Gå til innhold

"Slutt å skylde på krigen i Ukraina".


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (På 1.10.2022 den 9.53):

Om makspris presser oss ut av tvangsavtaler med EU og EØS som vi aldri har bedt om er jo bare det en bonus spør du meg;).

Og igjen; nå går kanskje diskusjonen i sirkler så har jeg sagt tidligere at jeg overhodet ikke tror på denne om at nordmenn vil begynne å "fyre for kråka" 24/7, ha lysene på 24/7 og la varmtvannet renne 24/7; det blir litt som å argumentere "nordmenn vet ikke sitt eget beste så de må sitte å fryse ved at vi pålegger dem blodpriser på strøm". 

 

Du kan tro hva du vil - fakta taler imidlertid for seg selv:

Strømforbruket «tar av» i nord: – Vi kan ta imot søringene nordpå – VG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Både statsminister Jonas Gahr Støre og Olje- og energiminister Terje Aasland har gjentatte ganger formulert seg slik at en skulle tro at de mente at det var krigen i Ukraina, som gjorde at de norske strømprisene var så høye her i landet. Dette mener de imidlertid ikke. Det fremgår nemlig av forslaget til statsbudsjett for 2023 som de selv har fremlagt.

https://energinytt24.no/2022/10/innrommer-at-de-nye-utenlandskablene-er-medvirkende-arsak-til-de-hoye-stromprisene/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (5 minutter siden):

Både statsminister Jonas Gahr Støre og Olje- og energiminister Terje Aasland har gjentatte ganger formulert seg slik at en skulle tro at de mente at det var krigen i Ukraina, som gjorde at de norske strømprisene var så høye her i landet. Dette mener de imidlertid ikke. Det fremgår nemlig av forslaget til statsbudsjett for 2023 som de selv har fremlagt.

https://energinytt24.no/2022/10/innrommer-at-de-nye-utenlandskablene-er-medvirkende-arsak-til-de-hoye-stromprisene/

Veldig snodig og rett og slett uærlig kommentar av Olav Sylte, virker som han ikke har fulgt helt med. Så han ikke f.eks NRKs Debatten på sensommeren eller debatten i Arendal? Støre poengterte begge steder at krigen mot Ukraina er en medvirkende, men ikke eneste årsak til økte strømpriser i Norge. Det har han gjort mange ganger. Må jo gå an å forstå at det er et sammensatt bilde og flere årsaker, og at krigen mot Ukraina er én viktig faktor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Veldig snodig og rett og slett uærlig kommentar av Olav Sylte, virker som han ikke har fulgt helt med. Så han ikke f.eks NRKs Debatten på sensommeren eller debatten i Arendal? Støre poengterte begge steder at krigen mot Ukraina er en medvirkende, men ikke eneste årsak til økte strømpriser i Norge. Det har han gjort mange ganger. Må jo gå an å forstå at det er et sammensatt bilde og flere årsaker, og at krigen mot Ukraina er én viktig faktor.

Krigen i Ukraina er ikke bare en faktor, det er den viktigste.

At strømmen skulle bli litt dyrere etter at Høyre og Frp signerte Acer avtalen regnet man med, men ikke de syke prisene vi har nå.

Det er faktisk krig i Europa, og energikrise. Det merker vi selvsagt i Norge også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 minutter siden):

Krigen i Ukraina er ikke bare en faktor, det er den viktigste.

At strømmen skulle bli litt dyrere etter at Høyre og Frp signerte Acer avtalen regnet man med, men ikke de syke prisene vi har nå.

Det er faktisk krig i Europa, og energikrise. Det merker vi selvsagt i Norge også.

Ja, helt enig i det. Ikke den eneste, men det er den klart viktigste bidragsyteren til de høye prisene. Og det skremmer meg hvordan det kan splitte oss denne vinteren med tanke på videre støtte til Ukraina, spesielt når jeg ser den populistiske retorikken til for eksempel Sylvi Listhaug. Tror de fleste ser gjennom det, men langt fra alle.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (På 18.10.2022 den 17.04):

Både statsminister Jonas Gahr Støre og Olje- og energiminister Terje Aasland har gjentatte ganger formulert seg slik at en skulle tro at de mente at det var krigen i Ukraina, som gjorde at de norske strømprisene var så høye her i landet. Dette mener de imidlertid ikke. Det fremgår nemlig av forslaget til statsbudsjett for 2023 som de selv har fremlagt.

https://energinytt24.no/2022/10/innrommer-at-de-nye-utenlandskablene-er-medvirkende-arsak-til-de-hoye-stromprisene/

