Gå til innhold

Ta av skalet på bananene før man går til kassa?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Woff skrev (5 minutter siden):

Beklager, du tror altså fortsatt at melkekartongen er gratis? At du kun betaler for melka?  🙂 Tenk deg om!

Jeg har ikke skrevet at kartongen er gratis.

Men hvis en produsent har dobbelt så tung kartong som en annen, og begge har samme literpris så påvirker ikke kartongen meg som kunde. Varen er priset ut fra netto-mengde.

Hvis derimot en banan har dobbelt så mye skall som en annen og koster samme kilo-pris så er det dårlig butikk for meg som kunde. Varen er priset ut fra brutto-mengde.

Brutto minus tara = netto. Som kunde er vi primært interessert i netto, men som noen av eksemplene viser så er det upraktisk å kjøpe enkelte varer i løsvekt, og det er ikke gitt at det blir billigere.

Jeg trodde at jeg forklarte dette greit i teksten du quotet, og ja, jeg har tenkt meg om.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet at kartongen er gratis.

Men hvis en produsent har dobbelt så tung kartong som en annen, og begge har samme literpris så påvirker ikke kartongen meg som kunde. Varen er priset ut fra netto-mengde.

Dobbelt så tung kartong betyr at man bruker dobbelt så mye papp, hvilket igjen betyr at melkekartongen med innhold bør bli dyrere, så sant ikke produsenten av melka i tung kartong har funnet andre måter å senke produkten på prisen for. Det er nok bare i fantasiverden at man kan selge samme pris som konkurrenten når man benytter dobbelt så dyr emballasje. 

Kanskje lett-melk i tung kartong ville fungert? 

Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Nå renner det i hu at REKER, DET er dyrt det! Jada, du kan få seg seg en _ kjøpt ferdig-'skrellede', men si nå at du vil ha FERSKE reker da.. Der betaler du faktisk en drøy sum for skall, hode, rogn osv.. 
Skal se at denne tråden fører til at du etterhvert får kjøpt ferske ny skrellede reker? 
Noen som kan gi et tips på kilos-pris da???  🙂

Nu er det nummert før eg blir ei sur reke. Anbefaler å reke på ei fjøl . Det må da være noe.:-/

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (7 minutter siden):

Dobbelt så tung kartong betyr at man bruker dobbelt så mye papp, hvilket igjen betyr at melkekartongen med innhold bør bli dyrere, så sant ikke produsenten av melka i tung kartong har funnet andre måter å senke produkten på prisen for. Det er nok bare i fantasiverden at man kan selge samme pris som konkurrenten når man benytter dobbelt så dyr emballasje. 

Kanskje lett-melk i tung kartong ville fungert? 

Nå skrev jeg som et premiss for et tenkt eksempel at literprisen skulle være det samme. For diskusjonens skyld er det enklest. Jeg hadde ingen intensjon om å starte en diskusjon om avanser i dagligvare-markedet.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Leverandør og butikk har avanse. De vil selvsagt søke å maksimere denne, men på varer som f.eks minnekort kan man se emballasje som er mange ganger større og tyngre enn varen - uten at det nødvendigvis er slik at de som har mest emballasje er dyrest.

Når Q meieriene kom på markedet så hadde de en kartong med et vindu sånn at man kunne se hvor mye som var igjen, noe som presumptivt økte emballasje-kosten. Samtidig var de ofte (?) vel så billig som konkurrenten.

Leverandører gjør hva enn de (tror) at de må for å tjene penger og overleve. Hvis de inkluderer å lage tyngre emballasje og ofre litt marginer så vil de nok det - så lenge marginen tillater det.

-k

 

Nå sammenligner du epler og pærer (treffende), da minnekort ikke er sammenlignbart siden avansen man får fra salg av et minnekort er langt, langt, langt høyere enn avansen pr solgte kartong med melk. 

Gode eksempler er typiske first price produkter, der er emballasjen som regel tynnere, med mindre grafikk og av helt annen kvalitet enn på mer kjente merkevarer. Alt som kan spares på, spares på, for å presse prisen mest mulig ned. 

I melkebransjen er det ikke lenger monopol, så jeg tipper de konkurrentene følger hverandres grep med argusøyne og tar i bruk alle muligheter for besparelser på emballasje. Det er nok en grunn til at Q gikk tilbake på den emballasjen. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

I melkebransjen er det ikke lenger monopol, så jeg tipper de konkurrentene følger hverandres grep med argusøyne og tar i bruk alle muligheter for besparelser på emballasje. Det er nok en grunn til at Q gikk tilbake på den emballasjen. 

