Gå til innhold

Solcelleanlegg for å levere 2kW kontinuerlig


Cerent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge denne artikkelen vill 20 paneler produsere ca 5000kWh per år:

https://www.nve.no/energi/energisystem/solkraft/

Det er dog ikke spesifisert hvilke paneler virker det som. Men for ditt tilfelle ville du nok trengt 80 paneler for å sikre nok produksjon pr år og en relativt stor energibank for å sikre deg i de mørke tidene. Hvor stor er vanskelig å si.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (20 minutter siden):

Mye sol i Oslo i januar?

Regner med du spør for å bygge oppunder myten om at solkraft er dårlig i Norge. Oslo er helt fint for solkraft hele året, men man får naturligvis litt mindre effekt i de mørkeste månedene.

Kaldt vær og reflekterende snø er forøvrig en veldig fin kombinasjon for solkraft. Det er ikke uten grunn at SINTEF jobber med solkraftanlegg på Svalbard, eksempelvis.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Regner med du spør for å bygge oppunder myten om at solkraft er dårlig i Norge. Oslo er helt fint for solkraft hele året, men man får naturligvis litt mindre effekt i de mørkeste månedene.

Kaldt vær og reflekterende snø er forøvrig en veldig fin kombinasjon for solkraft. Det er ikke uten grunn at SINTEF jobber med solkraftanlegg på Svalbard, eksempelvis.

Mannen ber om kontinuerlig. Derfor jeg poengterer det. Under er produksjonskurve fra Multiconsult på oppdrag av solenergi klyngen. Screenshot_20220918_134215.thumb.jpg.22ccb16bc2dc86f280ee0e8a18f77f7f.jpg

Så var det hvem som bygget opp under hvilken myte... Hele året ja 😂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk 500 kWh i Juli, og 1 kWh i Desember. Så ja, det er jo 'litt mindre'.

Spørs jo helt på været og snø/islag. Er det opphold med sterk sol og kaldt produserer man naturligvis litt mer. Men er vel rundt 90% av produksjonen som skjer mellom februar og november i Norge vil jeg tro, av naturlige årsaker. Poenget er uansett at lav sol på vinteren ikke hindrer solkraft i å være en god investering her i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cerent skrev (4 timer siden):

Hvor mye solcellekapasitet bør jeg beregne og hvor mye lagringskapasitet behøver jeg?

Et grovt overslag gir minst 200 kvadratmeter solceller. Lagringskapasitet på minst 4000 kWt.
Vil ikke forbause meg om kostnadene blir over en million.

Edit: tror det kommer over 5 millioner. Batterier er veldig dyrt.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Wisd0m skrev (På 18.9.2022 den 13.46):

Mannen ber om kontinuerlig. Derfor jeg poengterer det. Under er produksjonskurve fra Multiconsult på oppdrag av solenergi klyngen. Screenshot_20220918_134215.thumb.jpg.22ccb16bc2dc86f280ee0e8a18f77f7f.jpg

Så var det hvem som bygget opp under hvilken myte... Hele året ja 😂

Kurven viser sannsynligvis kraften man får for takpaneler, som er mest effektive når solen faktisk står høyt.
Ved å bruke fasade eller paneler som står rett så får man noe mer strøm om vinteren, når solen ikke står høyt.

Et praktisk eksempel gir circa 1/4 produksjon om vinteren, ved solpaneler på fasade, mot noe lavere produksjon på topp om sommeren.
https://blogg.fusen.no/alle/fasaden-har-mest-solenergi

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Snikpellik skrev (På 18.9.2022 den 13.49):

Spørs jo helt på været og snø/islag. Er det opphold med sterk sol og kaldt produserer man naturligvis litt mer. Men er vel rundt 90% av produksjonen som skjer mellom februar og november i Norge vil jeg tro, av naturlige årsaker. Poenget er uansett at lav sol på vinteren ikke hindrer solkraft i å være en god investering her i Norge.