De skjønner vel før eller siden at de ikke kan kverne på den løgnen i det uendelige, spesielt når fakta taler for seg, spesielt i og med at folk for alvor skjønner hva som står på spill(til tross for at alt for mange desverre tror at det holder å stemme på kabelentusiastene i Høyre og å kjefte litt på Facebok holder)og fordi flere og flere setter seg såpass inn i energispørsmålet fordi de rett og slett er tvunget til å engasjere seg i noe vi før var for priviligerte til å bry oss om, noe som på lengre sikt også er bra fordi det er enkelte former for svada som politikerne ikke kan kjøre på med i det uendelige, selv om media kjører MacHartyistisk en hets, hat- og demoninseringskampanje mot grasrotopprøret mot energikrisen eller som Dagbladet, Dagsavisen og Aftenposten som kjører på med en bullshit-bløff om at det er Sylvi Listhaug som står i spissen for, noe som er blank løgn - det er representanter for grasrota fagbevegelsen i hele Norge som ståri spissen for strømopprøret, IKKE Sylvi Listhaug. Jeg var på demonstrasjonen 19.september og jeg kan skrive under på at det lille som S.L fikk slippe til med ble møtt med mager applaus, og til og med mistro i og med at hun var med å stå i bresjen for å bygge kablene. Men når enkelte medier og politikere kan spinne virkeligheten med fordummelser og regelrette løgner så er det vel i orden om man får seg selv til å tro at de som ønsker fastpriser på strøm og politisk kontroll over krafta er Putin-påvirkede høyreekstremister, konspirasjonsterotikere, tullinger, hestesko eller hvilke andre hippe skjellsord og kallenavn man klarer å hoste opp.

 

Gouldfan skrev (På 18.10.2022 den 17.16):

Krigen i Ukraina er ikke bare en faktor, det er den viktigste.

At strømmen skulle bli litt dyrere etter at Høyre og Frp signerte Acer avtalen regnet man med, men ikke de syke prisene vi har nå.

Det er faktisk krig i Europa, og energikrise. Det merker vi selvsagt i Norge også.

Det er krig i Ukraina, ikke i Europa. Deler av Ukraina ligger også øst for Bosporosstredet i luftlinje og det er jo også der det er mest kamper og det er høyst diskutabelt om det er Europa. Og det at vi betaler blodpriser, det at bedrifter går konkurs og man risikerer en farlig situasjon fordi noen griske kraftbaroner og stomannsgale politikere som vil leke "Europåas grønne batteri" skal sole seg i glansen av dette kommer ikke til å redde et eneste menneskeliv i Ukraina. Ikke et eneste et. Og jeg synes det er ufattelig uverdig av de representantene i samfunnsdebatten, Støre og aplauderende journalister som ønsker å sette lidende mennesker i konfliktsoner opp mot sårbare mennesker i Norge som risikerer å bli rammet av den ekstreme politiker- og markedsskapte energikrisen vi har her hjemme. De som ønsker og med nebb og klør forsvarer den nyliberalistiske energipolitikken har oppdaget hvordan de kan shame folk til å tie stille. Det er som foreldre som ville påføre barna dårlig samvittighet da de ikke ville spise maten sin som barn med "tenk på de fattige barna i Afrika som ikke får mat" - skjønt hvordan reddet man hungersnøden ved å spise opp maten sin i Norge? Det er det samme de prøver seg på her, skjønt her er det ulterapriviligerte politikere som velter seg i luksus på vår regning som ber folk å skamme seg over at de ønsker statlig kontroll av kraften, å ønske fastpriser, å sørge for energiforsyning til egen befolkning. Mennesker som garantert vil havne i matkø til vinteren, som mister alt de jobbet for et helt liv fordi bedriften deres går konkurs, familier som blir ødelagt og ikke minst får helseproblemer, de skal "skamme" seg fordi ukrainere har det verre. Sier Erna som er så nedrektig at hun kaller strømopposisjonen for "Putin-medløpere". Og hun vil de ha tilbake som statsminister? Interssant også forøvrig hvordan disse maktsyke makplitikerne skifter fokus i hvem de har mest omsorg for, i to år var det aller eldste og fysisk svekkende vi  måtte ofre økonomien og livene våre for å redde fra å dø, nå leser vi at krigen i Ukraina  politikerskapte strømpriser kan føre til helseutfordringer og at institusjoner for de eldre kanskje må gå til drastiske tiltak grunnet driftkostnader noe som i verste fall kan føre de innlagte i en tidligere grav; så nå er ikke de like viktige for politikerne likevel, slik som de var under coronaen. Under coronatiden var det de psykisk syke som var "collateral damge", nå er det vel eldre og skrøpelige som blir "collateral damage" fordi Ukraina er viktigere liksom etter at vi la samfunnet på is i to år for å beskytte dem. Ikke det at det ikke går an å ha to tanker i hodet; og det har de aller fleste av oss heldigvis. samtidig men min tilit til maktpolitkerne er på et bunnløst nivå jeg ikke trodde var mulig noen gang. Jeg ser så tydelig mer enn noensinne hvor hyklerske og løgnatige de er. Og full av "holier than you"-holdning.

