Gå til innhold

Fotball-VM 2022 - Qatar - 20. nov - 18. des


Snikpellik

Poll  

26 stemmer

  1. 1. Hvem _håper_ du vinner VM-finalen?

    • Argentina
      20
    • Frankrike
      6
  2. 2. Hvem _tror_ du vinner VM-finalen?

    • Argentina
      8
    • Frankrike
      18

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 18. des. 2022, 15:00

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Åttedelsfinalene foreløpig:

463430051_Skjermbilde2022-11-30kl_22_16_16.thumb.png.297caf1204bdb680efe7f782863e1689.png

England - Frankrike og Nederland - Argentina er dermed sannsynlige kvartfinaler. Men dette er VM og overraskelser skjer alltid i utslagsrundene.


1E of 1G blir fort Spania og Brasil. Men vanskelig å få noe bedre vei til en semifinale enn det Argentina har fått her.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (10 timer siden):

Jeg har bedrevet selvtortur med å ikke se kamper.  Har syndet igjen nå, med å gå inn å sniktitte på Australia -  Danmark.
Tror jeg må gi meg, og heller be om tilgivelse etterpå.

Har du sånn boks som registrerer hva du ser? 

Hvis ikke er du jo trygg! Bare ikke si det her så tror emiren i Qatar at du ikke ser på! Liiiiiiiite kjipt for han da! 

Kickass!! 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (12 minutter siden):

Gidder ikke å se en eneste kamp i gruppespillet. Til det er skandalene og det politiske altfor forstyrrende og irriterende.

Venter og ser om det utenomsportslige tones ned når de store kampene skal spilles.

Sånn har jeg også hatt det,  men har nå forsøksvis invilget meg et amnesti. Men bare om det er spesielt interessante kamper, ikke så mye som det normalt ville blitt. 

Lenke til kommentar

Ikke tale om at jeg skal la folk få ta fra meg de få gledene i livet, blant annet å sette seg ned og koble ut med fotball VM.

Det er så mye dritt i verden som prøver å legge beslag på min tid og som man skal ta hensyn til. Dette er en av mine friplasser i et ellers travelt liv, jeg velger å ta kampene på andre arenaer, gi penger, sos barn, frivillighet, være et godt medmenneske. Det hjelper niks og nada om jeg skal offre noen private timer med kvalitetstid med meg og tv skjermen! 

Si gjerne at det er uansvarlig, men man må velge sine kampe og prioritere, man må også gripe de mulighetene man har for å få pusterom og påfyll, for verden og samfunne KREVER alltid, og driter i om du går under!

Så her er det /ignore utenomsportslig dritt!

Storkoser meg og oppfordrer alle til å kose seg med favorittsporten sin!

Endret av OddZen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OddZen skrev (13 minutter siden):

Ikke tale om at jeg skal la folk få ta fra meg de få gledene i livet, blant annet å sette seg ned og koble ut med fotball VM.

Det er så mye dritt i verden som prøver å legge beslag på min tid og som man skal ta hensyn til. Dette er en av mine friplasser i et ellers travelt liv, jeg velger å ta kampene på andre arenaer, gi penger, sos barn, frivillighet, være et godt medmenneske. Det hjelper niks og nada om jeg skal offre noen private timer med kvalitetstid med meg og tv skjermen! 

Si gjerne at det er uansvarlig, men man må velge sine kampe og prioritere, man må også gripe de mulighetene man har for å få pusterom og påfyll, for verden og samfunne KREVER alltid, og driter i om du går under!

Så her er det /ignore utenomsportslig dritt!

Storkoser meg og oppfordrer alle til å kose seg med favorittsporten sin!

Helt enig!

Lenke til kommentar

Jeg tenker likt på noe, og boikott får være helt opp til hver enkelt. Hyller de som boikotter mesterskapet helt også, det er sterkt gjort. Tror oppriktig at det har en hensikt når seertallene er lave i mange land her i vesten. Det har ingen direkte konsekvens her og nå, men er med på å tvinge forbundene, FIFA og sponsorer til å endre, for penger er språket de snakker best. Enten det tar 5, 10 eller 20 år å reformere FIFA mer.

For min del skal ikke FIFA få lov til å ta fra meg noe av det beste jeg vet om, som er VM i fotball. Jeg ser jo på for eksempel Newcastle, PSG og City sine kamper også. Noen ganger med en vond smak i munnen. Gleden blir litt mindre over gode sportslige prestasjoner, men eierne er ikke klubbene.

