Gå til innhold

hvorfor velger folk egentlig å bruke "fiks ferdig" på Finn.no??


Gjest b38e1...f50

Anbefalte innlegg

Gjest b38e1...f50

minstepris på de aller billigste forsendelsene koster vel åtti kroner eller noe, gjennom Fiks Ferdig? 

kjøper man for eksempel sånne "digitale frimerker" gjennom vanlige Posten (og unngår hele Fiks Ferdig) så koster vel de samme forsendelsene cirka 70 kroner. 😃 

Anonymous poster hash: b38e1...f50

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Guest b38e1...f50 said:

minstepris på de aller billigste forsendelsene koster vel åtti kroner eller noe, gjennom Fiks Ferdig? 

kjøper man for eksempel sånne "digitale frimerker" gjennom vanlige Posten (og unngår hele Fiks Ferdig) så koster vel de samme forsendelsene cirka 70 kroner. 😃 

Anonymous poster hash: b38e1...f50

Man låser vel pengene frem til kjøper er fornøyd også? Det gir i så fall en ekstra trygghet for kjøper.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Skavold said:

... men egentlig ingen fordeler for selger, vel?

Rent praktisk er det bare ulemper. Det var for meg mer tungvint måte å sende på, og det tok to uker før jeg fikk pengene på konto.
Det kan hende at kjøpere er villige til å betale mer/flere kjøpere som tørr å kjøpe, dersom de opplever det som tryggere. Det kan derfor være en indirekte fordel for selger, men jeg vet ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

hvorfor velger folk egentlig å bruke "fiks ferdig" på Finn.no??

Ref. en annen tråd her på forumet så tror de at de er immun mot svindel hvis de kjøper med Fiks Ferdig og tror at alle som ikke godtar Fiks Ferdig er svindlere. Jeg er helt uenig.

Som kjøper er det OK, men helt hjem kan være ufattelig treg avhengig av hvor det sendes. Som selger er det bare idiotisk og mye lettere å bare få forhåndsbetaling (som alle (100+) jeg har solgt til godtar). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (1 time siden):

... men egentlig ingen fordeler for selger, vel?

Bare ulemper.

Fiks ferdig er postoppkrav med flere steg.

Samt at den går via postnord. Som er mer upraktisk enn posten.

Man støter også på kjøpere som finner 'feil' med forsendingen og trykker på nekt å betale, så står du der og må bevise at produktet er slik det ble sendt fra deg. En kjøper lagde selv riper på produktet jeg sendte (100% sikkert). 

Så har man en krangel over en 500 lapp. Ingen skal fortelle meg at det ikke er kjøpere som kjapt begynner spekulere i denne betalingsformen.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har blitt svindla av uærlige selgere før. Fiks Ferdig gir meg en trygghet jeg er villig til å betale ekstra for. Jeg kommer aldri til å kjøpe noenting av noen på finn.no som ikke kan tilby Fiks Ferdig. (den type selgere vil ikke ha meg som kjøper heller så det er egentlig ikke så farlig)

Sier ikke at det ikke finnes idiotiske kjøpere, dem finnes så absolutt. Fiks Ferdig har bare skifta maktbalansen til kjøper istedetfor selger, som i min mening gir et bedre insentiv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 time siden):

Har blitt svindla av uærlige selgere før. Fiks Ferdig gir meg en trygghet jeg er villig til å betale ekstra for. Jeg kommer aldri til å kjøpe noenting av noen på finn.no som ikke kan tilby Fiks Ferdig. (den type selgere vil ikke ha meg som kjøper heller så det er egentlig ikke så farlig)

Sier ikke at det ikke finnes idiotiske kjøpere, dem finnes så absolutt. Fiks Ferdig har bare skifta maktbalansen til kjøper istedetfor selger, som i min mening gir et bedre insentiv.

Ingenting er endret. Du hadde alltid postoppkrav. Folk ville bare ikke selge via dette. Med god grunn...

Er også svindlet for 600 nok av en selger som bare drev ren svindel. Men hvor ofte skjer det? Du har mannen sin vippskonto tross alt. Dette utav kanskje 800 handler totalt siste 10 årene. 

Et annet problem er at fiksferdig gir deg 7 dager å sende sakene på. Må printes på printer. Og så limes på forsendingen. Står ikke i adresseutskriften hvem som skal ha hva, så om man sender flere pakker må man holde tunga rett i munnen og ha håndskrevet liste ved siden av. Alt kan altså ikke ordnes i finn.no chattevinduet.

7 dager sendetid er ikke akkurat noe for meg med fast jobb og 3 unger under sju år. 

Men størrelsen på hva man selger og kjøper er kanskje relevant. Jeg selger med 20-30 ting til 100-1000 nok i slengen. For dyrere saker er det kanskje mer naturlig med finn.no sin postoppkravløsning.

Ikke pokker om jeg sender avgårde saker jeg ikke vet blir betalt for eller hentet.

Endret av Regenburg
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å bruke Fiks Ferdig mer hverken som kjøper eller selger. Solgte en vare som Postnord rotet bort og var et himla styr for å få erstatning for varen. Jeg ble sendt frem og tilbake mellom Postnord, Helt Hjem og Finn.no og ingen av disse ville ta ansvar. 

Det tok nesten to måneder fra varen ble sendt før Finn.no endelig innrømmet feil og jeg fikk erstatning fra dem.

