Gå til innhold

Lønner det seg å kjøpe en litt dyrere elbil?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny bil siden den gamle bilen synger på siste verset og elbilen jeg har brukt til hverdagsbil skal leveres tilbake snart etter endt leasing. Jeg vurderer å kjøpe en pent brukt Tesla Model 3 til rundt 400 tusen. Bilen vil bli fullfinansiert med 4,9 prosent rente i 8 år. Jeg vil prøve å betale inn mer slik at det går fortere, men det er utgangspunktet. Månedsprisen blir da 5300 kroner. 

I dag har jeg betalt 2700 kroner i måneden i leasing inkludert alle utgifter og forsikring. Jeg har betalt rundt 1000 kroner i forsikring og garasje leie for den gamle bilen. Det har også gått ca. en 1000 lapp i måneden til rep. Siden den gamle bilen er en diesel bil har det også vært høyere driftsutgifter og bompenger enn på leasing bilen som er en elbil. 

Jeg har med andre ord betalt mer penger for en liten elbil pluss en gammel diesel bil, enn hva det koster å låne penger til en pent brukt model 3. Jeg kan jo kjøpe en billigere elbil sier sier sikkert noen, men jeg ønsker en bil jeg kan bruke til alt. Teslaen kan både ha takboks og dra tilhenger. Du kan også kjøre på langtur uten å være redd for å gå tom for strøm. Den lille elbilen er ikke så praktisk å ta med seg på fjellet om vinteren eller på ferie. Det ser også ut til at større elbiler kommer til å gå opp i pris med regjeringen, så det kan hende jeg ikke taper så mye på å kjøpe en litt dyre bil nå?

Har familie og landsted 50 mil unna, så det er greit med en bil som har litt rekkevidde. Alternativet til Teslaen kan for eksempel være en Nissan Leaf til 250 tusen kroner. Da får jeg halve rekkevidden, tregere ladehastighet og et begrenset utvalg i ladere på veien. Den kan ikke dra henger og den kan bare ha 35 kilo på taket. Hvis jeg fullfinansierer Leafen må jeg ut med nesten 8,3 prosent rente mot 4,9 på Teslaen. Det betyr at lånet på den billige bilen nesten koster meg like mye som den dyrere. X faktoren er selvfølgelig verditap osv. Når jeg går fra to til en bil vil jeg spare meg for 450 kroner i garasje leie, jeg vil spare meg for 4-500 kroner i bompenger, og ca 5-600 i drivstoff. Jeg vil også spare en 1000 lapp i vedlikeholdsutgifter på den gamle bilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at halv rekkevidde er mindre en halv rekkevidde i realiteten på langtur. Du ønsker sjeldent å gå under 15% når du skal lade på langtur (det kan være problemer med lader etc, så det er godt å ha litt å gå på) og du lader aldri til over 85% på hurtiglading (ettersom det tar unødvendig lang tid).

Dersom en Leaf har 250 km rekkevidde og du skal kjøre 500km, så blir første stopp senest om 210km (15% rest). Da får du ladet opp til du har 210km rekkevidde (85% ) og må stopp igjen etter 385km (15% rest). Der må du lade opp til minst 155km (61%) for å komme frem med minst 15% tilgjengelig. Her må du lade 116% av batteriet/ 290km.

Dersom en annen bill har 500 km rekkevidde og du skal kjøre 500km, så blir første stopp senest om 425km (15% rest). Da får du ladet opp til du har 150km rekkevidde (30% ) og kommer da frem med minst 15% tilgjengelig. Her må du lade 15% av batteriet/ 75km.

Endret av WiiBoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener at en Model 3 er det "eneste" alternativet til en fullverdig bil nr 1 for de som kjører en del hvis man skal ha det "billigst" mulig. Har kikket en del på elbil selv, og utenom model 3 så ender jeg fort opp med å se på biler i prisklasse 500-600k for å finne noe som matcher rekkevidde og egenskaper.

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at en Model 3 er det "eneste" alternativet til en fullverdig bil nr 1 for de som kjører en del hvis man skal ha det "billigst" mulig. Har kikket en del på elbil selv, og utenom model 3 så ender jeg fort opp med å se på biler i prisklasse 500-600k for å finne noe som matcher rekkevidde og egenskaper.

 

Polestar 2 er da en fantastisk konkurrent til Tesla, og er for det meste billigere.