Og påstanden fra enkelte politikere og deres heiagjenger i mediene at de som ønsker en mer tilbakevending til en energiforsyning som er et nødvendig gode er påvirket av Putin er så frekt, ufordragelig og usympatisk at jeg ikke finner ord. Jeg kjenner ingen som ikke fordømte Putin og krigen i Ukrian. INGEN! Og  som likevel har to tanker i hodet samtidig. Det er en ganske sleip og manipulerende måte og på nytt forsøke å shame folk på. I vinter, før 24.februar var det protester mot energipolitikken og da ble jo ikke denne primitive ny-utgaven av Goodwins Lov tatt i bruk, så det var jo ganske beleielig for maktmenneske å ta denne i bruk etter 24.februar, jeg tenkte da at det var bare et tidsspørsmål før maktmenneskene og medier som Dagbladet villke begyunne å kjøre på med en splittende hets- og hatkampanje mot de som er uenige med dem i energipolitikken i ekte MacHarty-stil. Og jammen ser det ikke ut til at jeg fikk rett. Men man trenger neppe være synsk for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 18.10.2022 den 17.23):

Ja, helt enig i det. Ikke den eneste, men det er den klart viktigste bidragsyteren til de høye prisene. Og det skremmer meg hvordan det kan splitte oss denne vinteren med tanke på videre støtte til Ukraina, spesielt når jeg ser den populistiske retorikken til for eksempel Sylvi Listhaug. Tror de fleste ser gjennom det, men langt fra alle.

Den viktigste årsaken til at russebussen vår ble stjålet, var han f**** biltyven. Det er det vi må fokusere på og ikke en slik bagatell at jeg parkerte bussen i en belastet bydel med nøkkelen i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 20.10.2022 den 9.18):

De skjønner vel før eller siden at de ikke kan kverne på den løgnen i det uendelige, spesielt når fakta taler for seg, spesielt i og med at folk for alvor skjønner hva som står på spill(til tross for at alt for mange desverre tror at det holder å stemme på kabelentusiastene i Høyre og å kjefte litt på Facebok holder)og fordi flere og flere setter seg såpass inn i energispørsmålet fordi de rett og slett er tvunget til å engasjere seg i noe vi før var for priviligerte til å bry oss om, noe som på lengre sikt også er bra fordi det er enkelte former for svada som politikerne ikke kan kjøre på med i det uendelige, selv om media kjører MacHartyistisk en hets, hat- og demoninseringskampanje mot grasrotopprøret mot energikrisen eller som Dagbladet, Dagsavisen og Aftenposten som kjører på med en bullshit-bløff om at det er Sylvi Listhaug som står i spissen for, noe som er blank løgn - det er representanter for grasrota fagbevegelsen i hele Norge som ståri spissen for strømopprøret, IKKE Sylvi Listhaug. Jeg var på demonstrasjonen 19.september og jeg kan skrive under på at det lille som S.L fikk slippe til med ble møtt med mager applaus, og til og med mistro i og med at hun var med å stå i bresjen for å bygge kablene. Men når enkelte medier og politikere kan spinne virkeligheten med fordummelser og regelrette løgner så er det vel i orden om man får seg selv til å tro at de som ønsker fastpriser på strøm og politisk kontroll over krafta er Putin-påvirkede høyreekstremister, konspirasjonsterotikere, tullinger, hestesko eller hvilke andre hippe skjellsord og kallenavn man klarer å hoste opp.

 

