Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Får ikke solgt bilen min! Hva gjør jeg?


Alan95

Anbefalte innlegg

Søstera mi solgte sin dieselbil gjennom et firma nede på sørlandet til følgende deal:

De tar 15.000, hun får resten av salgsprisen (om bilen går for 100.000 får hun 85.000).

Bilen ble solgt med 3 mnds bruktbilgaranti og hadde gjennomgått inn- og utvendig vask og blitt tatt gode bilder av.

En idé?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alan95 skrev (10 timer siden):

Vi har lagt annonsen ut på finn i 30 September der vi kan se antall visninger å antall stk som har lagret annonsen!

Til nå er det 22 stk som har lagret den, men ikke noe lyd fra noen enda!

Hva er det som er feil/eller gjør at de ikke er interessert?

https://www.finn.no/276535693

Takker på forhånd!

De venter nok på at prisen skal komme ned.

Cluet for å selge bil er konkurransedyktige priser. Hvordan er din pris i forhold til tilsvarende biler på finn?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Heftelser betyr gjerne styr og skremmer vel bort en del kjøpere.

Ferske bilder og lavere pris vil nok hjelpe, men alle skal ha elbil i dag.

Styr med heftelser? De fleste har gjerne lån på en forholdsvis ny bil, det er jo bare å få bekreftet fra panthaver hva som skal betales og betale denne delen direkte dit. Men jeg ville derimot heller skrevet "heftelser slettes ved overtagelse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, liehen said:

Styr med heftelser? De fleste har gjerne lån på en forholdsvis ny bil, det er jo bare å få bekreftet fra panthaver hva som skal betales og betale denne delen direkte dit. Men jeg ville derimot heller skrevet "heftelser slettes ved overtagelse".

For mange høres det ut som styr, Selv om det ikke nødvendigvis er det. Jeg ville nok og sett om det var noe tilsvarende til salgs uten heftelser for å gjøre det enklere.

Bedre å skrive det som du nevner ja.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker bilen og prisen grei, men det kan ta tid å selge. Som andre er inne på ville jeg tatt noen gode bilder selv og ikke bruke bilder fra tidligere annonse. "Jo flere, jo bedre". Jeg mener i alle fall det er bedre med litt for mange enn for få bilder, vel og merke så lenge bildene er gode. Legg inn mer info om hvordan bilen er holdt, er den kun håndvasket og røykfri så ta med dette. Ingen parkeringsbulker e.l.? Ville lagt totalprisen til max 200' da dette kan være en naturlig beløpsgrense for folk som legger inn søk på finn.no.

I 2018 var det generasjonsskifte, en del ønsker kanskje heller den nye med større motor som de kan få for ca 40' mer. Men igjen så er det ikke noe å si på prisen ut fra de øvrige som ligger ute. Det er jo også lav km-stand på din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

For mange høres det ut som styr, Selv om det ikke nødvendigvis er det. Jeg ville nok og sett om det var noe tilsvarende til salgs uten heftelser for å gjøre det enklere.

Bedre å skrive det som du nevner ja.

Som nevnt i tidligere post så går jeg heller for en tilsvarende uten heftelser av den enkle grunn at det er mindre fuss. Da er det bare å reise etter bilen en lørdag/søndag og overføre alt med straksbetaling og ingen uromoment for kjøper/selger med om penger kommer frem eller er blitt betalt riktig inn. Har kjøpt et fåtalls ganger hvor jeg har betalt inn delsum til bank og resten til kjøper, men det føltes like rotete ut hver gang. Følte meg også som et lett bytte for svindel på hele greien så styrer så langt unna som det går.
 

Når det bare var snakk om 200k også så er det kanskje like lett å løse det inn siden pengene ikke er låst i mer enn tiden det tar å selge uansett. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (2 timer siden):

Som andre er inne på ville jeg tatt noen gode bilder selv og ikke bruke bilder fra tidligere annonse.

Ja, det er jo totalt uinteressant hvordan bilen så ut ved forrige salg. Det er hvordan den ser ut NÅ som er interessant for potensielle kjøpere. Men gamle bilder så gir man et inntrykk av at man helst ikke vil vise hvordan bilen ser ut nå. Ikke bra.

liehen skrev (2 timer siden):

Jo flere, jo bedre". Jeg mener i alle fall det er bedre med litt for mange enn for få bilder, vel og merke så lenge bildene er gode.

Ja, jo flere NYE og gode bilder man legger ved annonsen, desto mer ærlig og opplysende virker selger.