Lenke til kommentar

Ett lite tips, hvis du skal ha det som ser ut som en elbil med mye for pengene, ta en kikk på den kommende Nio ET5.

409.000,- tror jeg det er når man leier batteri ved siden av, det var vel 1400,- måneden for 75kWt batteriet. Da slipper man alle problemer med feil på batteri, er man heldig å bor (pr nå) i Vestby eller Lier området, så får man med gratis bytte ett par ganger i måneden også hvis jeg ikke husker feil.

De kommer også med 150kWt batteri etter hvert som passer, og man skal kunne velge om å bytte mellom de 3 batteri størrelsene, og man skal vist kunne f.eks. leie 150kWt batteri i sommerferien når man trenger lenger kjørelengde, for så å gå tilbake til det vanlige igjen.

Har ikke kommet noen tester av bilen enda, kun en kikke på versjon hos Bjørn Nyland, men den ser veldig spennende ut, og er Model 3 størrelse, og ser ut til å ha langt bedre materialer på innsiden enn Tesla.

Nio er ett nokså stort selskap i Kina, så ikke noe smått oppstartsfirma som mange andre biler er, og de satser fremover.

Bjørn Nyland har en del tester av Nio ES8 som er en større suv. Er litt småting med infotainment osv, men er nok ting som det ser ut til å bli fikset i oppdateringer, ellers så ser de ikke så gale ut.

ET5 er en jeg hadde vurdert sterkt hvis jeg selv skulle kjøpt om dagen, spesielt hvis jeg skal ha bilen lenge, da batteriet er det som er dyrt å måtte reparere etter garantitiden.

Lenke til kommentar
Tullballj skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg fullfinansierer Leafen må jeg ut med nesten 8,3 prosent rente mot 4,9 på Teslaen. Det betyr at lånet på den billige bilen nesten koster meg like mye som den dyrere. X faktoren er selvfølgelig verditap osv. 

Typisk vil verditapet være større (i prosent) på ein dyr bil. Verditapet er sjølvsagt størst når bilen er ny før det flater meir ut, så det eksakte verditapet kjem mykje ann på kor gamle bilar du tenker å kjøpe, kor lenge du tenker å ha bilen, og ikkje minst om du tenker å realisere restverdien i bilen ved å selge bilen seinare eller om du tenker å bruke opp bilen til den må skrotast.

Står valget mellom ein brukt Tesla og ein heilt ny Leaf så slepp du unna det verste verditapet på Teslaen ettersom det tapet har orginal eigar måtte ta, medan verditapet på nybil må du sjølv ta om du kjøper ny Leaf.

Alt det sagt så skal det ein del til før at det er objektivt sett meir lønnsomt å betale meir pengar enn du treng å bruke.
For deg vil nok bilvalget koke ned til ei vurdering av faktisk behov, vurdert opp vurdert opp mot pris, og vurdert opp mot kva du har lyst på.
Å kjøpe bil med god rekkevidde fordi du kanskje skal på bilferie i Europa eller kanskje skal opp og ned frå høgfjellet midtvinters utan ladestopp er eigentleg luksus sjølv om det er veldig kjekt å ha muligheita. Det same gjeld muligheita for tilhenger og stor skiboks, er dette eit behov eller er det eit ønske.
Som bilførar flest så er nok primærbehovet ditt pendling frå heim, barnehage, jobb og butikk.

 

Du må gjerne sette opp eit litt meir detaljert reknestykke for å sjå kva som er mest lønnsomt, men du kjem nok ikkje unna at du må ta stilling til kor stor betalingsvilje du har for "luksus" som å spare deg for eit ladestopp når du ein sjeldan gang er på langtur.

Sjølv hadde eg nok gått for ein større el-bil som gir deg meir fleksibilitet. For sjølv om det sikkert lønner seg med ein liten bil og så heller bruke dei pengane du sparer på den billige bilen på å leige diesel SUV med hengarfeste den eine helga i året du skal på fjelltur, så er det heilt klart veldig praktisk at du når som helst kan hekte på ein lånehengar, eller at du kanskje slepp unna med å sette bilen på lading nokre få gongar i veka og ikkje kvar natt alt etter batterikapasitet og dagleg køyrelengde. Det er ikkje som at du ikkje kjem deg på fjellet med ein Leaf, det er berre at du må ta deg litt betre tid og planlegge køyreruta litt betre fordi du må rekne inn nokre ladestopp på turen.
Du må nok likevel utføre litt tall-gymnastikk for å overtale deg sjølv om det er mest lønnsomt å bruke ein halv million der du kunne oppfylt behova dine for eit par hundre tusen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 minutter siden):

Står valget mellom ein brukt Tesla og ein heilt ny Leaf så slepp du unna det verste verditapet på Teslaen ettersom det tapet har orginal eigar måtte ta, medan verditapet på nybil må du sjølv ta om du kjøper ny Leaf.