Det er krig i Ukraina, ikke i Europa. Deler av Ukraina ligger også øst for Bosporosstredet i luftlinje og det er jo også der det er mest kamper og det er høyst diskutabelt om det er Europa. Og det at vi betaler blodpriser, det at bedrifter går konkurs og man risikerer en farlig situasjon fordi noen griske kraftbaroner og stomannsgale politikere som vil leke "Europåas grønne batteri" skal sole seg i glansen av dette kommer ikke til å redde et eneste menneskeliv i Ukraina. Ikke et eneste et. Og jeg synes det er ufattelig uverdig av de representantene i samfunnsdebatten, Støre og aplauderende journalister som ønsker å sette lidende mennesker i konfliktsoner opp mot sårbare mennesker i Norge som risikerer å bli rammet av den ekstreme politiker- og markedsskapte energikrisen vi har her hjemme. De som ønsker og med nebb og klør forsvarer den nyliberalistiske energipolitikken har oppdaget hvordan de kan shame folk til å tie stille. Det er som foreldre som ville påføre barna dårlig samvittighet da de ikke ville spise maten sin som barn med "tenk på de fattige barna i Afrika som ikke får mat" - skjønt hvordan reddet man hungersnøden ved å spise opp maten sin i Norge? Det er det samme de prøver seg på her, skjønt her er det ulterapriviligerte politikere som velter seg i luksus på vår regning som ber folk å skamme seg over at de ønsker statlig kontroll av kraften, å ønske fastpriser, å sørge for energiforsyning til egen befolkning. Mennesker som garantert vil havne i matkø til vinteren, som mister alt de jobbet for et helt liv fordi bedriften deres går konkurs, familier som blir ødelagt og ikke minst får helseproblemer, de skal "skamme" seg fordi ukrainere har det verre. Sier Erna som er så nedrektig at hun kaller strømopposisjonen for "Putin-medløpere". Og hun vil de ha tilbake som statsminister? Interssant også forøvrig hvordan disse maktsyke makplitikerne skifter fokus i hvem de har mest omsorg for, i to år var det aller eldste og fysisk svekkende vi  måtte ofre økonomien og livene våre for å redde fra å dø, nå leser vi at krigen i Ukraina  politikerskapte strømpriser kan føre til helseutfordringer og at institusjoner for de eldre kanskje må gå til drastiske tiltak grunnet driftkostnader noe som i verste fall kan føre de innlagte i en tidligere grav; så nå er ikke de like viktige for politikerne likevel, slik som de var under coronaen. Under coronatiden var det de psykisk syke som var "collateral damge", nå er det vel eldre og skrøpelige som blir "collateral damage" fordi Ukraina er viktigere liksom etter at vi la samfunnet på is i to år for å beskytte dem. Ikke det at det ikke går an å ha to tanker i hodet; og det har de aller fleste av oss heldigvis. samtidig men min tilit til maktpolitkerne er på et bunnløst nivå jeg ikke trodde var mulig noen gang. Jeg ser så tydelig mer enn noensinne hvor hyklerske og løgnatige de er. Og full av "holier than you"-holdning.

Og påstanden fra enkelte politikere og deres heiagjenger i mediene at de som ønsker en mer tilbakevending til en energiforsyning som er et nødvendig gode er påvirket av Putin er så frekt, ufordragelig og usympatisk at jeg ikke finner ord. Jeg kjenner ingen som ikke fordømte Putin og krigen i Ukrian. INGEN! Og  som likevel har to tanker i hodet samtidig. Det er en ganske sleip og manipulerende måte og på nytt forsøke å shame folk på. I vinter, før 24.februar var det protester mot energipolitikken og da ble jo ikke denne primitive ny-utgaven av Goodwins Lov tatt i bruk, så det var jo ganske beleielig for maktmenneske å ta denne i bruk etter 24.februar, jeg tenkte da at det var bare et tidsspørsmål før maktmenneskene og medier som Dagbladet villke begyunne å kjøre på med en splittende hets- og hatkampanje mot de som er uenige med dem i energipolitikken i ekte MacHarty-stil. Og jammen ser det ikke ut til at jeg fikk rett. Men man trenger neppe være synsk for det.

Skulle gjerne trykket liker på innlegget ditt for her var det mye bra, MEN: energikrisen kommer ikke av "nyliberalistisk energipolitikk". Det er det motsatte av liberalisme i energisektoren som har gitt oss denne krisen: miljøbevegelsen har oppnådd total seier med sin skremselspropaganda først mot atomkraft - så mot all fossil energi. Når så politikerne har lyttet, har de altså byttet ut stabile energikilder med ustabile (væravhengige). Det er noe et fritt marked aldri ville ha gjort fordi kundene alltid vil etterspørre stabil og billigst mulig energi. Denne politikken har gitt en voldsom prisøkning på energi fordi man må ha de stabile energiformene stående i backup de dagene det ikke blåser og/eller solen ikke skinner.

Jeg minner om at strømprisene i snitt var relativt lave i lang periode etter at strømomsetningen ble liberalisert i 1991.

CO2-kvoteprisen presses stadig opp - den har økt fra 100 til ca. 700 kr/tonn bare siden 2018! Det er fullt trykk på elektrifisering av biler, ferjer, anleggsmaskiner, oljeplattformer, fly mm og politikerne har ivret for de nyeste kablene for å hjelpe Europa med "Det grønne skiftet". EU og Norge gir full gass- mot 55% kutt i utslippene mot 2030 ("Fit for 55") - noe som vil gjøre dette mye verre.

