Gå til innhold

Telia ønsker kunder bort fra BankID på mobil. Innfører gebyr.


Anbefalte innlegg

6 hours ago, minim said:

Det er dette som burde være på plass før de faser ut en bedre løsning. Det er helt ufattelig at de fikk igjennom å fase ut noe før den nye løsningen er like bra eller bedre enn den gamle. Jeg forstår veldig godt hvorfor folk ikke benytter den nye.

Jeg har BankID fra Sparebank-gruppen og denne støtter biometri i alle fall på iPhone. Må sette en PIN-kode i app men etterpå kan en benytte FaceID eller TouchID. Fungerer veldig godt og like enkelt som BankID på mobil.  Det er fortsatt passord i BankID app på websiden, men kanskje jeg skal forsøke å endre passordet fra alfanumerisk til 6 eller 8-sifret PIN?

BankID på mobil var en nyvinning når det først kom.  Det ble utviklet sammen sammen med Telenor, men Telenor trakk seg ut for en del år siden fordi det ikke var innenfor deres kjerneområde. BankID fungerer heller ikke på e-SIM. Det var snakk om at dette kunne løses, men da ville det blitt veldig mange tilpasninger, både mot den enkelte telefon og operatør (med tilhørende kostnader) fordi denne type funksjonalitet ikke var med i opprinnelig design av e-SIM.   Nå har BankID en felles kjerneinfrastruktur som benyttes både av dem med app og av dem som bruker brikke.  BankID på mobil hadde egen modul for distribusjon av digitale sertifikater til klienten (SIM kortet) som både var bundet til SIM- kort og signert av både operatør og banken. Det er med andre ord snakk om ekstra systemer, med tilhørende drift, hos både telefonoperatør og banken/BankID, som er nødvendig for BankID på mobil.  Noen må betale for dette, enten ved bruk eller som en fast avgift koblet mot en abonnement eller banktjeneste.  Jeg forstår godt at det fases ut fordi ingen ønsker doble løsninger, systemer og kostnader. 

Endret av Øystein H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Øystein H skrev (2 timer siden):

Jeg har BankID fra Sparebank-gruppen og denne støtter biometri i alle fall på iPhone. Må sette en PIN-kode i app men etterpå kan en benytte FaceID eller TouchID. Fungerer veldig godt og like enkelt som BankID på mobil.  Det er fortsatt passord i BankID app på websiden, men kanskje jeg skal forsøke å endre passordet fra alfanumerisk til 6 eller 8-sifret PIN?

BankID på mobil var en nyvinning når det først kom.  Det ble utviklet sammen sammen med Telenor, men Telenor trakk seg ut for en del år siden fordi det ikke var innenfor deres kjerneområde. BankID fungerer heller ikke på e-SIM. Det var snakk om at dette kunne løses, men da ville det blitt veldig mange tilpasninger, både mot den enkelte telefon og operatør (med tilhørende kostnader) fordi denne type funksjonalitet ikke var med i opprinnelig design av e-SIM.   Nå har BankID en felles kjerneinfrastruktur som benyttes både av dem med app og av dem som bruker brikke.  BankID på mobil hadde egen modul for distribusjon av digitale sertifikater til klienten (SIM kortet) som både var bundet til SIM- kort og signert av både operatør og banken. Det er med andre ord snakk om ekstra systemer, med tilhørende drift, hos både telefonoperatør og banken/BankID, som er nødvendig for BankID på mobil.  Noen må betale for dette, enten ved bruk eller som en fast avgift koblet mot en abonnement eller banktjeneste.  Jeg forstår godt at det fases ut fordi ingen ønsker doble løsninger, systemer og kostnader. 

Det gjør ikke bank-id appen som de skal tvinge alle over på. Eller skal vi dit som elbil lading er kommet at det er en ladebrikke pr stolpe og man må være medlem overalt for å få brukt den overalt? Er det kun sparebanken som er "propreitær" app eller er andre på det sporet også? Jeg kan jo forstå behovet når jeg forsøkte den andre for å si det sånn, men synst det er en dårlig trend om man skal gå fra en løsning som virket på alle mobiler til at man må ha en for hver bank man har.

Har som nevnt ingen problemer med at gammel løsning fases ut, men da må ny løsning være brukbar. Der er vi ikke i dag. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

Det gjør ikke bank-id appen som de skal tvinge alle over på. Eller skal vi dit som elbil lading er kommet at det er en ladebrikke pr stolpe og man må være medlem overalt for å få brukt den overalt? Er det kun sparebanken som er "propreitær" app eller er andre på det sporet også? Jeg kan jo forstå behovet når jeg forsøkte den andre for å si det sånn, men synst det er en dårlig trend om man skal gå fra en løsning som virket på alle mobiler til at man må ha en for hver bank man har.

