Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel vs bensinbil angående pålitelighet


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diesel smører motoren og flyter også lettere rundt. Derfor sliter det mer på motoren enn dieselmotorer. Men biler blir som regel kondemnert lenge før motoren har brutt sammen, på grunn av helt andre faktorer. Personlig syns jeg det er mer komfortabelt å kjøre med bensin. Kjøper du en eldre bil, kan diesel være en fordel. 

Lenke til kommentar

Det er en myte med noe rot i virkeligheten. 

Eldre dieselmotorer omtales ofte som evighetsmaskiner. Det kommer av at de solide og mindre komplekse konstruksjoner. 
Ettersom diesel ofte har høyere moment enn tilsvarende bensinmotorer er råder og stempler sterkere konstruert. 
I tillegg jobber en dieselmotor på lavere turtall. 

Men i den moderne tid med mye fokus på utslipp går det på bekostning av kvaliteten. 
I dieselmotorer er det i dag både EGR, partikkelfilter og AdBlue tilseting som utgjør svakheter i motorene. 
I tillegg til en rekke elektronikk og sensorer som kan feile. 

Mange vil derfor foretrekke en eldre diesel motor hvor man knapt trenger å gløde, men starter så lenge det er kompresjon og diesel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 20+ år siden var nok dieselmotorer generelt litt enklere, gjerne uten turbo, elektroniske komponenter eller sårbare avgassystemer, så da var de gjerne robuste og enkle å holde i live. Så ja, dieselmotorer opp til tidlig 2000-tall har nok gitt mange den erfaringen. Mange har eksempler på Mercedes-drosjer som har gått en million, eller alle VW-produktene med 1,9-literen som ga mange god erfaring med diesel.

Nyere motorer er tilstrekkelig komplekse til at det kan gå mye galt på begge typer.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både diesel og bensin kan lages til å vare evig, men ingen motorprodusenter har noen interesse av det. De skal selge mest mulig. Så er det om å gjøre å finne den utgaven motor som har "minst innebygget levetidsbegrensninger".
Du finner bensinmotorer som er bygget for å ramle fra hverandre (sjekk FolkeVogn-gruppen sine nydelige TFSI eller hva de heter, som bruker noe som ligner et sykkelkjede som kamkjede, visstnok "forbedret" på noen nyere varianter, fremdels drittmaskiner), du finner dieselmotorer som har åpenbare mangler som for lite kjøling/smøring (PSA sin 1.6 med 3,8 liters oljevolum) som er dømt til å dø om du ikke steller det bedre enn hva fabrikanten sier... Sånn kan vi holde på.
Så finner du det omvendte også, skjønt jeg synes det virker lengre og lengre mellom de gode konstruksjonene som tåler mange hundre tusen KM. Selv japsene jukser jo i faget nå til dags.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som nevnt her, gamle store dieselmotorer med enormt forbruk og ingen hestekrefter varer omtrent evig. 

Mens nyere motorer gjerne ikke er like holdbare. At man også må bruke et kjempedyrt partikkelfilter og en EGR ventil som garantert feiler hjelper heller ikke på driftkostnader eller levetiden.

Men det er meget store variasjoner der ute. Kan være greit å søke opp motorkoden å gjøre research før man handler bil. Det var en periode hvor f.eks Volvo og Ford brukte franske motorer som var meget dårlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Land Cruiser med en rekkesekser sugediesel på 4 liter og den er oppgitt med 107 HK og 240 Nm, det er en såkalt evighetsmaskin hvis den får nødvendig vedlikehold. Denne motoren har ingen unødvendig mikkmakk og det eneste som kan regnes som elektronikk er et rele som styrer dieseltilførselen. 

Det sies at motorer av denne typen der service ikke har vært fulgt opp veldig nøye så kan stempelringer bli slitne rundt 600.000 km, min har snart gått 300.000 km og den bruker ikke en dråpe olje mellom oljeservice på 5.000 km som jeg følger slavisk selv om det kanskje ikke er nødvendig med dagens oljekvalitet.

Ytelsen er jo latterlig lav når man tenker på at moderne tresylindrede turbodieselmotorer på 1 liter presser ut 115 HK og mer, men så er også disse motorene ikke i nærheten av å være så solide som eldre motorer.

