Gå til innhold

Fikk regning fra Fjordkraft i dag. Den var over dobbelt så høy som vanlig.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som andre påpeker, så beregnes strømstøtten utifra regionens gjennomsnittlige spotpris, ikke hva du betaler for strømmen. Du har en helt hinsides dyr strømavtale. Oktober har vært den nest billigste måneden i 2022.

Bytt strømavtale fort som f. Med mindre du har en svært gunstig fastprisavtale, så er det kun spotpris som lønner seg nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som alle andre sier, du har blitt lurt av Fjordkraft her. Du har en avtale med en hinsides pris! Du betaler over 3 ganger så mye pr kWh som du skulle ha gjort. 

At disse selskapene har lov til å drive med dette er helt bak mål, maken til kynisk drittbransje som aldri skulle eksistert! Det eneste disse firmaene gjør er å viderefakturere for en tjeneste de ikke kan påvirke eller har noe eierskap til. Hvorfor skal vi liksom ikke kunne bli trekt en spotpris fra nettselskapet på samme måten som vi betaler nettleie? Helt hårreisende. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Bytt til ein spotprisavtale og be dei endre avtale umiddelbart ved å seie frå deg 14-dagars angrerett.

Fjordkraft har spotavtale om du vil bli der, men du kan få endå litt betre avtale med td. Gudbrandsdals Energi: https://www.ge.no/stromavtale/spotpris-

Fjorkraft har også "spot med forvaltning"-avtalen, som i år har ligget mer enn 50 øre under spotpris i snitt. Teoretisk kan man havne opptil 12,5 øre over spot, men siden de begynte med avtalen har den kun ligget over spot i en eneste måned og da med kun 2,1 øre.

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (Akkurat nå):

Som alle andre sier, du har blitt lurt av Fjordkraft her. Du har en avtale med en hinsides pris! Du betaler over 3 ganger så mye pr kWh som du skulle ha gjort. 

At disse selskapene har lov til å drive med dette er helt bak mål, maken til kynisk drittbransje som aldri skulle eksistert! Det eneste disse firmaene gjør er å viderefakturere for en tjeneste de ikke kan påvirke eller har noe eierskap til. Hvorfor skal vi liksom ikke kunne bli trekt en spotpris fra nettselskapet på samme måten som vi betaler nettleie? Helt hårreisende. 

Det er jo ikke noe annerledes enn fastprisavtaler. Man kan fint tegne 3-års fastprisavtale på 300 øre, og da må man betale det selv om strømprisen havner på 100 øre. Ellers enig i at avtalen som OP her har er drita dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (17 minutter siden):

Som alle andre sier, du har blitt lurt av Fjordkraft her. Du har en avtale med en hinsides pris! Du betaler over 3 ganger så mye pr kWh som du skulle ha gjort. 

At disse selskapene har lov til å drive med dette er helt bak mål, maken til kynisk drittbransje som aldri skulle eksistert! Det eneste disse firmaene gjør er å viderefakturere for en tjeneste de ikke kan påvirke eller har noe eierskap til. Hvorfor skal vi liksom ikke kunne bli trekt en spotpris fra nettselskapet på samme måten som vi betaler nettleie? Helt hårreisende. 

Jepp, de har lurt meg. Svin. Har bytta til noe som heter Vibb nå. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (20 minutter siden):

Fjorkraft har også "spot med forvaltning"-avtalen, som i år har ligget mer enn 50 øre under spotpris i snitt. Teoretisk kan man havne opptil 12,5 øre over spot, men siden de begynte med avtalen har den kun ligget over spot i en eneste måned og da med kun 2,1 øre.

Takk for info. Har høyrt om forvaltningsavtalar i det siste, men ikkje studert det så nøye. Får sjekke det ut når fastprisavtalen min går ut.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (7 minutter siden):

Jepp, de har lurt meg. Svin. Har bytta til noe som heter Vibb nå. 

Lurt deg? 
Svin?
Det står jo klart og tydelig i fakturaene dine at prisen ble endret 15. september. Og Fjordkraft plikter å si i fra om prisendringer 30 dager før. Så det er nok bare du som ikke følger med. 