Det var selve poenget med de nye kablene at vår rene kraft skulle hjelpe Europa å nå sine "klimamål". Dette er ikke liberalisme, men grønn planøkonomi.

Endret av Yessmann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Yessmann said:

Det var selve poenget med de nye kablene at vår rene kraft skulle hjelpe Europa å nå sine "klimamål"

Hvordan kan dette være når eksporten er skarve 5-10 % av vår produksjon?

Jeg vil heller hevde sammenkoblingen har blitt gjort for å heve prisene betydelig innenlands. På mange måter fungerer det som en straffeskatt siden staten drar inn enorme summer på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at alle som mener at strømprisene var på ville veier før invasjonen av Russland i Ukraina helt fint klarer å ha full sympati og støtte med Ukraina. Det er noen alvorlige kognitive brister i enkeltes argumentføring her.

2 år  med pandemi, miljøkrig med nedstenging av en stor andel av kraftproduksjon i europa og trusler mot viktig matproduksjon, samt invasjonen og krigen i Ukraina har alle medvirkning på situasjonen vi har sett utfolde seg siste halvår. Jeg sier utfolde fordi situasjonen vi nå står i har fått utvikle seg lenge. 

Når det gjelder matpriser er det også viktig å se på hva som foregår i Nederland. Vi kan ikke lukke øynene for skaden miljøforkjempere gjør på både energi og matforsyning. Selv om vi har en meget alvorlig krig pågående i Europa må vi ikke samtidig bli blind for andre viktige faktorer. Men det er kanskje det enkelte parter ønsker.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (17 timer siden):

Den viktigste årsaken til at russebussen vår ble stjålet, var han f**** biltyven. Det er det vi må fokusere på og ikke en slik bagatell at jeg parkerte bussen i en belastet bydel med nøkkelen i.

Ganske godt poeng. Støre bør begynne å oppføre seg som en voksen politiker med ryggrad som innrømmer at han tok feil og ikke komme med noen barnslig "det var ikke meg, det var Putin". Støres krakilske og desperate oppførsel under Arendalsuka imponerer ingen som har satt seg inn i energisituasjonen. Så vidt jeg vet var det bare VG og Dagbladet som var imponerte, men de to sladder- og husmorbladene er det få som tar alvorlig. Det er regjeringens heiagjeng og PR-organ.

Yessmann skrev (17 timer siden):

Skulle gjerne trykket liker på innlegget ditt for her var det mye bra, MEN: energikrisen kommer ikke av "nyliberalistisk energipolitikk". Det er det motsatte av liberalisme i energisektoren som har gitt oss denne krisen: miljøbevegelsen har oppnådd total seier med sin skremselspropaganda først mot atomkraft - så mot all fossil energi. Når så politikerne har lyttet, har de altså byttet ut stabile energikilder med ustabile (væravhengige). Det er noe et fritt marked aldri ville ha gjort fordi kundene alltid vil etterspørre stabil og billigst mulig energi. Denne politikken har gitt en voldsom prisøkning på energi fordi man må ha de stabile energiformene stående i backup de dagene det ikke blåser og/eller solen ikke skinner.

Jeg minner om at strømprisene i snitt var relativt lave i lang periode etter at strømomsetningen ble liberalisert i 1991.

CO2-kvoteprisen presses stadig opp - den har økt fra 100 til ca. 700 kr/tonn bare siden 2018! Det er fullt trykk på elektrifisering av biler, ferjer, anleggsmaskiner, oljeplattformer, fly mm og politikerne har ivret for de nyeste kablene for å hjelpe Europa med "Det grønne skiftet". EU og Norge gir full gass- mot 55% kutt i utslippene mot 2030 ("Fit for 55") - noe som vil gjøre dette mye verre.

Det var selve poenget med de nye kablene at vår rene kraft skulle hjelpe Europa å nå sine "klimamål". Dette er ikke liberalisme, men grønn planøkonomi.

Å sette strømprisene på børs er planøkonomi? Tja, det er jo alltids et definisjonsspørsmål. Nå er ikke jeg imot fritt marked på alt, på noen områder har det fungert bra, som telekommuniksjon som har gjort det billigere for oss alle å skaffe mobilabbonement; noen som husker hvor rådyrt det var å bruke de gamle fasttelefonene? Men energien skulle ALDRI noensinne under noen omstendighet blitt lagt i private hender, ikke en tøddel av det; det ble advart mot det og nå ser vi de redselsfulle og farlige konsekvensene. Det er like ille som privatisering av helsevesenet, enkelte ting bør være 100% på statlige hender fordi det er livsnødvendigheter.

