rasisme. 

SJA har visstnok skrevet et dikt. 

"Roser er røde erna er blå, politiet er rasister listhaug likeså." 

Vet ikke om det stemmer at hun har skrevet dette, men jeg har sett påstanden, finner ikke noen kilder til å avkrefte eller bekrefte dessverre. 

Alle kan drive med rasisme men alle grupper har ikke like mye makt til utføre rasisme på like mange måter (systemisk, institusjonelle, strukturelle rasisme, for eksempel).

For eksempel-  Kan en etnisk nordmann bli en "feil farge" i sitt eget land?  Hvilken gruppe får bestemme hva som er normalt og hva som er annerledes?  Får en etnisk nordmann aldri bli " helt norsk" eller gjelder det bare andre grupper?  Hvem blir alltid en innvandrer (1,2,3.. generasjons innvandrere)?  Finnes det noe som heter "black or brown flight" eller bare white flight?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

For eksempel-  Kan en etnisk nordmann bli en "feil farge" i sitt eget land? 

Absolutt. Når mennesker med makt skal vise hvor liberale de er ved å tråkke ned eller hetse folk med egen hudfarge.

Sitat

Hvilken gruppe får bestemme hva som er normalt og hva som er annerledes?

En liten gruppe mennesker som er ganske ensrettet mhp utdanning, bosted, politisk orientering, religion etc. Men alle snakker de varmt om «diversitet» som noe som primært handler om eksteriør.

-k

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

SJA har visstnok skrevet et dikt. 

"Roser er røde erna er blå, politiet er rasister listhaug likeså." 

Vet ikke om det stemmer at hun har skrevet dette, men jeg har sett påstanden, finner ikke noen kilder til å avkrefte eller bekrefte dessverre. 

Mulig det. Er det kompromitterende å ha skrevet noe slikt?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (17 minutter siden):

Er det kompromitterende å ha skrevet noe slikt?

Angående den diskusjon vi hadde, så vil jeg vel påstå at det er meget ugreit og generalisere på den måten. Er hun rasist mot politiet, må hun straffes 😉Nei jeg vil vel ikke påstå det nei.

 

jjkoggan skrev (33 minutter siden):

For eksempel-  Kan en etnisk nordmann bli en "feil farge" i sitt eget land? 

 Det er jo den tidligere nevnte samiske befolkningen vår da, de er ganske bleke, men det hindrer dem mystisk nok ikke i og bli diskriminert mot. De er nok like etniske norske som resten av oss selv om de fleste nordmenn er nordgermanske og samene er noe annet, samene har trossalt vært her noen årtusener de og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Hun er i følge wikipedia Norsk:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sumaya_Jirde_Ali


Artig wiki-side.

Undres om jeg også hadde fått priser i øst og vest, og kunne blitt en viktig samfunnsdebatt, dersom jeg slapp en diktsamling ved navn "kvinner som hater menn?
  

debattklovn skrev (5 timer siden):

Leder i antirasistisk 💩senter💩: Det er retraumatisernde at Antonsen er så fort tilbake på skjermen. 


Leder i antirasistisk senter har i lengre tid fremstått som hele norges snowflake.
En lettkrenket fjott som burde ha andre ting å gjøre enn å anmelde komikere på vegne av andre.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg kaster meg inn i debatten uten å ha lest de første 17 sidene. Det Antonsen gjorde var 100% rasistisk og uakseptabelt. Sumaya skal ikke akseptere å bli "køddet med" på den måten av en drita komiker som forhåpentligvis forsøkte seg på noe humor som bare var mislykket. Hadde de vært gode venner så ja, men fremmede mennesker skal ikke komme bort og oppføre seg sånt og det bør være opplagt for alle at det var ubehagelig for Sumaya. Om man ikke forstår det har man bare mangel på empati - det er ikke opp til deg å si at det skal aksepteres. Så tenker jeg samtkdlg at Antonsen neppe er en rasist, men heller en person som forvandles inn til en kronidiot når han blir full, jeg tror vi alle kjenner en sånn en. Han har ikke drept noen, eller voldtatt noen, og bør tilgis for sine handlinger, som han ettertrykkelig har beklaget. I mitt hode er det det som er avgjørende, om en kronidiot beklager sine idiotiske handlinger og forhåpentligvis lærer av dem, kanskje reduserer alkoholinntaket om det ikke kan håndteres, så kan man tilgi. Lykke til videre, Atle. Ønsker deg alt godt. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Antonsen hadde tjent på å lese denne klassikeren fra Nettavisen 2018 før han engasjerte seg i litt uformell "banter" med Ali.

"[SJA] En prisvinnende liten dumrian som en liten aktivist-elite og deres sympatisører har blinket ut som Hovedoffer for erkefienden Mannen - i nåtid den verste av dem alle: Den Hvite Mannen. Ja, alle "hvite" mennesker. Og politikere og alle andre som er på den forhatte "høyresiden".

https://www.nettavisen.no/meninger/karinehaaland/offergeiten/s/12-95-3423419556

image.thumb.png.6395bf1b4d0272880852772e3eb527e0.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 timer siden):

Sumaya skal ikke akseptere å bli "køddet med" på den måten av en drita komiker som forhåpentligvis forsøkte seg på noe humor som bare var mislykket. Hadde de vært gode venner så ja, men fremmede mennesker skal ikke komme bort og oppføre seg sånt 

Dette er jeg helt enig i. Det var rett av denne kvinnen å kritisere AA offentlig.

Det er også nedstemmende at noen sender ubehagelige meldinger til henne som respons på denne kritikken. Selv om man er uenig i at saken burde anmeldes så skal man selvsagt ikke forsure livet hennes.