Nyere motorer har også lengre intervall mellom service og mange blir levert med såkalt "long-life olje", jeg mener at dette ikke er bra og spesielt ikke når bilen er ny i det som før var innkjøringsperioden. En ny motor vil bruke tid på å sette seg inn og da er det viktig med hyppig service, kjenner bilmekanikere som bytter olje og filter på 10.000 km selv om serviceintervallene sier at det skal gjøres på 30.000 km.

Bruksområdet har også mye å si, dieselmotorer er ikke særlig egnet for småkjøring og dette gjelder spesielt nyere motorer siden det kokser/soter som fører til problemer med partikkelfilter, EGR og andre ting. Her er bensinbiler mye bedre men det beste er kanskje elektrisk for småkjøring.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (19 timer siden):

Både diesel og bensin kan lages til å vare evig, men ingen motorprodusenter har noen interesse av det. De skal selge mest mulig. Så er det om å gjøre å finne den utgaven motor som har "minst innebygget levetidsbegrensninger".
Du finner bensinmotorer som er bygget for å ramle fra hverandre (sjekk FolkeVogn-gruppen sine nydelige TFSI eller hva de heter, som bruker noe som ligner et sykkelkjede som kamkjede, visstnok "forbedret" på noen nyere varianter, fremdels drittmaskiner), du finner dieselmotorer som har åpenbare mangler som for lite kjøling/smøring (PSA sin 1.6 med 3,8 liters oljevolum) som er dømt til å dø om du ikke steller det bedre enn hva fabrikanten sier... Sånn kan vi holde på.

Hva vil du si om VW 1,2 TFSI, 2014 modell? Sitter bl.a. i Passat.

Edit; Det var en 1,4 liter TFSI motor på 122 hk.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Hva vil du si om VW 1,2 TFSI, 2014 modell? Sitter bl.a. i Passat.

Jeg kan ikke de enkelte utgavene godt nok, det er mange varianter av disse fra Folkevogn. Mitt inntrykk av alle motorer med små volum og høy effekt er at de er ømfintlig for oljekvalitet og skiftfrekvens, samt overholdelse av bytte av reimer / kjeder. Både Folkevogn og Ford har (hatt) sine betydelige utfordringer med levetid på slike småmotorer. Finner du motorkoden så kan du jo Google den og se hva du finner, men ta historiene med en klype salt, ikke alt på nettet er å stole på, mildt sagt 😬

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Førstegenerasjons AE888, 3 og 4 sylindret TSI/TFSI,  hadde en dårlig strammer på motorer produsert frem til midten av 2012.

En 2014 er nok produsert etter denne. Fremdeles ikke det mest robuste kjedet etter dette heller, spesielt i om det er kombinert med long-life intervaller på oljeskift. Ikke like fatalt om oljeskift er fulgt nøye, men ikke spesielt robust heller.

Er en inspeksjonsplugg på blokken, og finnes nok noe guide på youtube på hvordan man identifiserer/inspiserer strammeren. Litt forskjellig på ulike modeller ettersom motoren er montert litt forskjellig på ulike VAG-produkter.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
33 minutes ago, El burro said:

Nyere motorer har også lengre intervall mellom service og mange blir levert med såkalt "long-life olje", jeg mener at dette ikke er bra og spesielt ikke når bilen er ny i det som før var innkjøringsperioden. En ny motor vil bruke tid på å sette seg inn og da er det viktig med hyppig service, kjenner bilmekanikere som bytter olje og filter på 10.000 km selv om serviceintervallene sier at det skal gjøres på 30.000 km.

Selv merkeverkstedet/forhandleren her (Gromstad/Møller) kjører oljeservice på 15k/1 år i stedet for VW-specs som er 30k/2 år.