Har en ny/nesten ny leaf til 250-300k et større verditap i antall kroner enn en 21 M3 LR til 450 000? Over 3 år f.eks?

 

 

Lenke til kommentar

I dag har jeg en Seat Mii elbil med oppgitt rekkevidde 260 kilometer. Når jeg kjører på hytten som ligger 50 mil unna må jeg typisk lade 2-4 ganger på veien.  Det medfører ekstra tid på 1-2 timer (hvis det ikke er ladekø). Når jeg skal på fjellet tør jeg ikke å ta Seaten fordi det er ikke mer enn at det akkurat går, og jeg må uansett legge inn to ladestopp fordi det ikke er lademulighet på destinasjonen. Om sommeren fungerer det greit nok. Derfor har jeg i dag hatt to biler. Jeg har hatt en eldre fossilbil som ikke har vært noen låneutgifter på som jeg har brukt som helgebil, også har jeg brukt Seaten ellers. Jeg har også brukt seaten en del på ferie og helgeturer fordi den andre bilen har streiket. Jeg ønske derfor en bil jeg kan bruke til alt. Jeg har også litt kort tid på meg fordi leasing avtalen går ut i januar, og levering på nye biler er flere måneder. Jeg ser derfor på pent brukte alternativ fordi jeg tenker at verditapet har flatet litt ut, og fordi jeg kan spare litt penger hvis jeg finner en godt holdt bil. 

Ett alternativ kan også være bildeling. At jeg kjøper meg en gammel elbil som jeg kan bruke til hverdags, også bruker jeg bildeling når jeg skal på ferie. Eneste er at det kan bli kostbart å ta seg en helgetur eller ferie. Regnet på det i sommer for eksempel. Da hadde det kostet meg 20.000 kroner å låne bil hele ferien. Hvis man tar utgangspunkt i sommerferie, påske, og høstferie, ville bildeling ha kostet meg rundt 40.000 kroner. Da har jeg ikke regnet med langhelger på Geilo/Hemsedal. Det kommer fort på 3-4000 kroner for å låne bil en helg. Hytte/hotell og heiskort kommer uten om. Plutselig kunna man tatt seg en billig sydentur i stedet. Det er kanskje noe lavere enn  5300 kroner hver måned fast i lån, pluss forsikring og vedlikehold på en Tesla på ett år. Man må likevel regne med utgifter til den "billige" elbilen, så det er ikke sikkert regnestykket blir så gunstig likevel. 

 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Tullballj skrev (2 timer siden):

Jeg trenger ny bil siden den gamle bilen synger på siste verset og elbilen jeg har brukt til hverdagsbil skal leveres tilbake snart etter endt leasing. Jeg vurderer å kjøpe en pent brukt Tesla Model 3 til rundt 400 tusen. Bilen vil bli fullfinansiert med 4,9 prosent rente i 8 år. Jeg vil prøve å betale inn mer slik at det går fortere, men det er utgangspunktet. Månedsprisen blir da 5300 kroner. 

I dag har jeg betalt 2700 kroner i måneden i leasing inkludert alle utgifter og forsikring. Jeg har betalt rundt 1000 kroner i forsikring og garasje leie for den gamle bilen. Det har også gått ca. en 1000 lapp i måneden til rep. Siden den gamle bilen er en diesel bil har det også vært høyere driftsutgifter og bompenger enn på leasing bilen som er en elbil. 

Jeg har med andre ord betalt mer penger for en liten elbil pluss en gammel diesel bil, enn hva det koster å låne penger til en pent brukt model 3. Jeg kan jo kjøpe en billigere elbil sier sier sikkert noen, men jeg ønsker en bil jeg kan bruke til alt. Teslaen kan både ha takboks og dra tilhenger. Du kan også kjøre på langtur uten å være redd for å gå tom for strøm. Den lille elbilen er ikke så praktisk å ta med seg på fjellet om vinteren eller på ferie. Det ser også ut til at større elbiler kommer til å gå opp i pris med regjeringen, så det kan hende jeg ikke taper så mye på å kjøpe en litt dyre bil nå?

