Gå til innhold

reklamasjonsfrist på robotstøvsuger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Axefjord skrev (8 minutter siden):

Kunne veddet en kaffe på at det er elkjøp som krangler på det. Det er vel ikke lenge siden de mente at alt som gikk i en handlepose hadde 2 års levetid... Forbrukerrådet was not amused...

Ja stemmer det 🤣 Rart at de fortsetter å prøve seg hver gang, selv om det er flere årlige nyhetssaker rundt det.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 14.10.2022 den 14.31):

Brukstid spiller også inn her. 

Jeg aner ikke hva "normal" bruk for en robotstøvsuger er, men 24/7 i fem år kan jeg garantere er utenfor hva reklamasjonen dekker. 

Om det er 1 time i uken eller 1 time om dagen som er "naturlig bruk" vet jeg ikke. 

De fleste robotstøvsugere er ment å ta en runde ganske ofte for å forebygge nødvendigheten av å støvsuge med en vanlig støvsuger, og å tørke støv. Min går tre dager i uken, mest fordi jeg bor sammen med to små pelskledde skapninger som legger fra seg pels og sand overalt, mens jeg vet om andre som lar den ta en runde om dagen. Jeg kan bytte ut alle de typiske slitedelene som børster, filter og slikt. Til og med hjulene tror jeg at jeg kan bytte ut. Disse delene inngår naturligvis ikke i reklamasjonsretten, men bytter man de når de begynner å bli slitt, er det vel hovedsaklig batteriet og motoren som kan gå i stykker. Og da tror jeg batteriet er den svakeste delen. Men min har ca 70% av batterikapasiteten igjen når den har tatt en runde, og ettersom den har en automatikk i at den kan gå til docken og lade i løpet av runden hvis det er behov for det, så tror jeg også batteriet skal være godt nok til å vare i minst fem år.

Så hvis man bytter ut de normale slitedelene når det trengs, ser jeg ingen grunn til at en gang om dagen skulle være utenfor normal bruk og at en forhandler vil komme noe sted ved å avslå fem års reklamasjonsrett på grunnlag av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BIGG skrev (På 14.10.2022 den 14.10):

Ja! Antar du mener reklamasjonsrett...

Nei, han mener nok reklamasjonsfrist, som er korrekt begrep. 

TS: Jeg ser ingen grunn til at en robotstøvsuger ikke skulle vare vesentlig lengre enn 2 år, og tenker den typen «stor-elektronikk» helt klart har fem års reklamasjonsfrist.
Hvordan den brukes påvirker ikke det, men kan selvfølgelig påvirke hvorvidt det foreligger en mangel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 14.10.2022 den 14.26):

Ja stemmer det 🤣 Rart at de fortsetter å prøve seg hver gang, selv om det er flere årlige nyhetssaker rundt det.

Fordi det er så mange folk som ikke vet sine rettigheter og er godtroende og naive. Sånt blir det penger i kassa av :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...