Gå til innhold

samsung t7 usb ssd går ikke over ca 40MB/s


dopus

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med min externe usb ssd, en samsung t7 512GB usb 3.2 ssd. Den får nå ikke hastigheter over 40MB/s av en eller annen merkelig grunn.

Har oppdatert firmwaren uten at det har hjulpet. Har prøvd forskjellige usb 3 eller bedre kabler, har prøvd usb 3 og usb 3.2 porter på min stasjonære pc, har prøvd usb 3 porter på min laptop, alle med samme resultat. topper ut på usb 2.0 max hastighet på rundt 40MB/s. Den gjorde ikke dette da den var ny. Vet ikke helt hva som foregår. Finnes det noen måte å resette disse diskene på?.

Har prøvd med NTFS og ExFat som filsystem, men med samme resultat. Har prøvd å slette partisjonen og partisjonere disken på nytt. fortsatt eleding skrive hastighetI følge crystaldiskmark så ligger både les og skriv på 40ish MB/s

Har kontrolltestet med en gammel ata ssd i en extern usb harddisk box og denne får lett ca 250 i skrivehastighet.

Det tyder på at det ikke er noe galt med usb kontrolleren i pcene men et eller annet muffens med  den eksterne samsung ssd disken.

 

Noen som har vært borti noe lignende??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, dopus said:

Har et lite problem med min externe usb ssd, en samsung t7 512GB usb 3.2 ssd. Den får nå ikke hastigheter over 40MB/s av en eller annen merkelig grunn.

Har oppdatert firmwaren uten at det har hjulpet. Har prøvd forskjellige usb 3 eller bedre kabler, har prøvd usb 3 og usb 3.2 porter på min stasjonære pc, har prøvd usb 3 porter på min laptop, alle med samme resultat. topper ut på usb 2.0 max hastighet på rundt 40MB/s. Den gjorde ikke dette da den var ny. Vet ikke helt hva som foregår. Finnes det noen måte å resette disse diskene på?.

Har prøvd med NTFS og ExFat som filsystem, men med samme resultat. Har prøvd å slette partisjonen og partisjonere disken på nytt. fortsatt eleding skrive hastighetI følge crystaldiskmark så ligger både les og skriv på 40ish MB/s

Har kontrolltestet med en gammel ata ssd i en extern usb harddisk box og denne får lett ca 250 i skrivehastighet.

Det tyder på at det ikke er noe galt med usb kontrolleren i pcene men et eller annet muffens med  den eksterne samsung ssd disken.

 

Noen som har vært borti noe lignende??

Har du prøvd flere kabler?

Lenke til kommentar

Ser ut som mange har problemer med Samsung T7 og lav hastighet. Ser det nevnes fra manualen:

Quote

Performance may vary depending on host configuration. To reach maximum read/write speeds of up to 1,050/1,000 MB/s, respectively, the host device and connection cables must support USB 3.2 Gen 2 and the UASP mode must be enabled.

 

Lenke til kommentar

Har kjørt Magician og prøvd en low level format via prorammet. Det har ikke hjulpet. Fortsatt maks 42-43 MB/s skrivehastighet.

22 hours ago, NoBo said:

Ser at Samsungs eget verktøy for SSD-er, Magician støtter T7 så ville ha lastet det ned og sjekket, eventuelt resatt SSD-en med det.

Hva slags antivirus kjører du på maskinen(e) din(e)? Versjon/Build av Windows?

Kjører windows 11 sin innebygde antivirus.

Siste versjon av win11, 22H2

Lenke til kommentar
dopus skrev (3 timer siden):

Fortsatt maks 42-43 MB/s skrivehastighet.

Høyreklikk USB-stasjonen i Filutforsker og klikk Egenskaper. Velg fanen Maskinvare, velg USB-stasjonen og klikk Egenskaper. På Generelt-fanen klikk Endre instillinger. På Policyer-fanen velg Bedre ytelse og klikk OK osv. ut av boksene. Test hastigheten.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
dopus skrev (7 timer siden):

Har kjørt Magician og prøvd en low level format via prorammet. Det har ikke hjulpet. Fortsatt maks 42-43 MB/s skrivehastighet.

Kjører windows 11 sin innebygde antivirus.

Siste versjon av win11, 22H2

Hva slags ytelse får du med den innebygde performance-testen i Magician og andre verktøy for test av diskytelse?

Har du en PC som ikke kjører 22H2 som du kan teste på, eventuelt fremdeles mulighet til å rulle tilbake (til 22H1)? Den ‘oppgraderingen’ (22H2) har vist seg å by på en del utfordringer, blant annet The Windows 11 22H2 file copy performance bug could be far worse than first thought.
 

Test å kopiere filer som vist her:

Sitat

To mitigate this issue, you can use file copy tools that do not use cache manager (buffered I/O). This can be done by using the built-in command-line tools listed below:

robocopy \\someserver\somesharec:\somefolder somefile.img /J

or

xcopy \\someserver\somesharec:\somefolder /J

We are working on a resolution and will provide an update in an upcoming release

(Eksemplene viser kopiering fra filshare men test ved å kopiere fra disk til disk.)
 

Antar du uansett har kontroll på (og  har oppgradert til siste versjoner av) BIOS , drivere, annen FW?

Lenke til kommentar
dopus skrev (2 timer siden):

Sjekket med en gammel intel NUC som jeg hadde liggende med usb3 og med en gammel windows 10

Det var dette jeg mente du skulle sjekke på Windows 11 pc'en:

mobile999 skrev (21 timer siden):

Høyreklikk USB-stasjonen i Filutforsker og klikk Egenskaper. Velg fanen Maskinvare, velg USB-stasjonen og klikk Egenskaper. På Generelt-fanen klikk Endre instillinger. På Policyer-fanen velg Bedre ytelse og klikk OK osv. ut av boksene. Test hastigheten.

 

Lenke til kommentar

googlet enda litt mer og kom over en side med tips angående dårlige overføringshastighet.

Ble tipset om å deaktivere en komprimerings funksjon i turn on or off windowns features.

spacer.png

 

Ser ut til at det gjorde susen på lese og skrive ytelsen 🙂

1103605871_samsungt7win11.png.89f6edb9a1201f08f1959b9383dcacd7.png

 

Skal teste det på laptopen også for å se om jeg kan verifisere at det var dette som var løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...