Gå til innhold

Emilie Enger Mehl sin bruk av TikTok og hennes rolle som Justisminister


Sidekick

Anbefalte innlegg

På generelt grunnlag, så virker det som om Emilie ikke har helt kontakt med virkeligheten, selv om hun er godt udannet og åpenbart intelligent.

På den andre siden, dersom hun har tik-tok på en annen telefon enn den hun har fått for regjeringsformål, så ser jeg ikke problemet?

Det er vel ingen sikkerhetsrisiko at Zang Kwan hos kinesisk etterretning vet hvilke videoer Emilie ser på.
Problemet oppstår dersom en app som "lekker" informasjon er installert på en telefon som også brukes til regjeringsformål, litt som når Per tok med jobbtelefonen på ferie til Iran.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, covah said:

Hvordan i helv... er dette mulig? Kommer regjeringens tjenestemobiler med TikTok forhåndsinstallert (app for fjortiser)? Godkjent av Cybersecurity teamet? Eller kan statsråder installere hva de vil?  

Helt utrolig!

Jeg kan ihvertfall ikke installere en dritt på min tjenestemobil. Den har kun apper som er forhåndsgodkjent av IT Sikkerhet for bruk i jobbsammenheng. Trodde dette var vanlig i alle seriøse virksomheter ...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 26.1.2023 den 21.29):

På generelt grunnlag, så virker det som om Emilie ikke har helt kontakt med virkeligheten, selv om hun er godt udannet og åpenbart intelligent.

På den andre siden, dersom hun har tik-tok på en annen telefon enn den hun har fått for regjeringsformål, så ser jeg ikke problemet?

Det er vel ingen sikkerhetsrisiko at Zang Kwan hos kinesisk etterretning vet hvilke videoer Emilie ser på.
Problemet oppstår dersom en app som "lekker" informasjon er installert på en telefon som også brukes til regjeringsformål, litt som når Per tok med jobbtelefonen på ferie til Iran.

Jeg vet ikke, det kan jo tenkes at det er interessant for kinesiske myndigheter å få tak i alt de kan av informasjon og sporingsdata hos høytstående embetsfolk i andre land, samtidig så kan de jo også få til dette dersom Mehl hadde benyttet en "burner phone" og brukt sin egen identitet på den. 

helsten2 skrev (8 minutter siden):

Jeg kan ihvertfall ikke installere en dritt på min tjenestemobil. Den har kun apper som er forhåndsgodkjent av IT Sikkerhet for bruk i jobbsammenheng. Trodde dette var vanlig i alle seriøse virksomheter ...

Politikk er jo en popularitetskonkurranse, så det å fange velgere med alle midler man har er sikkert en del av jobbinstruksen. Da må man være tilstede på slike plattformer også. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da er danskene på banen å setter et eksempel :
 

Danske statsansatte frarådes å bruke Tiktok – partier følger etter

Det danske Center for cybersikkerhed (CFCS) fraråder at statsansatte skal ha Tiktok-appen installert på jobbtelefonen. Nå stanser flere partier bruk av appen.

Nå har Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og Dansk Folkeparti varslet at deres ansatte og folketingsmedlemmer ikke lenger får ha appen installert. Flere partier vurderer å følge etter og ønsker at det skal etableres felles regler på Folketinget.

Tiktok er eid av kinesiske ByteDance, som har tette forbindelser til myndighetene i Kina. Frykten er at opplysninger om brukerne kan havne i myndighetenes hender.

I Norge kom justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl i hardt vær i vinter for bruk av appen.

Endret av Sidekick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (23 minutter siden):

Da er danskene på banen å setter et eksempel :
 

Danske statsansatte frarådes å bruke Tiktok – partier følger etter

Det danske Center for cybersikkerhed (CFCS) fraråder at statsansatte skal ha Tiktok-appen installert på jobbtelefonen. Nå stanser flere partier bruk av appen.

Veldig bra. Kanskje de kan motivere Mehl til å ikke virke så inkompetent.

Lenke til kommentar

Så kommer Norge dinglende etter forhåpentligvis: 

Frp vil ha TikTok-forbud for regjeringen

Frp vil ha forbud mot den kinesiske appen TikTok på jobbtelefonene til alle i regjeringsapparatet og departementene, skriver Dagbladet.

– Forslaget er ferdigskrevet og skal bare leveres inn, sier leder i justiskomiteen på Stortinget Per-Willy Amundsen til avisen.

Forslaget kommer etter justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) har fått kritikk for å ikke å ha opplyst om at hun hadde installert appen på tjenestetelefonen sin.

Edit :

Kan vel ta med USA i samme slengen:

Regjeringskontorer i USA må slette Tiktok

Den kinesiskutviklede appen Tiktok skal innen 30 dager være fjernet fra telefoner og systemer som tilhører regjeringskontorene i USA, har Det hvite hus bestemt.

Beordringen kommer fram i et veiledningsnotat utsendt til regjeringskontorene mandag, ifølge nyhetsbyrået Reuters, som har sett notatet. Årsaken til at Tiktok må fjernes fra telefonene og IT-systemene er for å beskytte amerikanske data, ifølge veiledningsnotatet.

Endret av Sidekick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...