Og når det er sagt, så kan ingen spå spotprisen 30 dager frem i tid. Hvis den hadde havnet på f. eks 7 kr/kWh i snitt i oktober, så hadde du jo kommet godt ut av det?
Dette er jo en risiko du selv har valgt å ta?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
liquidsquid skrev (3 minutter siden):

Lurt deg? 
Svin?
Det står jo klart og tydelig i fakturaene dine at prisen ble endret 15. september. Og Fjordkraft plikter å si i fra om prisendringer 30 dager før. Så det er nok bare du som ikke følger med. 

Og når det er sagt, så kan ingen spå spotprisen 30 dager frem i tid. Hvis den hadde havnet på f. eks 7 kr/kWh i snitt i oktober, så hadde du jo kommet godt ut av det?
Dette er jo en risiko du selv har valgt å ta?

Så hvis jeg ikke følger med med argusøyne, så tar de ågerpris uten å varsle meg? Ja, det er lureri. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fjordkraft genser mot svindel. Avtalene de har som "Forutsigbar pris" eller "Garantert fornøyd" er produkter ment for å se bra ut i prissammenligninger, men som etterhvert ender opp med vanvittige priser.

Jeg hadde en "Garantert fornøyd" avtale, men de hadde "glemt" å informere om at man måtte logge inn på siden 2 ganger i året å klikke "Vil fortsatt ha billigst strøm"-knappen.  Jeg endte opp med dobbel pris av spotprisen. 

Hele tanken rundt det produktet sier litt om Fjordkraft. De VET at noen kunder ikke får vite/glemmer eller av andre grunner ikke kommer til å logge på og klikke på knappen. Så de vet at de kan ta svinpriser etterhvert. De kontakter selvfølgelig ikke kunden og spør om det virkelig er tilfellet at de vil betalte dobbel pris. Men når du sier opp avtalen, DA ringer de.

Aldri mer Fjordkraft.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor nettleien er så mye høyere for oktober måned. 

strøm.jpg

Det står jo der, støtten(pr kWh) er mye lavere, på grunn av lavere strømpris...

 

Strømprisen din er helt hinsides, spot er vell 1,6 kroner pr kWh i oktober. Du betaler over 5 kroner😮

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tHz skrev (13 minutter siden):

Fjordkraft genser mot svindel. Avtalene de har som "Forutsigbar pris" eller "Garantert fornøyd" er produkter ment for å se bra ut i prissammenligninger, men som etterhvert ender opp med vanvittige priser.

Jeg hadde en "Garantert fornøyd" avtale, men de hadde "glemt" å informere om at man måtte logge inn på siden 2 ganger i året å klikke "Vil fortsatt ha billigst strøm"-knappen.  Jeg endte opp med dobbel pris av spotprisen. 

Hele tanken rundt det produktet sier litt om Fjordkraft. De VET at noen kunder ikke får vite/glemmer eller av andre grunner ikke kommer til å logge på og klikke på knappen. Så de vet at de kan ta svinpriser etterhvert. De kontakter selvfølgelig ikke kunden og spør om det virkelig er tilfellet at de vil betalte dobbel pris. Men når du sier opp avtalen, DA ringer de.

Aldri mer Fjordkraft.

 

Enig med deg. Dette er spekulativt og kynisk. Hvem faen har tid til å sjekke avtalen flere ganger i uka, og sitte med kalkulator og regneark? Ikke jeg. Men greit, jeg skal betale regningen min. Men Fjordkraft mister meg som kunde, selvfølgelig. De er taskenspillere.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (2 timer siden):

Enig med deg. Dette er spekulativt og kynisk. Hvem faen har tid til å sjekke avtalen flere ganger i uka, og sitte med kalkulator og regneark? Ikke jeg. Men greit, jeg skal betale regningen min. Men Fjordkraft mister meg som kunde, selvfølgelig. De er taskenspillere.

