Gå til innhold

Telia ønsker kunder bort fra BankID på mobil. Innfører gebyr.


Anbefalte innlegg

Telia skal nå ta betalt hver gang man bruker BankID på mobil. 

Jeg syntes BankID på mobil har fungert strålende og lettvindt. Men nå "tvinges, man" over til app, om man vil slippe gebyr hver gang BankID brukes. 

Snart leser vi vel at "Folk dropper BankID på mobil til fordel for app".. Uten at det sies årsak, at folk ikke vil betale for noe dom har vært gratis. 

Appen er sikkert grei den, men hvorfor fikse noe som fungerer bra (på mobiler med sim kort)? 

Endret av plankeby
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal alle som hopper over til BankID appen (som ikke har SMS-kostnader involvert) betale for andre sin bruk av BankID på mobil? Telenor har tatt betalt for BankID på mobil i lang lang tid, så det er på tide at Telia også slutter å la den store kundemassen subsidiere bruken av BankID på mobil som koster Telia penger hver eneste gang noen bruker det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
ali q skrev (23 minutter siden):

Hvorfor skal alle som hopper over til BankID appen (som ikke har SMS-kostnader involvert) betale for andre sin bruk av BankID på mobil? Telenor har tatt betalt for BankID på mobil i lang lang tid, så det er på tide at Telia også slutter å la den store kundemassen subsidiere bruken av BankID på mobil som koster Telia penger hver eneste gang noen bruker det.

Jeg har ikke hørt om at BankID tar betalt av teleselskapet??? Så det er vel bare bullshit...

Det er vel omtrent ingen som betaler for sms i dag. De med kontantkort betaler jo. 

Hva er så tungvint med BankID på mobil???

En app for alt mulig, er sikkert fint for noen.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BankID på mobil var grusomt ustabil. Genialt når det funker, men det funker bare 1 av 4 ganger. Ofte får jeg aldri de to ordene, eller jeg trykker ok uten at noe skjer. Da må jeg vente flere minutter før den timer ut og jeg får prøve på nytt. Byttet omsider til appen, den er dønn stabil.

De faser ut BankID på mobil på grunn av ustabilitet. Som jeg har opplevd i flere år på flere ulike telefoner og teleoperatører. Endelig virker det.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, plankeby said:

Jeg har ikke hørt om at BankID tar betalt av teleselskapet??? Så det er vel bare bullshit...

Og jeg har ikke hørt at Telia tar betalt for BankID, så det er vel også bullshit..?
Eller, for å si det på en mer folkelig måte: Hvor står det at Telia snart tar betalt?

Kan legge til at Telenor tar 49 øre per BankID-pålogging.

Lenke til kommentar
ali q skrev (1 time siden):

At du ikke har hørt om det har ingen betydning. Det sier mer om deg enn det gjør om noe annet.

Her er f.eks. en sak fra mars 2021 som du ikke har fått med deg: Tek.no - Derfor er Telenor fortsatt de eneste som tar betalt for BankID på mobil

Kjenner til den, det sier ingenting om din påstand. Har jeg oversett at BankID tar betalt? Artikkelen handler om at det er grådig av Telenor å ta betalt, der andre operatører ikke gjør det for kunder med abonnement. 

Du sier at selskapene subsidierer BankID og at det går utover andre! Det er en sterk påstand, derfor sterkt svar.

Legger meg selvsagt flat om du har en god kilde til dette. Aldri hørt at at BankID tar betalt av teleselskapet slik du hevder. 

Thor tror dette er en fake tråd. Alle Telia kunder har fått varsel om dette. Har bedre å gjøre enn å starte falske tråder. 

Nå er jo ikke dette noe stort og viktig. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BankID på mobil bruker SMS for å fungere slik at man ikke trenger en app installert på mobilen (SMS og SIM-verktøy er alt man trenger). SMS er gammel teknologi som historisk har kostet penger. Telenor har valgt å fakturere desse SMS'ene direkte til forbrukeren, imens de fleste andre har valgt å bake denne kostnaden inn i månedskostnaden. Telia mener nå at det ikke lenger er riktig å fakturere alle kundene den samme lille summen per måned siden det er mer rettferdig å la de som faktisk bruker denne eldgamle teknologien selv betale for bruken. Hvorfor skal jeg som Telia-kunde betale en fast sum i måneden for BankID SMS'er som jeg ikke lenger trenger? Som kun du som en trassunge velger å fortsette å bruke? Det rettferdige er å fakturere de som faktisk bruker BankID på mobil for bruken og la oss andre gå videre inn i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ali q skrev (7 minutter siden):

BankID på mobil bruker SMS for å fungere slik at man ikke trenger en app installert på mobilen (SMS og SIM-verktøy er alt man trenger). SMS er gammel teknologi som historisk har kostet penger. Telenor har valgt å fakturere desse SMS'ene direkte til forbrukeren, imens de fleste andre har valgt å bake denne kostnaden inn i månedskostnaden. Telia mener nå at det ikke lenger er riktig å fakturere alle kundene den samme lille summen per måned siden det er mer rettferdig å la de som faktisk bruker denne eldgamle teknologien selv betale for bruken. Hvorfor skal jeg som Telia-kunde betale en fast sum i måneden for BankID SMS'er som jeg ikke lenger trenger? Som kun du som en trassunge velger å fortsette å bruke? Det rettferdige er å fakturere de som faktisk bruker BankID på mobil for bruken og la oss andre gå videre inn i fremtiden.

Tja. Ser poenget. Men hva koster egentlig en sms da (retorisk spørsmål, ikke at man skal ha svar) ? Hvorfor har Telenor vært alene om dette (har ikke fått med meg om det er fler). Av de mengder sms som sendes, tviler jeg på at sms fra BankID utgjør så mye. 

Ja, for min del funker BankID på mobil flott. Hadde ønsket å vente med app til app er dønn stabil og jeg må ha en app til på mobilen. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For oss som har mer enn en bank er situasjonen slik at vi må nå bruke 2 apper. For bankene er ikke enige om hvilken app som skal brukes.

Nordea f.eks bruker Nordea ID, som de få gangene jeg har prøvd den har vært veldig dårlig.

BankID på mobil har funket helt fint for meg. "If it ain't broke - fix it" ser ut til å være slagordet her.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (17 minutter siden):

Fortsatt ikke sett noen gode argumenter for hvorfor vi uten BankID på mobil skal betale for andre sin bruk av eldgammel teknologi istedefor å la den gruppen direkte betale for dette helt på egenhånd..

Vi blir nok ikke enige her. I såfall bør jo alle få litt lavere abonnementpris i måneden når BankID er helt faset ut.

Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (6 minutter siden):

Hvorfor har du Telia hvis du er så opptatt av pris?

Beklager dobbelposting. Hadde grei pris hos Telia inntil de la på mye for noen måneder siden. Så nå er det slutt og det skal byttes. Holdt litt på Telia for å beholde BankID også. På rene mobilabb er det ikke grunn til å ha Telenor eller Telia, om man ikke har spesielle rabatter.

Begge de store har i perioder gitt ok priser i perioder for å holde på kunder.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...