Hun må derimot tåle kritikk for sine ståsteder, og engasjement, som den utmerkede kommentaren fra Karine Haaland linket i forrige post.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 20.1.2023 den 20.02):

At rasisme er en del av kulturen blir tydeliggjort i det mye omtalte prosjektet: "How Norway Made The World Whiter". Hvis de det gjelder ikke hadde sagt kraftig i fra, ville vi fortsatt hatt slike reklamer i dag?

Det er derfor Kronos titan var med på å finansiere en studie som konkluderte med at hvitmaling er rasisitisk. Titan oksid er pigmentet i hvitmaling, og blir produsert av nevnte firma.

For så å utbrodere rasisme rælet i denne diskusjon, jeg har hatt nettop sett en litten filmsnutt på twitter hvor en gjeng svarte gutter overfaller og banker opp en hvit gutt. Vi burde lære av historien ikke gjenta den, og det ser virkelig ut som om skjer i dag bortsett i fra det er svarte som er rasistsvina. Ikke tro at det kun er hvite som er rasister, svarte kan også, vel så godt som hvite.

LÆRE AV HISTORIEN SÅ VI IKKE GJENTAR DEN BURDE VÆRE EN LEKSJON IKKE SANT?

Norge betalte 1,1 mil dollar for denne "studien"

For å gjøre saken klar, Atle Antonsen bad om unskylding for utsagnet sitt, og dermed skulle saken være ute av verden. At noen ikke er villig til å akseptere en unskylding er helt og holdent på denne personens kappe. For meg så virker det som om denne personen som ikke er villig til å akseptere en unskylding i slike saker som dette mangler folkeskikk.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 minutter siden):

Det er derfor Kronos titan var med på å finansiere en studie som konkluderte med at hvitmaling er rasisitisk. Titan oksid er pigmentet i hvitmaling, og blir produsert av nevnte firma.

Det er ikke hvitmalingen som var rasistisk det var markedsføringen, det kan det ikke være noe tvil om , ingen sier at en bøtte maling er rasistisk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

et er ikke hvitmalingen som var rasistisk det var markedsføringen, det kan det ikke være noe tvil om

Selvfølgelig, dette er den logiske forklaringen som jeg også støtter.

skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

ingen sier at en bøtte maling er rasistisk. 

Jo, dette kommer fra en del av akademia som også hevder det å komme i tide til et møte er et tegn på "white supremacy" Jeg skal lete etter kilden på dette som også viser konklusjonen "forskerene" kom til og poste den om jeg finner den.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (16 minutter siden):

Det er ikke hvitmalingen som var rasistisk det var markedsføringen, det kan det ikke være noe tvil om , ingen sier at en bøtte maling er rasistisk. 

Det er en fox news artikkel, men fremdeles sann. Jeg kjenner også en som jobber på Kronos titan og han nevnte at det i det hele tatt å vise meg dette bildet var oppsigelsesgrunn for han. Utrolig nok 2 dager etter at jeg snakket med ham om dette så dukker det blidet opp her.

https://www.foxnews.com/media/norwegian-government-funds-research-find-white-paint-racist

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (10 minutter siden):

men det passer nok for fox å selge dette søplet.

Guilt by assosiation, det passer da veldig bra for deg ikke sant? Fordi da kan du bare avskrive det som ett dårlig påfunn av høyresiden i USA

Hva med NY post

https://nypost.com/2023/01/20/norway-funds-research-to-find-out-if-white-paint-is-racist/

https://www.firstpost.com/world/is-white-paint-the-superior-colour-norway-funds-researchers-to-explore-role-played-by-colour-in-racism-12021822.html

https://biz.crast.net/did-the-norwegian-government-conduct-research-in-2023-to-find-out-whether-white-paint-is-racist/

https://www.snopes.com/fact-check/racist-white-paint/

(snopes er ikke engang som hva det var)

Det finnes dusinvis av artikkler om denne saken, og alle sier eksakt det samme, og formatet hvordan konklusjonen er i vanlige marxistiske formuleringer.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (2 minutter siden):

Guilt by assosiation, det passer da veldig bra for deg ikke sant? Fordi da kan du bare avskrive det som ett dårlig påfunn av høyresiden i USA

Hehe vel det er jo akkurat det det er, sorry kamerat, men hvem forsker vel på om ei bøtte maling er rasistisk, det gir absolutt ingen mening. Det var markedsføringa de så på, gir ikke det litt mer mening ? Journalister har aldri vært spesielt gode til og gjengi forskning, det gjelder de fleste enten det er medier tilhørende venstre eller høyresiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 minutter siden):

Hehe vel det er jo akkurat det det er, sorry kamerat, men hvem forsker vel på om ei bøtte maling er rasistisk, det gir absolutt ingen mening. Det var markedsføringa de så på, gir ikke det litt mer mening ? Journalister har aldri vært spesielt gode til og gjengi forskning, det gjelder de fleste enten det er medier tilhørende venstre eller høyresiden.

"Whiteness is one of today’s key societal and political concerns. Within and beyond academia worldwide, actions of revolt and regret seek to cope with our racial past. In the pivotal works in whiteness studies within art and architecture history, whiteness is understood as cultural and visual structures of privilege. The new research project ‘How Norway Made the World Whiter’ (NorWhite) funded by the Research Council of Norway (12 million NOK), addresses a distinctively different battleground for politics of whiteness in art and architecture. Two core premises underpin the project: Whiteness is not only a cultural and societal condition tied to skin colour, privileges, and systematic exclusion, but materialise everywhere around us. Second, one cannot understand this materialisation without understanding the societal, technological and aesthetic conditions of the colour itself."

Dette er en del av artikkelen til Ingrid Halland

Dette er artikkelen hun skriver

Endret av DjSlayer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...