Gå til innhold

Hvorfor blir Ps5 fort ødelagt? - Ps5 reparasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett om du sender inn din PS5 til forhandler eller til Sony direkte så får du en annen PS5 tilbake (en noen andre har sendt inn til reperasjon tidligere) imens din blir lagt på hylla i påvente av reperasjon. Dette gjør at kunden slipper å vente på at sin spesifikke konsoll skal fikses, og det gjør at Sony kan tillate seg å ha en lengre backlogg på reperasjoner så de kan ansette færre til å jobbe jevnt og trutt (og ikke bemanne opp og ned for å overholde tidsfrister etC). Er du heldig så får du en helt ny ubrukt PS5 tilbake (i de tilfellene at ikke har refurbished units å gi ut). Dette har Sony gjort siden iallefall PS3 og er ganske vanlig i elektronikkbransjen. Skulle du bo i et land hvor forbrukerrettighetene ikke er så gode som i Norge, eller du er selv skyld i feilen (f.eks. HDMI-port som er løsnet pga uvøren bruk) så må du normalt betale noen for å fikse dette selv da det verken faller inn under reklamasjonsretten og ei heller er noe Sony har lyst å reparere verken gratis eller for betaling (ofte vil det være kjappere for deg å selge den ødelagte konsollen til noen som reparerer slikt og kjøpe en ny konsoll selv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange konsoller dauer vell, jeg måtte replace PS3 etter noen red light of death. Den virker forøvrig enda, og jeg kan feks streame Netflix etc fra den, det er ganske kult egentlig, da de er fra 2006.

Jeg skrudde den opp her for litt siden og repaste den, samt satte i ny SDD. Den var overraskende støvfri.

Endret av guttorm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
guttorm skrev (8 timer siden):

Mange konsoller dauer vell, jeg måtte replace PS3 etter noen red light of death. Den virker forøvrig enda, og jeg kan feks streame Netflix etc fra den, det er ganske kult egentlig, da de er fra 2006.

Jeg skrudde den opp her for litt siden og repaste den, samt satte i ny SDD. Den var overraskende støvfri.

Det kommer jo ann på hvor hardt man bruker konsollen da. Jeg har Ps2 slim, som jeg nesten ikke har spilt på, den fungerer helt fint fremdeles den. :yes:

Men nå snakker vi jo om Ps5 da. Det er sant det @Iki nevner at det kan være mange grunder. Heltsikkert ikke et utbredt problem, det vil jeg nok tro. Det er jo selvfølgelig kjedelig da, når slikt skal skje.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar

Selvsagt, men det virker som noen konsoller dør helt random, så er ofte revisjon 1, 2 etc bedre. 

Teknologien er jo kommet et stykke lengre på kvalitet, men spørmålet er jo bare om de setter det inn. 

Så vidt jeg vet virker også Atari 2600`en min og den er fra 70 tallet, så alt er relativt. 

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Det er i alle konsollprodusenters interesse at konsollene er mest mulig holdbare slik at folk kan bruke dem mest mulig slik at det kjøpes mer spill og tilbehør. Sony har laget en relativt kraftig konsoll som de i tillegg driver ganske hardt sammenlignet med Xbox Series X, så er egentlig mest overrasket over at det har gått så bra som det har gått. PS5 bruker også liquid metal for å kjøle ned SoC (CPU + GPU) der Microsoft fremdeles bruker vanlig kjølepasta.

PS5 i sin tredje utgave selges til kostpris mens Xbox Series X selges med rundt 1000 kr tap for Microsoft. Så logisk sett burde i allefall Microsoft ha mindre feil på sine konsoller siden de er temmelig godt designet, men virker som Sony har gjort en god jobb med å ikke presse PS5 for hardt.

Det vil alltid være enkelte ting som pleier å feile, men på meg virker det å være temmelig mye feil forårsaket av uforsiktig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...