Jeg var i kontakt med kjøper hele veien og han hadde samme problemet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en slags postoppkrav med sikkerhet for kjøper. Pengene er i escrow frem til etter man har kontrollert varen. Det har vært helt nede i 40 kr for små forsendelser, men nå er det vel 60 kr. Det er rimeligere enn billigste løsning hos posten, hvor man ikke har denne ekstra tryggheten. Altså når jeg er kjøper så gir det lavere pris og en ekstra sikkerhet og det er en one-click-løsning hos finn. Som kjøper er det kun fordeler i mine øyne, så lenge gjenstanden er liten nok til å havne på den laveste prisen.

Kan fint bruke det som selger hvis kjøper insisterer og det som selges gjør det verdt bryet. Ellers er det forhåndsbetaling som gjelder ved salg hvis noe skal sendes.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Regenburg said:

Ingenting er endret. Du hadde alltid postoppkrav. Folk ville bare ikke selge via dette. Med god grunn...

Er også svindlet for 600 nok av en selger som bare drev ren svindel. Men hvor ofte skjer det? Du har mannen sin vippskonto tross alt. Dette utav kanskje 800 handler totalt siste 10 årene. 

Et annet problem er at fiksferdig gir deg 7 dager å sende sakene på. Må printes på printer. Og så limes på forsendingen. Står ikke i adresseutskriften hvem som skal ha hva, så om man sender flere pakker må man holde tunga rett i munnen og ha håndskrevet liste ved siden av. Alt kan altså ikke ordnes i finn.no chattevinduet.

7 dager sendetid er ikke akkurat noe for meg med fast jobb og 3 unger under sju år. 

Men størrelsen på hva man selger og kjøper er kanskje relevant. Jeg selger med 20-30 ting til 100-1000 nok i slengen. For dyrere saker er det kanskje mer naturlig med finn.no sin postoppkravløsning.

Ikke pokker om jeg sender avgårde saker jeg ikke vet blir betalt for eller hentet.

Ser din side også jeg, ikke noe problem med å forstå den. Jeg bare velger konsekvent vekk alle annonser som ikke tilbyr løsninga. Du vil ikke selge til meg, og jeg vil ikke kjøpe av deg heller så for meg så er det ikke noe problem. Ut ifra hva du skriver så selger du i massevis så det er ikke noe problem for deg heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er for meg påfallende hva slags typer som tiltrekkes av denne betalingsløsningen. Det er noen der ute som virker å tro at solen står opp kun for dem og at de nok helt sikkert er hevet over vanlige folks simple standarder. Når selgere ikke engang gidder å svare folk som viser interesse for det de selger er det noe alvorlig som skurrer. Der er altså blitt viktigere for noen å utelukkende benytte fiksferdig enn å gjennomføre et salg. Avsmaken for disse individene setter seg straks i munnhulen...ihvertfall for meg. Dette med å kategorisk utelukke alle selgere som ikke tilbyr fiksferdig faller på sin egen urimelighet. På tide å se seg selv i speilet og innse at man ikke kan drive på med kollektiv avstraffelse på Finn. Problemet ligger i stor grad der at dette er noe man blir påtvunget og ikke er noe man kan velge om man tilfeldigvis skulle ønske det, akkurat som med postoppkrav. Så på Torget ihvertfall, synes jeg ikke fiksferdig har livets rett. 

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (3 timer siden):

7 dager sendetid er ikke akkurat noe for meg med fast jobb og 3 unger under sju år. 

Dersom du ikke klarer å få somla deg til å sende varen i løpet av 7 dager, velger jeg heller en annen selger. Ganske uvesentlig for meg som kjøper hvor mange unger du har under en viss alder. 

I så fall et positivt aspekt jeg ikke har tenkt på med denne løsningen.

Endret av ITtraktor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Dersom du ikke klarer å få somla deg til å sende varen i løpet av 7 dager, velger jeg heller en annen selger. Ganske uvesentlig for meg som kjøper hvor mange unger du har under en viss alder. 

I så fall et positivt aspekt jeg ikke har tenkt på med denne løsningen.

Er ganske mange ting man kjøper hvor frakt på ukedagene er utelukket. Har jobb og så legging. Å kalle seg selv 'kjøper' på bruktmarkedet Finn.no og snakke hovent som om man er på elkjøp og handler må jeg bare smile av.

De tingene jeg av og til selger finnes det ikke andre selgere av heller, med mindre du er heldig, da det stort sett er retroelektronikk eller annet slikt småtteri.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Er ganske mange ting man kjøper hvor frakt på ukedagene er utelukket. Har jobb og så legging. Å kalle seg selv 'kjøper' på bruktmarkedet Finn.no og snakke hovent som om man er på elkjøp og handler må jeg bare smile av.

De tingene jeg av og til selger finnes det ikke andre selgere av heller, med mindre du er heldig, da det stort sett er retroelektronikk eller annet slikt småtteri.

I så fall bare fint å få lukket deg ut fra potensielle selgere. Dersom frakt på ukedagene er utelukket, hvilke dager skal du egentlig få sendt varen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Viktigste av alt uavhengig av metode er tilbakemeldinger som ligger på de du potensielt skal handle med. Jeg driver ikke butikk med hundrevis av salg i året og har finn som levebrød eller bigeskjeft, så jeg må ikke hoppe på første og beste. Styrer unna de som ser sketchy ut og har opplevd problemer ekstremt sjelden. Aldri opplevd problemer med postnord heller. Har opplevd forsinkelse og vare som ble borte hos helthjem, men det ble ryddet opp i på en noenlunde skikkelig måte. Og det er langt tilbake i tid, da helthjem var en ny greie på finn.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...