Gå til innhold

Telia ønsker kunder bort fra BankID på mobil. Innfører gebyr.


Anbefalte innlegg

Kan Nordea eller andre banker sine proprietære apper brukes til andre ting man trenger BankID til idag? Tenker da ting som HELFO, Alltinn, Politiet, Luftfartstilsynet og selv det å identifisere seg selv med 3D-ansiktsskanning hos banker for å identifisere seg selv uten å måtte fysisk møte opp i en fillial med pass?

Er tanken for dere BankID-fornektere å utelukkende bruke bankens app for pålogging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sharpings skrev (3 timer siden):

Fordi Nordea skal ikke bruke Bank-ID på mobil. Men sigen egen Nordea app. Og den funker jo ikke på Skandiabanken. Den funker kun på Nordea. 

Tull, du trenger bare BankID fra én bank. Når du har satt opp Nordea-appen riktig kan du bruke den til å logge inn alle steder som krever BankID, inkludert Skandiabanken.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Tull, du trenger bare BankID fra én bank. Når du har satt opp Nordea-appen riktig kan du bruke den til å logge inn alle steder som krever BankID, inkludert Skandiabanken.

Ser at du har rett i dette. Det visste jeg ikke. Ikke veldig tydelig forklart for oss kunder synes jeg. Men når jeg skal kjøpe noe i en nettbutikk da, skal jeg velge BankID hvis jeg skal bruke Nordea ID appen? Får ikke opp Nordea ID som et alternativ.

Synes det er forvirrende da flere skal ha sine egne løsninger istedet for at de samarbeider om en.

Nordea ID er for tungvint synes jeg. For mye inntastinger av passord istedet for 4 sifret pin kode. Prøvde derfor BankID appen istedet, men den støtter ikke Nordea.

Dette er ikke en forbedring, men klart mye mer jobb enn før.

Endret av Sharpings
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (25 minutter siden):

Ser at du har rett i dette. Det visste jeg ikke. Ikke veldig tydelig forklart for oss kunder synes jeg.

Ikke enig, jeg synes dette er enkelt og tydelig forklart:

"Trenger jeg mer enn én BankID?
Du trenger bare en BankID. En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og på alle brukersteder du vil logge inn på."

Kilde: https://www.bankid.no/privat/los-mitt-bankid-problem/ofte-stilte-sporsmal/

Lenke til kommentar
Sharpings skrev (3 timer siden):

 

 

Nordea ID er for tungvint synes jeg. For mye inntastinger av passord istedet for 4 sifret pin kode. Prøvde derfor BankID appen istedet, men den støtter ikke Nordea.

Dette er ikke en forbedring, men klart mye mer jobb enn før.

BankID-appen er veldig enkel i bruk i hvert fall. Jeg taster ikke inn noe som helst i appen, trykker bare en knapp for å godkjenne at det er meg som prøver å logge meg på. Deretter passord på PCen, men det måtte jeg jo ofte trykke inn tidligere også. Trykker heller inn passord på PC enn pin-kode på mobil, det går mye kjappere med ordentlig tastatur ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jens Kr. Kirkebø skrev (På 4.12.2022 den 21.35):

BankID-appen er veldig enkel i bruk i hvert fall. Jeg taster ikke inn noe som helst i appen, trykker bare en knapp for å godkjenne at det er meg som prøver å logge meg på. Deretter passord på PCen, men det måtte jeg jo ofte trykke inn tidligere også. Trykker heller inn passord på PC enn pin-kode på mobil, det går mye kjappere med ordentlig tastatur ;)

Enda kjappere hvis du driter i shift-knappen siden BankID passordene uansett ikke bryr seg om store og små bokstaver

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns appen er et steg tilbake, faktisk. Må godkjenne for hver enkelt faktura man betaler, det slapp man før. Mulig det varierer med hvilken bank. Den er heller ikke særlig kjapp. Og pin er mye kjappere enn passord. Men men. Det er vel kanskje sikrere. Jeg kunne uansett aldri hatt telia, alt for dårlig dekning. Hadde fjordkraft før men når de annonserte skifte til telia ble det bytte umiddelbart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bbios skrev (4 timer siden):

Oki .. så da er Bank id på mobil dødt egentlig .. 

Ikke om man lar være å bytte. Jeg kunne tenkt meg å bytte til ice nå, men pga at jeg mister bankid så dropper jeg det. Appen er ubrukelig med krav om langt uhamskelig passord. Satser på de løser det før skikkelig bankid fases ut. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Ikke om man lar være å bytte. Jeg kunne tenkt meg å bytte til ice nå, men pga at jeg mister bankid så dropper jeg det. Appen er ubrukelig med krav om langt uhamskelig passord. Satser på de løser det før skikkelig bankid fases ut. 

Ja sånn sett ska den holde så lenge bank id på mobil er gyldig, men ved bytte av sim eller mobil må du på annet løsning. 
Fikk hvertfall beskjed om d fra telia og banken ved mobil telefon byttet.

Endret av bbios
Lenke til kommentar
20 hours ago, minim said:

Ikke om man lar være å bytte. Jeg kunne tenkt meg å bytte til ice nå, men pga at jeg mister bankid så dropper jeg det. Appen er ubrukelig med krav om langt uhamskelig passord. Satser på de løser det før skikkelig bankid fases ut. 

Blir vanskelig når du ikke får opprettet bankid på mobil lengre. Så fort du skifter sim (som bankid på mobil er lagt inn på) så mister du det for godt

Lenke til kommentar
Teufelswerk skrev (33 minutter siden):

Blir vanskelig når du ikke får opprettet bankid på mobil lengre. Så fort du skifter sim (som bankid på mobil er lagt inn på) så mister du det for godt

Er derfor jeg ikke bytter som sagt. Får håpe de klarer å ordne appen før denne løsningen fases ut. Appen er grei nok den om de bare får til biometri eller pin i stede for passord. Litt mer kølete blir den alltid siden det er en app, men det kan en vel leve med. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, minim said:

Er derfor jeg ikke bytter som sagt. Får håpe de klarer å ordne appen før denne løsningen fases ut. Appen er grei nok den om de bare får til biometri eller pin i stede for passord. Litt mer kølete blir den alltid siden det er en app, men det kan en vel leve med. 

Smør deg med tålmodighet så er biometri og/eller pin på vei 👍

Lenke til kommentar
Teufelswerk skrev (11 timer siden):

Smør deg med tålmodighet så er biometri og/eller pin på vei 👍

Det er dette som burde være på plass før de faser ut en bedre løsning. Det er helt ufattelig at de fikk igjennom å fase ut noe før den nye løsningen er like bra eller bedre enn den gamle. Jeg forstår veldig godt hvorfor folk ikke benytter den nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...