99% er nærmere. Jeg har statistikk for anlegget mitt tilbake til 2013, og det ligger et stykke sør for Oslo. I gjennomsnitt får jeg 0,5% av årsproduksjonen i desember og 0,9% i januar. Ikke bare er sola svært lav og kortvarig i desember og januar, men det er også som regel overskyet. 

Desember har variert fra 0,27% til 0,75% så selv i de beste årene blir det ikke mye ut av det. Om vi antar 900kWh/kWp i produksjon i snitt for året vil 2kW kontinuerlig i desember i det verste året kreve et anlegg på drøye 600kWp, altså omkring 1500 paneler. Og da trenger man fortsatt en god batteripakke for å klare netter og mange overskyede dager på rad. Pluss at man må måke alle 1500 panelene hver gang det snør...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Solcelleanlegg for å dekke eget forbruk er en ting.

Noen har imidlertid investert i større anlegg med tanke på å selge overskuddet og mange av disse opplever at dette ikke innfrir forventningene.  Årsaken er ofte at den drivende spenningen fra solcellene er for lav ift spenningen/motstanden i strømnettet.

Et forhold som solcellebransjen «glemmer» i sin markedsføring.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 timer siden):

Årsaken er ofte at den drivende spenningen fra solcellene er for lav ift spenningen/motstanden i strømnettet.

Hæh? Dette gir ikke mening på noen som helst måte. 
Mellom solcellene og strømnettet er det en inverter. Nesten alle solcelleanlegg vil gi overskudd midt på dagen, det går ut på nettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (58 minutter siden):

Hæh? Dette gir ikke mening på noen som helst måte. 
Mellom solcellene og strømnettet er det en inverter. Nesten alle solcelleanlegg vil gi overskudd midt på dagen, det går ut på nettet.

Det går ut til de nærmeste naboene på samme trafokrets hvis det er forbruk der,  men mange klør seg i hodet når de ikke klarer å levere teoretisk effekt og får feilmelding på inverteren.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 minutter siden):

 men mange klør seg i hodet når de ikke klarer å levere teoretisk effekt og får feilmelding på inverteren.

Igjen, dette gir null mening.
Hva mener du med 'teoretisk effekt'? Det er vel kjent at det hele tiden er forskjell på levert effekt og peak effekt. Og ingen får feilmelding på inverter av den grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (28 minutter siden):

Igjen, dette gir null mening.
Hva mener du med 'teoretisk effekt'? Det er vel kjent at det hele tiden er forskjell på levert effekt og peak effekt. Og ingen får feilmelding på inverter av den grunn. 

Jo, feilmelding på inverteren om for høy spenning på nettet er velkjent for de som har satt seg inn i saken.

Dette er bare en av mange nye problemstillinger med elektrifisering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Jo, feilmelding på inverteren om for høy spenning på nettet er velkjent for de som har satt seg inn i saken.

Dette er bare en av mange nye problemstillinger med elektrifisering. 

Men det er ikke en feil med inverteren, det er en feilmelding om for høy spenning på nettet, og derfor kobler inverteren ut. Typisk problem når nettselskapet har trinnet trafoen litt ekstra høyt for å kompensere for spenningstap utover i installasjonen. Netteier må da ut og justere trafo.

Problemstillingen blir i tillegg forsterket ved at netteiere gir rabatt på nettleie om natta, så hvis naboene flytter forbruk fra dagtid til natt så sparer de nettleie, her burde de gitt samme rabatt midt på dagen for å få opp forbruket.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Jo, feilmelding på inverteren om for høy spenning på nettet er velkjent for de som har satt seg inn i saken.

Eh ... nei. Jeg har hatt solceller i flere år. Aldri hatt feilmelding om for høy spenning. Ser ingen logikk i en slik påstand.
Har følgt med på diverse forum om solceller. Aldri hørt om noen som har slik feilmelding. 
Mulig du blander inn problem med for mange paneler på en streng, og får for høy DC spenning inn på inverter. Men da er det feil konfigurasjon. 

Med disse 3 innleggene dine ser det absolutt ut som du ikke har noen kunnskap om noe av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...