Meget mulig, men på et tidspunkt var det altså mulig å kjøpe melk med (muligens) dyrere emballasje, til samme eller lavere pris.

Hvis melk med dyrere emballasje _alltid_ blir dyrere så ville man ikke forvente å se noe slikt.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Meget mulig, men på et tidspunkt var det altså mulig å kjøpe melk med (muligens) dyrere emballasje, til samme eller lavere pris.

Hvis melk med dyrere emballasje _alltid_ blir dyrere så ville man ikke forvente å se noe slikt.

-k

Ser ut til at selve melkeprisen i stor grad bestemmes av myndighetene i landbruksoppgjøret, og at årsaken til at prisene på Q av og til er lavere, er fordi butikkjedene selv setter prisen.  I melkekrigen, så ligger det altså an til at produsentene ikke i noen særlig grad kan bestemme prisen på selve melken, så da vil jeg tro at emballasjen i enda større grad har noe å si for produsentenes og butikkens inntjening.

https://www.nettavisen.no/matvarepriser/q-melk/tine/hvilken-tror-du-er-billigst/s/12-95-3587825

Kan ihvertfall konkludere med at noen taper på bruk av tykkere kartong, kjeden, produsenten, kanskje kunden og ihvertfall miljøet. 

Lenke til kommentar

I følge den uoffisielle banan-pris-indeksen i Europa, kommer Nord-Makedonia ut som et av de billigste landene.

58 denar, som utgjør 9,75 kr,- pr kilo.

En dagstur til Skopje fra Torp koster 318 kr,- t/r
image.png.cb271ba3e4da097178c41d317b31163b.png

De er selvfølgelig en fordel med bagasje når du skal hjem igjen. 

image.png.8ef327f7cec512b92931175090182d1a.png

Hele 192 kg,- for den nette sum av 3 210 kr,- + 318 kr,- for flyreisen.
Gitt at du klarer å pakke med deg litt i håndbagasjen også, så sier vi du får med deg 200 kg bananer hjem. 

200 kg til fraktpris 3 528 kr,- eller 17,64 kr,-

Siden du kjøper i kvantum, så la oss si du sparer får 30% rabatt i Skopje på 200 kg bananer.... 
Da vil 200 kg bananer koste 1 340 kr,-

1340 + 3528 = 4868 kr,- for 200 kg bananer fra Skopje. Eller, en kilopris på 24,34.

Bananer koster 24,90 kr,- pr kilo på meny.

image.png.125868f202ed03469aa0fe14244f497f.png

Så det gir hele 66 øre pr kilo i besparelse.

På 200 kg utgjør det 132 kr,-

- 132 kr,- - 

Det er nok til 5 kilo bananer det.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Forstår at Q kuttet ut det plast-vinduet i disse grønne tider, men hvorfor bruker de 50% mer plast
i de nye korkene som er dobbelt så store?? Og så må de jo belage seg på plast-korker med hengsle (plast) etterhvert... SLØSING..

 

Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Så det gir hele 66 øre pr kilo i besparelse.

På 200 kg utgjør det 132 kr,-

- 132 kr,- - 

Det er nok til 5 kilo bananer det.

Kan du legge fram hele saken med ferdig skrelte bananer også? For de som ikke betaler for skall mener jeg..   🙂

Endret av Woff
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Forstår at Q kuttet ut det plast-vinduet i disse grønne tider, men hvorfor bruker de 50% mer plast

Kan du legge fram hele saken med ferdig skrelte bananer også? For de som ikke betaler for skall mener jeg..   🙂

Er vel bare å trekke fra 36% av innkjøpssummen? Jeg tror likevel at du ved å frakte bananer uten skall vil ødelegge de 6 koffertene du bruker, så her må man finne en lur måte å få skaffet seg gratis kofferter på... Kanskje bruke en form for "banana-mules"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

fader, de har dyrket frem en ny type banan hvor skallet ikke er tykkere enn et salatblad

https://www.kk.no/helse/na-kan-du-spise-skallet-pa-bananene/69390923

nå haster det hvis man skal rekke ta banan-stuntet i butikken

Spørs om de kan selge de her til lands, særdeles krenkende når folk spør om de har Mongees i butikken. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...