Gå til innhold

Ditt beste "life hack"


:utakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjokolade.
Hjelper på 80-90% av alle damer.
Litt sjokolade strategisk plassert rundt i huset/bilen og man kan komme seg ut av mye rare situasjoner :D

Høres kanskje useriøst ut men det er faktisk seriøst ment.

På andreplass Salt. (type grovt, hav-salt er enklest å få tak på)
Genialt om noe sitter fast i en stekepanne eller kasserolle.
Salt bittelitt vann og skrubb i veg.
Like effektivt som stålull (neste) uten å skade like mye.
Funker til og med på slippbelegg 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mine har et par forbehold med ting som trengs på forhånd:

Magnetverktøy som har mistet magnetismen:
Hold tuppen på verktøyet i 90º mot en kraftig magnet og gni gjentatte ganger i samme retning. Samme bevegelse som ved knipsliping. Kan ta et par minutter før man får tilbake full magneteffekt i verktøyet. Effekten spørs også på styrken på magneten man bruker.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/gadgets/neodymmagnet-8-mm-10-pack-p50070

Ekstra gli på plastikkmusematter:
Gi matten først en god vask så den er helt ren og tørr, og spray på litt silikonspray (jeg bruker Kema SC-4). Gni utover med lofritt(!) papir så hele matten dekkes. OBS: er kun ment for plastikkmatter, som Steelseries QcK Hard. Fungerer kanskje også på glassmatter, men har ikke testet.
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/silikonspray-004560/

Bruk låsespray på knirkende dørhengsler:
Løsne / fjerne den øverste justeringsskruen i hvert hengsel og dynk godt oppi med låsespray.
Åpne og lukk døren helt noen ganger så oljen kommer inn i alle gjengene.
https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/lasolje-ptfe-2000021463

Innerdører hvor håndtaket lager merker i veggen etter gjentatte sammenstøt:
Dette er mest aktuelt hvor døren er i hjørnet av et rom og kan kun åpnes 90° før håndtaket på innsiden støter i mot veggen.
Sett på en filtknott for møbelføtter på veggen der hvor håndtaket treffer. Både beskytter veggen / malingen og demper lyden av evt. sammenstøt.
https://www.biltema.no/hjem/innredning/mobelknotter/mobelknotter-selvklebende-25-stk-2000041325

Filtknotter kan også brukes på dørkarmen for å dempe støy hvis døren står litt skjevt i rammen og treverk møter treverk før dørlåsen går igjen.

Silikonduk for å beskytte trebord mot søl:
Ved å legge en enkel silikonduk over trebord beskyttes det må både kaffesøl og mot riper når vaskekluten dras over.
OBS: beskytter begrenset mot varme kopper. Duken vil også misfarges / gulne av solen over tid.
Har dette på et hjemmesnekret oljet valnøtt spisebord og det ser fortsatt strøkent ut selv etter mange års bruk.

Finner overraskende ingen enkel kjøpslink (mulig bare feil søkeord) for dette så legger ved et eksempelbilde fra Google.

Прозрачная силиконовая накладка на стол : как называется эта защитная  пленка, кожаные виды и варианты из поликарбоната для письменного стола,  модели из ikea и от других производителей.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

51lfysDAx_L._SL1005_1400x.jpg?v=15767391

Parahatten, eller umbrella hat. Spesielt nyttig på Vestlandet og i Nord-Norge.

Bland matolje med parfyme, og smør dette rundt på undersida av toalettet, inne i toalettrullen.. før gjestene kommer. Dine gjester vil få følelsen av å bevege seg inn i et parfymeri. Pass på at de ikke er allergiske mot parfyme. Kan også blandes med vaskemiddel, urter eller krydder. Hva med nellikspiker før jul?

Topper du dette med toalettpapir-origami, vil de takke deg. (Som serviettbretting). 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Nepa said:

Bland matolje med parfyme, og smør dette rundt på undersida av toalettet, inne i toalettrullen.. før gjestene kommer. Dine gjester vil få følelsen av å bevege seg inn i et parfymeri. Pass på at de ikke er allergiske mot parfyme.

Bruker av og til noen dråper lavendelolje i dassen etter jeg har dritt og en gang til etterpå. Det demper lukten og (tror jeg) legger seg som en luktsperrende hinne oppå vannet. Og så er den ikke så røpende (eller kvelende) som luktfjerningsspray. Lar den stå fremme i tilfelle noen skulle være like glupe som meg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Om du, som jeg, liker lime-varianten av Pepsi Max, kan du spare penger ved å kjøpe vanlig Pepsi Max på tilbud når det er priskrig, og tilsette saft fra lime selv.

Funker også på restaurant. De har lime for kunder som kjøper Corona øl.

Lime-varianten er aldri på supertilbud slik som den vanlige er.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Pliscin skrev (2 minutter siden):

Kontra-lifehack til de to over. Kjøp med en plastpose fra butikken når du trenger det til søppelpose eller annet. Ellers bruk handlenett etc, eller ta med og gjenbruk gamle plastposer. Da slipper man å kjøpe ekstra plastposer til søppelposer.

En handlepose i plast koster vel 2-3 kroner nå, en rull med søpleposer koster under 1 krone pr stykk :)

Lenke til kommentar
Håvard skrev (16 minutter siden):

En handlepose i plast koster vel 2-3 kroner nå, en rull med søpleposer koster under 1 krone pr stykk :)

Isolert sett er det billigere - til tross for at de på rull som regel er tynnere. Helhetlig sett så sparer man miljø ved at man benytter seg av mindre plast😉

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Håvard said:

En handlepose i plast koster vel 2-3 kroner nå, en rull med søpleposer koster under 1 krone pr stykk :)

Men du trenger minst 2 rulleposer inni hverandre for å få søpla ut døren og til dunken uten at posen sprekker underveis. Jeg har ca 100 m mellom husdøren og søppeldunken og ofte tar jeg med søpla når jeg uansett skal dra et sted med bil.

Bruker selv begge deler: har en rull liggende som reserve i tilfelle jeg oppdager at jeg burde ha kjøpt pose sist jeg handlet men ikke gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...