Har familie og landsted 50 mil unna, så det er greit med en bil som har litt rekkevidde. Alternativet til Teslaen kan for eksempel være en Nissan Leaf til 250 tusen kroner. Da får jeg halve rekkevidden, tregere ladehastighet og et begrenset utvalg i ladere på veien. Den kan ikke dra henger og den kan bare ha 35 kilo på taket. Hvis jeg fullfinansierer Leafen må jeg ut med nesten 8,3 prosent rente mot 4,9 på Teslaen. Det betyr at lånet på den billige bilen nesten koster meg like mye som den dyrere. X faktoren er selvfølgelig verditap osv. Når jeg går fra to til en bil vil jeg spare meg for 450 kroner i garasje leie, jeg vil spare meg for 4-500 kroner i bompenger, og ca 5-600 i drivstoff. Jeg vil også spare en 1000 lapp i vedlikeholdsutgifter på den gamle bilen.

Det er jo også en X-faktor her da som heter komfort og trivsel. Der stiller leaf'en vesentlig dårligere enn TM3.

Har du vurdert Hyundai Kona? Den ligger vel mellom en leaf 2018 og TM3? 100,000kr billigere men også 140km kortere wltp.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (13 minutter siden):

Det er jo også en X-faktor her da som heter komfort og trivsel. Der stiller leaf'en vesentlig dårligere enn TM3.

Har du vurdert Hyundai Kona? Den ligger vel mellom en leaf 2018 og TM3? 100,000kr billigere men også 140km kortere wltp.

Har vurdert den, men i den prisklassen har de vel bare "lastekrok" og ikke hengerfeste? Den har heller ikke firehjulsdrift. Hvis jeg går for Tesla med bakhjulsdrift får jeg en Model 3 med skikkelig hengerfeste fra 330.000 og oppover. 

Model 3 https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&model=1.8078.2000501&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

Kona https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&model=1.772.2000438&sort=PRICE_ASC

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Tullballj said:

Har vurdert den, men i den prisklassen har de vel bare "lastekrok" og ikke hengerfeste? Den har heller ikke firehjulsdrift. Hvis jeg går for Tesla med bakhjulsdrift får jeg en Model 3 med skikkelig hengerfeste fra 330.000 og oppover. 

Model 3 https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&model=1.8078.2000501&sales_form=1&sort=PRICE_ASC

Kona https://www.finn.no/car/used/search.html?car_equipment=23&model=1.772.2000438&sort=PRICE_ASC

Er 300kg på kona på på de som er produsert fra mars 2020, så hvis du tar 2021 model så kan du nok dra 300kg.Personlig så syns jeg kona er altfor overpriset på brukmarkedet, du får en liten bil med trangt baksete og lite bagasje plass.

https://www.hyundai.com/no/kjop/tilbehor/kona-electric-hengerfeste.html

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Har en ny/nesten ny leaf til 250-300k et større verditap i antall kroner enn en 21 M3 LR til 450 000? Over 3 år f.eks?

 

 

Varierer nok veldig, og umulig for de fleste å si noe om.

Jeg fikk ny leasing bil i fjor, fikk valget mellom Tesla Model 3 LR og Hyundai Ioniq 5. Tesla var litt billigere i pris, men dyrere i leaseingpris da de forventet lavere pris for den igjen når leasingavtalen går ut (5år på avtalen)

 

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (26 minutter siden):

Varierer nok veldig, og umulig for de fleste å si noe om.

Jeg fikk ny leasing bil i fjor, fikk valget mellom Tesla Model 3 LR og Hyundai Ioniq 5. Tesla var litt billigere i pris, men dyrere i leaseingpris da de forventet lavere pris for den igjen når leasingavtalen går ut (5år på avtalen)

 

 

Jeg bare tenkte at Leaf har hatt et ganske mildt prisfall, og en M3 som nærmer seg garantiutløp ikke er verdens sikreste deal. De har ikke serviceintervall, så det er umulig å vite om bilen er vedlikeholdt eller ikke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Jeg bare tenkte at Leaf har hatt et ganske mildt prisfall, og en M3 som nærmer seg garantiutløp ikke er verdens sikreste deal. De har ikke serviceintervall, så det er umulig å vite om bilen er vedlikeholdt eller ikke.

 

Det er nokså riktig. Leaf har også vært populær for utenlanske oppkjøpere. Er blitt solgt en del bruke til Polen osv, så mulig de holdes kunstig høye om det.

