Gå til innhold

Ta av skalet på bananene før man går til kassa?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et smil og hoderysting.. Hjelper ikke at det ikke er spiselig, det er en vesentlig del av 'pakka'.. Du spiser / drikker da ikke hermetikkbokser / melkekartonger / brusflasker (m / kork..), eggekartonger, sjokoladepapir, snusbokser... Trenger jeg å fortsette?
Du kan prøve deg men må nok erstatte hele appelsinen / bananen...

Endret av Woff
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Woff skrev (8 minutter siden):

Med et smil og hoderysting.. Hjelper ikke at det ikke er spiselig, det er en vesentlig del av 'pakka'.. Du spiser / drikker da ikke hermetikkbokser / melkekartonger / brusflasker (m / kork..), eggekartonger, sjokoladepapir, snusbokser... Trenger jeg å fortsette?
Du kan prøve deg men må nok erstatte hele appelsinen / bananen...

Du betaler heller ikke for emballasjen på de tingene, men vekten av innholdet i det. Så kan man argumentere for om skallet er emballasje eller ikke, i mitt syn er det ikke emballasje. Tvert imot så kan det spises og inneholder vist endel fine ting: 


- Du kan faktisk spise bananskall, understreker Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient i BAMA gruppen. Eksperten forteller at bananskallet nemlig inneholder en rekke polyfenoler og karoenoider, som er kraftige antioksidanter som beskytter kroppen vår mot skadelige stoffer som kan skade celler og vev

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

Du kan prøve deg men må nok erstatte hele appelsinen / bananen...

"hvor har du lagt skalet? du skal versågod få betale for det"

"nei, det sier jeg ikke"

"det må du"

"slutt å mas da, la meg få betale for de der, er ingen andre som vil ha dem"

:D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Å lage et problem av noe som er velfungerende er en uting.

Men for å komplisere det ytterligere kunne man hatt en "returordning", hvor man får refundert penger for per kilo fruktskrotter og skall.

Det samme gjelder for kjøttstykker med bein.

Kanskje emballasje også.

Så må butikken ansette en til som må administrere dette og prisen på produktene blir satt opp deretter og man er tilbake til start og man har laget et komplisert system for ingen ting.

Edit: Så lager man nye arbeidstittler: Retursjef, returkonsulent, returekspert, senior retur partner

Edit2: Returmedarbeider

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Bananer blir fort brune uten skall. Men er nok mulig å stappe det ned i en egen pose, ta med hjem og flette banansko av skallet. Uten å bli belastet for vekta til skallet. 

Det anbefales ikke å lage mat med oppmalt appelsinskall og lignende, da det ofte er sprøytemidler til stede. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg besøkte tyskland i 1994 (etter et lokalt OL her i byen!) og da var det normalt med utpakkedisk etter kassa i butikken hvor du kunne kvitte deg av med (for deg) ubrukelig ekstrainnpakning..  Så ganske mye ekstra esker fra frokostblandinger samt mye plast, men nei, ingen bananskall.
 

Baranladion skrev (13 minutter siden):

Du betaler heller ikke for emballasjen på de tingene, men vekten av innholdet i det.

Så du går rundt og tror at du IKKE betaler for hermetikkbokser / melkekartonger / brusflasker (m / kork..), eggekartonger, sjokoladepapir, snusbokser? Joda, de er så flinke til å bake dette inn i prisen på innholdet faktisk. Der er det også bakt inn lønn til kjede-eieren (og nedover), lokal-leie og tømming av askebegeret på utsiden.. (Samt frakt ja og strømpris..)
Er selvsagt klar over bruken av bananskall (fantastisk til skopuss) og appelsinskall (for å lage likør / marmelade)..

Endret av Woff
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Woff skrev (18 minutter siden):

Så du går rundt og tror at du IKKE betaler for hermetikkbokser / melkekartonger / brusflasker (m / kork..), eggekartonger, sjokoladepapir, snusbokser? Joda, de er så flinke til å bake dette inn i prisen på innholdet faktisk. Der er det også bakt inn lønn til kjede-eieren (og nedover), lokal-leie og tømming av askebegeret på utsiden.. (Samt frakt ja og strømpris..)
Er selvsagt klar over bruken av bananskall (fantastisk til skopuss) og appelsinskall (for å lage likør / marmelade)..

Du har selvsagt helt rett, og jeg legger meg paddeflat! Når jeg tenker etter, skal man egentlig være glad for bananene, emballasjen der har faktisk en verdi når du betaler for den, imotsetning til andre ting man bare kaster i avfallet. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...