Angående miljøbevegelsen så er ikke det ensidig. Den er tross alt ganske splittet. Det er tross alt krefter innen miljøbevegelsen som er skeptiske til vindturbiner.

kremt skrev (16 timer siden):

Hvordan kan dette være når eksporten er skarve 5-10 % av vår produksjon?

Jeg vil heller hevde sammenkoblingen har blitt gjort for å heve prisene betydelig innenlands. På mange måter fungerer det som en straffeskatt siden staten drar inn enorme summer på dette.

Vi velgere og skattebetalere får desverre ikke være fluer på veggen når politikerne har sine topphemmelige møter "hvor de sankker sammen" selv om jeg mener at det bør være offentlig tilgjengelig informasjon. Det var jo åpenbart at det å stenge ned verdensøkonomien mer elller mindre i to år ville føre til inflasjon og dårlige tider men alle som advarte mot det ble latterliggjort. Så å hente inn igjen tapte statsinntekter kan jo gjøres gjennom å inndra folks kjøpekraft gjennom svindyr strøm som driver folk fra gård og grunn? Komnspiratorisk? Kanskje, men det er jo så mangt de aldri forteller oss. Det er merkelig hvordan de for enhver pris vil tviholde på dette og den bløffen de kaller "strømstøtte".

Theo343 (takk for meg) skrev (15 timer siden):

Jeg tror at alle som mener at strømprisene var på ville veier før invasjonen av Russland i Ukraina helt fint klarer å ha full sympati og støtte med Ukraina. Det er noen alvorlige kognitive brister i enkeltes argumentføring her.

2 år  med pandemi, miljøkrig med nedstenging av en stor andel av kraftproduksjon i europa og trusler mot viktig matproduksjon, samt invasjonen og krigen i Ukraina har alle medvirkning på situasjonen vi har sett utfolde seg siste halvår. Jeg sier utfolde fordi situasjonen vi nå står i har fått utvikle seg lenge. 

Når det gjelder matpriser er det også viktig å se på hva som foregår i Nederland. Vi kan ikke lukke øynene for skaden miljøforkjempere gjør på både energi og matforsyning. Selv om vi har en meget alvorlig krig pågående i Europa må vi ikke samtidig bli blind for andre viktige faktorer. Men det er kanskje det enkelte parter ønsker.

Dette.

Jeg vet det er noen som nærmest prøver å fremstille det som om de som har demonstrert mot kraftpolitikken og strømspirsene er de samme som brant munnbind utenfor Stortinget og mente at coronavaksiner var laget for å drepe folk. Og at de digger Trump og ikke minst Putin. Eh....nei. Jeg har vært på alle strømdemonstrasjonene og på den aller første som var i januar, da samfunnet fortsatt var midt oppe i omicronhysteriet hadde 99% av deltakerne på seg munnbind(selv om det var utendørs og ikke påbudt); så så mye for den bløffen. Sist så jeg også noen som hadde på seg pins med det ukrainske flagget i et hjerte; altså jeg så ukrainske men ikke russiske flagg. Så slikt er utespekulerte McHArtyistiske stråmenn for å fremstille noe som overhodet ikke er der; det er heller ikke slik Dagbladet, VG og Aftenposten jabber om at det er Sylvi Listhaug som står i spissen for grasrotopprøret; det vet alle som har deltatt er tull selvfølgelig men det er jo beleielig for de som lojalt støtter opp om Støre&Erna å drive slik fremmedgjøring av helt normale medborgere som ikke er så priviligerte at de kan stemple de som er bekymret for egen livssituasjon for "Putins medløpere og pudler". At regjeringens PR-aviser i Akersgata løfter frem Listhaug er bare et desperat forsøk på å få folk til å skamme seg og slutte varmt opp rundt regjeringens energipolitikk; bare dumme populister, konspifolk og brunt grums som demonstrerer for kontroll over norske kraftressurser må vite(selv om FRP ønsket å selge de til utlandet uansett).

Når noen likevel drar frem Putin og Ukraina så er det nettopp av den grunnen jeg kommer med her - for å diskredittere og latterliggjøre kritikere til å tie stille og få dem til å "skamme seg" - "hvordan kan du være opptatt av din egen livssituasjon når det er krig i Ukraina"? Sette mennesker opp mot hverandre.

