Gå til innhold

Hvordan sjekke sin egen kredittverdighet


leienisse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
leienisse skrev (6 minutter siden):

Jeg faar ikke forbrukslaan hos noen av bankene. Dette selv om vergemaalet jeg hadde nylig er avsluttet og jeg tilsynelatende ikke har noen inkassosaker eller betalingsanmerkninger.

Hvordan kan jeg  finne ut aarsaken til at ingen gir meg laan og faa korrigert aarsaken

Får du ikke resultatet av kredittvurderingen som gjøres? Jeg får alltid dette, enten på epost eller i DigiPost.

Lenke til kommentar
leienisse skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk score 25, ser ingen begrunnelse

Kredittscoren viser et tall mellom 0-100. Scoren er delt inn i ulike intervaller:


0 - 30 = svak kredittscore
31 - 44 = mindre bra kredittscore
45 - 54 = bra kredittscore
55 - 73 = veldig bra kredittscore
74 - 100 = utmerket kredittscore

Nederst på siden så er det linker til hva de betyr. 

Endret av Dubious
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan ta kontakt med dem og be om begrunnelse ja.

Det viktigste for å få bedre score fra kredittopplysningsselskapene er å ha stabil økonomi og bosituasjon. Flytter man ofte, eller har variable tall på de tre siste skattemeldingene, så får man fort dårlig score.

Litt avhengig av hva slags gjeld de 80000 du allerede har er, så vil jeg anta at de svarer at din betjeningsevne er for dårlig.

Lenke til kommentar

Det er så lett eller vanskelig som du gjør det. Alt fra 2 år til aldri.

80k kredittramme tilsvarer ikke nødvendigvis 80k rentebærende gjeld. Den største hindingene er at ved 80k rentebærende kredittgjeld vil det påløpe noe over 1500 kr i renter hver måned som må betales før man i det hele tatt kan betale ned på gjelden. Hvis man vil betale ned 2000 kr på gjelden må man altså ut med over 3500 kr i måneden. Rentene vil minke etter hvert som man betaler, derfor er det viktig å komme i gang med nedbetaling.

Det beste er å prioritere å betale gjeld en periode. Hvis man bare skal betale litt hver måned blir man å slepe rentene med seg i årevis med de kostnader og ulemper det medfører.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leienisse skrev (10 minutter siden):

Hvordan fungerer refinansiering av gjeld

Kan jeg oeke min kredittverdighet ved aa samle alle laanene til et laan

Hvordan vite om du har et bra tilbud

Samler du alle lånene til ett så har du fortsatt lik gjeldsmengde.

Men du kan spare på rimeligere rente og bedre oversikt.

Lenke til kommentar
leienisse skrev (På 16.10.2022 den 12.27):

Jeg fikk score 25, ser ingen begrunnelse

Score regnes ut ganske så sært og forskjellige kredittselskaper gir helt forskjellig score.
Jeg ordnet kredittsjekker av meg selv hos 3 selskaper samme dag for en tid tilbake og fikk score fra 35 av 100 som dårligste og 698 av 1000 som beste.

Score regnes ut etter

  • Alder
  • bosituasjon (leier du trekker det ned)
  • Hvor i landet du bor, og som nevnt lengre opp hvor hyppig du flytter.
  • hvor stabil er inntekten din (om man plutselig øker veldig i lønn går den faktisk ned), dem legger siste 3 års tilgjengelige skatte-ligninger til grunn.
  • Kjønn er faktisk også en del av dette.
  • Hvor kraftig belåningsgrad du har av usikret gjeld, samt belåningsgrad av sikret gjeld.
  • Betalings-historikk (har du hatt saker til rettslig inkasso henger disse igjen på scoren selv om du har betalt ned anmerkningen og den er slettet) Her er jeg ikke sikker på hvor langt bak i tid dem "husker" før dem ikke teller gamle saker.
  • og masse andre saker dem ikke nødvendigvis snakker så høyt om.

Det at du nylig har hatt vergemål kan også senke summen din.
Hvorfor du har så lav score må du snakke med kredittsjekk-selskapet om.

Om du vil refinansiere gjelden din så ta kontakt med dagligbanken din.
Om dem er villig til å hjelpe får du lavere rente der en hva forbrukslånsbankene gir deg.

Bankene har også skjerpet kravene for å gi ut lån nå pga usikkerheten økonomisk.

Men om du bare har 300 000 i brutto inntekt og 80 000 i samlet usikret gjeld vil nok ikke så mange banker gi deg forbrukslån.
Refinansiering kanskje men ikke nytt lån.
 

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...