Gå til innhold

Bestille fiber på vinteren


Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål ang fiber og tilførsel fra gata og inn til huset.

Er det vanligvis slik at fibertilbyder legger til rette for fiberen helt inn til tomtegrensen min? Koblingsboks i gaten ligger et par meter fra grensen, og ligger litt kinkig til mtp naboen. Kan jeg bli nødt til å måtte grave over tomt til nabo?

 

Er det mulig å få fiber om vinteren da man ikke kan grave,  eller må jeg vente til våren og frosten er borte?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
muummi skrev (1 time siden):

Er det mulig å få fiber om vinteren da man ikke kan grave,  eller må jeg vente til våren og frosten er borte?

Det er faktisk enda verre enn dette på vinterstid da fiberrørene pleier å få vann i seg som fryser. Eidsiva kunne ikke legge nye fibertrekk på vinterstid på grunn av dette. 

Lenke til kommentar
Hårek skrev (8 minutter siden):

Burde være enkelt å sette på en endkappe så det ikke skjer?

Egentlig det jeg tenkte å, men etter å ha sett hvordan rørene legges skjønner jeg at det kan være utfordrende. Spesielt med alle kriker og kroker vann kan snike seg inn om noe ikke er IP sertifisert. 

Men jeg misstenker at rørene ikke nødvendigvis fylles med vann, men at de kanskje har et bunnpunkt her og der som fryser og skaper en barriere. 

Lenke til kommentar
^fmj skrev (5 minutter siden):

Jeg har fiber i luftstrekk, det kan kanskje være en mulighet?

Ja vet om flere som har det i området her, men jeg har dessverre ikke noen kabler i luftstrekk til huset mitt, og jeg regner vel egentlig med at det er en forutsetning for å få fiber inn den veien. Tviler på at de lager til et eget luftstrekk for kun fiber.

Lenke til kommentar
muummi skrev (14 timer siden):

Ja vet om flere som har det i området her, men jeg har dessverre ikke noen kabler i luftstrekk til huset mitt, og jeg regner vel egentlig med at det er en forutsetning for å få fiber inn den veien. Tviler på at de lager til et eget luftstrekk for kun fiber.

De laget eget luftstrekk til meg.

Lenke til kommentar

Luftstrekk er billigere engangskostnad i starten, men betydelig dyrere å vedlikeholde i fremtiden da det er betydelig mer eksponert for vær og vind etc (tidvis også jegere med hagle hvis du bor langt nok nord), så det er sjeldent fiber legges i luftstrekk hvis den kan graves ned.

Lenke til kommentar
7 hours ago, ali q said:

Luftstrekk er billigere engangskostnad i starten, men betydelig dyrere å vedlikeholde i fremtiden da det er betydelig mer eksponert for vær og vind etc (tidvis også jegere med hagle hvis du bor langt nok nord), så det er sjeldent fiber legges i luftstrekk hvis den kan graves ned.

Ja, da vi fikk fiber for et par år siden var det planlagt nedgravet hele veien (600+ m). Eneste problemet var en bonde som nektet graving i åkeren, så det ble delvis luftstrekk der. Da jeg snakket med fiberselskapet sa de i prinsippet det du sier, de foretrakk nedgravet sålangt mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
muummi skrev (På 28.10.2022 den 21.37):

Ahh tenkte kanskje det var mulig å koble opp og legge røret på bakken frem til våren jeg..

Det har blitt gjort det, særlig der hvor det er fiberkrig gjør man hva som helst for og sikre en kontrakt, blir mye styr når våren kommer og man skal prøve og få det i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...