 

anbefaler å gå for en spot avtale med lave faste utgifter. Da blir du ikke lurt på denne måten. Jeg bruker elekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fortum og andre er ikke bedre. Det er en bransje uten etikk og folkeskikk. Derfor har Forbrukerrådet i alle år presset på med info om at man aldri skal ta annet enn spotpris.

Jeg var også idiot og hadde en avtale som het trygg hos Fortum. Betalte vanvittig for mye på strøm.

Så lenge man har valgt kun spotpris og ikke annet tull, så er det minimale forskjeller. 

Endret av plankeby
  • Liker 4
Lenke til kommentar
plankeby skrev (46 minutter siden):

Fortum og andre er ikke bedre. Det er en bransje uten etikk og folkeskikk. Derfor har Forbrukerrådet i alle år presset på med info om at man aldri skal ta annet enn spotpris.

Jeg var også idiot og hadde en avtale som het trygg hos Fortum. Betalte vanvittig for mye på strøm.

Så lenge man har valgt kun spotpris og ikke annet tull, så er det minimale forskjeller. 

Det finnes bra avtaler som ikke er spot. Fastpris er det dårlig med nå men de som gikk for en slik forrige sommer har gjort det bra. Og tidligere nevnte forvaltningsavtale som har en stor oppside og veldig begrenset nedside. Men slike "variabel pris"-avtaler som ikke er spot er bare tull. Da får man jo heller ikke utnyttet de peridene strømmen er billig. Vi havner som regel ca, 10% under gjennomsnittlig spotpris pga. at vi passer på å bruke strømmen når den er billig.

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar
On 11/4/2022 at 9:28 AM, oddeh said:

Her har du blitt helt lovlig lurt fordi du ikke følger med. Flere opererer med billige avtaler før de overfører deg til en svindyr avtale. Meget kynisk bransje.

Dette medfører ikke nødvendivis at man har plikt til å betale. Dersom Fjordkraft utøver en virksomhet som i rent strafferetslig forstand har karakter av bedrageri, så følger det ingen betalingsplikt ut i fra dette. 

Det har jo vært flere slike saker rundt Fjordkraft tidligere.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/krever-at-fjordkraft-tilbakebetaler-etter-ulovlig-prisokning/

Man kan jo oversende saken til forbrukertilsynet.

 

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Dette medfører ikke nødvendivis at man har plikt til å betale. Dersom Fjordkraft utøver en virksomhet som i rent strafferetslig forstand har karakter av bedrageri, så følger det ingen betalingsplikt ut i fra dette. 

Det har jo vært flere slike saker rundt Fjordkraft tidligere.

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/krever-at-fjordkraft-tilbakebetaler-etter-ulovlig-prisokning/

Man kan jo oversende saken til forbrukertilsynet.

 

 

Interessant link!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, KarvaBlad said:

Interessant link!

Jeg leste en nyere avisartikkel i løpet av de siste dagene eller ukene. Den handlet om en gammel dame som hadde fått en melding hun ikke hadde sett og heller ikke hadde svart på. Strømprisen hadde da blitt satt kraftig opp uten at damen skjønte hvorfor. Denne damen hadde fått medhold i at prisøkningen var ulovlig. Jeg tror at denne nyere saken også handlet om Fjordkraft, men jeg klarte ikke å finne linken til denne nyere saken. Når jeg googlet så fant jeg bare denne linken til saken fra 2021. Tror det finnes en sak fra 2022 også.

Det kan se ut som at 80% av kundene på Trustpilot er missfronøyd og mener at de har blitt lurt:

https://no.trustpilot.com/review/www.fjordkraft.no

Rettelse: Den siste saken dreide seg ikke om Fjordkraft men om Fortum:

https://e24.no/naeringsliv/i/766W04/svigermor-89-fikk-stroemavtalen-endret-uten-samtykke-dette-er-et-ran

Man skal vel ikke skylde alle sakene på Fjordkraft, men det viser seg vel i alle tilfeller at det kan værte lurt å kikke litt kritisk på regningene før man betaler.

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...