Gå til innhold

Emilie Enger Mehl sin bruk av TikTok og hennes rolle som Justisminister


Sidekick

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/osloogviken/justisminister-emilie-enger-mehl-bruker-tiktok-utan-konkrete-rad-fra-sikkerheitsstyresmakter-1.16118466

https://www.wired.com/story/tiktok-eu-privacy-policy-security-roundup/

 

Hva mener dere om hennes bruk av TikTok? Er det ikke veldig naivt å bruke TikTok som norsk Justisminister? Spesielt nå som TikTok selv har innrømmet at de har tilgang til brukerdata fra europeiske borgere.

Kjør diskusjon

Edit:

Oppdatert med en ny artikkel om TikTok

https://www.nrk.no/kultur/refser-tiktok_-_-bisarr-mate-a-opptre-pa-1.16199685

 

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innfører TikTok-forbud, sier Venstre til Dagbladet

Venstres stortingsrepresentanter må slette TikTok-appen. Det opplyser partiet til Dagbladet.

Hverken partiet nasjonalt, lokallag eller fylkeslag skal være på appen. Lokalpolitikere oppfordres til å ikke bruke appen, og de ved bruk ikke bruke partiets logo.

Avgjørelsen er fattet på bakgrunn av sikkerhetshensyn og appens bindinger til kinesiske myndigheter, skriver Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/far-tiktok-forbud/77704357

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar

Noen fra Senterpartiet lytter ikke på fagfolk? Ikke akkurat nyheter der. 

Bruker Tiktok mye selv, både som privatperson og til bedrifter jeg gjør oppdrag for. Men ville aldri brukt appen på samme enhet jeg hadde brukt til noe med sensitiv informasjon o.s.v. 

Vet liksom om folk som jobber i private selskaper her i Oslo, som til og med gjør samarbeid med kinesiske selskaper, som har sjefer som ikke vil la sine ansatte bruke Tiktok på deres jobbtelefon. 

Mens det er greit at vi har en justisminster på appen, på en enhet med sensitiv informasjon (meget trolig). Men så har disse politikerne på Løvebakken ikke en tendens akkurat til å være så god på teknologi. 

Endret av Maury
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 5.11.2022 den 14.53):

...

Jeg ser ingen problemer med at Mehl bruker TikTok på en Huawei over 5G.

Så lenge hun ikke har politiske verv og ikke er folkevalgt eller jobber for norske myndigheter.
 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 5.11.2022 den 19.36):

Treng ikkje spionere heller når folk og fe deler alt heilt av seg sjølv.

Men via tiktok sæ har de tilgang til de private meldingene, forsøker å ta all info fra telefonen som de klarer og så er in-app browseren i Tiktok en keylogger.

Har ikke installert den på telefonen selv, men alle er utsatt da man garantert kommuniserer med noen som har det installert.

Det er like mye spyware som det er sosialt medie 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (21 timer siden):

Uenig. Er du i en såpass viktig posisjon så er du et stort mål uansett om du bruker privat eller jobb-telefon. Tror du noen bryr seg om det de kan drive utpressing med kom fra jobb eller privattelefonen?

Du misforsto.  
Jeg mente en helt egen telefon til akkurat dette.  Altså hverken hennes private eller jobb-telefonen, men en telefon som BARE brukes til akkurat dette.

Lenke til kommentar
covah skrev (3 timer siden):

Du misforsto.  
Jeg mente en helt egen telefon til akkurat dette.  Altså hverken hennes private eller jobb-telefonen, men en telefon som BARE brukes til akkurat dette.

Sånn sett, da skjønner jeg. Ja er enig at det da er OK, så lenge hun ikke skriver noe i meldingsboksen som kan kompromittere henne, eller at hun bruker in-app browseren deres (som er en keylogger) og telefonen er fysisk av når hun ikke bruker appen. Det er jo så klart ikke realistisk, men det er eneste måten jeg føler jeg kunne godtatt det på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

 Det er jo så klart ikke realistisk, men det er eneste måten jeg føler jeg kunne godtatt det på.

Hvorfor er ikke det realistisk?
Mest sannsynlig er det jo ikke hun selv som poster dette, men en eller annen kommunikasjonsrådgiver.  
Er jo ikke sånn at departementet ikke har råd til en ekstra telefon...

Lenke til kommentar
covah skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er ikke det realistisk?
Mest sannsynlig er det jo ikke hun selv som poster dette, men en eller annen kommunikasjonsrådgiver.  
Er jo ikke sånn at departementet ikke har råd til en ekstra telefon...

Fordi folk er lat og mest sannsynlig slipper de unna med å bare ha det på en privattelefon de bruker til andre ting også. Jeg er enig i at det er gjennomførbart, men jeg ser ikke på det som realistisk at de blir å ta seg det bryet kun for en app. En app som ikke er sentral for noe av det de gjør og et sosialt medie hun strengt tatt ikke trenger å være på engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deg om det.

Det er SVÆRT lite politikere i dag gjør uten at det har gått gjennom 2-3 kommunikasjonsrådgivere først.  Å være politiker i dag er veldig annerledes enn bare for ~20 år siden.  Å tro at det er mulig for en minister å gjøre dette selv uten å bryte x antall regler til departementet ser jeg på som veldig usannsynlig, da dette er ting opposisjonen kan melke for alt det er verdt.

Lenke til kommentar
covah skrev (19 minutter siden):

Det er SVÆRT lite politikere i dag gjør uten at det har gått gjennom 2-3 kommunikasjonsrådgivere først

Tviler sterkt på at alt hun gjør på TikTok går gjennom 2-3 kommunikasjonsrådgivere. Større pressemeldinger, sure, men dette virker som er noe hun har på sin egen telefon og ikke noe PR-assistenten har på telefonen sin.

covah skrev (16 minutter siden):

Å tro at det er mulig for en minister å gjøre dette selv uten å bryte x antall regler til departementet ser jeg på som veldig usannsynlig, da dette er ting opposisjonen kan melke for alt det er verdt.

Hvis TikTok er direkte i mot reglene ja, men per nå så virker det ikke som det er det. Det burde være det, men tror bare regjeringen henger etter.

Og så er det forsåvidt ikke så veldig lenge siden dette skjedde https://www.nrk.no/norge/pst-tror-iran-og-kina-fikk-informasjon-fra-sandbergs-mobil-1.14200174

Husker ikke konklusjonen, men han slapp vel unna der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...