Har som nevnt ingen problemer med at gammel løsning fases ut, men da må ny løsning være brukbar. Der er vi ikke i dag. 

BankID app fra BankID driver med testing av biometri som er aktivert for en gruppe testbrukere. Jeg er enig i at denne funksjonen burde vært aktivert for alle og at de ligger etter skjema siden brukere blir tvunget over på ny løsning.  
Når det gjelder Sparebank appen, og den fra Nordea, så er ikke de proprietære på noe hvis. De ble utviklet av bankene fordi de ikke ønsket å dele ut RSA brikker til sine brukere og så var de de litt mer fremoverlente enn BankID.  BankID utstedt av disse bankene, sammen med deres app, kan benyttes på alle web-sider som bruker BankID som autentisering, men appene fungerer bare for BankID sertifikater utsted fra henholdsvis Sparebank-gruppen og Nordea (til info: et BankID sertifikat blir alltid utsted av banken din og ikke fra BankID-selskapet. BankID-selskapet drifter og videreutvikler tjenesten).  Et BankID sertifikat utstedt av din bank kan benyttes på alle web-steder som støtter BanKID for autentisering og signering.  Det finnes ingen proprietære BankID sertifikater, men det finnes 3 stk forskjellige app-er som skal benyttes av sluttbruker avhengig av hvor ditt sertifikat er utstedt.  

 

Lenke til kommentar
Øystein H skrev (3 timer siden):

BankID app fra BankID driver med testing av biometri som er aktivert for en gruppe testbrukere. Jeg er enig i at denne funksjonen burde vært aktivert for alle og at de ligger etter skjema siden brukere blir tvunget over på ny løsning.  
Når det gjelder Sparebank appen, og den fra Nordea, så er ikke de proprietære på noe hvis. De ble utviklet av bankene fordi de ikke ønsket å dele ut RSA brikker til sine brukere og så var de de litt mer fremoverlente enn BankID.  BankID utstedt av disse bankene, sammen med deres app, kan benyttes på alle web-sider som bruker BankID som autentisering, men appene fungerer bare for BankID sertifikater utsted fra henholdsvis Sparebank-gruppen og Nordea (til info: et BankID sertifikat blir alltid utsted av banken din og ikke fra BankID-selskapet. BankID-selskapet drifter og videreutvikler tjenesten).  Et BankID sertifikat utstedt av din bank kan benyttes på alle web-steder som støtter BanKID for autentisering og signering.  Det finnes ingen proprietære BankID sertifikater, men det finnes 3 stk forskjellige app-er som skal benyttes av sluttbruker avhengig av hvor ditt sertifikat er utstedt.  

 

De er proprietære i den forstand at de er lukket og låst for kunder av de to bankene. Så kommer vel DnB og alle de andre bankene etter å en har et sammensurium like slik man i dag ser hos elbil ladeselskaper med en drøss av apper/brikker fremfor å benytte seg av en eksisterende og fullgod løsning for betaling som allerede er på plass (kort/nfc). Har man aktivert bankid hos sparebanken kan man heller ikke aktivere den nye bankid appen siden sparebanken skal låse sine kunder til sin app :) Jeg kan heller ikke med min DnB bankid aktivere sparebanken appen selv om jeg kunne tenkt meg det for å få biometri. 

For sluttbruker er dette med sertifikater og teknisk løsning underordnet. De er ute etter en fungerende løsning så hvordan det løses bak frontend er de fleste revnende likegyldig til. 

Og et annet aspekt med at en nå skal spre bankid ut på ikke bare en app, men flere og ingenting er kompatibelt er at dette må være som skreddersydd for svindlere. Her kan det lages svindler apper an mass som vil forvirre enda mer og sannsynligvis få en (for svindlerne) bra treff rate:) 

Lenke til kommentar
minim skrev (9 timer siden):

Jeg kan heller ikke med min DnB bankid aktivere sparebanken appen selv om jeg kunne tenkt meg det for å få biometri. 

Du kan ha flere BankIDer.Du kan opprette kundeforhold hos Sparebank1 og søke om BankID der. Da vil du kunne bruke Sparebank1-appen til BankID utstedt av SpB1, og BankID-appen til BankID utstedt av DNB. Uavhengig av hvilken du bruker, vil du kunne logge inn alle steder hvor BankID er påkrevet.

