Gå til innhold

Lekkasje på Nord Stream 2

Anbefalte innlegg

chrisbt skrev (24 minutter siden):

Nå hadde da også USA allerede forhindret at NS2 kunne settes i drift gjennom å hindre sertifisering, så denne trusselen var sånn sett allerede fullbyrdet og motivet faller bort.

Trusselen var selvsagt ikke fullbyrdet så lenge NS2 eksisterte i beste velgående. Den sertifiseringen var et tysk politisk valg, som kunne gjøres om. Og som det var kraftig press innad i Tyskland for tida for å gjøre om, et press som ville økt utover vintermånedene.

Fire dager gammel video under fra omfattende demonstrasjoner for nettop dette:

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Annonse

chrisbt skrev (14 timer siden):

Nå hadde da også USA allerede forhindret at NS2 kunne settes i drift gjennom å hindre sertifisering, så denne trusselen var sånn sett allerede fullbyrdet og motivet faller bort.

Nei, Tyskland selv besluttet og stoppe prosessen med å fullfør NS2, og nå som det hintes om og åpne NS2 så var det prekært å få stengt den ned for godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et nytt moment, men ingen er vel så dumme at de tror ingen ser en sammenheng hvis de bare slår av AIS i området ?, når man samtidig hemmeligstempler aktivitet i område gir det brensel til konspirasjonsteoriene.

Sitat

Svenska marinens fartyg spanade under två dygn i de områden där Nord Stream 1 och 2 senare utsattes för misstänkt sabotage. Spaningen bedrevs torsdag till lördag, men på natten mot måndagen då explosionerna inträffade fanns inget svenskt fartyg där.

Endret av Nautica
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (32 minutter siden):

Ingen særlig komponent sålenge det er kun vann over og rund rørledningen. Gassen eksploderer kun i en oksygenholdig atmosfære.

Med mindre de sendte en robot *inne* i røret som hadde med seg en oksygentank. Da kunne vi fått en ganske heftig eksplosjon. :D

Det vil antagelig være svært enkelt å se at eksplosjonen kom innenfra, samt at det muligens kan spores oksygen i gassen i etterkant. Ikke akkurat førstevalget for noen som ville gjøre dette uten å legge igjen definitive bevis.

Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Ingen særlig komponent sålenge det er kun vann over og rund rørledningen. Gassen eksploderer kun i en oksygenholdig atmosfære.

Har du noen gang sprukket en ballong?

Tenk deg en ballong med 1 meter diameter som er 20 meter lang og har 100 bar trykk...

Jeg sikter ikke til en eksplosjon i betydngingen kjemisk reaksjon - trodde det var ganske åpenbart slik jeg formulerte meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, chrisbt said:

Tenk deg en ballong med 1 meter diameter som er 20 meter lang og har 100 bar trykk...

Jeg sikter ikke til en eksplosjon i betydngingen kjemisk reaksjon - trodde det var ganske åpenbart slik jeg formulerte meg.

Ok, da misforsto jeg.

Men gassen på 100 bar trykk som kommer av et hull med 1 m diameter og skal bevege uhørvelig mye vann som har både en treghet i seg selv og er ikke komprimerbar.... Det demper eksplosjonen skikkelig. Tenk på anvendelse av sandsekker - er omtrent det samme.

Lenke til kommentar
trikola skrev (3 minutter siden):
chrisbt skrev (1 time siden):

Ok, da misforsto jeg.

Men gassen på 100 bar trykk som kommer av et hull med 1 m diameter og skal bevege uhørvelig mye vann som har både en treghet i seg selv og er ikke komprimerbar.... Det demper eksplosjonen skikkelig. Tenk på anvendelse av sandsekker - er omtrent det samme.

Vi kaller det gass, men det er vel i væskeform?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...