Ved kjøp av bruktbil så ville jeg kikket på kjørelengde og batterigaranti. Det er en større trygghet i splitter ny bil med tanke på den biten. Batteri har som regel lenger garanti enn resten av bilen, med muligens unntak av Kia, som har mer enn 5 år på bilen.

Fordelen med ny bil er at man har garanti lenge, og de har fortsatt store pris fordeler mot lignende ICE bil kvalitetsmessig. Og det skjer mye på batteri reperasjonsfronten i Europa om dagen også, slik at 5-8 år etter kjørelengde, så vil det nok ha blitt langt billigere å få reparert ett defekt batteri også. Det er som regel kun ett par celler som er defekte, som trengs å byttes, og ikke hele den dyre batteripakken. Uavhengige verksteder er i startgropen med dette, da de ser det er en fremtidig inntektskilde. Det blir da en overkommelig pris å repearere, enn å bytte batteri til 250.000,- (eGolf) eller 600.000,- (Mercedes). Da blir ikke bilen kastet når batteriet ryker. Resten av delene er ikke veldig utsatt for slitasje (Utenom det vanlige hjuloppheng osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (59 minutter siden):

Jeg bare tenkte at Leaf har hatt et ganske mildt prisfall, og en M3 som nærmer seg garantiutløp ikke er verdens sikreste deal. De har ikke serviceintervall, så det er umulig å vite om bilen er vedlikeholdt eller ikke.

 

Hvis jeg kjøper en 2019 M3 hos Tesla har jeg 5 års garanti eller 100.000 kilometer fra første reg dato + 1 år og 20.000 kilometer ekstra som brukt garanti. De første M3 kom uten hengerfeste, så de som har krok kom vel i midten eller slutten av 19.  I Norge har man også 5 års reklamasjonsrett mot biler som er kjøpt hos forhandler om de er brukt eller ikke. Det gjelder uavhengig av garantien. Uansett har man gjerne 2 1/2 år igjen på garantien (hvis man handler hos Tesla) og 4,5 år igjen på batteriet + 5 års reklamasjonsrett fra din kjøpsdato. 

https://www.tv2.no/broom/i-natt-fikk-norges-mest-solgte-bil-en-viktig-nyhet/10593694/

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
4 hours ago, AndersT2 said:

Ett lite tips, hvis du skal ha det som ser ut som en elbil med mye for pengene, ta en kikk på den kommende Nio ET5.

409.000,- tror jeg det er når man leier batteri ved siden av, det var vel 1400,- måneden for 75kWt batteriet. Da slipper man alle problemer med feil på batteri, er man heldig å bor (pr nå) i Vestby eller Lier området, så får man med gratis bytte ett par ganger i måneden også hvis jeg ikke husker feil.

De kommer også med 150kWt batteri etter hvert som passer, og man skal kunne velge om å bytte mellom de 3 batteri størrelsene, og man skal vist kunne f.eks. leie 150kWt batteri i sommerferien når man trenger lenger kjørelengde, for så å gå tilbake til det vanlige igjen.

Har ikke kommet noen tester av bilen enda, kun en kikke på versjon hos Bjørn Nyland, men den ser veldig spennende ut, og er Model 3 størrelse, og ser ut til å ha langt bedre materialer på innsiden enn Tesla.

Nio er ett nokså stort selskap i Kina, så ikke noe smått oppstartsfirma som mange andre biler er, og de satser fremover.

Bjørn Nyland har en del tester av Nio ES8 som er en større suv. Er litt småting med infotainment osv, men er nok ting som det ser ut til å bli fikset i oppdateringer, ellers så ser de ikke så gale ut.

ET5 er en jeg hadde vurdert sterkt hvis jeg selv skulle kjøpt om dagen, spesielt hvis jeg skal ha bilen lenge, da batteriet er det som er dyrt å måtte reparere etter garantitiden.

Ikke gå på den "bløffen" der med mindre du har svært god råd. Det som presenters av selskapet er ikke bærekraftig i det hele tatt.

Dersom de ikke lykkes/må øke prisene, så er bilen din ubrukelig med mindre du;
A) Fortsetter å leie batteri uansett hva de setter prisen til.
B) Kjøper ut batteriet uansett hva de setter prisen til.