De partene du sikter til er primært opptatt av å mele sin egen kake og sin egen politiske prestisje og karriere. De har slått på stortromma med sine stomannsgale visjoner om "Europas grønne batteri" og nå ser vi konsekvensene. Folk liker det ikke og derfor blir de desperate og tyr til stråmenn og nedsnakking av det folket som valgte dem til politikken til å begynne med og som betaler lønnen deres. Erik Bye hadde rett - demokratiet har blitt bare dillball.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (18 timer siden):

Skulle gjerne trykket liker på innlegget ditt for her var det mye bra, MEN: energikrisen kommer ikke av "nyliberalistisk energipolitikk". Det er det motsatte av liberalisme i energisektoren som har gitt oss denne krisen: miljøbevegelsen har oppnådd total seier med sin skremselspropaganda først mot atomkraft - så mot all fossil energi. Når så politikerne har lyttet, har de altså byttet ut stabile energikilder med ustabile (væravhengige). Det er noe et fritt marked aldri ville ha gjort fordi kundene alltid vil etterspørre stabil og billigst mulig energi. Denne politikken har gitt en voldsom prisøkning på energi fordi man må ha de stabile energiformene stående i backup de dagene det ikke blåser og/eller solen ikke skinner.

Jeg minner om at strømprisene i snitt var relativt lave i lang periode etter at strømomsetningen ble liberalisert i 1991.

CO2-kvoteprisen presses stadig opp - den har økt fra 100 til ca. 700 kr/tonn bare siden 2018! Det er fullt trykk på elektrifisering av biler, ferjer, anleggsmaskiner, oljeplattformer, fly mm og politikerne har ivret for de nyeste kablene for å hjelpe Europa med "Det grønne skiftet". EU og Norge gir full gass- mot 55% kutt i utslippene mot 2030 ("Fit for 55") - noe som vil gjøre dette mye verre.

Det var selve poenget med de nye kablene at vår rene kraft skulle hjelpe Europa å nå sine "klimamål". Dette er ikke liberalisme, men grønn planøkonomi.

Enig i mye her.
Vi er langt unna å ha et fritt og liberalt strømmarked. Alt er gjennomregulert, og styrt.
Det er ikke opp til hver enkelt hvor mye man kan bygge av kraft. Dette er konsesjonsbelagt. 
Det er ikke opp til hver enkelt hvor og hvordan det skal bygges overføringslinjer.
Det er ikke opp til hver enkelt hvor mye kraft hver enkelt kan produsere. Dette har jo nå i det siste blitt strammet inn for å sikre en god strømberedskap.

Jeg synes ikke nødvendigvis at disse reguleringene er en dårlig ting, men dette betyr samtidig at vi langt fra har et liberalt strømmarked. 

Dette gir også noe av utfordringene vi har nå. Man har en uheldig miks av delvis markedsstyrt salg av strømmen, mens produksjonen av strømmen i stor grad er strengt regulert og politikerstyrt.
Da får man slike utslag som man har nå.  Et fritt marked ville i mye større grad klart å regulere dette ved å tilføre ny kraft til markedet. Dette er jo noe av det det frie markedet er bra på, å regulere tilbudet til etterspørselen.

Hvor mye ny kraft har egentlig kommet til etter at man har innsett at man har et problem? (Og det er jo fortsatt mange politikere i Tyskland som vil skru av atomkraftverkene på tross av manglende alternativ kraft, noe som bare vil forsterke krisen....)
 

De direkte årsakene man har akkurat nå er selvsagt primært Ukraina-krigen, men den underliggende årsaken er sterkt underskudd på egenprodusert kraft i EU-regionen. Norge er så vidt jeg vet i praksis det eneste landet i Europa som har overskudd av energiproduksjon, grunnet vår olje- og gassproduksjon.
Hadde EU (+ Norge++) hatt nok egen energiproduksjon, ville man ikke havnet i den Russland-skvisen vi er i nå. 

Dette er primært politikerstyrt og ikke noe markedet kan beskyldes for.

Endret av KalleKanin
Litt skriveleif, Norge er f.eks. ikke med i EU :)
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (55 minutter siden):

<.....>

Å sette strømprisene på bør er planøkonomi? Tja, det er jo alltids et definisjonsspørsmål. Nå er ikke jeg imot fritt marked på alt, på noen områder har det fungert bra, som telekommuniksjon som har gjort det billigere for oss alle å skaffe mobilabbonement; noen som husker hvor rådyrt det var å bruke de gamle fasttelefonene? Men energien skulle ALDRI noensinne under noen omstendighet blitt lagt i private hender, ikke en tøddel av det; det ble advart mot det og nå ser vi de redselsfulle og farlige konsekvensene. Det er like ille som privatisering av helsevesenet, enkelte ting bør være 100% på statlige hender fordi det er livsnødvendigheter.

<.....>

Enig i mye av det du skriver, men ikke enig i det over.