Lenke til kommentar
El burro skrev (41 minutter siden):

 min har snart gått 300.000 km og den bruker ikke en dråpe olje mellom oljeservice på 5.000 km

Dette betyr bare at den etterfyller selv med diesel. Gjennomblåsing er er problem på diesler, noen mer enn andre. Mazda for eksempel tilbakekalte en haug med biler, satte inn en peilepinne der MAX-merket var flyttet ned, reduserte påfyllingsmengden og så hadde den nye peilepinnen et kryss et stykke ovenfor MAX-merket, når motoroljenivået har kommet til dette krysset MÅ motorolja skiftes. Skifter man ikke olje da skjer gjerne det som søstra mi opplevde på  Volvoen sin, sønnen sa han så turtellernåla gå nesten helt rundt før motoren havarerte... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (8 minutter siden):

Dette betyr bare at den etterfyller selv med diesel. Gjennomblåsing er er problem på diesler, noen mer enn andre. Mazda for eksempel tilbakekalte en haug med biler, satte inn en peilepinne der MAX-merket var flyttet ned, reduserte påfyllingsmengden og så hadde den nye peilepinnen et kryss et stykke ovenfor MAX-merket, når motoroljenivået har kommet til dette krysset MÅ motorolja skiftes. Skifter man ikke olje da skjer gjerne det som søstra mi opplevde på  Volvoen sin, sønnen sa han så turtellernåla gå nesten helt rundt før motoren havarerte... :D

Det er nok av slike gamle diesler som "ikke bruker" eller "knapt bruker" olje som det ikke er noe gærnt med. Har selv hatt endel slike maskiner som er kjørt oppmot en halv million KM og som var virkelig i fin kondisjon. Men særlig kvikk er det ingen av de som er.... Eldre Mercer med f.eks OM606, Datsun-Nissan med sine rekke-seksere, Mitsubishi med sin 3.2-liters diesel (som rett nok kunne dø ganske kjapt pga vann og rust fra tanken, men det er en litt annen sak)... PSA med sine eldre 2,5 turbodiesler, som gjerne gikk en halv million før det måtte skrues noe videre på de... Alle disse med stort oljevolum, liten eller ingen eksosrensing... Skikkelig sothøner hele gjengen. Men levde lenge gjorde de.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke de enkelte utgavene godt nok, det er mange varianter av disse fra Folkevogn. Mitt inntrykk av alle motorer med små volum og høy effekt er at de er ømfintlig for oljekvalitet og skiftfrekvens, samt overholdelse av bytte av reimer / kjeder. Både Folkevogn og Ford har (hatt) sine betydelige utfordringer med levetid på slike småmotorer. Finner du motorkoden så kan du jo Google den og se hva du finner, men ta historiene med en klype salt, ikke alt på nettet er å stole på, mildt sagt 😬

Tusen takk for svaret. Det skal videreformidles til den glade bruktbil-kjøperen. Ikke meg heldigvis. 😊

Lenke til kommentar
Svein M skrev (3 minutter siden):

Mitt inntrykk er at 2 liter diesel fra PSA (Brukt av PSA, Volvo og Ford), og 1.9 og 2 liter diesel motorene VW har virket bra. Har ikke hørt noe negativt om diesel motorene til Mercedes. 2 liter diesel til Toyota har vel også vært bra.

1.6 fra PSA som er nyere enn 2012 elns er og helt kurant. Det er de fra 2004-ish til og med 2011 som er "Le Catastrophe" om ikke de får godt med stell (sånn dobbelt av det fabrikanten sier) og blir kjørt litt hardt.
Ift Toyota har de hatt rikelig med trøbbel med noen av motorene, mens andre har fungert greit. Ikke uten grunn at de ga seg med diesel helt på personbiler for... hva er det nå... knappe 10 år siden? De orntli gamle dieslene fra Toyota, du vet de som sto i HiAce og slikt, det var slitere, skikkelige slitere. Men så fikk de den suppen de klarte å drikke, og knapt noen utslippsrensning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Diesel motorer var ofte uten problemer før det kom partikkelfilter. Avgass kravene har økt med Euro4, Euro5, Euro6. Jeg vet ikke om problemene har økt etter hvert som en har økt avgasskravene. Sitter med en følelse av at dette gikk noen lunde greit på Euro4 bilene og de før det, er mer usikker på de nyere. Store forskjeller mellom merkene.

For bensinbiler så var vel de også ofte gode før. For nyere er vel turbo ofte et problem. Dårlige register reim/kjede sliter noen motorer med.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...