Lenke til kommentar
Alan95 skrev (13 timer siden):

Fårse om en måned til, hvis jeg ikke får solgt bilen min, så går den til nettbil for 190k 😅

 

Alan95 skrev (13 timer siden):

Hvordan vet du at jeg kan bare angre? Og hvorfor syns du at prisen er alt for høy? 

Om du har snakket med nettbil og fått et anslag på 190k, så var dette kun et anslag og ikke et reelt bud. Du kan like godt ende opp med 150k eller 250k. Når bilen går til nettbil så tar de en salgstest via et NAF senter, og så sendes info, bilder og resultat av testen rundt til en bråte med forhandlere og oppkjøpere de har i listen. Der vil de som er interessert legge inn bud på hva de er interessert i gi for bilen. Når runden er ferdig (i løpet av et par timer) så får du presentert høyeste bud og kan velge å akseptere eller avvise det. Aksepterer du det er det det bilen ble solgt for og du ser den aldri igjen. Avviser du det er runden over og du sitter med bilen og uten penger.

Dersom du hadde et reelt bud på 190k etter en slik runde hos nettbil så vil jeg være enig i at du nå kan angre. For dersom du legger den inn til nettbil på nytt nå så vil de samme oppkjøperene/forhandlerene se at du har prøvd deg før, trukket den, prøvd å selge den privat og er nå tilbake igjen. De kan derfor kjøre prisen enda lengre ned fordi de vet at du nå begynner å bli desperat etter å bli kvitt bilen. Altså du vil sannsynligvis ikke få bud på 190k igjen.

Men dette er et sidespor.

Er enig med de andre her. Noen av bildene gjør meg mistenksom. Teksten om heftelser hadde skremt meg om jeg ikke visste hva du skrev. Og ikke minst ville det vært lurt med en garantiutløpstest og få fikset det som må fikses før den selges. Ekstra trygghet for kjøper.

Ellers prøver du å selge en bil det er lite etterspørsel etter i et marked som har et helt annet fokus. Og da blir det tøft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Alan95 skrev (På 7.11.2022 den 21.16):

Vi har lagt annonsen ut på finn i 30 September der vi kan se antall visninger å antall stk som har lagret annonsen!

 

Til nå er det 22 stk som har lagret den, men ikke noe lyd fra noen enda!

 

Hva er det som er feil/eller gjør at de ikke er interessert?

 

Takker på forhånd!

Hei

Kan jeg få en link til annonsen din?

Lenke til kommentar
Musefella skrev (På 11.11.2022 den 1.19):

Om det ikke er en stor 4x4 alle land cruier eller pajero, eller elbil så er markedet ganske dødt.

Har inntrykket at de fleste beholder bilene sine lengre og det er heller ikke like mange førstegangskjøpere.

Mitt inntrykk er at flere og flere førstegangskjøpere kun ser på elbil. Det er de de ofte har øvelseskjørt med, og kjørt opp på (nå har vel snart de fleste kjøreskoler en stor elbilpark). Da sitter det litt langt inne å kjøpe fossilbil. I hvert fall i det prissegmentet, snakker vi 10-20.000,- er selvsagt markedet et helt annet. Men alt fra 50.000,- og oppover begynner det å bli et brukbart utbud av forskjellige elbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 8.11.2022 den 6.28):

Søstera mi solgte sin dieselbil gjennom et firma nede på sørlandet til følgende deal:

De tar 15.000, hun får resten av salgsprisen (om bilen går for 100.000 får hun 85.000).

Bilen ble solgt med 3 mnds bruktbilgaranti og hadde gjennomgått inn- og utvendig vask og blitt tatt gode bilder av.

En idé?

Jeg ville ikke gjort det. Salgsagenten har ingen insentiver for å få en god pris, da salgsagenten får samme beløp om bilen blir solgt for 100000 etter to måneder eller 16000 etter en dag. Salgsagenten kan i tillegg svindle bilselger ved å videreformidle bilen til noen andre enn høystbydende ved å ta penger under bordet i tillegg til en superlav salgssum. Jeg ville heller brukt pengene på en naf-kontroll for å sikre meg best mulig mot reklamasjoner i kategorien "visste eller burde ha visst om", samt brukt en ettermiddag på bilvask utvendig og innvendig, samt fotografering. 15000 for noe som burde være en to-tre timers jobb er ganske stiv pris.

Lenke til kommentar

Siste jeg solgte bil til privat viste seg å være en psykopat, som gikk til psykolog med sinneproblemene sine, måtte ljuge på kjøpsprisen for å få lån hos Santander og jobbe svart en helg for å få råd til resten. Han var på døra mi noen uker etter og skulle heve kjøpet.

Det er verdt 15.000 for meg bare å slippe risikoen for å ha med slike å gjøre igjen.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...