For min del ville jeg ikke hatt samvittighet til å bare nyte det sportslige i VM uten å ha satt meg godt inn i de tingene som er forferdelig med dette VM. Jeg forstår ikke hvordan man klarer å ignorere dette helt og bare kose seg, den kapasiteten har ikke jeg i hvert fall. Til syvende og sist betyr ikke det som skjer på banen noe som helst satt opp mot det som har skjedd og skjer utenfor for å få i stand dette mesterskapet. Derfor prøver jeg å bruke min stemme så godt det lar seg gjøre, selv om jeg vet at jeg bare er én random fyr i Norge.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker likt på noe, og boikott får være helt opp til hver enkelt. Hyller de som boikotter mesterskapet helt også, det er sterkt gjort. Tror oppriktig at det har en hensikt når seertallene er lave i mange land her i vesten. Det har ingen direkte konsekvens her og nå, men er med på å tvinge forbundene, FIFA og sponsorer til å endre, for penger er språket de snakker best. Enten det tar 5, 10 eller 20 år å reformere FIFA mer.

For min del skal ikke FIFA få lov til å ta fra meg noe av det beste jeg vet om, som er VM i fotball. Jeg ser jo på for eksempel Newcastle, PSG og City sine kamper også. Noen ganger med en vond smak i munnen. Gleden blir litt mindre over gode sportslige prestasjoner, men eierne er ikke klubbene.

For min del ville jeg ikke hatt samvittighet til å bare nyte det sportslige i VM uten å ha satt meg godt inn i de tingene som er forferdelig med dette VM. Jeg forstår ikke hvordan man klarer å ignorere dette helt og bare kose seg, den kapasiteten har ikke jeg i hvert fall. Til syvende og sist betyr ikke det som skjer på banen noe som helst satt opp mot det som har skjedd og skjer utenfor for å få i stand dette mesterskapet. Derfor prøver jeg å bruke min stemme så godt det lar seg gjøre, selv om jeg vet at jeg bare er én random fyr i Norge.

Og det er bra noen tar denne kampen også!
Hver og en har et ansvar til å prøve å gjøre verden til et bedre sted, men som jeg sier i innlegget over, man må velge sine kamper, hvis ikke så overlever man ikke som menneske i en verden og i et samfunn som krever noe 24/7.

Så jeg hyller de som tar denne kampen! På samme måte som jeg hyller de som reiser ned som hjelpearbeidere, samler inn penger til veldedige formål, og deler ut mat på Matsentralen i Oslo 👏

Endret av OddZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med dere begge. Synes også det blir for enkelt for folk som ellers aldri ser på fotball å kritisere oss som ser på VM til tross for alle disse problemstillingene. Jeg forstår kritikken mot de som velger å reise ned dit i mye større grad, men mange av oss lener oss på fotballen i hverdagen blant travle arbeidsdager og studier. Skal vi bare legge fra oss verdens største turnering som kommer hvert 4. år og gi oss selv en klapp på skuldrene fordi vi skifter kanal når det er kamp? Jeg applauderer de som får det til og støtter det fullt ut uten at det betyr at de er bedre mennesker enn oss andre. 

Dessuten så har vi fans påpekt korrupsjonen i FIFA i mange år allerede uten at det har skjedd så altfor mye. Det er flott at vi har folk som Lise Klaveness som tørr å stå opp mot disse amøbene i FIFA, men det er 12 år på overtid. I samme slengen som Tyskland kritiserte Qatar så signerte de også en 15 år lang gassavtale med dem. Kanskje de ikke har så mange andre alternativer på grunn av dagens situasjon, men de sparer vel mer penger per tonn når avtalen strekker seg over så lang tid i motsetning til om de hadde skrevet under for 5 år (uten at jeg er noe ekspert på dette feltet vel og merke). Kan jo slenge inn Oljefondet her også..

Poenget mitt er at det er mange land som roper om boikott, men det er jo tydeligvis veldig selektivt. Man ønsker ikke boikotte for enhver pris, bare der man ikke trenger å ofre så mye. Hva er poenget da? Alt som er problematisk med Qatar startet ikke med VM og slutter heller ikke med VM. Det lille positive derimot er at alle disse problemstillingene blir belyst nå, men det er naivt å tro at noen fans fra Vest-Europa og Skandinavia kommer til å endre noe som helst. I beste fall så kan det føre til endringer innad i FIFA, men da trenger vi faktisk at flere høytstående personer som Klaveness står opp mot dagens styret samtidig som noen land velger å boikotte FIFA-turneringer. Men den kampen var det ingen som var villige til å ta. 

Endret av Mr. President™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...