Jeg mener man må bruke markedet på det det er bra til. Markedet er bra på å drifte ting effektivt, og finne smarte og billige måter å gjøre ting på. Dette må utnyttes. Når det offentlig får for stor makt over noe, eser byråkratiet ut og ting blir mer og mer ineffektivt. Det er MYE ineffektivitet i det norske helsevesenet, og man kan med fordel konkurranseutsette deler av tilbudet.


Private bør gjerne få produsere strømmen, så lenge evt. ulemper blir avgiftsbelagt og man har lover og regler som regulerer at samfunnet ikke blir skadelidende. (Så må man passe på at disse avgiftene er universelle og teknologinøytrale).
Man kan f.eks. gjerne ha CO2-prising hvis man ønsker å redusere CO2-utslipp, men da må det gjelde ALLE utslipp, slik at markedet finner de løsningene som gir den beste miksen av CO2-utslipp og lave kostnader. Nå slenger man på mye rare avgifter på "ting man ikke liker" eller politikerne styrer hva som skal være "beste" løsning, noe som i beste fall gir sub-optimale løsninger, i verste fall stikk motsatt resultat av det som var hensikten. 
 

Så jeg mener at så lenge det er demokratiske organer som styrer, kontrollerer og setter føringene kan man godt sette bort (mye av) selve driften til private. Det offentlige må da bare passe på at tjenestene som leveres holder god kvalitet og at de som leverer tjenestene holder seg innenfor lover og regler. Man vil få mye mer velferd igjen for pengene på den måten.
 

"Søppelskandalen" i Oslo blir av noen trukket fram som et eksempel på hvor ille det kan gå hvis private dras inn. Men jeg mener jo dette er et godt eksempel på at bruk av private aktører faktisk fungerer ganske bra. Når de private drev rovdrift på sine ansatte og ikke klarte å levere tjenesten fikk de sparken, og de som hadde brutt loven ble fengslet. Når det offentlige gjør tilsvarende feil, blir ingen stilt til ansvar og man kaster bare mer penger på problemet. Om noe kunne vært kritisert er det evt. dårlig offentlig kontroll med det som skjedde, som gjorde at man reagerte for sent, og ikke hadde gode "exit-strategier" for hva som skjer når leverandøren ikke leverer det de har lovet. Dette skapte unødvendig kaos.


Om noen private skulle tjene noen penger på å levere offentlige tjenester, ser jeg ikke problemer med. Hvis man har et godt marked vil aldri slike overskudd bli for høye. Ekstreme overskudd skyldes at markedet ikke er fritt nok. Typisk pga konsesjoner og andre begrensninger som er politikerstyrt.

100% statlig kraftproduksjon ville jo i ytterste konsekvens bety at private ikke får lov å sette opp egne solceller engang....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Morromann said:

Vi velgere og skattebetalere får desverre ikke være fluer på veggen når politikerne har sine topphemmelige møter "hvor de sankker sammen" selv om jeg mener at det bør være offentlig tilgjengelig informasjon.

Systemet er bare kvasi-demokrati. Noen populistiske saker, som skatt, barnetrygd, bompenger, bensinpris. De store sakene blir bestemt på bakrommet i skitne handler med politikere som klatrer i stiger og sikrer seg toppjobb i 2 eller 3 bokstavers internasjonale selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 24.10.2022 den 19.24):

Systemet er bare kvasi-demokrati. Noen populistiske saker, som skatt, barnetrygd, bompenger, bensinpris. De store sakene blir bestemt på bakrommet i skitne handler med politikere som klatrer i stiger og sikrer seg toppjobb i 2 eller 3 bokstavers internasjonale selskaper.

Noe er feil når demokratiet misbrukes av individer som er mest opptatt av å bruke politikken som en "karrierevei". Det skal det nemlig IKKE være; det er et veldig grovt misbruk av noe som skal være et kall og et verv. Politikere skal lytte til folket, ikke omvendt selv om det er klart at ihvertfall 95% av politikerne som er i de høyeste makposisjonene ser det slik at det er VI som skal lytte til DEM, jeg merker det også i måten de snakker ned til oss; de betrakter det som sin rett til å inneha større privilegier og styre over våre liv som det passer dem og deres karriere. De store sakene bør folket ha fullt innsyn i; møtene bør ikke og skal ikke være hemmelige og lobbyister skal IKKE delta på disse; møtene bør filmes og gjøres tilgjengelig for allmenheten, også møter politikere har med PR-rådgivere bør filmes og gjøres tilgjengelig før de stiller opp i debatter. Bare slik får man bedre kontroll på demokratiet igjen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...