Det å bytte til større batter i ved behov, og mindre batteri når det ikke er behov, høres fint ut. Problemet er at folk stort sett har like behov. Det blir rift etter store batterier i sommerferien/påske og helger, og med mindre de planlegger å ha massivt med batterier liggende og massiv kapasitet til å bytte batterier hver fredag/søndag, så hjelper det ikke deg. Dersom de planlegger å a massiv kapasitet, så må det bli dyrt. 

Byttestasjoner vil ikke være i nærheten av så tilgjengelig at det passer til kjøreruten din, så realiteten vil være at du hurtiglader når du er på tur. Det er derfor ikke noe tid å spare på batteribytte kontra lading.

Da er eneste du står igjen med da er at du slipper å bytte batteri dersom det blir dårlig etter ti år, noe som er dyrt. Du har dog betalt (1400kr * 12 måneder * 10 år) 168'000kr i leie, og da er det ikke lenger så gunstig å leie kontra eie. Dersom batteriet holder mer enn 10 år, noe alt tilsier at det vil gjøre, så er regnestykket for å leie helt forferdelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, IceBlitz said:

 

Polestar 2 er da en fantastisk konkurrent til Tesla, og er for det meste billigere.

Den går endel kortere (hvis man trenger 4x4) 
Og den har samme pris som model 3. (Du må konfigurere en bil med sammenlignbart utstyr, ikke se på "fra" prisen)

Hvis du vil ha varmepumpe i Polestar 2, og det vil du jo, må du legge på 40.000,- til prisen f.eks.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
55 minutes ago, WiiBoy said:

Ikke gå på den "bløffen" der med mindre du har svært god råd. Det som presenters av selskapet er ikke bærekraftig i det hele tatt.

Dersom de ikke lykkes/må øke prisene, så er bilen din ubrukelig med mindre du;
A) Fortsetter å leie batteri uansett hva de setter prisen til.
B) Kjøper ut batteriet uansett hva de setter prisen til.

Det å bytte til større batter i ved behov, og mindre batteri når det ikke er behov, høres fint ut. Problemet er at folk stort sett har like behov. Det blir rift etter store batterier i sommerferien/påske og helger, og med mindre de planlegger å ha massivt med batterier liggende og massiv kapasitet til å bytte batterier hver fredag/søndag, så hjelper det ikke deg. Dersom de planlegger å a massiv kapasitet, så må det bli dyrt. 

Byttestasjoner vil ikke være i nærheten av så tilgjengelig at det passer til kjøreruten din, så realiteten vil være at du hurtiglader når du er på tur. Det er derfor ikke noe tid å spare på batteribytte kontra lading.

Da er eneste du står igjen med da er at du slipper å bytte batteri dersom det blir dårlig etter ti år, noe som er dyrt. Du har dog betalt (1400kr * 12 måneder * 10 år) 168'000kr i leie, og da er det ikke lenger så gunstig å leie kontra eie. Dersom batteriet holder mer enn 10 år, noe alt tilsier at det vil gjøre, så er regnestykket for å leie helt forferdelig.

Husk å skru av autopilot rett før du treffer noe og 😛 

https://www.motor.no/aktuelt/nio-krever-at-du-skrur-av-autopiloten-for-kollisjon/235212

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (58 minutter siden):

Ikke gå på den "bløffen" der med mindre du har svært god råd. Det som presenters av selskapet er ikke bærekraftig i det hele tatt.

dårlig etter ti år, noe som er dyrt. Du har dog betalt (1400kr * 12 måneder * 10 år) 168'000kr i leie, og da er det ikke lenger så gunstig å leie kontra eie. Dersom batteriet holder mer enn 10 år, noe alt tilsier at det vil gjøre, så er regnestykket for å leie helt forferdelig.

Alt er å gamble ved valg av bil.

168 000 for batteri på 10 år er ikke så galt det, koster vel 90.000,- å kjøpe det med bilen hvis jeg ikke husker feil, og uten å ha bekymring på at det ryker.

De har batteribytte eller x antall hurtiglading i leieprisen, og har skaffet avtale med en av leverandørene slik at man får ladet veldig mange stedet nå etter hvert, samtidig som de bygger ut.

Er firmaet konk, så sitter det ett batteri i bilen, det forsvinner jo ikke. Og kreditorene kan man nok forhandle med.

Trekker de seg ut av Europa så vil jeg nok gjette på at de prisene man får ikke er så gale at det ikke er å leve med.

Bra det er noen som tenker nytt, og hadde de vært smarte så hadde de lisensiert ut til mindre oppstartsfirmaer som og fått enda større utbredelse enn å ha alt låst.

 

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...