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 timer siden):

Du kan ha flere BankIDer.Du kan opprette kundeforhold hos Sparebank1 og søke om BankID der. Da vil du kunne bruke Sparebank1-appen til BankID utstedt av SpB1, og BankID-appen til BankID utstedt av DNB. Uavhengig av hvilken du bruker, vil du kunne logge inn alle steder hvor BankID er påkrevet.

Omtrent som elbil lading som jeg er inne på altså :D Helt utrolig at de har fått igjennom et så rotete opplegg på noe så viktig som bankid.

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Omtrent som elbil lading som jeg er inne på altså...

Jeg ser ikke likheten. Du trenger kun en BankID, og kan logge inn overalt med den.

For elbillading må du ha en avtale med hver leverandør du skal bruke, så det ville blitt som om du måtte ha en løsning for 2-faktor autentisering for hvert sted du skulle logge inn.

Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke likheten. Du trenger kun en BankID, og kan logge inn overalt med den.

For elbillading må du ha en avtale med hver leverandør du skal bruke, så det ville blitt som om du måtte ha en løsning for 2-faktor autentisering for hvert sted du skulle logge inn.

En har samme greia med en mange apper som løser samme oppgave på en dårligere måte en før. En har samlebrikker for elbil lading også. Dette ble innført i stede for en løsning brukt i alle år for oppgjør (kort) som fungerte utmerket.

Mtp bankid har man en bra løsning som fungerte uavhengig av telefon og så gikk man til en som støttes kun av de to store mobil OS samt at en nå har begynt å få  «proprietære» løsninger som kun kan skaffes om man er kunde i bank X/Y. Som om ikke det var nok skal en også måtte begynne å ta i bruk et passord som sist ble brukt for åresvis siden :p helt ok at en må oppdatere, men det kan ikke gjøres før en fungerende og bedre løsning er på plass.

Som nevnt med disse «propreitære» løsningene til f.eks Sparebanken har jeg også måtte bistå noen eldre i familien som hadde lest i avisen at nå ble de snart stengt ute fra nettbanken. De prøver å aktivere bankid som det står i artiklene, men får bare beskjed om at deres bank ikke større den nye appen :) Virkelig nydelig løst! Dette regner jeg med er fordi sparebanken skal ha sine kunder inn i sin app :) 

Lenke til kommentar
minim skrev (3 timer siden):

Som nevnt med disse «propreitære» løsningene til f.eks Sparebanken har jeg også måtte bistå noen eldre i familien som hadde lest i avisen at nå ble de snart stengt ute fra nettbanken. De prøver å aktivere bankid som det står i artiklene, men får bare beskjed om at deres bank ikke større den nye appen :) Virkelig nydelig løst! Dette regner jeg med er fordi sparebanken skal ha sine kunder inn i sin app :) 

Jepp. Håpløse greier. Jeg byttet bank nå og det var to krystallklare krav til ny bank:

- Må støtte Apple Pay
- Må støtte standard BankID-app

Sbanken fikser begge deler. Gamlebanken støttet ikke Apple Pay, derfor bytte. Bruker stort sett Bank Norwegian kredittkort til å betale med, men greit å ha tilgang på kort på brukskonto på mobilen også da det fortsatt finnes noen få brukersteder som ikke tar kredittkort. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

- Må støtte Apple Pay
- Må støtte standard BankID-app

Sbanken fikser begge deler.

....men greit å ha tilgang på kort på brukskonto på mobilen også da det fortsatt finnes noen få brukersteder som ikke tar kredittkort. 

Mange banker støtter dette. OBOS-banken er beste valg iflg finansportalen.

Debetkort på Apple Pay har jeg aldri fått til å virke uansett. Ser ut som om BankAxept ikke virker på annet enn fysisk kort.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (1 time siden):

Mange banker støtter dette. OBOS-banken er beste valg iflg finansportalen.

Debetkort på Apple Pay har jeg aldri fått til å virke uansett. Ser ut som om BankAxept ikke virker på annet enn fysisk kort.

Beste valg om man kun ser på kostnader kanskje. Jeg ser på helt andre ting, f.eks hvor god nettbanken og appen er. Noen hundrelapper til eller fra i løpet av et år er ganske uinteressant i den sammenhengen. 

Sbanken sitt debetkort virker helt supert sammen med Apple Pay. Om det i praksis er BankAxept eller Visa debet som brukes har jeg ikke peiling på. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Sbanken sitt debetkort virker helt supert sammen med Apple Pay. Om det i praksis er BankAxept eller Visa debet som brukes har jeg ikke peiling på. 

Debetkort virker med Apple Pay, men ikke på brukersteder som krever BankAxept. Typisk på legekontor etc.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...